INFORMAČNÍ SYSTÉMY VE VEŘEJNÉ SPRÁVĚ 3. Informační systémy ve veřejné správě Ing. Radim Dolák, Ph.D. üDefinovat pojmy státní a veřejná správa üDefinovat pojem informační systém veřejné správy (ISVS) üZnát problematiku základních registrů üOrientovat se v základních předpisech a dokumentech v souvislosti s ISVS ü ü ü ü Cíle přednášky qpojem správa lze obecně chápat jako činnost, jejíž podstatou je zabezpečování výkonu a řízení určitých záležitostí. Tato činnost musí být zaměřena na určitý cíl. Proto tyto činnosti musí být systematické, organizované a soustavné. Mezi tyto činnosti mimo jiné patří zabezpečení administrativy, administrace, institucionalizované kontrolní a regulativní činnosti atd. qprávo vymezuje pojem správa jako činnost, kterou vykonávají státní orgány společně s orgány jiných veřejnoprávních případně soukromě právních subjektů. Orgány veřejné správy plní výkonné funkce, které se projevují především jako rozhodnutí. Jejich činnost je zakotvena v ústavě a v dalších právních normách, které na ni navazují. q • • • • • • • Správa qStátní správa je veřejná správa uskutečňovaná státem. Svým charakterem představuje realizaci moci výkonné. q •Stát vykonává státní správu zejména prostřednictvím státních orgánů: Øvlády (vrcholný ústavní orgán moci výkonné) Øministerstev a ostatních ústředních správních úřadů Øodborných územních správních úřadů (odvětvová působnost) Øveřejných ozbrojených sborů a jiných veřejných sborů q • • • • • • • Státní správa •Státní správa je činnost: Øpodzákonná (je vázána zákony); Øvýkonná (vykonává zákony); Ønařizovací (uplatňuje mocenské nástroje – závaznost a vynutitelnost správních aktů – vyhlášky, nařízení…). • •Výkon státní správy lze svěřit orgánům územní samosprávy jen prostřednictvím zákona, hovoříme o přenesené působnosti obcí a krajů. • Státní správa •Samosprávu můžeme rozčlenit na: Øúzemní samosprávu tvořenou obcemi, Økraji, Øhlavním městem Prahou, která je veřejnou správou uskutečňovanou jinými subjekty, než je stát, a která má oprávnění vykonávat určité náležitosti samostatně, stát zasahuje pouze při porušení zákona; Øprofesní, zájmovou samosprávu, jejímiž nositeli jsou např. profesní komory. q Státní správa qVeřejná správa je správa veřejných záležitostí uskutečňovaných v rozhodující míře jako projev výkonné moci ve státě. qHlavním úkolem veřejné správy je zajištění její legality na všech jejích stupních. qVeřejná správa je soubor významných procesů řízených, regulovaných a zabezpečených specifickými institucemi zaměřenými na řízení veřejných záležitostí. Jsou to: Øv širším slova smyslu: úřady VS, vláda, parlament, soudy; Øv užším slova smyslu: úřady, které veřejnou správu vykonávají. •Dělíme ji na Øvýkon státní správy; Øvýkon územní samosprávy. • • Veřejná správa •Instituce vykonávající přímo veřejnou správu: Øministerstva; Øústřední správní úřady (Český statistický úřad, Český báňský úřad, Úřad průmyslového vlastnictví, Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, Správa státních hmotných rezerv, Státní úřad pro jadernou bezpečnost, Komise pro cenné papíry, Národní bezpečnostní úřad, Energetický regulační úřad, Úřad vlády České republiky); Øúzemní správní úřady (finanční úřady…); Øveřejné ozbrojené a neozbrojené sbory (policie, hasiči); Øorgány obcí (zastupitelstvo, rada obce, starosta, obecní úřad, výbory, komise), krajů (zastupitelstvo, krajská rada, hejtman, krajský úřad, výbory, komise) a hl. m. Prahy (zastupitelstvo, rada, primátor, magistrát atd.); Ø•další instituce (profesní komory, vysoké školy, nadace…). • • • • • • • Veřejná správa qVeřejnou moc reprezentuje ze zákona orgán veřejné moci (OVM). Dle § 2 písm. c) Zákona 111/2009 Sb., o základních registrech je to státní orgán, územní samosprávný celek a fyzická, nebo právnická osoba, byla-li jí svěřena působnost v oblasti veřejné správy. qOVM je oprávněn autoritativně rozhodovat o právech a povinnostech fyzických či právnických osob nebo jinak zasahovat do jejich právní sféry, a to buď přímo, zejména v případě orgánů moci výkonné nebo soudní, nebo zprostředkovaně, pokud jde o orgány moci zákonodárné. qSeznam orgánů veřejné moci a detailní informace ke každému z nich jsou dostupné na Portálu veřejné správy. • • • • • • Veřejná moc qInformační činnosti státních orgánů se do roku 2000 označovaly pojmem „Státní informační systém“. Nyní je nahrazen pojmem „Informační systém veřejné správy“ (ISVS). q qInformační systémy veřejné správy jsou souborem informačních systémů sloužících pro výkon veřejné správy včetně informačních systémů podle zvláštních zákonů. • • • • • • • Informační systémy veřejné správy •ISVS jsou vymezeny souborem zákonných norem. Hlavními jsou: ØZákon č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy a o změně některých dalších zákonů (ve znění pozdějších předpisů); ØZákon č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů ØZákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím; ØZákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů (ve znění pozdějších předpisů); ØZákon č. 227/2000 Sb., o elektronickém podpisu a o změně některých dalších zákonů (ve znění pozdějších předpisů); ØZákon