Zakládání podniku a investování 1.TUTORIÁL Představení a organizace kurzu (cíl, obsah, literatura, materiály ke studiu, doporučené další zdroje). Informace k požadavkům a nárokům na seminární práci (obsahové zaměření, struktura, organizace podnikatelského plánu…) Diskuse a dotazy studentů Ing. Pavel Adámek, Ph.D. adamek@opf.slu.cz Katedra podnikové ekonomiky a managementu • Předmět konkretizuje teoretické poznatky studentů z ekonomických předmětů, organizace a řízení, obchodního práva nutných pro zahájení či provozování podnikatelské činnosti. • Předmět je koncipován tak, aby studenti disponovali znalostmi pro realizaci investic při výstavbě či úpravě již existující podnikatelské činnosti. • Studenti se seznámí s legislativními nároky pro výběr právní formy podnikání, získají znalosti detailní skladby podnikatelského plánu i jeho odlišností pro potřeby různých stakeholderů. Cíl předmětu • Odevzdání SEMESTRÁLNÍ PRÁCE: – do 23.5.2021 (Odevzdávárna v IS) – Semestrální práce je hodnocena max. 20 body – V IS je dostupná šablona semestrální práce, předpokládaný rozsah dle potřeby podnikatelského plánu (doc/pdf) • Odevzdání PŘÍPADOVÉ STUDIE: – do 23.5.2021 (Odevzdávárna v IS) – Případová studie je hodnocena max. 4 body. – V IS je dostupná šablona případové studie, předpokládaný rozsah cca 2-3 strany A4, doc/pdf. • ZKOUŠKA (online – Odpovědník v IS, termíny ve zkouškovém období, max. 36 bodů). Podmínky pro úspěšné zakončení Hodnocení jednotlivých požadavků (max. 60 bodů): • Semestrální práce 20 bodů HODNOCENÍ • Případová studie 4 body • Závěrečná zkouška (test) 36 bodů • Výsledná známka se skládá ze součtu všech dílčích částí (seminární práce, prezentace, bodový zisk z testu). Hodnocení v předmětu Známka Body A 60-56 B 55-51 C 50-46 D 45-41 E 40-36 F 35-0 1. Podnikatelský plán, projekt, záměr 2. Historický vývoj podnikání 3. Psychologické, sociální a osobností předpoklady pro podnikatelskou činnost 4. Právní formy podnikání 5. Uspořádání a řízení výrobních činností a služeb 6. Podnikatelská rizika v investiční činnosti podniku 7. Jakost v podnikatelské činnosti 8. Řízení inovací z hlediska vnitřních vazeb firmy a strategie firmy 9. Hygiena práce, ochrana životního prostředí a spotřebitelských zájmů 10. Druhy spojování podniků 11. Administrativní zajištění dodavatelsko-odběratelských vztahů 12. Vývojová stádia životního cyklu podniku 13. Případové studie Obsahové zaměření předmětu Základní: • KORÁB, V., PETERKA, J., REŽŇÁKOVÁ, M. Podnikatelský plán. Brno: Computer Press, 2007. ISBN 90-247-0939-2. • FOTR, J., SOUČEK, I. Podnikatelský záměr a investiční rozhodování. Praha: Grada Publishing, 2005. ISBN 80-7169-812-1. • SRPOVÁ, J., SVOBODOVÁ, I., SKOPAL, P., ORLÍK, T. Podnikatelský plán a strategie: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-4103-1. • SRPOVÁ, J. ŘEHOŘ, V. Základy podnikání: teoretické poznatky, příklady a zkušenosti českých podnikatelů, Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3339-5. • ADÁMEK, P. Zakládání podniku, Karviná: SU OPF. 2020. ISBN 978-80-7510-399-4. Literatura Doporučení pro další zdroje: • Nielsen, N. H. 2017. Startup Funding • Steve Blank and Bob Dorf. 2012. The Startup Owner´s Manual: The Step-By-Step Guide for Building a Great Company • Ash Maurya. 2012. Running Lean:Interate from Plan A to a Plan B That Works • Eric Ries. 2011. The Lean Startup: How Constant Innovation Creates Radically Successful Businesses • Chris Lipp. 2014. The Startup Pitch – A proven formula to win funding • Alexander Osterwalder a Yves Pigneur. 2015. Tvorba business modelů • Daniel Priestley. 2015. Revoluce v podnikání • Jason Fried a Heinemeier Hansson. 2010. RESTART – průvodce podnikatelským minimalismem • Reid Hoffman a Ben Casnocha. 2013. Váš osobní Start UP: Připravte se na budoucnost, investujte do sebe, změňte svou kariéru • Ivana Svobodobá a Michal Andera. 2017. Od nápadu k podnikatelskému plánu • John Williams. 