j0384715 Nelegální bankovní praktiky Pavla Klepková Vodová j0384715 2 Příčiny nelegálních bankovních praktik •složitost a různorodost finanční sféry •inovace v bankovních produktech •měnící se postavení bank na trhu •měnící se postupy bank •nedostatečně propracovaná legislativa •stav bankovního dohledu • j0384715 3 Druhy nelegálních bankovních praktik •zpronevěry •bankovní loupeže a krádeže •insider trading •praní špinavých peněz •korupce • j0384715 4 Zpronevěry, bankovní loupeže a krádeže •loupeže a krádeže –banky mají propracované bezpečnostní postupy –útočníci: profesionálové a amatéři •podvody ze strany klientů: –zneužití finančních prostředků na jiný účel –padělání bankovek či mincí –podvody s platebními kartami, směnkami či šeky –úvěrové podvody •trestná činnost zaměstnanců a členů vedení banky: –pracovník banky dočasně využije prostředky klienta a uloží je do cenných papírů nebo na vlastní účet s tím, že peníze nebo cenné papíry na účet klienta převede později, s několikadenním zpožděním –poskytnou či napomohou poskytnutí úvěru spřízněné společnosti, která nedlouho poté vyhlásí bankrot –nadměrně rizikové obchody, podstupované zaměstnancem banky, který překračuje limity banky •Nick Leeson a Barings; Lehman Brothers; Société Générale –obrana: •princip čtyř očí •požadavek na morální profil a profesionální zkušenosti členů vedení banky jako jedna z podmínek udělení bankovní licence 5 Počet loupeží v bankách v ČR •Zdroj: vlastní zpracování dat z : https://www.policie.cz/statistiky-kriminalita.aspx j0384715 6 BA25.jpg j0384715 7 Praní špinavých peněz •jednání, jehož cílem je zakrýt nezákonný původ peněžních prostředků s cílem vzbudit zdání, že jde o legálně nabyté peněžní prostředky •špinavé peníze: –gray money –black money j0384715 8 Koloběh nelegálního kapitálu j0384715 9 Společné rysy při praní špinavých peněz •potřeba utajit zdroj prostředků a jejich pravé vlastnictví •nutnost změny podoby prostředků •potřeba zamést stopy, •nutnost kontroly nad celým procesem j0384715 10 Fáze procesu praní špinavých peněz •namáčení, tj. umístění peněz do bankovního sektoru –podniky, pro které je typická manipulace s malými hotovostními částkami –strukturování, šmoulování, platby fiktivním společnostem •mydlení, tj. vrstvení peněz: –přesun peněz mezi finančními či nefinančními institucemi tak, aby byly zameteny stopy o jejich nelegálním původu –špinavé peníze se mění na očištěné, zametání stop původu •ždímání, tj. integrace: –vyprané peníze se vrací zpět původnímu majiteli jako legálně nabytý příjem j0384715 11 Způsoby praní špinavých peněz •utajování uvnitř obchodních struktur •zneužití legitimní obchodní činnosti •falešná totožnost, falešná dokumentace, nastrčené osoby •využívání odlišností mezinárodních právních systémů •používání anonymního majetku j0384715 12 Indikátory praní špinavých peněz •neekonomické transakce •vklady velkého množství finančních prostředků na účty a následné rychlé výběry či převody •šmoulování •převody do a z rizikových oblastí •převody přes mnoho účtů •rušení produktů pojištění brzy po jejich založení •rozpor mezi chováním účtu a původními informacemi •účetní výkyvy a nereálný obrat •vysoké osobní riziko •nereálné krycí příběhy •neobvyklé měny nebo objem finančních prostředků pro daný finanční trh j0384715 13 Legislativa proti praní špinavých peněz (1) •Deklarace principů: –1988: Basilejský výbor pro bankovní dohled –neposkytnout služby osobám, které neprokázaly svou totožnost; mechanismus umožňující důslednou identifikaci klienta •Vídeňská konvence: –1988: výsledek jednání Organizace spojených národů –vymezuje se proti nezákonnému obchodu s narkotiky a psychotropními látkami •mezinárodní sdružení FATF (Financial Action Task Force on Money Laudering): –1989: summit G 7 –v členských zemích monitoruje postup při budování efektivního systému proti praní špinavých peněz a podporuje přijímání a zavádění opatření proti praní špinavých peněz v nečlenských zemích –vypracovalo 40 + 9 doporučení proti praní peněz + boje proti financování terorismu –v r. 2000 zveřejnil seznam vysoce rizikových a přitom nespolupracujících států, poslední země ze seznamu odebrána v říjnu 2006 –aktuálně seznam vysoce rizikových jurisdikcí j0384715 14 Nespolupracující státy dle FATF •Zdroj: FATF: Annual