Prezentace předmětu:
EKONOMIKA OBCHODU
Vyučující:
Doc. Ing. Halina Starzyczná, Ph.D.
Název
prezentace
Název projektu
Rozvoj vzdělávání na Slezské univerzitě v Opavě
Registrační číslo projektu
CZ.02.2.69/0.0./0.0/16_015/0002400
Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz
Maloobchod
.
Halina Starzyczná
Garant předmětu
Cílem přednášky je pochopení funkce maloobchodu, jeho struktury, třídění a životního cyklu
Maloobchod
.
•Povaha a význam maloobchodu
•Životní cyklus maloobchodu
•Hypotéza maloobchodního okruhu
•Druhy maloobchodníků
Struktura přednášky
Maloobchod a jeho význam
•
•Prodej konečnému spotřebiteli, resp. ke konečné spotřebě
•
•Vliv na zaměstnanost, ekonomiku, kulturu, životní úroveň
•
•Výkon MO - Maloobchodní obrat, resp. prodej – tržby za zboží
•
•Životní cyklus MO
•Druhy maloobchodníků.
•
•
•
https://cs.wikipedia.org/wiki/Maloobchod
Maloobchodu se v ČR dařilo… přichází však „covidová“ pandemie
-v roce 2017 rostly tržby o 5,6%, (2018 +4,8 %), 2019 (+4,8%), (2020 -0,6%)
-nejvíce rostl internetový prodej (2017 +18 %, 115mld.; 2018 + 17 %, 135 mld. ; 2019 +15 %, 155
mld.; 2020 +25 %. 196 mld.)
-GfK „Kupní síla Evropy 2018“, mapuje Česko na 23. místě v Evropě z hlediska kupní síly.
Technologie vše mění od základu:
-vstup digitálních technologií – modernizace obchodního provozu, …
-široké možnosti komunikace se zákazníkem (multichannel)
-firmy vstupují do života zákazníků v rámci online prostředí
-služby na míru (personalizace)
-budování důvěryhodnosti, růst spokojenosti, CRM – řízení vztahů se zákazníky.
Pandemie koronaviru a její vliv na maloobchod?
DÚ č. 2
Životní cyklus maloobchodu
•Každá prodejna má svůj vývoj !!!
•Každý druh MOJ má svůj vývoj !!!
•
•Příčiny:
• Záleží na preferencích a potřebách zákazníků.
• Konkurence !!!
•
•Praxe v ČR:
•Lidé si oblíbili samoobsluhy, později supermarkety,
•hypermarkety a diskonty.
•
Životní cyklus maloobchodu
•Stádia ŽC mohou být odlišná v různých částech světa:
• Příčiny:
•Odlišné ekonomické, politické a obchodní podmínky země, zvyklosti, tradice a životní úroveň.
•
•Praxe: tržní ekonomiky x centrálně plánované ekonomiky.
Druh MOJ
Období prudkého růstu
Doba od vzniku do zralosti
Etapa ŽC
Smíšené prodejny
1800-1840
100 let
pokles
Obchodní domy
1860-1940
50 let
zralost(pokles)
Zásilkové prodejny
1915-1950
50 let
zralost
Supermarkety
1935-1965
35 let
zralost (pokles)
Hypermarkety
1970-1980
10 let
zralost
Příklady životního cyklu MOJ (dle Kotlera)
Změna strategie je však v mnohých zemích drží na konkurenčních pozicích.
Praktický závěr: čím novější typ, tím kratší doba do zralosti – více marketingových aktivit v MO
Charakteristický rys současného období maloobchodu:
-kromě zkracování jeho životního cyklu do stádia zralosti, také jeho zpomalování po dosažení
vrcholu:
-firmy v maloobchodě stále více využívají marketingových aktivit
-to přispívá ke stabilitě jejich postavení na trhu
-firmy provádějí průzkum trhu, segmentaci trhu, důmyslnější reklamu a podporu prodeje.
Vliv na stabilní postavení maloobchodníka na trhu mají i další faktory:
-organizace trhu (situace v odvětví, struktura typu firem…)
-formy spolupráce - vznik různých maloobchodních organizací, růst počtu nákupních center,
soustřeďování firem za účelem přitažení větší spotřebitelské poptávky (např. dobrovolné řetězce).