2017. Začni vydělávat na tom, co tě baví Literatura Vytvořte Business Model pro krávu ☺ (jak se dá monetizovat kráva – produkt mléko….?) Let´s play ICE Break Možnosti jedna kráva = 8 byznys modelů… Doporučená struktura: 1. Titulní strana 2. Executive summary 3. Popis společnosti 4. Business Model - CANVAS 5. Produkt/služba 6. Tým 7. Analýza odvětví/sektoru, trhu, zákazníka, konkurence, dodavatelů 8. Marketingový plán 9. Výrobní plán 10. Finanční plán Informace k seminární práci • Úvodní strana podnikatelského plánu představuje ty nejzákladnější informace podnikatelského plánu. • Obsahově neplní významnou funkci, proto je kladen důraz na formální provedení. Jednotlivé části titulní strany: • Název projektu • Logo • Kontaktní údaje • Sídlo společnosti • Údaje o podnikateli 1. Titulní strana • Executive summary (shrnutí) týká se zaujetí externích čtenářů (investorů, partnerů), nejdůležitější složkou podnikatelského plánu. • Obsahuje stručný přehled o nejdůležitějších bodech podnikatelského záměru a je vstupním vchodem pro celý plán. Jako první část plánu musí shrnutí bezpochyby zanechat dojem a upoutat pozornost. • Není potřeba plýtvat slovy, ale psát stručně, poutavě, tvořit příběh a tím vyvolat emoce. Prostřednictvím shrnutí podnikatel postihuje nejdůležitější složky svého podnikání: • Jméno a místo podnikání • Obchodní koncept • Prodávaný produkt/služba • Plněná potřeba na trhu • Konkurenční výhoda • Klíčové faktory úspěchu • Ziskovost • Momentální situace • Účel podnikatelského plánu • Potřeba investice • Jednotlivé body se dále rozvíjejí v dalších částech plánu. Executive summary se píše na závěr, až si podnikatel uspořádá své myšlenky, shrnuje jen to nejpodstatnější a nejzajímavější. Co do rozsahu, text by měl být maximálně na dvě strany. 2. Executive summary Společnost se buď formuje a připravuje na svůj vznik nebo je již založená a funguje. V obou případech je možné blíže specifikovat a popsat základní informace jako například sektor podnikání a trh působnosti. • Fungující společnost se zaměří na konkrétní údaje o sobě samé a o svém dosavadním působení tj. datum a místo vzniku, zakladatelé a dosavadní pokrok. • Je-li projekt nerealizovaný, uvede se zamýšlená forma založení společnosti, horizont pro začátek podnikání, případně jiné podstatné informace spojené se založením. • Na základní otázku „Co chci dělat?“ odpovídá vize společnosti. Jde nejen o způsob a styl směřování, ale i komunikace s okolím o hodnotách, principech a kultuře celé společnosti. • Nutno uvést - informace o partnerech. • Požadavky na potřebnou investici nebo jinou spolupráci s investory, respektive dalšími subjekty. 3. Popis společnosti Popis společnosti se dá rozdělit do následujících 4 částí: 1. Základní informace o společnosti 2. Vize 3. Partneři 4. Investor Základní informace o společnosti • Druh podnikání a odvětví • Právní subjektivita • Vlastnictví firmy/management • Založení podniku • Lokace • Majetek, zařízení a zázemí • Relevantní historie (významné milníky, úspěchy) Vize • Poslání • Fáze, v níž se společnost nachází • Plán realizace start-upové fáze • Budoucí rozvoj společnosti 3. Popis společnosti Popis společnosti se dá rozdělit do následujících 4 částí: 1. Základní informace o společnosti 2. Vize 3. Partneři 4. Investor Partneři • Vyjmenování strategických partnerů • Potencionální partneři • Přínos spolupráce Investor(ři) • nároky, forma spolupráce (skrytý společník, jednatel, spolumajitel…) • finanční/strategická pomoc výše investice versus podíl 3. Popis společnosti Jak bude fungovat obchodní model??? Monetizace myšlenky? Devět částí modelu Postupná tvorba business modelu pomocí Business Model Canvas – kniha: Osterwalder, Pigneur, 2010. Tvorba business modelů. Základem je plátno Business Model Canvas skládající se z devíti částí: 1. Zákaznické segmenty – Zákazníci jsou zdrojem příjmů podnikání. Určete, kteří zákazníci si nyní nejčastěji kupují vaše produkty. Rozdělte je do skupin, které podrobněji popište. 