Příklad 1 Útvar Doprava zajišťuje přepravu, k dispozici má jeden typ automobilu. Pro 1. čtvrtletí 2019 byl stanoven plán činnosti útvaru na 60 000 km. Cena pro externí zákazníky činí 22,50 Kč za kilometr, což je cena obvyklá na trhu. Norma spotřeby pohonných hmot je 35 litrů nafty na 100 km, předpokládaná nákupní cena je 34,50 Kč za litr. Rozpočet režijních nákladů je stanoven ve výši 355 500 Kč, z toho 175 500 jsou variabilní náklady útvaru a 180 000 Kč náklady fixní. Podnik očekává za sledované období dosažení rentability nákladů ve výši 30 %. Ve skutečnosti za 1. čtvrtletí útvar Dopravy najezdil 63 000 km. Stanovte vnitropodnikovou cenu na úrovni a) variabilních nákladů, b) plných nákladů, c) plných nákladů se ziskovou přirážkou, d) na úrovní tržní ceny. Příklad 2 Útvar dopravy, který je řízený v režimu nákladového střediska, předává ostatním útvarům v rámci podniku své výkony, které jsou vyjádřeny ujetými km a oceněné vnitropodnikovou cenou na úrovni předem stanovených plných střediskových nákladů. Vnitropodniková cena 1 km činí podle kalkulace 40,- Kč a byly odvozena z následujících údajů: · spotřeba jednicových pohonných hmot 20,00 Kč · variabilní režie (opravy a údržba) 4,00 Kč · fixní režie 16,00 Kč Podíl fixní režie, který připadá na l km, byl odvozen ze střediskového rozpočtu fixních nákladů ve výši 1 600 000 Kč a ze stanovení kapacity útvaru 100 000 ujetých km. Ve skutečnosti ve sledovaném období předal útvar dopravy ostatním střediskům celkem 102 000 km. V souvislosti s jejich provedením vynaložil 2 032 000 Kč na spotřebu jednicových pohonných hmot, 388 000 Kč variabilní režie na opravy a údržbu vozidel a 1 616 000 Kč fixních režijních nákladů. · Zjistěte vnitropodnikový výsledek hospodářský (VVH) útvaru dopravy. Příklad 3 ÚKOLY: a) Sestavte předběžnou kalkulaci nákladů l ks výrobku. b) Stanovte vnitropodnikovou cenu na úrovni plných nákladů pro ocenění výkonů střediska Výroba a střediska Prodej. c) Zjistěte kalkulovaný zisk z prodeje za předpokladu, že se interní výkony oceňují na úrovni plných nákladů.