Prezentace předmětu: EKONOMIKA OBCHODU Vyučující: Doc. Ing. Halina Starzyczná, Ph.D. Název prezentace Název projektu Rozvoj vzdělávání na Slezské univerzitě v Opavě Registrační číslo projektu CZ.02.2.69/0.0./0.0/16_015/0002400 Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz Maloobchod . Halina Starzyczná Garant předmětu Cílem přednášky je pochopení funkce maloobchodu, jeho struktury, třídění a životního cyklu Maloobchod . •Povaha a význam maloobchodu •Životní cyklus maloobchodu •Hypotéza maloobchodního okruhu •Druhy maloobchodníků Struktura přednášky Maloobchod a jeho význam • •Prodej konečnému spotřebiteli, resp. ke konečné spotřebě • •Vliv na zaměstnanost, ekonomiku, kulturu, životní úroveň • •Výkon MO - Maloobchodní obrat, resp. prodej – tržby za zboží • •Životní cyklus MO •Druhy maloobchodníků. • • • https://cs.wikipedia.org/wiki/Maloobchod Maloobchodu se v ČR dařilo… přichází však „covidová“ pandemie -v roce 2017 rostly tržby o 5,6%, (2018 +4,8 %), 2019 (+4,8%), (2020 -0,6%) -nejvíce rostl internetový prodej (2017 +18 %, 115mld.; 2018 + 17 %, 135 mld. ; 2019 +15 %, 155 mld.; 2020 +25 %. 196 mld.) -GfK „Kupní síla Evropy 2018“, mapuje Česko na 23. místě v Evropě z hlediska kupní síly. Technologie vše mění od základu: -vstup digitálních technologií – modernizace obchodního provozu, … -široké možnosti komunikace se zákazníkem (multichannel) -firmy vstupují do života zákazníků v rámci online prostředí -služby na míru (personalizace) -budování důvěryhodnosti, růst spokojenosti, CRM – řízení vztahů se zákazníky. Pandemie koronaviru a její vliv na maloobchod? DÚ č. 2 Životní cyklus maloobchodu •Každá prodejna má svůj vývoj !!! •Každý druh MOJ má svůj vývoj !!! • •Příčiny: • Záleží na preferencích a potřebách zákazníků. • Konkurence !!! • •Praxe v ČR: •Lidé si oblíbili samoobsluhy, později supermarkety, •hypermarkety a diskonty. • Životní cyklus maloobchodu •Stádia ŽC mohou být odlišná v různých částech světa: • Příčiny: •Odlišné ekonomické, politické a obchodní podmínky země, zvyklosti, tradice a životní úroveň. • •Praxe: tržní ekonomiky x centrálně plánované ekonomiky. Druh MOJ Období prudkého růstu Doba od vzniku do zralosti Etapa ŽC Smíšené prodejny 1800-1840 100 let pokles Obchodní domy 1860-1940 50 let zralost(pokles) Zásilkové prodejny 1915-1950 50 let zralost Supermarkety 1935-1965 35 let zralost (pokles) Hypermarkety 1970-1980 10 let zralost Příklady životního cyklu MOJ (dle Kotlera) Změna strategie je však v mnohých zemích drží na konkurenčních pozicích. Praktický závěr: čím novější typ, tím kratší doba do zralosti – více marketingových aktivit v MO Charakteristický rys současného období maloobchodu: -kromě zkracování jeho životního cyklu do stádia zralosti, také jeho zpomalování po dosažení vrcholu: -firmy v maloobchodě stále více využívají marketingových aktivit -to přispívá ke stabilitě jejich postavení na trhu -firmy provádějí průzkum trhu, segmentaci trhu, důmyslnější reklamu a podporu prodeje. Vliv na stabilní postavení maloobchodníka na trhu mají i další faktory: -organizace trhu (situace v odvětví, struktura typu firem…) -formy spolupráce - vznik různých maloobchodních organizací, růst počtu nákupních center, soustřeďování firem za účelem přitažení větší spotřebitelské poptávky (např. dobrovolné řetězce). https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Budějovická,_nákupní_centrum_a_Trianon.jpg hypoteza Hypotéza maloobchodního okruhu Základní členění maloobchodu 1. Maloobchod v prodejnách 2. Maloobchod mimo prodejní plochy 3. Maloobchodní organizace Základní vymezení sortimentu Forma prodeje Umístění Velikost Strukturální znaky Ceny Kvalita zboží Služby Instrumentální