Základy ekonomiky maloobchodního prodeje Ing. Radka Bauerová, Ph.D. Seminář č. 11 4. a 6. 5. 2021 CÍL SEMINÁŘE 1. Procvičení si základních znalostí z oblasti plánování prodeje, řízení a plánování zásob včetně výběru sortimentu – možnost získání 1 bodu 2. Procvičení výpočtu plánu prodeje, zásob a způsobu výběru sortimentu PROCVIČENÍ TEORETICKÝCH ZNALOSTÍ Z PŘEDNÁŠKY Proč je plánování důležité pro prodejnu? Prodejní cena zboží se skládá ze dvou atributů. Kterých? Jaké náklady může zahrnovat obchodní přirážka? • Zisk obchodníka • Provozní náklady  Personální náklady  Nájem  Propagační režie  Ztráty z prodeje  Daně  Balící materiál  Energie PROCVIČENÍ TEORETICKÝCH ZNALOSTÍ Z PŘEDNÁŠKY Vypočtěte odhad plánu prodeje pro novou prodejnu, která by měla prodávat v převažující míře oděvy. Prodejna bude umístěna v Orlové, kde žije cca 28 735 obyvatel (údaj za rok 2020). Momentálně zde existuje cca 1 prodejna přibližně stejné velikosti. Dá se očekávat, že cca 40% obyvatel bude stále nakupovat oděvy v Ostravě, kam dojíždí za zaměstnáním. K dispozici máte tyto další údaje: IKS= 0,863 Vo = 6 800 kč na 1 obyvatele/rok Odhad plánu prodeje pro novou prodejnu  PROCVIČENÍ TEORETICKÝCH ZNALOSTÍ Z PŘEDNÁŠKY Výpočet odhadu plánu prodeje pro novou prodejnu oděvů v Orlové: Výpočet dle vzorce MOt = Olk * Vo * IMR * IKS MOt = 28 735 * 6 800 * 0,6 * 0,863 MOt = 101 177 084,4 Kč Odpověď: Jelikož v dané lokalitě existuje ještě jedna prodejna, tak se odhad plánu prodeje pohybuje na úrovni ½, což zhruba představuje 50,6 mil. Kč za rok.  Pro počátek podnikání je vhodné ještě odhad snížit. Navíc je vhodné vyhodnotit i demografickou strukturu potenciálních zákazníků, to znamená, kdo v ní převažuje, zda důchodci, rodiny bez dětí či s dětmi, protože jejich výdaj se bude lišit. Vzhledem k odhadu prodeje je třeba také zhodnotit, zda se nám investice do zřízení nové prodejny vzhledem k dosahovanému prodeji vrátí. PROCVIČENÍ TEORETICKÝCH ZNALOSTÍ Z PŘEDNÁŠKY Vypočtěte odhad plánu prodeje pro novou prodejnu, která by měla prodávat v převažující míře potraviny. Prodejna bude umístěna ve městě, kde žije cca 40 000 obyvatel. Momentálně zde existuje cca 6 prodejen přibližně stejné velikosti. Dá se očekávat, že cca 20% obyvatel bude stále nakupovat oděvy v jiném místě, než v místě bydliště, kam dojíždí za zaměstnáním. K dispozici máte tyto další údaje: IKS= 0,9 Vo = 48 000 kč na 1 obyvatele/rok Odhad plánu prodeje pro novou prodejnu  PROCVIČENÍ TEORETICKÝCH ZNALOSTÍ Z PŘEDNÁŠKY Výpočet odhadu plánu prodeje pro novou prodejnu potravin: Výpočet dle vzorce MOt = Olk * Vo * IMR * IKS MOt = 40 000 * 48 000 * 0,8 * 0,9 MOt = 1 382 400 000 Kč Odpověď: Jelikož v dané lokalitě existuje ještě jedna prodejna, tak se odhad plánu prodeje pohybuje na úrovni 1/7, což zhruba představuje 197,5 mil. Kč za rok.  