Review of Non-Cooperative Countries and Territories 2006-2007 j0384715 15 Vysoce rizikové jurisdikce dle FATF •http://www.fatf-gafi.org/publications/high-risk-and-other-monitored-jurisdictions/documents/call-f or-action-february-2020.html • • • j0384715 16 Legislativa proti praní špinavých peněz (2) •na úrovni Evropské unie: –Směrnice Evropského Parlamentu a Rady 2015/849 ze dne 20. května 2015 o předcházení využívání finančního systému k praní peněz nebo financování terorismu •Nařízení Evropského Parlamentu a Rady 2015/847 ze dne 20. května 2015 o informacích doprovázejících převody peněžních prostředků –Moneyval: Výbor expertů pro hodnocení opatření proti praní špinavých peněz a financování terorismu (Committee of Experts on the Evaluation of Anti-Money Laundering Measures and the Financing of Terrorism) •založen 1997, od 1.1.2011 nezávislým kontrolním orgánem v rámci Rady Evropy, přímo odpovědný Výboru ministrů •provádí hodnocení úrovně systémů boje proti AML zavedených v jednotlivých členských státech a jejich souladu s příslušnými mezinárodními standardy j0384715 17 Legislativa proti praní špinavých peněz (3) •v ČR: –zákon č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu (tzv. zákon proti praní špinavých peněz) –legalizace výnosů z trestné činnosti (tj. praní špinavých peněz) = jednání sledující zakrytí nezákonného původu jakékoliv ekonomické výhody vyplývající z trestné činnosti s cílem vzbudit zdání, že jde o majetkový prospěch nabytý v souladu se zákonem – k tomu může dojít například přeměnou nebo převodem majetku s vědomím, že pochází z trestné činnosti, za účelem utajení nebo zastření jeho původu (§ 3) –povinné osoby: –úvěrové a finanční instituce, auditoři, daňoví poradci, exekutoři, notáři, realitní kanceláře, provozovatelé sázkových her v kasinu, další osoby, např. podnikatelé, kteří přijmou platbu v hotovosti převyšující ekvivalent 10 tisíc euro (§ 2) – j0384715 18 Povinnosti povinných osob (1) •identifikovat klienta před uskutečněním obchodu v hodnotě převyšující částku 1 000 EUR •bez ohledu na limit klienta identifikovat vždy, pokud jde o podezřelý obchod, vznik obchodního vztahu, nákup nebo přijetí kulturních památek či předmětů kulturní hodnoty, výplatu zůstatku zrušeného vkladu z vkladní knížky na doručitele či se jedná o osobu, která není pojistníkem a má právo na plnění ze životního pojištění •kontrolovat klienta před uskutečněním obchodu v hodnotě 15 000 EUR nebo vyšší, při převodu peněžních prostředků v hodnotě 1 000 EUR nebo vyšší a dále v době trvání obchodního vztahu •provést zesílenou identifikaci a kontrolu klienta v případě, že klient, obchod nebo obchodní vztah představuje zvýšené riziko legalizace výnosů z trestné činnosti nebo financování terorismu, zejména vždy při vzniku a průběhu obchodního vztahu s osobou z vysoce rizikové třetí země, uskutečnění obchodu souvisejícího s vysoce rizikovou třetí zemí nebo před uskutečněním obchodu nebo uzavírání obchodního vztahu s politicky exponovanou osobou j0384715 19 Povinnosti povinných osob (2) •neuskutečnit obchod, pokud klient odmítne identifikaci (v případě politicky exponované osoby neuskutečnit obchod, pokud není znám původ majetku užitého v obchodu) •uchovávat identifikační údaje po dobu 10 let od uskutečnění obchodu nebo ukončení obchodního vztahu •bez zbytečného odkladu ohlásit podezřelý obchod Finančnímu analytickému úřadu •odložit splnění příkazu klienta, pokud by bezodkladným splněním příkazu mohlo být zmařeno vyšetřování •zavést a uplatňovat odpovídající postupy vnitřní kontroly a komunikace •určit konkrétního zaměstnance jako kontaktní osobu •proškolovat zaměstnance j0384715 20 Podezřelý obchod •klient provádí výběry nebo převody na jiné účty bezprostředně po hotovostních vkladech •během jednoho dne nebo ve dnech bezprostředně následujících uskuteční klient nápadně více peněžních operací, než je pro jeho činnost obvyklé •počet účtů zřizovaných klientem je ve zjevném nepoměru k předmětu jeho podnikatelské činnosti nebo jeho majetkovým poměrům •klient provádí převody majetku, které zjevně nemají ekonomický důvod, nebo provádí složité nebo neobvykle objemné obchody •prostředky, s nimiž klient nakládá, zjevně neodpovídají povaze nebo rozsahu jeho podnikatelské činnosti nebo jeho majetkovým poměrům •účet je využíván v rozporu s účelem, pro který byl zřízen •klient vykonává činnosti, které mohou napomáhat zastření jeho totožnosti nebo totožnosti skutečného majitele, •klientem nebo skutečným majitelem je osoba ze státu, který nedostatečně nebo vůbec neuplatňuje opatření proti praní špinavých peněz •povinná osoba má pochybnosti o pravdivosti získaných identifikačních údajů o klientovi •klient se odmítá podrobit kontrole nebo odmítá uvést identifikační údaje osoby, za kterou jedná j0384715 21 Finanční analytický úřad •Finanční analytický útvar –vznikl k 1. červenci 1996 –organizačně patřil pod Ministerstvo financí •Finanční analytický úřad –od 1. ledna 2017 –přijímá, shromažďuje a analyzuje oznámení o podezřelých obchodech od povinných osob, uchovává je v centrální databázi a v případě podezření ze spáchání trestného činu podává trestní oznámení –také kontroluje povinné osoby 22 Přijatá oznámení o podezřelých obchodech Zdroj: FAÚ j0384715 23 Zdroj: FAÚ: Výroční zpráva 2019, s. 37. j0384715 24 Insider trading •obchodování s cennými papíry na základě důvěrných (veřejně nedostupných) informací o důležitých událostech, díky nimž investor získá určitou výhodu na trhu (zvýší si zisk nebo se vyhne ztrátě) na úkor ostatních investorů, kteří takovou informaci nemají •nelegální aktivita •insider trading ≠ informed trading j0384715 25 Insider informace a insider osoby •insider informace = informace, které: –jsou přesné povahy –nebyly uveřejněny –přímo nebo nepřímo se týkají jednoho nebo několika emitentů nebo jednoho nebo několika finančních nástrojů –jsou kurzotvorné a racionální investor by je pravděpodobně použil pro své investiční rozhodnutí •insider osoba (zasvěcená osoba) = subjekt spojený s insider informací: –primární insider osoba –sekundární insider osoba j0384715 26 Insider trading a obchodování s cennými papíry •čelní útok (front running) –broker využije svou znalost neveřejných informací, týkající se transakce s cennými papíry ve velkém rozsahu, ve svůj prospěch a k obchodu na svůj účet •late trading –týká se podílových listů podílových fondů a spočívá v nákupu nebo prodeji podílových listů po uzavření trhu j0384715 27 j0384715 28 Insider trading •negativní dopady insider trading: –na likviditu trhu –na náklady účastníků trhu –na efektivnost fungování trhu –na volatilitu trhů –na důvěru účastníků v trh •dohled nad insider trading: –v ČR Komise pro cenné papíry, od dubna 2006 ČNB –rozpoznání insider trading není složité, prokázání ano •insider trading a konflikt zájmů j0384715 29 Korupce •zneužití pravomocí (postavení, funkce) za účelem získání nezaslouženého osobního prospěchu •všichni zúčastnění jsou pachateli a mají z této činnosti prospěch •zahrnuje společenské jevy, které se svým charakterem radikálně liší, a to podle: –formy úplatku –výše úplatku –rozsahu zainteresovaných osob –složitosti –délky procesů •vedle úplatkářství patří k hlavním formám korupce i klientelismus a nepotismus 30 Rozdíly mezi drobnou a organizovanou korupcí Charakteristika Drobná korupce Organizovaná korupce vztah podpláceného a podplácejícího situační charakter systémová, připravovaná, dlouhodobá aktivita objem prostředků, kterých se korupce týká malé prostředky, většinou peníze v hotovosti veliké prostředky finanční převody fyzický převod nebo předání peněz finanční prostředky putují složitou cestou, může se jednat o směnu odhalitelnost běžnými kontrolními metodami porušení pravidel snadno dohledatelné porušení pravidel těžko dohledatelné, často nemusí být přítomno míra organizovanosti a utajení netvoří se sítě, utajení relativně malé síť je k realizaci nutná odhalování a vyšetřování nasazení operativní techniky je efektivní, vyšetřování jednoduché, problémem je množství případů velmi složité, nutná spolupráce různých orgánů, často lze stíhat pouze dílčí část organizované korupce j0384715 31 Korupce dle trestního zákoníku (zák. č. 40/2009 Sb.) •přijetí úplatku (§ 331) •podplacení (§ 332) •nepřímé úplatkářství (§ 333) •pletichy v insolvenčním řízení (§ 226) •porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže (§ 248) •sjednání výhody při zadání veřejné zakázky, při veřejné soutěži a veřejné dražbě (§ 256) •pletichy při zadání veřejné zakázky a při veřejné soutěži (§ 257) •pletichy při veřejné dražbě (§ 258) •v určitých zvláštních situacích také trestné činy porušení povinnosti při správě cizího majetku (§ 220 a § 221) a zneužití informace a postavení v obchodním styku (§ 255) j0384715 32 Důsledky korupce •narušuje konkurenční prostředí •vyvolává nedůvěru k demokratickým principům a k právnímu řádu •zátěž pro veřejné rozpočty –přímé ekonomické ztráty –sekundární vlivy na hospodářský růst a kvalitu života •dopady na strukturu trhu •nižší úroveň zahraničních investic j0384715 33 Přímý fiskální benefit ze snížení korupce na úroveň vybr. zemí (mld. Kč) •Zdroj: Úřad vlády (2013). Analýza možností boje s korupcí v soukromé sféře, s. 26. j0384715 34 Měření korupce •statistiky trestného činu korupce •průzkumy vlády •údaje Světové banky •indexy společnosti Transparency International j0384715 Vývoj počtu zjištěných vybr. trestných činů souvisejících s korupcí spách. v ČR 35 •Zdroj: vlastní zpracování dat z : https://www.policie.cz/statistiky-kriminalita.aspx j0384715 36 •Zdroj: Strategie vlády v boji s korupcí na období let 2013 a 2014, s. 16. Oblast, kde je úplatkářství nejvíce rozšířeno – pořadí institucí j0384715 37 Korupce dle Světové banky •Zdroj: http://data.worldbank.org/indicator/IC.FRM.CORR.ZS/countries?display=map j0384715 38 Transparency International •mezinárodní nevládní organizace bojující proti korupci a zvyšující veřejné povědomí o korupci •korupci měří prostřednictvím několika indexů: –Index vnímané korupce (CPI – Corruption Perception Index) •vychází z průzkumů veřejného mínění a výzkumů mezi podnikateli, analytiky a zástupci odborné veřejnosti •CPI může nabývat hodnot od 0 do 100 •současně jsou jednotlivé země řazeny dle pořadí –Globální barometr korupce (GCB – Global Corruption Barometer) •založen na průzkumu mínění více než 60 tisíc občanů v 60 zemích –Index plátců úplatků (BPI – Bribe Payers Index) •založen na průzkumu mínění manažerů v 30 zemích •řadí největší světové vývozce podle tendence jejich firem k uplácení v zahraničí j0384715 39 •Zdroj: https://www.transparency.org/en/cpi/2020/index/nzl Vývoj hodnot CPI v ČR j0384715 40 •Zdroj: https://www.transparency.cz/cpi2020/ CPI v roce 2020 j0384715 41 •Zdroj: Transparency International, 2020 CPI Report, s. 7. CPI v roce 2020 j0384715 42 •Zdroj: Transparency International, 2020 CPI Report, s. 11. CPI v roce 2020 j0384715 43 •Zdroj: Transparency International, 2020 CPI Report, s. 9. CPI v roce 2020 j0384715 44 •Zdroj: https://www.transparency.org/whatwedo/publication/people_and_corruption_citizens_voices_from_around _the_world Globální barometr korupce 2017 j0384715 45 •Zdroj: https://www.transparency.org/whatwedo/publication/people_and_corruption_citizens_voices_from_around _the_world Globální barometr korupce 2017 j0384715 46 •Zdroj: https://www.transparency.org/whatwedo/publication/people_and_corruption_citizens_voices_from_around _the_world Globální barometr korupce 2017 j0384715 47 •Zdroj: https://www.transparency.org/whatwedo/publication/people_and_corruption_citizens_voices_from_around _the_world Globální barometr korupce 2017 j0384715 48 •Zdroj: https://www.transparency.org/whatwedo/publication/people_and_corruption_citizens_voices_from_around _the_world Globální barometr korupce 2017 j0384715 49 •Zdroj: http://bpi.transparency.org/bpi2011/results/ j0384715 50 Index plátců úplatků 2011 Zdroj: http://bpi.transparency.org/bpi2011/results/ j0384715 51 Index plátců úplatků 2011 Zdroj: http://bpi.transparency.org/bpi2011/results/ 52 j0384715 Korupce v bankovnictví •korupce je problémem především ve veřejném sektoru, v bankovnictví se nejedná o příliš frekventované téma •ekonomické důvody korupce v bankovnictví: –nedostatečná transparentnost bankovnictví –nedostatečná transparentnost nabídek jednotlivých bankovních produktů –bankovní tajemství –složitost regulace a dohledu –nejednoznačná regulativní pravidla •nejrozšířenější oblasti korupce v bankovnictví: –poskytování úvěrů –poskytování bankovních záruk –oceňování majetku a cenných papírů 53 j0384715 Možnosti odstranění korupce v bankovnictví •co nejvíce transparentní proces rozhodování o úvěrech •odosobněný vztah mezi bankou a klientem •preciznější, transparentnější a srozumitelná legislativa •informační otevření bankovního sektoru 54 j0384715 •DĚKUJI ZA POZORNOST •J 55