znaky Relativně fixní Variabilní MO v prodejnách - podstatné klasifikační znaky MOJ MOJ dle Kotlera specializovaný obchod obchodní dům supermarket místní obchod superstore, kombinovaný obchod a hypermarket obchody s levným zbožím malé obchody s levným zbožím katalogové předváděcí prodejny Maloobchod v prodejnách MOJ dle Cimlera specializovaná prodejna (textilní, drogerie) úzce specializovaná prodejna (dětská obuv, dámská obuv, prodejna čaje…) smíšená prodejna (malé venkovské SO) obchodní dům univerzální (více sortimentních skupin) obchodní dům speciální (textilní OD, OD nábytku a vybavení domácností) supereta-samoobsluha potravin-200 m2 supermarket (ALBERT, TESCO) hypermarket (ALBERT, TESCO) specializované odborné velkoprodejny, odborné trhy (IKEA, HORNBACH) diskontní prodejny (LIDL, ALDI) Maloobchod v prodejnách Charakteristika druhu (typu) MO (MOJ) *Obchodní dům Stádium ŽC - zralost, pokles Trend - pokles --------------------------------------------------------------------------------- Strukturální znaky: Základní vymezení sortimentu: široký a hluboký (doplnění supermarketem) Forma prodeje: pultová, samoobslužná, volný výběr Umístění: centrum měst, hledání nových míst Velikost (plocha): 1 500 m2 (specializované OD) 5 000 -10 000m2 (lokálně až 20 000) (univerzální OD) Instrumentální znaky: Cenová úroveň: střední až vyšší Kvalita zboží: standard a vyšší Příklady druhu MOJ – dle klasifikačních znaků Charakteristika druhu MOJ-vzor (znaky systemizace) *Hypermarket Stádium ŽC - růst Trend - růst ----------------------------------------------------------------- Strukturální znaky: Základní vymezení sortimentu: potravinářský a nepotravinářský, široký a hluboký Forma prodeje: převažující samoobslužná s vybranými obslužnými úseky Umístění: výhodná dopravní poloha s rozsáhlými parkovišti Velikost: 1 500-2 500, 4 000-5 000, až do 15 000 m2 Instrumentální znaky: Cenová úroveň: agresivní cenová politika, diskontní orientace Kvalita zboží: standard, kombinace s levným zbožím, Služby: doplňující služby často v cizí režii Charakteristika druhu MOJ - vzor *Specializovaný obchod (prodejna) - malý Stádium ŽC - zralost Trend - spíše ztráta významu, růst za přesného odhadu tržního segmentu -------------------------------------------------------------------------- Strukturální znaky: Základní vymezení sortimentu: hluboký pro určité sortimentní skupiny Forma prodeje: pultová, vyšší nároky na odbornost personálu Umístění: městská centra, regionální nákupní centra, spádové městské obvody Velikost: není přesně stanovena Instrumentální znaky: Cenová úroveň: střední až vysoká Kvalita zboží: standard až luxusní, značkové zboží Prodejní formát 2005 2007 2008 2016 diskonty 468 551 600 659 supermarkety 857 875 868 740 hypermarkety 192 231 246 317 Vývoj moderních druhů MOJ v ČR - praxe https://retailnews.cz/aktualne/supermarkety-v-ceske-republice-se-meni/ Jádro maloobchodní sítě https://www.novinky.cz/ekonomika/clanek/pocet-supermarketu-v-cesku-se-loni-vysplhal-na-cislo-740-40 044857 Supermarkety v ČR se mění - praxe Mění strategii - důvod – růst zájmu o to, co jíme, o původ potravin, složení, růst náročnosti, častěji si čteme informace o zboží -budou menší, praktičtější a uspokojí i nejnáročnější zákazníky -větší orientace na kvalitu zboží a služeb (konkurence, vliv farmářských konceptů – Sklizeno, Grunt…) -rekonstrukce, remodeling prodejen, modernizace a zlepšení NA -doplnění o e-shopy -reakce na potřeby zákazníků, zrychlení životního stylu (Billa spojila svůj prodej základních potravin s benzinkou Shell – prodejny Billa Stop&Shop – heslo-Tankujte a nakupujte ruku v ruce) -preference 16 % domácností (hlavní nákupní