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Budějovická,_nákupní_centrum_a_Trianon.jpg
hypoteza
Hypotéza maloobchodního okruhu
Základní členění maloobchodu
1. Maloobchod v prodejnách
2. Maloobchod mimo prodejní plochy
3. Maloobchodní organizace
Základní vymezení sortimentu
Forma prodeje
Umístění
Velikost
Strukturální znaky
Ceny
Kvalita zboží
Služby
Instrumentální znaky
Relativně fixní
Variabilní
MO v prodejnách - podstatné klasifikační znaky MOJ
MOJ dle Kotlera
specializovaný obchod
obchodní dům
supermarket
místní obchod
superstore, kombinovaný obchod
a hypermarket
obchody s levným zbožím
malé obchody s levným zbožím
katalogové předváděcí prodejny
Maloobchod v prodejnách
MOJ dle Cimlera
specializovaná prodejna (textilní, drogerie)
úzce specializovaná prodejna (dětská obuv, dámská obuv, prodejna čaje…)
smíšená prodejna (malé venkovské SO)
obchodní dům univerzální (více sortimentních skupin)
obchodní dům speciální (textilní OD, OD nábytku a vybavení domácností)
supereta-samoobsluha potravin-200 m2
supermarket (ALBERT, TESCO)
hypermarket (ALBERT, TESCO)
specializované odborné velkoprodejny, odborné trhy (IKEA, HORNBACH)
diskontní prodejny (LIDL, ALDI)
Maloobchod v prodejnách
Charakteristika druhu (typu) MO (MOJ)
*Obchodní dům
Stádium ŽC - zralost, pokles
Trend - pokles
---------------------------------------------------------------------------------
Strukturální znaky:
Základní vymezení sortimentu: široký a hluboký (doplnění supermarketem)
Forma prodeje: pultová, samoobslužná, volný výběr
Umístění: centrum měst, hledání nových míst
Velikost (plocha):
1 500 m2 (specializované OD)
5 000 -10 000m2 (lokálně až 20 000) (univerzální OD)
Instrumentální znaky:
Cenová úroveň: střední až vyšší
Kvalita zboží: standard a vyšší
Příklady druhu MOJ – dle klasifikačních znaků
Charakteristika druhu MOJ-vzor
(znaky systemizace)
*Hypermarket
Stádium ŽC - růst
Trend - růst
-----------------------------------------------------------------
Strukturální znaky:
Základní vymezení sortimentu: potravinářský a nepotravinářský, široký a hluboký
Forma prodeje: převažující samoobslužná s vybranými obslužnými úseky
Umístění: výhodná dopravní poloha s rozsáhlými parkovišti
Velikost: 1 500-2 500, 4 000-5 000, až do 15 000 m2
Instrumentální znaky:
Cenová úroveň: agresivní cenová politika, diskontní orientace
Kvalita zboží: standard, kombinace s levným zbožím,
Služby: doplňující služby často v cizí režii
Charakteristika druhu MOJ - vzor
*Specializovaný obchod (prodejna) - malý
Stádium ŽC - zralost
Trend - spíše ztráta významu, růst za přesného odhadu tržního segmentu
--------------------------------------------------------------------------
Strukturální znaky:
Základní vymezení sortimentu: hluboký pro určité sortimentní skupiny
Forma prodeje: pultová, vyšší nároky na odbornost personálu
Umístění: městská centra, regionální nákupní centra, spádové
městské obvody
Velikost: není přesně stanovena
Instrumentální znaky:
Cenová úroveň: střední až vysoká
Kvalita zboží: standard až luxusní, značkové zboží
Prodejní formát
2005
2007
2008
2016
diskonty
468
551
600
659
supermarkety
857
875
868
740
hypermarkety
192
231
246
317
Vývoj moderních druhů MOJ v ČR - praxe
https://retailnews.cz/aktualne/supermarkety-v-ceske-republice-se-meni/
Jádro maloobchodní sítě
https://www.novinky.cz/ekonomika/clanek/pocet-supermarketu-v-cesku-se-loni-vysplhal-na-cislo-740-40
044857
Supermarkety v ČR se mění - praxe
Mění strategii - důvod – růst zájmu o to, co jíme, o původ potravin, složení, růst náročnosti,
častěji si čteme informace o zboží
-budou menší, praktičtější a uspokojí i nejnáročnější zákazníky
-větší orientace na kvalitu zboží a služeb (konkurence, vliv farmářských konceptů – Sklizeno,
Grunt…)
-rekonstrukce, remodeling prodejen, modernizace a zlepšení NA
-doplnění o e-shopy
-reakce na potřeby zákazníků, zrychlení životního stylu (Billa spojila svůj prodej základních
potravin s benzinkou Shell – prodejny Billa Stop&Shop – heslo-Tankujte a nakupujte ruku v ruce)
-preference 16 % domácností (hlavní nákupní místo), stále oblíbené.
Zdroj: https://retailnews.cz/aktualne/supermarkety-v-ceske-republice-se-meni/
https://www.billa.cz/specialfolder/footer/billa-stop-und-shop
File:Billa-Supermarkt in Wien.jpg - Wikimedia Commons
https://www.billa.cz/specialfolder/footer/billa-stop-und-shop
Billa Stop&Shop
BILLA a Shell - spolupráce, díky které si pohodlně nakoupíte a natankujete při jediném zastavení.
