Moje Home Office s oblíbenými věcmi a předměty k práci Funkční kancelář vznikla jako odpověď na time management Psací stůl Korespondence a papírová práce Pořádek a systém Uspořádání kanceláře • Prostředí kanceláře má vliv na pracovní výkonnost; • Uspořádání kanceláře tak, aby asistent/ka manažéra efektivně filtrovala návštěvníky; • Přemístění pracovního stolu tak, aby byl více vzdálen hlavnímu proudu kancelářské „dopravy“. Syndrom prázdného hnízda Otočení zády k těm, kteří vyrušují Fyzická blízkost určující intenzitu komunikace • umístěte pracovní stůl blíže k osobě, se kterou máte nedostatečnou úroveň osobní komunikace; • přicházejí-li pracovníci s problémy, které mohou řešit samostatně, změňte uspořádání kanceláře tak, abyste byli v menším dosahu; Psací stůl Dvouúrovňové uspořádání psacího stolu. Kancelář bez psacího stolu. Psací stůl k sezení a přilehlá oblast, kde lze pracovat ve stoje. Psací stůl zpomaluje rozhodování. Výhoda pro změnu pozice ze sedící do stojící a naopak. Práce top manažerů se odehrává delegováním na spolupracovníky. Zmírnění únavy a jednostranného zatížení. Kancelář ovlivňuje využívání času • stojí za pečlivou analýzu k udržení „papírové“ práce Funkčně uspořádaná kancelář poskytuje: - určitou míru soukromí - pozor na nedosažitelnost - výkon práce bez rušení - výkon práce bez únavy Korespondence • Poštu prohlédnout a roztřídit • Každý dopis by měl projít rukama jen jednou • Reagujte na došlou poštu okamžitě • Je-li možná krátká odpověď, napište ji na došlý dopis, udělejte kopii k založení a vraťte originál zasílateli • Pro rutinní korespondenci používejte standardizovaných formulářů • Neprovádějte časté opravy • Při psaní dopisů a vnitřních sdělení buďte struční a jděte přímo k věci. • Kratší dopisy lze psát s použitím diktafonu • U delších sdělení si udělejte rámcovou osnovu • Nedělejte zbytečné kopie, které berou čas • U vnitřních sdělení používejte formuláře s prostorem pro odpověď • Řešte věc telefonicky, má-li být teprve projednávaná • Používejte memoranda či vnitřní sdělení za účelem oznámení, připomenutí, potvrzení a vyjasnění • Užívejte krátká a jasná slova místo komplikovaných dlouhých vět a obratů Spisy, papíry, kopie • Uchovávání spisů a kopií • výraz defenzivního uvažování • častost použití materiálu • Pokud bych v budoucnu materiál potřeboval(a) a neměl(a) ho k dispozici, co bych dělal(a)? • Efektivní práce s dokumenty • plnění primárních cílů, • manažéři budou lépe řídit, budou-li mít v rámci obecných pravidel větší svobodu, • manažéři se nemusí držet detailně předepsaných instrukcí, • myšlenka „aproximace|“ – přiblížení k požadovaným parametrům je z hlediska praktických cílů efektivnější než snaha o naprostou dokonalost Myšlenka „aproximace“ v praxi Úspora nákladů v podniku ve smyslu zjednodušení a odstranění administrativních procedur. Stanovte rutinní postup pro typy materiálů, abyste se více soustředili na obsah. Materiál projde jednou a je vyřízen. Projděte v kanceláři všechny dokumenty a zvažte, zda všechny formuláře, dotazníky a kopie potřebujete. Silné šanony k zakládání spisů. Rozdělení spisů na méně kategorií. Složky vytváří asistent, který materiály zakládá. Koš na papír ✓Nedostatečné využívání koše vede k naplněným regálům. ✓Způsobuje chaos na psacím stole, přepracovanost asistenta/ky manažéra a zmatek. ✓Nezakládejte vnitřní sdělení, která jsou rutinní. ✓Omezte proud materiálů, který směřuje na Vás psací stůl. ✓Požádejte, aby Vaše jméno bylo odstraněno ze seznamů málo čtených periodik a kancelářské korespondence. Nepořádek neboli chaos Brání koncentraci na podstatný úkol Hlavní je jasný zorný úhel Zakládání materiálů podle dní Třídící systém Požadované materiály po ruce Reorganizace a třídění Co vyžaduje okamžité zpracování Materiály s významnou prioritou Co vyžaduje nižší prioritu Materiály pouze ke čtení Vyčištění stolu před odchodem z práce Paretův zákon Pravidlo 80/20. Správné vybrání priorit a přínosy se dostaví Dlouhý seznam úkolů, začít složitějším a pokračovat jednodušším Volba jedné - dvou z velkého množství variant Vybrat dva – tři nejpodstatnější úkoly a přidělit ke splnění odpovídající čas Jasná volba důležité varianty a Vaši pozornost nerozptýlí druhořadé aktivity Přezaměstnanost asistenta/ky manažéra • ….ve štíhlé organizaci jsou asistenti velmi zaměstnaní, řešením je redukce jejich zaměstnanosti. • K tomu manažér potřebuje představu: – co jeho asistent aktuálně dělá – co by jeho asistent optimálně dělat měl Vyrušování Nedostatečně efektivní systém komunikace Vyhrazení času pro telefonáty a osobní konzultace Systém zpětného volání Časový rámec pro urgentní záležitosti Pracovat doma Oboustranně výhodný čas Počet přerušení lze minimalizovat Psychické bloky – strach • Nedostatek údajů, nedostatek přesvědčení, chybějící začátek, tunelové vidění, únava. • Strach lze analyzovat, Čeho se bojíte? Je strach skutečný nebo zveličený? Hledejte alternativní možnosti jednání. Co může být nejhorší? Aktivní realizace odkládané aktivity, ze které máme strach! Tempo jako rychlost ovlivňující pracovní výkonnost Orientace na postupy Tempo je pomalé Odraz chování manažera totéž platí v případě osobní úrovně Orientace na cíl a výsledek Tempo je rychlé