EKONOMIKA OBCHODU Ing. Radka Bauerová, Ph.D. Seminář č. 1 23. a 25. 2. 2021 CÍLE SEMINÁŘE 1. Seznámení se s požadavky na absolvování předmětu 2. Získání informací k vyhotovení seminární práce - požadavky, struktura, termíny odevzdání, formální úprava ZÁKLADNÍ INFORMACE Průběh výuky Výuka probíhá do odvolání online v MS Teams – tým „BPEKO – Ekonomika obchodu“ Kód pro přihlášení do týmu na semináře: lhltmrj Jak bude vypadat online výuka? Diskuze k případovým studiím a vypracovaným úkolům. Procvičování znalostí z přednášek pomocí testových cvičení. Prezentování zpracovaných seminárních prací s následnou diskuzí. Vyučující seminářů: Ing. Radka Bauerová, Ph.D. Kancelář: B 301 E-mail: bauerova@opf.slu.cz Konzultační hodiny: úterý 13:05 – 13:50 čtvrtek 9:45 – 10:30 a 12:15-13:00 Konzultační hodiny probíhají do odvolání online v MS Teams – tým „Bauerová – konzultace“ Kód pro přihlášení do týmu na konzultace: ppfm7ar INFORMACE K HODNOCENÍ V PŘEDMĚTU HODNOCNÍ: 20 BODŮ HODNOCENÍ: 60 BODŮ Zpracování a prezentace projektu MOJ, závěrečná diskuze. Písemná zkouška: testové otázky a příklady, otevřené otázky (probraná látka z přednášek a doporučené literatury). Účast na seminářích: vzhledem k online výuce je účast na seminářích dobrovolná, avšak je podpořená možností získání bodů za zpracované a oddiskutované případové studie a úkoly. HODNOCNÍ: 16 BODŮ Zpracování úkolů z přednášky. HODNOCNÍ: 4 BODY Celkově možnost získat 100 bodů, pro úspěšné absolvování předmětu nutno získat minimálně 60 bodů. POVINNÁ A DOPORUČENÁ LITERATURA + DALŠÍ ZDROJE VYUŽITELNÉ PŘI STUDIU  STARZYCZNÁ, H. Ekonomika obchodu. Karviná: SU OPF, 2013.  STARZYCZNÁ, H. Ekonomika obchodu. Distanční studijní opora. Karviná: SU OPF, 2005.  STARZYCZNÁ, H., STEINER, J. Maloobchod v českých zemích v proměnách let 1918-2000. Karviná: SU OPF, 2000.  Aktuální data k obchodu www.socr.cz, www.retailnews.cz  Měsíčník Zboží a prodej SEMINÁRNÍ PRÁCE Témata SP: Maloobchodní jednotka - jakýkoliv sortiment (potravinářský/nepotravinářšký), vlastní projekt maloobchodní jednotky, projekt e-shopu, maloobchodní firma XY a její postavení na trhu, velkoobchodní firma XY a její postavení na trhu Tým: 3 studenti Odevzdání: elektronicky v PDF do IS → odevzdávárna s názvem „Seminární práce“. SP odevzdává pouze jeden člen z týmu! Požadavky: formální úprava a struktura práce je upřesněna v dokumentu umístěném v IS, ve složce „Organizační pokyny“. Termín odevzdání: nejpozději do konce semestru, avšak vždy před tím než půjdete na zkoušku (3. ročník nejpozději 3 dny před zkouškou). Na posledních dvou seminářích se bude konat závěrečná prezentace SP a diskuze v semináři. Za neodevzdání SP ve stanoveném termínu bez vážného důvodu a omluvy: sankce - 5 bodů. OBSAH SEMINÁRNÍ PRÁCE Téma: maloobchodní jednotka Úvod Uvést teoretické poznatky o maloobchodu a jeho významu (nezapomenout uvést citace u sekundárních zdrojů), definovat cíl práce (Cílem práce je provést srovnání teoretických poznatků z oblasti obchodu s praxí v maloobchodní prodejně .), okomentovat, proč jste si vybrali zvolené téma/maloobchod, stručné představení obsahu kapitol. 