1. Uvedené hodnoty jsou naměřené délky chodidla žákyň 7. třídy. 23.8 25 24.6 24.4 25.5 24.8 25.6 25.6 25.4 25.3 24.9 26.8 26.7 24.6 27.7 24.8 23.1 26.3 24.9 27.2 24.5 25.2 26.4 23.3 25.1 24.8 24.2 26.3 25.7 24.6 25.8 24.6 25.8 24.9 26.8 25.9 a/ Určete bodový odhad parametrů m a s b/ "Stanovte 95% oboustranný interval spolehlivosti pro střední hodnotu m," "je-li směrodatná odchylka s =1,15" c/ "Stanovte 95% oboustranný interval spolehlivosti pro střední hodnotu m, " není-li s známo d/ "Stanovte 95% oboustranný interval spolehlivosti pro střední hodnotu m, " obsahuje-li náhodný výběr jen první dva sloupce a s není známo. ##### Sheet/List 2 ##### 2. "Studie tvrdí, že průměrná délka chodidla žákyň 7. třídy je 24,8 cm. K ověření tohoto tvrzení byl proveden " "průzkum u 64 osob, přitom byl zjištěn výběrový průměr 25,2 cm, výběrová směrodatná odchylka byla 2,2 cm." "Předpokládejme, že délka chodidla má normální rozdělení." a) "Můžeme z výsledku průzkumu usoudit, že byla studie správná? Proveďte oboustranný test hypotézy na " "hladině významnosti 0,01." b) "Jak se změní naše tvrzení, bude-li hladina významnosti 5 %?" ##### Sheet/List 3 ##### "Dvoustranný interval spolehlivosti pro neznámý parametr μ, když σ2 známe nebo počet pozorování n>30" kde u(p) je příslušný kvantil normovaného normálního rozdělení. "V případě že hodnotu σ2 neznáme a počet pozorovaní je větší než 30, můžeme použít tyto vztahy, když σ nahradíme bodovým odhadem s." V Excelu můžete použít funkci CONFIDENCE: =CONFIDENCE(alfa;sm_odch;počet) "za první proměnnou dosadíte hladinu významnosti, jako druhý argument je daná směrodatná odchylka a třetím argumentem je počet pozorování." "Dvoustranný interval spolehlivosti pro neznámý parametr μ, když σ2 neznáme" kde tn-1(α) je kritická hodnota Studentova rozdělení pro hladinu významnosti α a počet stupňů volnosti df=n-1 V programu Excel dostanete oboustrannou kritickou hodnotu Studentova t rozdělení pomocí funkce =TINV(prst;volnost) "Test střední hodnoty, když σ2 neznáme" Postup testování: 1. Stanovení hypotézy: H0:μ=μ0 H1:μ≠μ0 2. Testové kritérium: 3. Obor přijetí: kritický obor: 4. Výsledek ##### Sheet/List 4 ##### č. testu Rozdělení Podmínky použití testu Testové kritérium Rozdělení test. kritéria 1 X má s známo "N(0,1)" 2 X má s neznámo t(n-1) 3 X má libovolné rozdělení "n > 30 , s známé" "přibližně N(0,1)" 4 X má libovolné rozdělení "n > 30, s neznámé" t(n-1) 5 X má 6 X má E(d) 7 "X má binomické rozdělení, par. p" "N(0,1)"