2. Poskytovaná hodnota – Popište, jaké problémy zákazníka řešíte a co užitím vašeho produktu nebo služby získá. Hodnota produktu uspokojuje potřebu zákazníka. 3. Distribuční kanály – Určete, jakým způsobem kontaktujete svého zákazníka a jakým způsobem doručujete své výrobky nebo služby. 4. Business Model CANVAS Jak bude fungovat obchodní model??? Monetizace myšlenky? Devět částí modelu Základem je plátno Business Model Canvas skládající se z devíti částí: 4. Vztahy se zákazníky – Popište, jakým způsobem komunikujete se svými zákazníky, abyste s nimi budovali dlouhodobé vztahy. 5. Zdroje příjmů – Popište, jak a za co konkrétně vaši zákazníci platí. Mezi typické zdroje příjmů patří například platba za využití služby, pronájem, předplatné. 6. Klíčové zdroje – Určete, co všechno potřebujete, abyste mohli provádět klíčové činnosti. Patří sem fyzické zdroje, duševní zdroje, lidské zdroje a finanční zdroje. 7. Klíčové činnosti – Vyjmenujte základní činnosti, pomocí kterých vyrábíte výrobky nebo poskytujete služby. Mezi klíčové činnosti zpravidla patří výroba, realizace služby, komunikace nebo koordinace. 8. Klíčová partnerství – Pro své podnikání potřebujete další subjekty. Mohou to být například dodavatelé nebo jiní partneři. 9. Struktura nákladů – Sepište všechny nejdůležitější náklady, které jsou spojené s vaší podnikatelskou činností. 4. Business Model CANVAS • Úspěšnost podnikání kriticky závisí na nabízené službě nebo produktu. • Úspěšnost produktu/služby zase závisí na míře saturace potřeb trhu. • Základní otázkou je, jaký problém je řešen a co to přinese zákazníkům, jak se splní jejich potřeba. • Nemusí se vždy jednat o revoluční objev, ale stačí být efektivnější, inovativní ve smyslu kvalitnějšího provedení. • Problém, který podnikání řeší je většinou problémem lidským, na jeho řešení se musí nazírat empaticky a zákaznickou optikou. • Dobré řešení poskytuje zákazníkům užitek, zvyšuje jejich kvalitu života a po této zkušenosti se mohou stát loajální ke společnosti. • Obecně platí, že obyčejný nápad neobyčejně provedený je úspěšnější než neobyčejný nápad obyčejně provedený. 5. Produkt/služba • Tato část není jen o strohém popisu produktu/služby, ale právě i o popsání problému a jeho řešení: • Proč? • Jak? • Kdy? • Kde? • I když půjde o popis technologického produktu, neměl by se používat žargon či příliš odborná terminologie. • Tato skutečnost by mohla negativně působit zejména na potencionální investory, kteří nemají dostatečně hlubokou znalost konkrétního odvětví. Psát tedy jednoduše, a srozumitelně. • Pro popsání produktů nebo jejich portfolia je možné pomoci si tabulkou (např. matice BCG, benchmarking a podobně), podrobnější materiál jako kresby nebo technické specifikace jsou vhodné do přílohy podnikatelského plánu. 5. Produkt/služba • Jednotlivé body, které by neměly být vynechány: – Popis služby/produktu – Konkurenční srovnání – Technologie Popis služby/produktu • Vyjmenovat a popsat produkty/služby (hlavní znaky) • Vylepšení dosavadních služeb nebo zcela nový objev • Potřeba a problémy na trhu • Saturování potřeb a výhody pro zákazníka • Zpětná vazba od zákazníků • Zákazníkův důvod pro koupi • Budoucí produkty (strategie do budoucna, stádium vývoje a vztah mezi vývojem a potřebou trhů) 5. Produkt/služba • Jednotlivé body, které by neměly být vynechány: – Popis služby/produktu – Konkurenční srovnání – Technologie Konkurenční srovnání • Obecné srovnání produktů s konkurencí • Silné a slabé stránky produktů • Specifické rysy (odlišení se od konkurence) • Unikátnost a konkurenční výhoda (cena, kvalita, služby) 5. Produkt/služba • Jednotlivé body, které by neměly být vynechány: – Popis služby/produktu – Konkurenční srovnání – Technologie Technologie (pouze u projektů v kontaktu s technologií): • Technologické produkty • Technologie zasahující produkt (výrobní procesy) • Technologie jako zdroj konkurenční výhody • Zabezpečení (patenty, licence, užitné