místo), stále oblíbené. Zdroj: https://retailnews.cz/aktualne/supermarkety-v-ceske-republice-se-meni/ https://www.billa.cz/specialfolder/footer/billa-stop-und-shop File:Billa-Supermarkt in Wien.jpg - Wikimedia Commons https://www.billa.cz/specialfolder/footer/billa-stop-und-shop Billa Stop&Shop BILLA a Shell - spolupráce, díky které si pohodlně nakoupíte a natankujete při jediném zastavení. Hypermarkety (HM) v ČR stále posilují svoji pozici - praxe 2017 - 49 % domácností preferuje nákup v HM (Albert Hypermarket, Globus, Kaufland a Tesco Hypermarket) -hlavní nákupní místo (prodejna, ve které domácnosti utratí největší podíl svých výdajů za potraviny a základní nepotravinářské zboží) -zákazníci si cení především široké nabídky zboží - zákazníci řetězce Albert Hypermarket navíc za velkou výhodu považují snadnou dostupnost prodejen -Globus je pro své kmenové zákazníky zase atraktivní díky kvalitnímu a čerstvému zboží. -Kaufland mají zákazníci rádi pro jeho výhodné akce a slevy a vůbec celkově příznivé ceny. -Tesco Hypermarket zase láká na dlouhou prodejní dobu a na svůj věrnostní program. -Zdroj: https://retailnews.cz/aktualne/hypermarkety-opet-posilily-svou-pozici-na-ceskem-trhu/ Globus (hypermarché) — Wikipédia Diskonty (DIS) v ČR hned za HM - praxe 2017 - 23 % domácností preferuje nákup v DIS (Lidl a Penny Market) -nejsilnější stránkou českých diskontů (Lidl, Penny Market) jsou celkově příznivé ceny zboží na prodejnách -za konkurenční výhodu považují zákazníci prodejen Lidl jeho kvalitní a čerstvé zboží -v případě Penny Marketu je zase lákadlem výborná dostupnost prodejen -Penny v roce 2016 získalo ISO 22 000 (bezpečnost potravin) pro síť prodejen, logistická centra i centrálu -Obchodní strategie - Co je české, to je dobré. „Nakupujte hezky česky“ (Česká potravina) -Diskonty jsou tahounem spotřeby. - -https://www.mistoprodeje.cz/obsah/zajimavosti-z-retailu/maloobchod-v-ceske-republice-se-meni-a-pok racuje-v-rustu/ https://retailnews.cz/aktualne/penny-market-zvysuje-system-kvality-pysni-se-certifikaci-ifs-logisti cs-a-iso-22-000/ File:Jyväskylä - Lidl.jpg - Wikimedia Commons Diskonty Coop Diskont – světelná reklama – Image Print NORMA - Váš diskontní prodejce potravin Diskonty v ČR – praxe (2019) https://www.mistoprodeje.cz/wp-content/uploads/2019/12/Prezentace_diskonty.png https://www.mistoprodeje.cz/obsah/zajimavosti-z-retailu/maloobchod-v-ceske-republice-se-meni-a-pokr acuje-v-rustu/ Maloobchod bez prodejen Přímý prodej (Zepter, AmWay, Oriflame, Avon) účinnější osobní styk se zákazníkem, nákladný, vysoká zaměstnanost žen Automatizovaný prodej zboží 24 hodin, růst dostupnosti dražší distribuce, Poškození - vandalismus, vyšší ceny Výhody Nevýhody AVON – celosvětově vedoucí firma přímého prodeje kosmetiky (praxe) https://www.avon.cz/o-avonu/ Již více než 125 let je AVON nejen synonymem krásy, inovace a optimismu, ale především společností pro ženy. Portfolio sortimentu - dekorativní, pleťová a tělová kosmetika, vůně, módní i bytové doplňky a dekorace. Vývoj nových produktů Společnost AVON je špičkou v oblasti vývinu nových technologií. Centrum výzkumu a vývoje se sídlem ve státě New York patří podle počtu novinek mezi vedoucí centra v kosmetickém průmyslu. V ČR – od roku 1991 Sdílený marketing - AVON proti rakovině prsu, proti domácímu násilí Maloobchod bez prodejen Zásilkový prodej (přímý marketing, e- commerce) (Magnet, Quelle, Bonprix,…) nákup v pohodlí domova pružné nákupní podmínky, dispozice zboží v katalogu vyřešeno v e-commerce Nákupní služba vybraná klientela –segment (školy, podniky, nemocnice), přesnější tržní cílení určitá omezenost trhu Výhody Nevýhody E- commerce (e-marketing, elektronický