ÚVOD DO NÁKLADOVÉHO ÚČETNICTVÍ Přednáška č. 1 Uživatelská struktura účetních informací Vývoj účetnictví byl ovlivněn požadavky na diferenciaci způsobu zobrazení podnikatelského procesu • podle toho, kdo je uživatelem účetních informací • podle toho, jaké rozhodovací úlohy řeší Postupně došlo k obsahovému oddělení účetních informací: • finančního účetnictví • daňového účetnictví • manažerského (nákladového účetnictví) Uživatelská struktura účetních informací • účetní informace finančního účetnictví (cílem je zobrazení podnikatelského procesu zejména pro potřeby tzv. externích uživatelů) • účetní informace daňového účetnictví (smyslem je zobrazení podnikatelského procesu s ohledem na správné vyjádření základu daně z příjmů) • účetní informace manažerského (nákladového) účetnictví (využívány pro řízení podnikatelských procesů pracovníky na různých stupních podnikového řízení) Manažerské účetnictví • účetní informace využívané pro řízení v anglosaských zemích • účetnictví pro řízení ve francouzsky mluvících zemích • účetnictví nákladů a výnosů orientované na rozhodování v německé literatuře • v minulosti SPH (střediskové podnikové hospodaření) a ÚSÚ (úplné střediskové účetnictví) Nákladové účetnictví • cílem je poskytování podkladů pro řízení reprodukčního procesu v podmínkách, kdy o základních parametrech tohoto procesu bylo již v minulosti rozhodnuto • používá tradiční obecné prvky účetní metody (bilanční princip, systém účtů, podvojné zobrazení hospodářských transakcí a jejich hodnotové vyjádření) • taktéž používá prvky technické (dokumentace a inventarizace), jejichž základním smyslem je zajistit průkaznost a soulad účetnictví se skutečností Nákladové účetnictví • Podle obsahového zaměření bylo nákladové účetnictví koncipováno jako: • výkonové účetnictví • odpovědnostní účetnictví Výkonové účetnictví Hlavním cílem je poskytnout odpovědi na tyto otázky: • jaké jsou náklady • jaká je marže v návaznosti na jednotlivé výkony • jaký je zisk • jaké jsou další hodnotové charakteristiky finálních nebo dílčích výrobků, zboží, prací a služeb, které podnik realizuje Odpovědnostní účetnictví Ve vazbě na systém plánů, rozpočtů a vnitropodnikových cen poskytuje odpovědi na otázky: • jak k celopodnikovým výsledkům přispívají jednotlivé vnitropodnikové útvary • jak tyto útvary řídit, aby jejich činnost směřovala k optimálnímu naplnění cílů firmy jako celku Fáze vývoje manažerského (nákladového) účetnictví • první fáze nákladového účetnictví • druhá fáze nákladového účetnictví • třetí fáze manažerského (nákladového) účetnictví První fáze manažerského (nákladového) účetnictví • orientace zejména na zjištění skutečně vynaložených nákladů a realizovaných výkonů, • orientace na realizované výkony ve vztahu k prodávaným finálním výkonům, • následná orientace na realizované výkony ve vztahu k dílčím procesům, činnostem a útvarům, které za vynaložené náklady nebo výnosy odpovídají Druhá fáze manažerského (nákladového) účetnictví • takto rozčleněné náklady porovnávány se žádoucím (plánovaným, rozpočtovaným, kalkulovaným) stavem • porovnávání skutečných nákladů se žádoucími náklady poskytovaly podklady pro krátkodobé a střednědobé řízení pomocí odchylek • první fáze a druhá fáze tvoří základní část manažerského účetnictví, jež se označuje jako nákladové účetnictví Třetí fáze manažerského (nákladového) účetnictví • umožňuje vyhodnocování různých variant budoucího rozvoje firmy • poskytuje odpověď na otázku „co se stane, když…“ • využívá účetních informací pro běžné řízení podnikových výkonů, útvarů a procesů (v podmínkách, kdy o základních parametrech podnikatelského procesu bylo rozhodnuto) • využívá účetních informací pro rozhodování o variantách a jejich průběhu v budoucnu. • tato třetí fáze se označuje jako přerůstání nákladového účetnictví v manažerské účetnictví Controlling • metoda, jejímž smyslem je zvýšit účinnost systému řízení neustálým srovnáváním skutečného a žádoucího průběhu podnikatelského procesu vyhodnocováním odchylek a aktualizací cílů • je vymezen dvěma subsystémy: • subsystémem plánování a kontroly • subsystémem zajištění informační základny • Informace pro potřeby řízení jsou pokryty dvěma zaměřeními controllingu • nákladovým controllingem • finančním controllingem Nákladový controlling • zaměřen především na řízení faktorů, které mají zásadní vliv na výši zisku daného podniku • orientace na náklady podniku • orientace na výnosy podniku Finanční controlling • orientace na řízení finanční struktury podniku • orientace na řízení kapitálové struktury podniku • orientace na řízení peněžních toků podniku Rozdíly mezi nákladovým a manažerským účetnictvím Nákladové účetnictví Manažerské účetnictví účetnictví pro řízení podnikatelského procesu, o jehož parametrech již bylo rozhodnuto v minulosti účetnictví, jehož součástí je i rozhodování o budoucích alternativách činnosti Informace pro předem stanovenou variantu Informace pro variantní rozhodování Informace pro řízení: - výkonově orientované - odpovědnostní - procesně orientované Komplexní informace pro vrcholové řízení a rozhodování: - na existující kapacitě - o budoucí kapacitě Řízení hospodárnosti Řízení efektivnosti Změny v objemu a sortimentu „zajištěných“ výkonů Zásadní změny činnosti (strategický marketing. výzkum a vývoj, investiční rozhodování) Podnikové krátkodobé rozpočty (rozpočtová výsledovka, rozvaha, cash-flow) Vnitropodnikové rozpočty a kalkulační systém Střednědobé a dlouhodobé rozpočty (kapitálové rozpočty, výdaje na výzkum a vývoj) Děkuji za pozornost