vzory) 5. Produkt/služba • Investorský axiom je: lidé, lidé, lidé. • Nejúspěšnější firmy jsou vybudované na nejlepších lidech a tým je klíčovým faktorem rozhodujícím o přežití firmy. • Organizační struktura • Personální zajištění realizace podnikatelské činnosti • Vymezit kompetence pracovních míst a jejich obsazení • Mzdové náklady a možnost optimalizace personálních zdrojů 6. Tým Za realizací podnikatelské myšlenky stojí vždy jedinec, tým, investor… • Investoři v první řadě investují právě do lidí. Zajímavější je investice do kompaktního skvělého týmu s průměrným nápadem, než do skvělé myšlenky s průměrným týmem. • Cílem tohoto oddílu je podat informace o všech lidech v podniku, včetně jejich kompetencí, zodpovědností a pravomocí. • Nejdetailnějšího popisu se dočkává manažerský tým, respektive osoby vedoucí projekt. • Investoři chtějí vědět, proč tým uspěje v realizaci svého záměru. Přesvědčit je lze jen prokázáním kvalit týmu, jeho zkušeností nebo znalostí. Schopný tým představuje konkurenční výhodu, udržitelnou výhodu. 6. Tým Odvětví/ sektor • Výstupy analýzy odhalují naše znalosti o prostředí, povahy podnikatelské činnosti a zařazení v rámci odvětví. • Charakter sektoru/odvětví (dynamika, trendy) • Analýza makrookolí (PEST analýza) 7. Analýza odvětví/sektoru, trhu, zákazníka, konkurence, dodavatelů Trh • Trh dostává do interakce několik účastníků, v centru zájmu společností jsou hlavně zákazníci, další důležití hráči jsou konkurenti, dodavatelé, odběratelé a další. • Trh je místem, kde se setkává nakupující s prodávajícím a společně vstupují do vzájemné interakce. • Pro efektivní prodej produktů/služeb musí podnikatel poznat svůj trh. 7. Analýza odvětví/sektoru, trhu, zákazníka, konkurence, dodavatelů Zákazníci • Zkoumat zájem je možné několika způsoby, doporučuje se např. seznámení zákazníků s prototypem nebo nabídka doposud nerealizované služby a následná reakce zákazníků (kolik jsou schopní za produkt/službu zaplatit a za jakých okolností). • Strategie pro výzkum - bottom up. • Podstatou věci je nechat testovat zákazníky a naslouchat jejich touhám. Zákazník nakoupí u toho, kdo nejlépe zajistí jeho spokojenost. Ověření produktu zákazníkem je zlomovým bodem. 7. Analýza odvětví/sektoru, trhu, zákazníka, konkurence, dodavatelů • Dobrý průzkum trhu zjistí, kde se nacházejí tržní příležitosti a jaký mají potenciál. Analýza zákazníků • Popis potencionálního zákazníka/cílové skupiny (věk, oblast, pohlaví, vzdělání, odvětví, zájem) • Potřeby/problémy potencionálního zákazníka • Vzorce chování potencionálního zákazníka • Reálné touhy zákazníků (produkt, který chce zákazník, ne který je ideální podle výrobce) • Zákaznický důvod upřednostnění společnosti před konkurencí • Uživatel produktu (zákazník nakoupí, uživatel užívá) 7. Analýza odvětví/sektoru, trhu, zákazníka, konkurence, dodavatelů • Průzkum trhu je možné udělat mnoha způsoby a provádí se na samotném počátku podnikání, aby objevil reálný zájem zákazníků o produkt/službu. Analýza konkurence • Srovnání s konkurencí (standard v sektoru) • Přímá/nepřímá konkurence • Potencionální konkurence • Hrozby od konkurence • Nejsilnější hráči v odvětví (pozice společnosti proti nim) • Positioning společnosti • Faktory úspěchu • Konkurenční výhoda (udržitelnost, unikátnost, doba opsání výhody konkurencí) 7. Analýza odvětví/sektoru, trhu, zákazníka, konkurence, dodavatelů • Tvrdý konkurenční boj je neustálý. • Nutno nalézt svou konkurenční výhodu! Analýza dodavatelů • Infrastruktura • Chování dodavatelů • Dodavatelská síť • Diverzifikace dodavatelské sítě • Strategičtí dodavatelé • Metody výběru dodavatelů • Smlouvy, penále, reference a budování vztahu 7. Analýza odvětví/sektoru, trhu, zákazníka, konkurence, dodavatelů • Identifikovat • Oslovit (nabídnout) • Dohodnout se na podmínkách dodávek • Kontrola a realizace (materiál, služby apod. • Budování dlouhodobého vztahu Podporuje stanovené cíle (podíly na trhu, výši tržeb, vstupy na zahraniční trhy apod. Pomáhá se koncentrovat na zákaznické segmenty Formuluje strategie • Marketingové cíle • Marketingové strategie (zpravidla • Marketingové nástroje (mix) • Marketingový rozpočet, náklady (personální + všechny podpůrné aktivity) • Způsob vyhodnocování implementovaných marketingových aktivit • Jaká bude reflexe? 