Řešení technologie obchodního provozu I. . Obchodní provoz Prvky obchodního provozu a jejich základní charakteristika: Zboží – obchodní sortiment, technologické skupiny, zásoby Obchodně provozní operace Struktura přednášky Systém technologie obchodního provozu + marketing = nákupní atmosféra Zboží obchodní sortiment technologické skupiny zásoby Obchodně provozní operace- přejímka… Plochy a dispoziční členění - hrubý design prodejny Mechanizační zařízení a prostředky- palety Lidé manažeři, prodavači, pokladní, skladníci… j0412020[1] Technologie elektronizace pohybu zboží Statické a dynamické prvky obchodního provozu -obecně mohou mít prvky obchodního provozu charakter prvků statických nebo dynamických -tento pohled je závislý na stupni stability a rychlosti reakce na změny spotřebitelské poptávky a další vnější vlivy (způsob dodávek, řízení apod.) -statické prvky - plochy, dispoziční řešení a zabudované pracovní prostředky -dynamické prvky - zboží, obchodní operace a pracovníci. Nákupní atmosféra (NA) -nákupní podmínky pro zákazníka působí na jeho smysly -vzniká spojením technologie obchodního provozu s marketingem(provozní + marketingové know -how). Co tvoří nákupní atmosféru? -architektura jednotky, řešení vstupních prostorů, výkladní skříně, nápisy, parkovací plochy, vnitřní design, presentace zboží, forma prodeje, provozní personál atd. -důležitý je emociální vztah mezi všemi prvky NA a chováním zákazníka. -Nákupní atmosféra prodejny – je řešena v rámci prostorového managementu -"space management“. Tvorba obchodního sortimentu Účel použití sortiment Výrobní materiál Frekvence spotřeby Výrobní sortiment specializovaný Obchodní sortiment Na úrovní VO dle určitého záměru Na úrovni MO Mezinárodní rozdělení spotřebního zboží •Potraviny (FOOD) • •Suchý sortiment • (DRY GOODS) •(konzervy, nápoje…) • •Rychle se kazící • (Perishable GOODS) •(maso, mléčné výrobky) • • • •Nepotraviny (NON FOOD) •Měkké (SOFT) • (oblečení, obuv…) •Tvrdé (HARD) • bílé (white) • (ledničky, pračky…) • hnědé (brown) • (TV, rádia, PC…) Struktura obchodního sortimentu se mění •Má dynamický charakter: •!!! •Vývojové změny: • změny ve spotřebě • obyvatelstva (např. pandemie) • vývoj výroby, její růst •Sezónní změny: • odraz spotřebitelských • zvyklostí a tradic Změna v šířce a hloubce sortimentu Struktura sortimentu, jeho šířka a hloubka Výrobková řada x x1 x2 Výrobková řada y y1 y2 Výrobková řada z z1 z2 x3 x4 x5 x6 z3 z4 hloubka šířka Praxe: Počet výrobkových řad: 3 (šířka sortimentu) Počet sort. druhů – hloubka sortimentu X: nástěnné hodiny Y: pánské náramkové hodinky Z: dámské náramkové hodinky Počet výrobků: 12 Průměrná hloubka: 4 Struktura sortimentu, jeho šířka a hloubka Výrobková řada x x1 x2 Výrobková řada Y y1 y2 x3 x4 x5 x6 y3 y4 hloubka šířka Praxe: Počet výrobkových řad: 2 (šířka sortimentu) X: ovoce čerstvé Y: ovoce konzervované Počet výrobků: 10 Průměrná hloubka: 5 Rozmanitost sortimentu vede k jeho členění, třídění a seskupování a specializaci •Cíle členění: •Zjednodušení obchodní činnosti, racionalizace práce, využití •kvalifikace, přizpůsobení potřebám a orientaci zákazníků • Specializace Obchodně provozní jednotky (MOJ) Různé kombinace podle změn potřeb lidí Praxe: květinářství + dárky, prodejny nábytku + další příslušenství Rozhodování o sortimentu Při rozhodování o sortimentu je řešena mimo jiné otázka vzájemného poměru šířky a hloubky sortimentu. Základní kombinace: -úzký a mělký: exkluzívní prodejny, značkové (Zara, ….) -úzký a hluboký: kombinace typická pro specializované prodejny (drogistické, oblečení) -široký a mělký: smíšené prodejny prodávající zboží denní potřeby (ve venkovském prostoru, diskontně orientované) -široký a hluboký: supermarkety, hypermarkety, obchodní domy. Diskontně orientované: omezují hloubku sortimentu (zrychlení prodeje) Obchodní sortiment dle frekvence poptávky Významným hlediskem sortimentní