obchod, e-shop) Moderní, dynamicky se vyvíjející se forma přímého marketingu. Jedná se o progresívnější podobu zásilkového obchodu. Všechny fáze kupního procesu probíhají na internetu. Jedna z ekonomicky nehospodárnějších forem obchodního podnikání. Úskalí elektronického obchodu: nepoctivost některých firem. Rizikové internetové obchodu – (ČOI – Česká obchodní inspekce) - Informace na webových stránkách inspekce – nezveřejněné obchodní podmínky (případně odporující zákonu), … https://www.coi.cz/rizikove-internetove-obchody/ Maloobchodní organizace Podnik jednotlivce Malý nezávislý maloobchodník, živnostník, mikropodnik i podnik s více zaměstnanci Menší prodejny, tržní výklenky Obchodní společnosti (vznik zejména po 2. svět. válce) Osobní i kapitálové, centrálně řízené MOJ, společné zásobování, podobný sortiment, nákup ve velkém, úspory z rozsahu Dobrovolné řetězce (SPAR) Sdružení velkoobchodníka a maloobchodníků s cílem posílení konkurenceschopnosti - snížení nákladů Maloobchodní organizace Franchisingové řetězce (Hruška, Mc Donald, OBI, Drogerie Teta, Euronics, Brněnka) Franchisor (známý výrobce, obchodník…) Franchisant (nezávislý maloobchodník) Cíl: překonání bariéry vstupu na trh Obchodní konglomeráty Tchibo (káva, oblečení a další spotřební zboží, cestování, pojišťovnictví) REWE (prodej, cestování) Volnější forma obchodních organizací, Kombinace několika druhů podnikání Maloobchodní síť Brněnka - praxe Česká regionální franchisingová organizace ( vznik 1997). Dnes cca 237 prodejen. Cílem bylo zajištění konkurenceschopnosti českého maloobchodu proti zahraničním řetězcům a vyjednávací pozice vůči dodavatelům. Síť má jednotné: ● metody prodeje, obchodní přístupy, reklamu a propagaci, produktové letáky, image ● vlastní velkoobchodní sklad ● podpora regionálních výrobců ● nabídka věrnostních programů Doplňkové služby: bufet, občerstvení, objednávka dortů, http://www.brnenka.cz/ Brněnka Soubor:Brno, ul. Cihlářská - Samoobsluha Brněnka obr1.jpg ... http://www.brnenka.cz/ Tchibo – obchodní konglomerát - praxe Původně německý obchodní řetězec nabízející kávu. Dnes se sortiment rozšířil na různé spotřební zboží (elektronika, oděvy, potřeby pro domácnost…). Prodejny i e-shop. Dále Tchibo také nabízí zprostředkování nákupu zájezdů, elektřiny, pojištění či mobilních služeb. V ČR je od roku 1991. Udržitelnost podnikání – (Káva –Fairtrade, angažovanost v rozvojových zemích, Věrnostní program – Tchibo Card https://www.tchibo.cz/?gclid=Cj0KCQiA1NbhBRCBARIsAKOTmUsYBO-rUFaEVKYATOdUcMNiyTkSlfm7wFNR26oPjf68Iw h3UIDVKPQaAuRKEALw_wcB&extPu=tchibo-vm-search&extCr=21596771201-295922921205&extLi=292538561&extPro vId=5&keyword=tchibo&extAP=1t1&extMT=e&x=H4sIAAAAAAAAAAFyAI3_ETMsDgAAAWgzja9JABRBRVMvQ0JDL1BLQ1M1UG FkZGluZwCAABAAEKO1qGIpoh_Y_2fYzMkhzOAAAAAgtN6d07VfDS88KVnesfCmuWnq3khsWrSXo2zbgfGqyl0AFHWdM2XwZBko6 TIhPUPNishxfHm_xws7DnIAAAA%3D&wbdcd=CV8CFwrNF7 Shrnutí přednášky •Povaha a význam maloobchodu •Životní cyklus maloobchodu •Hypotéza maloobchodního okruhu – Malcolm Mc Nair - •Druhy maloobchodníků – maloobchod v prodejnách, maloobchod mimo prodejní plochy •Dobrovolný úkol č. 2 •Český maloobchod se mění, patří k nejmodernějším v současné Evropě. •Jaký vliv má pandemie koronaviru na maloobchod? (zde můžete použít příklady jak z Evropy, světa, tak z České republiky) •Anebo •Jaký vliv má pandemie koronaviru na český maloobchod? • •Za zpracování můžete získat 1-2 bodů podle úrovně zpracování (dbejte prosím na odpovídající formální úpravu). • • • •Odevzdání v odevzdávárně v IS do příslušné složky: název dokumentu: příjmení studenta, DÚ3 (prosím o dodržení kvůli přehlednosti). •Termín: do posledního tutoriálu.