8. Marketingový plán • Marketingová strategie nevychází jen z kreativního přístupu, ale zejména z informací opřených o marketingový výzkum. • Čím užší zákaznický segment, tím lepší možnost komunikace. Strategie odpovídá segmentu. Proces STP. • Základní otázkou je, co chce podnik marketingovou strategií dosáhnout, po zodpovězení otázky se může tvořit marketingový mix. 8. Marketingový plán Po určení vlastností produktů/služeb a důkladné analýze trhu může následovat vymýšlení strategií a jejich zavádění. Tvorba strategie vychází z vize společnosti a opírá se o provedené výzkumy a zjištěné informace. Proces výroby (přeměna vstupů na výstupy – JAK?) Patentová ochrana (průmyslový vzor, autorská práva…) Materiál, zdroje, stroje, zásobování, testování, logistika • potřeby – budovy, stroje, materiál, energie, technologie, zaměstnanci (pracovní místa, výše mezd), ostatní výdaje, provozní výdaje… • produkční kapacita • logistika • dodavatelé 9. Výrobní plán • Všechny informace z podnikatelského plánu jsou zde transformovány do finančních výstupů, ukazatelů a hodnot. • Zároveň se ale těší velkému zájmu investorů či bank. • Neprůstřelná a propracovaná finanční analýza a zejména fungující cash flow. • Finanční plán představuje zdroje financování podniku, jejich alokaci a následnou ziskovost. • Finanční ukazatele se dají vyčíslit vždy. I když podnik prozatím nemá žádné finanční údaje, může po analýze trhu vytvořit předpoklady, ze kterých se vychází během výpočtu finančních ukazatelů. Tyto předpoklady musí být dobře popsané a obhajitelné. • K přehlednosti finančního řízení přispívají jednoduché tabulky a grafy. Finanční předpověď podniku se uvádí až v horizontu pěti let, s tím, že první rok je popsán nejdetailněji. 10. Finanční plán • Finanční výkazy dle plánované právní formy podnikání. Detailnost položek: první rokměsíční hodnoty, 2.-3. rok - roční hodnoty) a výhled cca 5 let. • Vhodné zpracovat ve variantě – pesimistická, reálná a mírně optimistická. • Na straně jedné posuzujeme tržby (příjmy), očekáváné výnosy, zisk • Na straně druhé posuzujeme náklady (výdaje) – před zahájením podnikání, vložený kapitál, investice, startupové náklady, provozní náklady, mzdové náklady, výrobní náklady, marketingové náklady… 10. Finanční plán Oblasti zájmu • Náklady před rozjezdem podnikání • Vložený kapitál (vlastní, cizí) • Příjmy z podnikání – marže • Předpoklady pro finanční výkazy a ukazatele • Odhadovaný výkaz zisku a ztrát • Odhadovaný výkaz cash-flow • Odhadovaná rozvaha • Finanční ukazatele – analýza bodu zvratu, ukazatele rentability, likvidity, aktivity, zadluženosti a další…dle potřeby. • Metody návratnosti investic (časová hodnota peněz apod.) 10. Finanční plán • Pod pojmem přílohy jsou myšleny všechny dokumenty nezařazené do předchozích sekcí a vztahující se k podnikatelské činnosti. • Dokumenty, které podporují, rozšiřují či ověřují údaje obsažené v podnikatelském plánu. Řadíme mezi ně materiály např. • studie, finanční výkazy, výrobní postupy, technologické údaje o výrobcích, CV týmu, výbava podniku, smlouvy, reklamní nástroje, ceníky, prototyp výrobku, studie, výzkumy a jiné. (11.) Přílohy Závěr • Podnikatelský plán musí odpovídat realitě. • Finanční podklady založeny na věrohodných analýzách a predikcích. • Psát stručně a výstižně. • Dokonale znát svůj produkt/službu a svého zákazníka. • Komplexnost plánu (alternativy, predikce, znalost prostředí, trhu, atd.) – může snižovat případná rizika spojená s jeho realizací. …………. …………. …………. Dotazy a diskuse ☺ Děkuji za pozornost a přeji Vám úspěšný den ☺ Ing. Pavel Adámek, Ph.D. adamek@opf.slu.cz