Hypermarkety (HM) v ČR stále posilují svoji pozici - praxe
2017 - 49 % domácností preferuje nákup v HM (Albert Hypermarket, Globus, Kaufland a Tesco
Hypermarket)
-hlavní nákupní místo (prodejna, ve které domácnosti utratí největší podíl svých výdajů za
potraviny a základní nepotravinářské zboží)
-zákazníci si cení především široké nabídky zboží
- zákazníci řetězce Albert Hypermarket navíc za velkou výhodu považují snadnou dostupnost prodejen
-Globus je pro své kmenové zákazníky zase atraktivní díky kvalitnímu a čerstvému zboží.
-Kaufland mají zákazníci rádi pro jeho výhodné akce a slevy a vůbec celkově příznivé ceny.
-Tesco Hypermarket zase láká na dlouhou prodejní dobu a na svůj věrnostní program.
-Zdroj: https://retailnews.cz/aktualne/hypermarkety-opet-posilily-svou-pozici-na-ceskem-trhu/
Globus (hypermarché) — Wikipédia
Diskonty (DIS) v ČR hned za HM - praxe
2017 - 23 % domácností preferuje nákup v DIS (Lidl a Penny Market)
-nejsilnější stránkou českých diskontů (Lidl, Penny Market) jsou celkově příznivé ceny zboží na
prodejnách
-za konkurenční výhodu považují zákazníci prodejen Lidl jeho kvalitní a čerstvé zboží
-v případě Penny Marketu je zase lákadlem výborná dostupnost prodejen
-Penny v roce 2016 získalo ISO 22 000 (bezpečnost potravin) pro síť prodejen, logistická centra i
centrálu
-Obchodní strategie - Co je české, to je dobré. „Nakupujte hezky česky“ (Česká potravina)
-Diskonty jsou tahounem spotřeby.
-
-https://www.mistoprodeje.cz/obsah/zajimavosti-z-retailu/maloobchod-v-ceske-republice-se-meni-a-pok
racuje-v-rustu/
https://retailnews.cz/aktualne/penny-market-zvysuje-system-kvality-pysni-se-certifikaci-ifs-logisti
cs-a-iso-22-000/
File:Jyväskylä - Lidl.jpg - Wikimedia Commons
Diskonty
Coop Diskont – světelná reklama – Image Print NORMA - Váš diskontní prodejce potravin
Diskonty v ČR – praxe (2019)
https://www.mistoprodeje.cz/wp-content/uploads/2019/12/Prezentace_diskonty.png
https://www.mistoprodeje.cz/obsah/zajimavosti-z-retailu/maloobchod-v-ceske-republice-se-meni-a-pokr
acuje-v-rustu/
Maloobchod bez prodejen
Přímý prodej
(Zepter, AmWay, Oriflame, Avon)
účinnější osobní styk se zákazníkem,
nákladný,
vysoká zaměstnanost žen
Automatizovaný prodej
zboží 24 hodin,
růst dostupnosti
dražší distribuce,
Poškození - vandalismus, vyšší ceny
Výhody
Nevýhody
AVON – celosvětově vedoucí firma přímého prodeje kosmetiky (praxe)
https://www.avon.cz/o-avonu/
Již více než 125 let je AVON nejen synonymem krásy, inovace a optimismu, ale především společností
pro ženy.
Portfolio sortimentu - dekorativní, pleťová a tělová kosmetika, vůně, módní i bytové doplňky a
dekorace.
Vývoj nových produktů
Společnost AVON je špičkou v oblasti vývinu nových technologií. Centrum výzkumu a vývoje se sídlem
ve státě New York patří podle počtu novinek mezi vedoucí centra v kosmetickém průmyslu.
V ČR – od roku 1991
Sdílený marketing - AVON proti rakovině prsu, proti domácímu násilí
Maloobchod bez prodejen
Zásilkový prodej
(přímý marketing, e- commerce)
(Magnet, Quelle, Bonprix,…)
nákup v pohodlí domova
pružné nákupní podmínky,
dispozice zboží v katalogu
vyřešeno
v e-commerce
Nákupní služba
vybraná klientela –segment (školy, podniky, nemocnice), přesnější tržní cílení
určitá omezenost trhu
Výhody
Nevýhody
E- commerce (e-marketing, elektronický obchod, e-shop)
Moderní, dynamicky se vyvíjející se forma přímého marketingu.
Jedná se o progresívnější podobu zásilkového obchodu.
Všechny fáze kupního procesu probíhají na internetu.
Jedna z ekonomicky nehospodárnějších forem obchodního podnikání.