Pro počátek podnikání je vhodné ještě odhad snížit. Navíc je vhodné vyhodnotit i demografickou strukturu potenciálních zákazníků, to znamená, kdo v ní převažuje, zda důchodci, rodiny bez dětí či s dětmi, protože jejich výdaj se bude lišit. Vzhledem k odhadu prodeje je třeba také zhodnotit, zda se nám investice do zřízení nové prodejny vzhledem k dosahovanému prodeji vrátí. PROCVIČENÍ TEORETICKÝCH ZNALOSTÍ Z PŘEDNÁŠKY Vypočtěte odhad plánu prodeje pro novou prodejnu, která by měla prodávat v převažující míře drogerii. Prodejna bude umístěna ve městě, kde žije cca 15 000 obyvatel. Momentálně zde existují cca 2 prodejny přibližně stejné velikosti. Dá se očekávat, že cca 30% obyvatel bude stále nakupovat oděvy v jiném místě, než v místě bydliště, kam dojíždí za zaměstnáním. K dispozici máte tyto další údaje: IKS= 0,9 Vo = 15 000 kč na 1 obyvatele/rok Odhad plánu prodeje pro novou prodejnu  PROCVIČENÍ TEORETICKÝCH ZNALOSTÍ Z PŘEDNÁŠKY Výpočet odhadu plánu prodeje pro novou prodejnu potravin: Výpočet dle vzorce MOt = Olk * Vo * IMR * IKS MOt = 15 000 * 15 000 * 0,7 * 0,9 MOt = 141 750 000 Kč Odpověď: Jelikož v dané lokalitě existuje ještě jedna prodejna, tak se odhad plánu prodeje pohybuje na úrovni 1/3, což zhruba představuje 47,3 mil. Kč za rok.  Pro počátek podnikání je vhodné ještě odhad snížit. Navíc je vhodné vyhodnotit i demografickou strukturu potenciálních zákazníků, to znamená, kdo v ní převažuje, zda důchodci, rodiny bez dětí či s dětmi, protože jejich výdaj se bude lišit. Vzhledem k odhadu prodeje je třeba také zhodnotit, zda se nám investice do zřízení nové prodejny vzhledem k dosahovanému prodeji vrátí. PROCVIČENÍ TEORETICKÝCH ZNALOSTÍ Z PŘEDNÁŠKY I. Výpočet průměrné zásoby: OB = O/ ø Z -> ø Z = O/OB ø Z = 10 000 000/5 = 2 000 000 Kč II. Výpočet průměrné měsíční tržby: ø O = 10 000 000/12 = 833 333 Kč III. Výpočet ukazatele základní zásoby = Z min = ø Z – ø O Z min = 2 000 000 – 833 333 = 1 166 667 Kč IV. Výpočet počáteční měsíční zásoby (PMZ) – je nutné znát odhad měsíčních tržeb Odpověď: majitel při dané obrátce a plánovaných tržbách potřebuje udržovat základní zásobu ve výši 1 166 667 Kč. Na realizaci plánu tedy potřebuje zajistit zboží za ??? Kč. Vypočtěte výši základní zásoby a celkovou hodnotu zboží potřebného na realizaci plánu majitele prodejny, který chce mít příští rok tržby ve výši cca 10 mil. Kč. Roční obrátka zásob má hodnotu 5. Použijte metodu základní zásoby. PROCENTUÁLNÍ PODÍLY V JEDNOTLIVÝCH MĚSÍCÍCH Pro úplnost příkladu odhadujeme měsíční tržby pro výpočet počáteční měsíční zásoby (PMZ) následovně: Měsíc Podíl tržeb % Měsíc Podíl tržeb % Leden 5 Červenec 13 Únor 5,5 Srpen 11 Březen 6,7 Září 9 Duben 8 Říjen 7 Květen 9 Listopad 7 Červen 12 Prosinec 6,8 PŘEVOD PLÁNU NA JEDNOTLIVÉ MĚSÍCE Prvním krokem je převod plánu 10 000 000 Kč na jednotlivé měsíce podle procentuálního podílu tržeb v jednotlivých měsících, čímž získáme tyto údaje: Měsíc Podíl tržeb v kč Měsíc Podíl tržeb v kč Leden 500 000 Červenec 1 300 000 Únor 550 000 Srpen 1 100 000 Březen 670 000 Září 900 000 Duben 800 000 Říjen 700 000 Květen 900 000 Listopad 700 000 Červen 1 200 000 Prosinec 680 000 VÝPOČET POČÁTEČNÍ MĚSÍČNÍ ZÁSOBY (PMZ) Posledním krokem je výpočet PMZ součtem minimální