Strategické řízení podnikatelských subjektů Vážená paní, vážený pane, obracíme se na Vás s prosbou o vyplnění dotazníku, který je zaměřen na strategické řízení podnikatelských subjektů v České republice. Vámi zvolené odpovědi, prosím, jasně označte zakroužkováním, případně své odpovědi označte dle pokynů u jednotlivých otázek. Pokud není jasně určena jiná možnost, tak vždy vyberte pouze jednu odpověď, se kterou se nejvíce vnitřně ztotožňujete. Výzkum probíhá anonymně a získaná data nebudou poskytnuta třetím osobám. Získaná zjištění budou využita pro vědecko-výzkumné účely a v pedagogickém procesu. Vyhodnocení provedou samotní řešitelé výzkumného týmu a výsledky analýz Vám v případě zájmu můžeme zaslat elektronicky na emailovou adresu, kterou můžete uvést v závěru dotazníku. V případě jakýchkoliv dotazů nebo nejasností, můžete kontaktovat pověřenou osobu na tomto emailu: zapletalova@opf.slu.cz Děkujeme Vám za čas obětovaný vyplněním tohoto dotazníku. řešitelský tým Katedry podnikové ekonomiky a managementu OPF SLU 1 IDENTIFIKAČNÍ OTÁZKY I. Do jakého oboru podle charakteristiky CZ-NACE zařadíte převažující činnost Vašeho podniku? a) zemědělství, lesnictví, rybářství; b) těžba a dobývání; c) zpracovatelský průmysl; d) výroba a rozvod elektřiny, plynu, tepla a klimatizovaného vzduchu; e) zásobování vodou; činnosti související s odpadními vodami, odpady a sanacemi; f) stavebnictví; g) velkoobchod a maloobchod; opravy a údržba motorových vozidel; h) doprava a skladování; i) ubytování, stravování a pohostinství; j) informační a komunikační činnosti; k) peněžnictví a pojišťovnictví; l) činnosti v oblasti nemovitostí; m) profesní, vědecké a technické činnosti; n) administrativní a podpůrné činnosti; o) veřejná správa a obrana; povinné sociální zabezpečení; p) vzdělávání; q) zdravotní a sociální péče; r) kulturní, zábavní a rekreační činnosti; s) ostatní činnosti; t) činnosti domácností jako zaměstnavatelů; činnosti domácností produkujících blíže neurčené výrobky a služby pro vlastní potřebu; u) činnosti exteritoriálních organizací a orgánů. II. Ve kterém roce byl založen Váš podnik? ...................................................................... III. Kolik zaměstnanců má Váš podnik? .................................................................... IV. Vás podnik má a) rodinný charakter b) nerodinný charakter V. Vlastnická struktura Vašeho podniku je tvořena a) pouze českými vlastníky b) pouze zahraničními vlastníky c) českými i zahraničními vlastníky VI. Organizační začlenění podniku a) samostatný podnik b) pobočka c) dceřiná společnost d) odštěpný závod VII. Top management Vašeho podniku je a) tvořen pouze českými manažery b) tvořen pouze zahraničními manažery c) tvořen převážně českými manažery d) tvořen převážně zahraničními manažery 2 STRATEGIE PODNIKU 1. Strategie Vašeho podniku může být charakterizována jako (pouze jedna odpověď): a) úzce koncentrovaná na jeden trh/tržní segment b) diferencovaná, rozlišující několik trhů/tržních segmentů, a každému trhu/tržnímu segmentu vytvořena zvláštní strategie c) široce/globálně zaměřená s jednou strategií pro všechny trhy/tržní segmenty 2. Strategie Vašeho podniku může být charakterizována jako (můžete označit více odpovědí): a) nákladově orientována – nákladové vůdcovství (nízké ceny – nízké náklady) b) orientována na odlišení se od konkurentů v poskytované kvalitě – vůdcovství v kvalitě c) orientována na odlišení se od konkurentů v používané technologii – technologické vůdcovství d) orientována na odlišení se od konkurentů v realizaci inovací – inovační vůdcovství e) orientována na odlišení se od konkurentů v jiné oblasti, uveďte konkrétně……………………………… 3. Strategie Vašeho podniku může být charakterizována jako (pouze jedna odpověď): a) úspěšná – došlo v jejím důsledku k nárůstu úrovně tržeb za poslední tři roky celkově i. do 5% ii. do 10% iii. do 20% iv. do 30% v. do 40% vi. do 50% vii. můžete uvést konkrétní nárůst v procentech………………………………………………………… b) neúspěšná – došlo v jejím důsledku k poklesu úrovně tržeb za poslední tři roky c) neutrální – nedošlo v jejím důsledku ke změně úrovně tržeb za poslední tři roky 4. Strategie Vašeho podniku (můžete označit více odpovědí): a) byla