Úskalí elektronického obchodu: nepoctivost některých firem.
Rizikové internetové obchodu – (ČOI – Česká obchodní inspekce)
- Informace na webových stránkách inspekce – nezveřejněné obchodní podmínky (případně odporující
zákonu), …
https://www.coi.cz/rizikove-internetove-obchody/
Maloobchodní organizace
Podnik jednotlivce
Malý nezávislý maloobchodník, živnostník, mikropodnik i podnik s více zaměstnanci
Menší prodejny, tržní výklenky
Obchodní společnosti
(vznik zejména po 2. svět. válce)
Osobní i kapitálové, centrálně řízené MOJ, společné zásobování, podobný sortiment, nákup ve velkém,
úspory z rozsahu
Dobrovolné řetězce
(SPAR)
Sdružení velkoobchodníka a maloobchodníků s cílem posílení konkurenceschopnosti - snížení nákladů
Maloobchodní organizace
Franchisingové
řetězce (Hruška, Mc Donald, OBI, Drogerie Teta, Euronics, Brněnka)
Franchisor (známý výrobce, obchodník…)
Franchisant (nezávislý maloobchodník)
Cíl: překonání bariéry vstupu na trh
Obchodní konglomeráty
Tchibo (káva, oblečení a další spotřební zboží, cestování, pojišťovnictví)
REWE (prodej, cestování)
Volnější forma obchodních organizací,
Kombinace několika druhů podnikání
Maloobchodní síť Brněnka - praxe
Česká regionální franchisingová organizace ( vznik 1997). Dnes cca 237 prodejen.
Cílem bylo zajištění konkurenceschopnosti českého maloobchodu proti zahraničním řetězcům a
vyjednávací pozice vůči dodavatelům.
Síť má jednotné:
● metody prodeje, obchodní přístupy, reklamu a propagaci, produktové letáky, image
● vlastní velkoobchodní sklad
● podpora regionálních výrobců
● nabídka věrnostních programů
Doplňkové služby: bufet, občerstvení, objednávka dortů,
http://www.brnenka.cz/
Brněnka
Soubor:Brno, ul. Cihlářská - Samoobsluha Brněnka obr1.jpg ...
http://www.brnenka.cz/
Tchibo – obchodní konglomerát - praxe
Původně německý obchodní řetězec nabízející kávu.
Dnes se sortiment rozšířil na různé spotřební zboží (elektronika, oděvy, potřeby pro domácnost…).
Prodejny i e-shop. Dále Tchibo také nabízí zprostředkování nákupu zájezdů, elektřiny, pojištění či
mobilních služeb.
V ČR je od roku 1991.
Udržitelnost podnikání – (Káva –Fairtrade, angažovanost v rozvojových zemích,
Věrnostní program – Tchibo Card
https://www.tchibo.cz/?gclid=Cj0KCQiA1NbhBRCBARIsAKOTmUsYBO-rUFaEVKYATOdUcMNiyTkSlfm7wFNR26oPjf68Iw
h3UIDVKPQaAuRKEALw_wcB&extPu=tchibo-vm-search&extCr=21596771201-295922921205&extLi=292538561&extPro
vId=5&keyword=tchibo&extAP=1t1&extMT=e&x=H4sIAAAAAAAAAAFyAI3_ETMsDgAAAWgzja9JABRBRVMvQ0JDL1BLQ1M1UG
FkZGluZwCAABAAEKO1qGIpoh_Y_2fYzMkhzOAAAAAgtN6d07VfDS88KVnesfCmuWnq3khsWrSXo2zbgfGqyl0AFHWdM2XwZBko6
TIhPUPNishxfHm_xws7DnIAAAA%3D&wbdcd=CV8CFwrNF7
Shrnutí přednášky
•Povaha a význam maloobchodu
•Životní cyklus maloobchodu
•Hypotéza maloobchodního okruhu – Malcolm Mc Nair -
•Druhy maloobchodníků – maloobchod v prodejnách, maloobchod mimo prodejní plochy
•Dobrovolný úkol č. 2
•Český maloobchod se mění, patří k nejmodernějším v současné Evropě.
•Jaký vliv má pandemie koronaviru na maloobchod? (zde můžete použít příklady jak z Evropy, světa,
tak z České republiky)
•Anebo
•Jaký vliv má pandemie koronaviru na český maloobchod?
•
•Za zpracování můžete získat 1-2 bodů podle úrovně zpracování (dbejte prosím na odpovídající
formální úpravu).
•
•
•
•Odevzdání v odevzdávárně v IS do příslušné složky: název dokumentu: příjmení studenta, DÚ3
(prosím o dodržení kvůli přehlednosti).
•Termín: do posledního tutoriálu.