3 Formátování Příklad 5 Excel 2010 OPF v Karviné, Slezská univerzita v Opavě Kateřina Slaninová TÉMA: Úprava vzhledu stránky, šablony Sekretářka společnosti „Naše zahrada“ upravila tabulky dat do finální podoby pro tisk. Z vytvořeného sešitu potřebuje vytvořit šablonu pro další zaměstnance společnosti, aby jí mohli dodávat podobné tabulky ve stejném formátu. Zadání: Otevřete soubor Sablony.xlsx. 1. Na listu Prodejci vytvořte záhlaví stránky, které bude obsahovat v levé části text Společnost Naše zahrada naformátovaný tučně, v pravé části bude aktuální datum. 2. Do zápatí stránky vložte číslo stránky zarovnané na střed. 3. Zobrazte sešit v Normálním zobrazení. 4. Na pozadí listu Prodejci vložte obrázek ze souboru Pozadi.gif. 5. Upravte velikost stránky na formát A4, změňte orientaci stránky na šířku. 6. Zarovnejte pro tisk obsah stránky vodorovně na střed. 7. Nastavte oblast tisku na buňky A1:G31. 8. Při tisku nechte opakovat na každé stránce záhlaví tabulky (první řádek). 9. Prohlédněte si náhled před tiskem. 10. Vymažte z listu pouze data (nechte formátování a záhlaví tabulky) a sešit uložte jako šablonu Prodejci.xltx. 11. Šablonu uzavřete. 12. Na vytvořené šabloně vytvořte nový sešit, vepište do něj libovolné údaje a sešit uložte pod názvem Prodejci_sekceA.xlsx. 13. Zavřete sešit. Řešení 3 Formátování Příklad 5 Excel 2010 OPF v Karviné, Slezská univerzita v Opavě Kateřina Slaninová Řešení: Karta Soubor/Otevřít (nebo tlačítko Otevřít na panelu nástrojů Rychlý přístup, popř. klávesová zkratka Ctrl+O). V dialogovém okně Otevřít nalézt soubor dle zadání, tlačítko Otevřít. Pozn. Sešit lze otevřít také přímo v systému Windows (dvakrát kliknout na ikonu souboru nebo kontextová nabídka ikony/Otevřít). 1. Karta Vložení/skupina Text/příkaz Záhlaví a zápatí/sešit se automaticky zobrazí v zobrazení Rozložení stránky, bude zobrazeno záhlaví a zápatí. Pozn. Záhlaví a zápatí je část listu, která se opakuje vždy na začátku/na konci listu. Často obsahuje informace jako název společnosti, kontaktní údaje nebo číslo stránky. Kliknout do levé části záhlaví, vepsat text dle zadání, označit jej a naformátovat – karta Domů/skupina Písmo/příkaz Tučné. Dále vložit aktuální datum – kliknout do pravé části záhlaví, karta Nástroje záhlaví a zápatí/záložka Návrh/skupina Prvky záhlaví a zápatí/příkaz Aktuální datum. Na pozici kurzoru bude vloženo pole, které zobrazí aktuální datum. Pro návrat do buněk sešitu a vložení záhlaví dvakrát kliknout na libovolnou buňku. 2. List je nyní zobrazen v zobrazení Rozložení stránky, jsou zobrazeny okraje stránek včetně záhlaví a zápatí. Umístit kurzor do prostřední části zápatí, karta Nástroje záhlaví a zápatí/záložka Návrh/skupina Prvky záhlaví a zápatí/příkaz Číslo stránky. Na pozici kurzoru bude vloženo pole, které zajistí zobrazení čísla stránky. Pro návrat do buněk sešitu a vložení záhlaví dvakrát kliknout na libovolnou buňku. 3. Karta Zobrazení/skupina Zobrazení sešitů/příkaz Normálně. 4. Karta Rozložení stránky/skupina Vzhled stránky/příkaz Pozadí/nalézt soubor dle zadání, tlačítko Vložit. Obrázek ze souboru bude vložen na pozadí listu ve formě tapety. 5. Karta Rozložení stránky/skupina Vzhled stránky/příkaz Velikost/A4, příkaz Orientace/ Na šířku. 6. Karta Rozložení stránky/skupina Vzhled stránky/spouštěč dialogu Vzhled stránky (šipka v pravém dolním rohu skupiny)/záložka Okraje/v sekci Vycentrovat na stránce zatrhnout Vodorovně, tlačítko OK. Tabulka sice nebude na listu zarovnána na střed, při tisku však ano. 3 Formátování Příklad 5 Excel 2010 OPF v Karviné, Slezská univerzita v Opavě Kateřina Slaninová 7. Označit oblast tisku dle zadání, karta Rozložení stránky/skupina Vzhled stránky/příkaz Oblast tisku/Nastavit oblast tisku/vybrat oblast buněk dle zadání. Pozn. Oblast tisku se nastavuje v případech, kdy chceme tisknout pouze určité buňky listu – ne všechny. 8. Karta Rozložení stránky/skupina Vzhled stránky/příkaz Tisk názvů/kliknout do pole Nahoře opakovat řádky, kliknout do prvního řádku listu, tlačítko OK. Při tisku se bude na začátku každého listu kromě záhlaví zobrazovat také první řádek tabulky. 9. Karta Soubor/Tisk (nebo tlačítko Náhled na panelu nástrojů rychlý přístup). List bude zobrazen v náhledu tak, jak bude vytištěn na tiskárně. 10. Vybrat data tabulky (buňky A2:G31), vymazat data – klávesa Del (nebo karta Domů/skupina Úpravy/příkaz Vymazat/Vymazat obsah. Z tabulky budou smazána pouze data, formáty zůstanou. Vytvoření šablony – tlačítko Office/Uložit jako…/v dialogovém okně Uložit jako zadat název souboru, zvolit v seznamu Uložit jako typ položku Šablona aplikace Excel, zvolit umístění šablony (výchozí umístění je pro Win Vista a Win 7 v adresáři C:\Users\uživatel\AppData\Roaming\Microsoft\Šablony nebo C:\Documents and Settings\uživatelské_jméno\Data aplikací\Microsoft\Šablony pro Win XP), tlačítko Uložit. 11. Karta Soubor/Zavřít (nebo tlačítko Zavřít – x v pravém horním rohu okna). 12. Pokud je šablona uložena do výchozího adresáře pro šablony, karta Soubor/Nový/v sekci Dostupné šablony ikona Moje šablony/v dialogovém okně Nový/pod záložkou Osobní šablony se bude nacházet nově vytvořená šablona Prodejci, označit šablonu, tlačítko OK. Pokud je šablona uložena v jiném umístění, nalézt soubor se šablonou, dvakrát kliknout na ikonu šablony v prostředí Windows. Bude vytvořen nový sešit, který bude naformátován dle zvolené šablony. Vepsat libovolné údaje dle zadání, uložit sešit - karta Soubor/Uložit (nebo tlačítko Uložit na panelu nástrojů Rychlý přístup nebo klávesy Ctrl+S). 13. Zavřít sešit - karta Soubor/Zavřít (nebo tlačítko Zavřít – x v pravém horním rohu okna). Zpět na zadání