vytvořena při samotném založení podniku b) byla vytvořena managementem/zakladatelem podniku c) byla vytvořena za spolupráce se zaměstnanci podniku d) je vždy představena nově nastupujícím zaměstnancům e) je pravidelně revidována a upravována f) byla inovována od samotného založení podniku g) může být z pohledu naplňování dlouhodobých cílů hodnocena jako úspěšná h) může být z pohledu naplňování dlouhodobých cílů hodnocena jako neúspěšná i) je uvedena ve strategickém plánu podniku 3 5. Na základě níže uvedených výrobků specifikujte povahu strategie Vašeho podniku (u každého výroku zakroužkujte jednu odpověď pomocí dané škály): Rozhodně nesouhlasím Nesouhlasím Někdy ano někdy ne Souhlasím Rozhodně souhlasím Náš podnik má jasně stanovenou strategii. 1 2 3 4 5 Náš podnik má jasně stanovenou misi a vizi. 1 2 3 4 5 Náš podnik má jasně a konkrétně stanovené cíle. 1 2 3 4 5 Naše strategie je založena na plném pochopení potřeb a očekávání zainteresovaných stran podniku. 1 2 3 4 5 Naše strategie je založena na plném pochopení našeho externího prostředí. 1 2 3 4 5 Naše strategie je založena na plném pochopení interní výkonnosti a schopnostech podniku. 1 2 3 4 5 Naše strategie je pravidelně přezkoumávána a vylepšována. 1 2 3 4 5 Naši strategii lze modifikovat v reakci na změny v prostředí podniku. 1 2 3 4 5 Naše strategie a dosažení výsledků v ní stanovených je široce a pravidelně komunikováno se zaměstnanci. 1 2 3 4 5 Máme jasný plán pro rozvoj naši strategie a tento plán pravidelně přezkoumáváme. 1 2 3 4 5 Současná strategie Vašeho podniku může být charakterizována jako úspěšná a naplňující cíle. 1 2 3 4 5 Současná strategie umožňuje dosahování dlouhodobě udržitelné konkurenční výhody. 1 2 3 4 5 Současná strategie přispěla k růstu tržeb za poslední tři roky 1 2 3 4 5 Současná strategie přispěla k růstu zisku za poslední tři roky 1 2 3 4 5 Současná strategie přispěla ke zvýšení rentability tržeb za poslední tři roky 1 2 3 4 5 Současná strategie přispěla ke zvýšení rentability aktiv za poslední tři roky 1 2 3 4 5 Současná strategie podniku přispěla k expanzi na nové trhy. 1 2 3 4 5 Současná strategie podniku přispěla ke zvýšení výkonnosti hlavních produktů podniku. 1 2 3 4 5 4 STRATEGIE MEZINÁRODNÍCH AKTIVIT 6. Realizuje Váš podnik mezinárodní podnikatelské aktivity? a) ano, a to od roku……………………………………………………… (přejděte k otázce 7 a dále pokračujte) b) ne, nikdy jsme na zahraničních trzích nepůsobili a neuvažujeme o tom (konec dotazování) c) v minulosti jsme v zahraničí působili, ale v současné době již nepůsobíme (přejděte k otázce 7 a poté ukončete dotazování) d) v současné době nepůsobíme, ale uvažujeme o tom (konec dotazování) 7. Myslíte si, že mezinárodní podnikatelské aktivity Vašeho podniku jsou/byly úspěšné? a) určitě ano (přejděte k otázce 8 a dále pokračujte otázkou 10) b) spíše ano (přejděte k otázce 8 a dále pokračujte otázkou 10) c) někdy ano – někdy ne (přejděte k otázce 8 a dále pokračujte otázkou 9) d) spíše ne (přejděte k otázce 9 a dále pokračujte otázkou 10) e) určitě ne (přejděte k otázce 9 a dále pokračujte otázkou 10) 8. Označte faktory, které podle Vašeho názoru ovlivnily úspěch mezinárodních aktivit Vašeho podniku (můžete označit více odpovědí): a) jasná vize rozvoje podniku b) držení kapitálu c) mezinárodní kontakty vytvořené před samotnou internacionalizací podniku d) mezinárodní kontakty vytvořené po založení podniku, ale před internacionalizací e) mezinárodní kontakty vytvořené po internacionalizaci f) podnikatelská představa vedoucí k naplnění cíle (naplňování stanovené vize) g) dobré znalosti oboru h) znalosti principů mezinárodního podnikání i) znalosti angličtiny j) znalosti jiných cizích jazyků k) unikátní produkt l) ochota ke spolupráci s ostatními subjekty m) podobnost národní kultury s kulturou trhů vstupu podniku n) geografická blízkost tuzemského trhu a zahraničního trhu o) český původ zboží p) podpora ze strany českého státu q) jiné 9. Označte faktory, které podle Vašeho názoru způsobily neúspěch mezinárodních aktivit Vašeho podniku (můžete označit více odpovědí): a) nedostatek počátečního kapitálu b) nedostatek zkušeností v realizaci mezinárodních aktivit c) nedostatek vhodných zahraničních kontaktů