zásoby a očekávané měsíční tržby: Měsíc Podíl tržeb v kč Měsíc Podíl tržeb v kč Leden Červenec Únor Srpen Březen Září Duben Říjen Květen Listopad Červen Prosinec Samostatná práce: vypočtěte PMZ na základě předešlých údajů. První tři studenti získají bonusový bod  Odpověď: majitel při dané obrátce a plánovaných tržbách potřebuje udržovat základní zásobu ve výši 1 166 667 Kč. Na realizaci plánu tedy potřebuje zajistit zboží za 11 166 667 Kč. Měsíc Podíl tržeb v kč Měsíc Podíl tržeb v kč Leden 1 666 667 Červenec 2 466 667 Únor 1 716 667 Srpen 2 266 667 Březen 1 836 667 Září 2 066 667 Duben 1 966 667 Říjen 1 866 667 Květen 2 066 667 Listopad 1 866 667 Červen 2 366 667 Prosinec 1 846 667 PROCVIČENÍ TEORETICKÝCH ZNALOSTÍ Z PŘEDNÁŠKY Skupina Podíl na tržbách v % Podíl na počtu sortimentních druhů A 80 10 B 15 40 C 5 50 Co vypovídá podle teorie rozdělení zboží dle analýzy ABC následující tabulka o obchodníkovi a co byste mu doporučili? DISKUZE K SEMINÁRNÍ PRÁCI Můj projekt  1. Délka prezentace v MS Teams je stanovená na 5 minut s následnou 5 minutovou diskuzí. 2. Ve své prezentaci představíte vždy čtyři nejdůležitější body práce dle následujícího schématu. Prezentace seminárních prací a diskuze k nim bude probíhat formou videokonference v MS Teams. Prezentace proběhnou 11. 5., 13. 5. a 20. 5. dle harmonogramu, který je umístěný v IS ve složce semináře pod názvem „Seznam týmů“. Všechny týmy jsou povinné si vytvořit prezentaci v PowerPointu, ve které shrnou nejdůležitější body své SP a kterou po diskuzi následně nahrají do IS – odevzdávárna s názvem „Prezentace seminárních prací“ DISKUZE K SEMINÁRNÍ PRÁCI Projekt MOJ, či projekt fiktivní MOJ: 1. Důvod zvolení dané MOJ + nabízený sortiment zboží 2. Představení exteriéru MOJ 3. Představení interiéru MOJ 4. Návrhy a doporučení Projekt e-shopu: 1. Důvod zvolení daného e-shopu + nabízený sortiment zboží 2. Cenové rozpětí, informace k platebním podmínkách a podmínkám dodání 3. Představení designu webové stránky 4. Návrhy a doporučení MOJ  Studenti ve své prezentaci představí svůj projekt maloobchodní jednotky, či jiné zvolené téma seminární práce následovně: DISKUZE K SEMINÁRNÍ PRÁCI Téma maloobchodní firma XY a její postavení na trhu: 1. Důvod zvolení dané maloobchodní firmy 2. Představení obchodního sortimentu 3. Typy prodejen 4. Zajímavosti Téma velkoobchodní firma XY a její postavení na trhu: 1. Důvod zvolení dané velkoobchodní firmy 2. Představení obchodního sortimentu 3. Typy používaných skladů 4. Zajímavosti Firma XY  INFORMACE K PŘÍŠTÍMU SEMINÁŘI Tipy pro prezentování: Na příští seminář si připravte své prezentace v PowerPointu, nebo jiném softwaru, který preferujete  • V týmu si rozvrhněte role – kdo bude mít úvodní slovo, kdo bude mluvit konkrétní sekce • V prezentaci stačí krátce shrnout ty nejdůležitější body, takže se naučte svou část nazpaměť • Prezentaci si v týmu zkuste nanečisto, ať nevznikají při prezentaci hluchá místa, kdy nevíte, kdo kterou sekci má říkat a jestli už domluvil Děkuji za pozornost 