1 Představení firmy Popsat vznik firmy, historii, počet zaměstnanců, značku, uvést zdali se jedná o nezávislého maloobchodníka, nebo kooperaci v rámci integrace (uvést typ integrace), organizační strukturu…. (nezapomeňte vždy uvést zdroj informací). 2 Exteriér prodejny 2.1 Architektonické řešení a umístění 2.2 Vstupní prostory 2.3 Výkladní skříně (pokud jsou) 2.4 Parkovací plochy a servisní zařízení EXTERIÉR PRODEJNY OBSAH SEMINÁRNÍ PRÁCE 3 Interiér prodejny 3.1 Dispoziční řešení (zakreslit a vysvětlit slovně) 3.2 Vnitřní design (nákupní atmosféra, osvětlení, barvy, hudba, hluk, obchodní zařízení - spojit obchodně-provozní věci s poznatky z marketingu) 4 Zboží 4.1 Zboží jako obchodní sortiment a technologická skupina 4.2 Zboží a způsoby prezentace Závěr Vyhodnocení srovnání teorie s praxí, vlastní názor, jestli je v praxi řešeno něco lépe a co by se dalo převzít do teorie, uvést návrhy a doporučení na změny v interiéru, exteriéru, úpravě kategorií zboží, dispozičního řešení, či způsobu prezentace zboží. Seznam použitých pramenů a literatury Přílohy (dispoziční řešení – pouze v případě, že je jiné než v podkapitole věnující se interiéru prodejny) INTERIÉR PRODEJNY – PŘÍKLAD DISPOZIČNÍHO ŘEŠENÍ OBSAH SEMINÁRNÍ PRÁCE Téma: vlastní projekt maloobchodní jednotky Úvod Uvést teoretické poznatky o maloobchodu a jeho významu (nezapomenout uvést citace u sekundárních zdrojů), definovat cíl práce, okomentovat, proč jste si vybrali zvolené téma, stručné představení obsahu kapitol. 1 Představení fiktivní firmy Popsat fiktivní firmu, počet zaměstnanců, které budete potřebovat, vymyslet značku, uvést zdali byste byli nezávislým maloobchodníkem, nebo byste kooperovali v rámci integrace (uvést typ integrace) a odůvodnit výběr, popsat vhodnou organizační strukturu…. 2 Exteriér prodejny (jedná se o fiktivní firmu, takže jak byste si představovali exteriér) 2.1 Architektonické řešení a umístění 2.2 Vstupní prostory 2.3 Výkladní skříně (pokud jsou) 2.4 Parkovací plochy a servisní zařízení OBSAH SEMINÁRNÍ PRÁCE Téma: vlastní projekt maloobchodní jednotky 3 Interiér prodejny (jedná se o fiktivní firmu, takže jak byste si představovali interiér) 3.1 Dispoziční řešení (zakreslit a vysvětlit slovně) 3.2 Vnitřní design (nákupní atmosféra, osvětlení, barvy, hudba, hluk, obchodní zařízení spojit obchodně-provozní věci s poznatky z marketingu) 4 Zboží (jedná se o fiktivní firmu, takže jaké zboží byste prodávali, jaký by byl způsob prezentace a proč) 4.1 Zboží jako obchodní sortiment a technologická skupina 4.2 Zboží a způsoby prezentace Závěr Shrnout na základě jakých teoretických východisek jste navrhovali jednotlivé části. Vyhodnotit možnosti realizace projektu v praxi. Jaká konkrétní rizika byste museli vzít v úvahu při realizaci projektu a proč? Uvést návrhy a doporučení pro realizaci zamýšleného projektu. Seznam použitých pramenů a literatury Přílohy (disp. řešení v případě, že je jiné než v podkapitole věnující se interiéru prodejny) OBSAH SEMINÁRNÍ PRÁCE Téma: projekt e-shopu Úvod Uvést teoretické poznatky o maloobchodu a jeho významu (nezapomenout uvést citace u sekundárních zdrojů), definovat cíl práce, okomentovat, proč jste si vybrali zvolené téma/eshop, stručné představení obsahu kapitol. 