d) nedostatečná znalost cizích jazyků e) nedostatečné informace o zahraničních trzích f) odlišné kultury tuzemského trhu a zahraničního trhu g) velká geografická vzdálenost mezi tuzemským trhem a zahraničním trhem h) český původ zboží nebo podniku i) nedostatečná znalost daného oboru (průmyslu) j) nedostatečná podpora ze strany českého státu k) jiné 5 10. Uveďte, kdy došlo k rozhodnutí o zahájení mezinárodních aktivit Vašeho podniku (pouze jedna odpověď): a) už při myšlence založení podniku b) během doby přípravy zahájení podnikání c) po rozjezdu samotného podnikání 11. Proces začleňování Vašeho podniku do mezinárodních aktivit lze popsat nejlépe jako (pouze jedna odpověď): a) nahodilý, spíše jednorázový na základě vzniklé příležitosti b) postupný, systematický, krok po kroku c) vstup prostřednictvím obchodních sítí a partnerů d) mezinárodní charakter od samotného založení podniku 12. V jaké podobě v současné době působíte na mezinárodních trzích (můžete označit více odpovědí)? a) přímé exportní aktivity b) nepřímé exportní aktivity pomocí zprostředkovatelů a prostředníků c) licence d) franchising e) projekty na klíč f) joint venture g) výrobní dceřiné společnosti, jejich počet v zahraničí………………………………….. h) prodejní dceřiné společnosti, jejich počet v zahraničí…………………………………. i) servisní dceřiné společnosti, jejich počet v zahraničí………………………………….. j) investice na zelené louce k) portfoliové investice 13. Uveďte počet a 3 nejvýznamnější země, ve kterých Váš podnik působí v současné době: Počet zemí současného působení……………………………………………………………………………………………….. Uveďte 3 nejvýznamnější země současného působení……………………………....................................... …………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. …………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 14. Uveďte, kterými nezbytnými zdroji podnik disponoval již při rozhodování o zahájení mezinárodních aktivit (můžete označit více odpovědí): a) kapitál (peníze) b) speciální znalosti v konkrétních oblastech c) patenty d) zahraniční kontakty e) znalosti jednotlivých trhů f) koncepci jak realizovat (rozvinout) jednotlivé podnikání g) znalosti zahraničního jazyka h) jiné 15. Při zahájení mezinárodních aktivit Váš podnik spolupracoval s (můžete označit více odpovědí): a) kýmkoliv kdo navrhl určitou spolupráci b) jenom vybranými subjekty c) subjekty vybranými podnikem, ale s konkrétním návrhem spolupráce 6 16. Označte míru souhlasu s níže uvedenými výrobky (u každého výroku zakroužkujte jednu odpověď pomocí dané škály): Výrok Rozhodně nesouhlasím Nesouhlasím Někdy ano - někdy ne Souhlasím Rozhodně souhlasím Náš podnik má jasně stanovenou strategii pro mezinárodní trhy. 1 2 3 4 5 Náš podnik má jasně a konkrétně stanovené cíle pro mezinárodní trhy. 1 2 3 4 5 Současná strategie Vašeho podniku na mezinárodních trzích může být charakterizována jako úspěšná a naplňující cíle. 1 2 3 4 5 Strategie Vašeho podniku je odlišná pro tuzemský trh a pro mezinárodní trhy. 1 2 3 4 5 Současná strategie podniku umožnila naplnění cílů podniku v oblasti internacionalizace. 1 2 3 4 5 Současná strategie podniku pro mezinárodní trhy přispěla k růstu zahraničních prodejů za poslední tři roky. 1 2 3 4 5 Současná strategie podniku pro mezinárodní trhy přispěla ke zvýšení tržního podílu na hlavních mezinárodních trzích za poslední tři roky. 1 2 3 4 5 Současná strategie podniku má spíše charakter adaptivní než standardizovaný. 1 2 3 4 5 17. Označte důvody, které vedly Váš podnik k prvnímu vstupu na zahraniční trhy (můžete označit více odpovědí): a) atraktivnost zahraničního trhu b) touha po expanzi c) snaha o zvýšení tržeb d) kontakty na zahraničním trhu e) geografická blízkost zahraničního trhu f) kulturní blízkost zahraničního trhu tuzemskému trhu g) dřívější import ze zahraničí h) možnost získat know-how nebo nové technologie i) nižší produkční náklady j) kvalifikovaná pracovní síla k) výrazná konkurenční výhoda l) další 18. Při zahájení mezinárodních aktivit Váš podnik (můžete označit více odpovědí): a) aktivně vytvářel podnikové sítě b) pouze vstupoval do již existujících podnikových sítí c) vstupoval do existujících sítí, ale také vytvářel své vlastní sítě d) neměl zájem o spolupráci v podnikových sítích