specializace je v současnosti i frekvence poptávky, která rozděluje zboží do tří skupin: -zboží základní poptávky (potřeby) -zboží časté poptávky (občasné spotřeby) -zboží občasné poptávky (dlouhodobé spotřeby). Lze přesně vymezit tyto tři skupiny v každé zemi? Ne Obchodní sortiment dle frekvence poptávky Mezi těmito skupinami nelze určit přesné hranice - lidé různých částí světa mají odlišnou životní úroveň, způsob života, zvyklosti a potřeby. Některé zboží proto může být v určité lokalitě zbožím dlouhodobé spotřeby. V jiné zemi může totéž zboží spadat do jiných skupin. Např. nábytek může být pro někoho celoživotní záležitostí, pro druhého sortiment, který během svého života změní několikrát. Lze přesně vymezit tyto tři skupiny? Ne Souborná třída zboží POTRAVINY Třída zboží OVOCE A ZELENINA Obor OVOCE Sortimentní skupina (výrobková řada) (další SS: ovoce čerstvé, sušené, mražené…) OVOCE KONZERVOVANÉ Sortimentní podskupina (další SP: kompoty, mražené ovoce, sušené ovoce…) MARMELÁDY Druh zboží (další druhy: jahodová, borůvková…) MERUŇKOVÁ MARMELÁDA Komerční druh Vlastnosti (hmotnost, cena, adjustace…) Praxe: Seskupování sortimentu – základ specializace Vliv druhu zboží na obchodní provoz Komerční druh - základní prvek obchod. sortimentu Čím se liší komerční druhy? Množstvím, obalem, cenou, složením, střihem, materiálem, barvou, tvarem, velikostí, jakostí, značkou, výrobcem. složitost (široký a hluboký sortiment) frekvence dodávek (četnost zásobování) doba prodejnosti (trvanlivosti) fyzické vlastnosti zboží (hmotnost, křehkost…) pomoc zákazníkovi (poradenství) péče o prodejní zařízení (mrazící boxy) ztížení pracovních podmínek (klimatické podmínky) zvláštní odpovědnost (prodej zbraní, toxických látek). Pracnost sortimentu Proč je doba trvanlivosti důležitá? Riziko prošlé doby u potravin – bakterie, plísně. Mezi nejrizikovější potraviny, které jsou staršího data, patří ryby, uzeniny, sýry (včetně plísňových), kvašené potraviny a ořechy. https://www.bezvarady.eu/proc-dulezita-doba-trvanlivosti/ Prodlužování doby trvanlivosti potravin – není to záležitost pouze moderní doby, trvanlivost se prodlužovala různými způsoby – působením tepla, uzením, sušením, uchováváním v chladu, přídavkem soli, cukru, octa, alkoholu a tak dále. Některé potraviny mají dlouhou trvanlivost i bez dodatečné úpravy, např. obiloviny, mouka, luštěniny, med či alkoholické nápoje. Konzervování přídavkem chemických sloučenin (konzervantů) je záležitost novější. Konzervační látky se na obalech označují buď kódem E, nebo názvem dané sloučeniny. https://www.dama.cz/clanek/jak-je-to-s-trvanlivosti-potravin-dlouha-doba-nekdy-vyvolava-pochyby Případová studie Z hlediska nejvyššího procentuálního záchytu nevyhovujících vzorků na základě podnětů byly vyhodnoceny SZPI jako nejproblematičtější následující komodity: těstoviny, dehydratované výrobky, med, čokoláda a cukrovinky, víno, čerstvá zelenina, zmrzliny a mražené krémy. Kvalitní potraviny: kontrola probíhá již přes 15 let Kontrolované značky kvality Klasa, značka Regionální potravina Dvojitá kvalita dovážených potravin zejména ze západní Evropy (EU - Věra Jourová), příprava evropské legislativy. Potraviny v ČR z hlediska kvality - praxe SZPI – Státní zemědělská a potravinářská inspekce aromaticky agresivní (prací prášky, některé potraviny) absorbující pachy (sušenky, pečivo) vyžadující speciální klimatické podmínky (maso, mléčné výrobky) podléhající bezpečnostním předpisům (zbraně, střelivo) vyžadující zvláštní způsob manipulace, dopravy… (sklo, elektronika…). Technologické skupiny zboží Zásada dovoleného sousedství Na co mají vliv technologické skupiny zboží? -na druh skladovacích ploch -na charakter manipulačních jednotek -na typ dopravních a manipulačních prostředků. Manipulační jednotka je definována jako zboží nebo soubor zboží tvořící jednotku schopnou manipulace jako s jedním kusem, aniž