č. 329/2012 Sb., úplné znění zákona o archivnictví a spisové službě • • • • • • • Informační systémy veřejné správy – vymezení zákony 1)Zpravodajské služby; 2)Policie České republiky při plnění jejích úkolů; 3)celní orgány při plnění jejich úkolů, s výjimkou správy cel, daní a jiných peněžitých plnění a správního řízení, 4)orgány činné v trestním řízení v souvislosti s trestním řízením, s výjimkou evidence Rejstříku trestů; 5)Policie České republiky a Vězeňská služba České republiky při poskytování zvláštní ochrany a pomoci ohroženým osobám podle zvláštního právního předpisu; 6)Ministerstvo financí (boj proti legalizaci výnosů z trestné činnosti, provádění mezinárodních sankcí za účelem udržování mezinárodního míru a bezpečnosti, ochrany základních lidských práv a boje proti terorismu); Informační systémy veřejné správy – subjekty 7)Národní bezpečnostní úřad, zpravodajská služba nebo Ministerstvo vnitra při provádění bezpečnostního řízení a vedení evidencí podle zvláštního zákona; 8)v působnosti Ministerstva obrany, při činnostech vykonávaných podle zvláštních právních předpisů; 9)Ministerstvo vnitra, Ministerstvo financí a Ministerstvo spravedlnosti při zpracování osobních údajů příslušníků bezpečnostních sborů podle zvláštního právního předpisu; 10)správní úřady a orgány územních samosprávných celků v přenesené působnosti při činnostech souvisejících se zajišťováním obrany státu podle zvláštního právního předpisu; 11)orgány veřejné správy a právnickými osobami, pokud jsou používané výlučně k podpoře krizového řízení. q q • • • • • • • Informační systémy veřejné správy - subjekty qStandard je soubor pravidel spojených s vytvářením, rozvojem a využíváním ISVS, který obsahuje charakteristiky, metody, postupy a podmínky, zvláště pokud jde o bezpečnost a integrovatelnost ISVS. Standardy musí být otevřené a technologicky neutrální. • •Standardy se vztahují především na: Øtechnické prostředky, infrastrukturu a systém procesního řízení; Øprogramové prostředky, kterými jsou operační prostředí, databázové prostředí, kancelářské programy, společné moduly a aplikační programové vybavení; Øúdaje, registry, číselníky; Øformáty výměny údajů. • • • • • • • Informační systémy veřejné správy - standardy qIntegrovatelnost ISVS tvoří souhrn právních, technických, organizačných a jiných opatření vytvářejících jednotné prostředí umožňující výměnu a společné používání údajů a společných modulů mezi jednotlivými ISVS. • •Integrovatelnost vyžaduje zajistit: Øochranu dat obsahujících osobní údaje proti zneužití, legislativně i technicky; Økontrolovaný přístup ke společně sdíleným údajům, vytvoření systému oprávnění • • • • • • • Informační systémy veřejné správy - integrovatelnost qReferenční rozhraní je souhrn právních, technických, organizačních a jiných opatření vytvářejících jednotné integrační prostředí ISVS, které poskytuje kvalitní soustavu společných služeb, včetně služeb výměny oprávněně vyžadovaných informací mezi jednotlivými informačními systémy orgánů veřejné správy a dalšími subjekty. • • • • • • • Informační systémy veřejné správy – referenční rozhraní qPojem informační systémy územní samosprávy v sobě zahrnuje zejména dva typy systémů: Øinformační systémy krajů; Øinformační systémy měst a obcí. q qJedná se o ISVS, proto musí splňovat všechny standardy a zákonné normy, které se týkají ISVS. • • • • • • • Informační systémy územní samosprávy qInformační systém města/obce (ISMO) zobrazuje daný územní celek jako komplex jeho základních funkčních částí (subsystémů). qUmožňuje místní správě a samosprávě optimalizaci zdrojů a zjednodušení řídících a rozhodovacích činností města/obce. qZákladem každého ISMO jsou databáze, včetně základních registrů, které jsou vztaženy k danému území. qRegistry jsou pak pomocí komunikační vrstvy propojeny s dalšími typizovanými subsystémy. qRegistr je společná zdrojová základna dat pro orgány státní správy, fungující na základě obecně závazných právních předpisů. • • • • • • Informační systémy územní samosprávy qInformační systém kraje (ISK) plní na úrovni kraje obdobné funkce, jako ISMO. Samozřejmě konkrétní požadavky na funkcionalitu a strukturu těchto systémů jsou dány potřebami krajských orgánů. qStruktura informačního systému kraje vychází proto z obdobné struktury jako ISMO, jedná se o použití typizovaných informační systémů. qOba typy systémů (ISMO i ISK) nemají a ani nebudou mít jednotnou podobu. Je to dáno mimo jiné i tím, že úřady mají možnost výběru vlastní IS (dle stanovených pravidel). q • • • • • • • Informační systémy územní samosprávy Øinformační systém o datových prvcích, Øinformační systém o informačních systémech veřejné správy (ISoISVS), Øinformační systém evidence obyvatel (stát), Øregistr rodných čísel – ISVS, který je samostatnou funkční částí informačního systému evidence obyvatel. Øevidence uložených pokut (správních sankcí) podle § 58 a 59 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, Øevidence plátců místních poplatků podle zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, Øevidence obyvatel. • • • • • • • Informační systémy veřejné správy - příklady DĚKUJI ZA POZORNOST