1 Představení e-shopu Popsat vznik e-shopu, historii, počet zaměstnanců, značku, uvést zdali se jedná o nezávislého maloobchodníka, nebo kooperaci v rámci integrace (uvést typ integrace), organizační strukturu…. (nezapomeňte vždy uvést zdroj informací). 2 Nabídka sortimentu 2.1 Zboží jako obchodní sortiment a technologická skupina 3 Procesy 3.1 Popsat způsob a podmínky prodeje, kontaktování 3.2 Platební podmínky 3.3 Podmínky dodání OBSAH SEMINÁRNÍ PRÁCE Téma: projekt e-shopu 4 Design webové stránky 4.1 Popsat všechny prvky současného designu webové stránky + připojit obrázek úvodní webové stránky e-shopu 4.2 Vyhodnotit design webové stránky s použitím relevantních literárních zdrojů a rozhodnout zdali vychází z předpokládaných požadavků uživatelů (zákazníci) a je jim přizpůsoben (zaměřte se například na použité barvy, rozložení prvků na stránce, fonty textu, obrázky…) Závěr Vyhodnocení srovnání teorie s praxí, vlastní názor, jestli je v praxi řešeno něco lépe a co by se dalo převzít do teorie, uvést návrhy a doporučení na změny v sortimentu, procesech, či designu webové stránky. Seznam použitých pramenů a literatury Přílohy (pokud jsou potřebné) OBSAH SEMINÁRNÍ PRÁCE Téma: firma XY a její postavení na trhu Další možná témata: Maloobchodní firma XY a její postavení na trhu Velkoobchodní firmy XY a její postavení na trhu Pokud si vyberete jedno z těchto témat, tak jej zpracujte takto: Úvod 1 Představení firmy 2 Strategie 3 Obchodní sortiment 4 Typy prodejen (téma maloobchodní firmy) nebo typy skladů (téma velkoobchodní firmy) 5 Zajímavosti Závěr Seznam použitých pramenů a literatury Přílohy (například dispoziční řešení) DŮLEŽITÉ TERMÍNY VZTAHUJÍCÍ SE K SEMINÁRNÍ PRÁCI  Termín nahlášení týmů a vybraných témat: e-mailem, nebo na semináři do 18. března  Termín odevzdání SP: elektronicky do konce semestru vložením do příslušné odevzdávárny v IS (3. ročník nejpozději 3 dny před zkouškou)  Termín obhajoby SP: 11. 5., 13. 5 a 18. 5., 20. 5.  Termín obhajoby SP pro studenty 3. ročníku: 20. a 22. dubna (zkušební období pro 3. ročník je od 26. 4.) ÚKOLY NA PŘÍŠTÍ SEMINÁŘ 1. Přečíst si znění případové studie na téma sortimentní disproporce ve venkovském prostoru a v týmu (po 2 – 3 studentech) vypracovat otázky. 2. Vyhledat na internetu současné trendy v maloobchodě v České republice (stačí cca 2 trendy) 3. Vyhledat na internetu současné trendy v maloobchodě v zahraničí (stačí cca 2 trendy) 4. Z přednášky si zopakovat fáze vývoje trhu, funkce obchodu, druh obchodu V IS, ve složce „Materiály na další seminář“, budou každý týden po semináři připraveny materiály k prostudování na příští seminář. Student je povinen se přihlásit na online seminář připraven (mít zpracované zadání, popřípadě prostudovanou problematiku z přednášky). OTÁZKY? MÁ NĚKDO UŽ SVŮJ ZAVEDENÝ TÝM? Děkuji za pozornost 