by bylo nutno ji dále upravovat. Co to je manipulační jednotka? https://pixabay.com/cs/photos/dřevěné%20palety/ https://www.zbozi.cz/hledani/?q=paleta%20potravin#utm_source=search.seznam.cz&utm_medium=hint&utm_c ontent=products-opesBB&utm_term=paleta%20potravin zavařovací sklenice na paletě rolkontejner Pojem, označení hladiny zásob Vysvětlení, interpretace Z min Minimální zásoba Z B Běžná zásoba ZS Signální zásoba (objednávkový bod) Z max Maximální zásoba Z ind Indisponibilní zásoba DO Doba obratu - za jak dlouho se prodá průměrná zásoba ze skladu OB Obrátka - kolikrát za sledované období se prodá průměrná zásoba ze skladu Základní pojmy řízení zásob Dodávkový cyklus Dodávkový cyklus - interval, ve kterém se zboží dodává na prodejnu. -všechny druhy zboží se nedodávají stejně, proto se celková zásoba pohybuje kolem průměrné zásoby. -doba vyřízení objednávky (cyklus) - ovlivněn i rychlostí obratu jednotlivých druhů zboží a současně ovlivňuje výši zásob. -ve vyspělých ekonomikách dochází ke značnému zrychlení oběhu zboží a tedy i peněz, za normální dobu dodávky je považována lhůta 48 hodin. Příklady intervalů dodávek do prodejen (přímé dodávky zákazníkům jsou kratší): Denně - mléčné výrobky, chléb, pečivo. Týdně - těstoviny. Měsíčně - konzervy. 7-15 dní - nepotravinářské zboží. 1.Teoretický model Z max Z max Z max Zb Zb Zb Zs Zs Zs Zmin 0 t1 t2 t3 Křivka vývoje zásob 1.Reálný model Zmax2 Zmax0 Zmax1 Zb Zb Zb Zs Zs Zs Zmin t0 t1 t2 t3 Křivka vývoje zásob Praxe: Může se to týkat jednoho sortimentního druhu - obvyklá situace nebo celého sortimentu – mimořádná situace (panika obyvatel) Obchodně provozní operace •Velkoobchodní •Nákup •Příjem •Skladování •Expedice - manipulace a doprava • • •Maloobchodní •Nákup •Příjem •Skladování •Příprava zboží • k prodeji • Prodej • spotřebiteli • • V Růst technické úrovně zboží, spotřebitelské balení Charakteristika velkoobchodních operací •Nákup – agent (prostředník) dle objednávky •Příjem – dělí se na odběr a přejímku zboží •Odběr: kontrola zevní neporušenosti dopravního prostředku, vnější neporušenosti obalů, počtu obalových jednotek a hmotnosti dle průvodních dokladů •Přejímka: kontrola množství, jakosti a sortimentu a řeší případné reklamace •Skladování – regály, stohování, zásada dovoleného sousedství •Expedice - manipulace (vyskladnění, kompletace, balení) a doprava. • • Charakteristika maloobchodních operací •Nákup •Kdo? samotný vlastník, nákup pomocí obchodního zástupce, nákupčího … •Jak? nákup centralizovaný, decentralizovaný, kombinovaný •Fáze nákupu zboží •● Přípravná – soustavné sledování spotřebitelské poptávky, evidence prodeje a struktury zásob (marketing) •● Výběr zboží - přímá návštěva nákupčího ve vzorkovně velkoobchodu, pomocí nabídek v katalogu, návštěva zástupce velkoobchodu na prodejně, online výběr •● Sestavení a vyřízení objednávky - písemně, telefonicky, osobně nebo elektronicky s využitím výpočetní techniky. • • Charakteristika maloobchodních operací •Příjem zboží – probíhá stejným způsobem jak ve velkoobchodě, •Přejímka - kvantitativní (počet), kvalitativní (jakost) a sortimentní (kompletnost). • • Podcenění přejímky - zdroj manka a reklamací zboží i špatného image. Příprava zboží k prodeji - úroveň přípravy je závislá na technické připravenosti výroby produkovat vhodná spotřebitelská balení Co je třeba udělat? - porcování, vážení, balení, rozměřování - informativní cenové poutače na zboží, značení zboží - doplňování zboží do prodejních místností. Shrnutí přednášky •Obchodní provoz chápeme systémově, rozhodujícím prvkem je zboží, na něm závisí další prvky, jako je dispoziční řešení, mechanizační prostředky, technologie a lidé. •Znalost charakteristiky všech prvků obchodního provozu, a to zboží jako obchodní sortiment, technologická skupina, zásoba, •Graf vývoje zásob – teoretický a reálný •Obchodně provozní operace – velkoobchodní a maloobchodní.