OBCHOD A JEHO POSTAVENÍ V NH Ing. Radka Bauerová, Ph.D. Seminář č. 2 2. a 4. 3. 2021 CÍL SEMINÁŘE 1. Procvičit fáze vývoje trhu 2. Aplikace teoretických znalostí při zpracování případové studie 3. Rozšíření znalostí a pochopení souvislostí v problematice venkovského obchodu 4. Procvičení komunikace, argumentace a práce v týmu V IS ve složce semináře je vložena šablona pro psaní seminární práce, kterou můžete použít při zpracovávání své SP. Jednotlivé kapitoly v šabloně upravte dle tématu, které jste si vybrali. Šablona je přednastavena na téma projekt MOJ. CVIČENÍ ORIENTOVANÉ NA ZÁKLADNÍ FÁZE VÝVOJE TRHU Přiřaďte k jednotlivým fázím vývoje trhu odpovídající charakteristiky: 1. Éra přežití 2. Éra produktivní 3. Éra spotřebitelská C) Rozdělujeme ji na tři kvalitativně odlišné časové úseky – samozásobitelství, decentralizovaná směna a centralizovaná směna A) Počátky této éry jsou spojování s „prehistorií trhu“, kdy člověk začal produkovat přebytky, které nestačil konzumovat a tak je směňoval za to, co v domácnosti scházelo. B) Počátek spojen s počátkem industriální společnosti, průmyslovou revolucí a vynálezem parního stroje. E) Vznik řady omezení a nástrojů – začátek regulace trhu ze strany vládních institucí. D) Diferenciace výroby, vědeckotechnický rozvoj, vliv spotřebitele na vývoj trhu, masový charakter spotřeby, převis nabídky nad poptávkou, sílící konkurence a boj o zákazníka PŘÍPADOVÁ STUDIE Sortimentní disproporce ve venkovském prostoru Všeobecně se uznává názor, že obchod na venkově v současných podmínkách plní nenahraditelnou sociální funkci. Proto také orgány Evropské unie podporují snahy o zachování existence a funkčnosti venkovského obchodu a jeho rozvoj. Do řešení je zapojena většina členských zemí, např. při realizaci pilotních projektů podpory rozvoje venkovského obchodu. Existují totiž přímé důkazy o narůstajících ekonomických a sociálních problémech venkova. Takto např. před několika lety došlo k hospodářskému a kulturnímu úpadku v některých regionech francouzského venkova odlivem obchodníků a odchodem obyvatel do měst. Náprava pak stála mnoho finančních prostředků ze státního rozpočtu i z pokladny EU. Rovněž v Česku již existují první náznaky koncepčního řešení problematiky stabilizace venkovského obchodu. Jednou z nich je dlouhodobý záměr ministerstva průmyslu a obchodu podporovat kooperace a podnikání v sítích v rámci státních programů podpory malého a středního podnikání. Jde o dlouhodobý program, jehož výsledek je nejistý zejména v periferních oblastech, kde snaha zachovat obchodní funkce má své limity geodemografické a ekonomické (Smolová, Toušek 1998) DISKUZE k případové studii 1) Jaké funkce plní obchod na venkově? 2) Jaký druh obchodu dle činnosti převažuje na venkově? 3) Proč podle Vás dochází k úbytku maloobchodních prodejen v tomto prostředí? (Příčiny) 4) Jaké důsledky bude mít tento úbytek v dané lokalitě? 5) Navrhněte, jak by se dalo této situaci předejít. Současné trendy v maloobchodě ? ? ? ? ? ? ? ? Současné trendy v maloobchodě – „Smart“ lednice Odkaz: https://www.youtube.com/watch?v=_X3Ci0ilkBA Současné trendy v maloobchodě – Amazon go Odkaz: https://www.youtube.com/watch?v=NrmMk1Myrxc ÚKOLY NA PŘÍŠTÍ SEMINÁŘ 1. Přečíst si znění nadčasových zásad Tomáše Bati 2. Zpracovat v týmu úkol při kterém aplikujete poznatky z případové studie (Nadčasové zásady Tomáše Bati) 3. Z přednášky si zopakujte problematiku obchodu v období první republiky (ekonomický model řízení, role státu, velikostní struktura, srovnání MOS se světem). Informace k úkolům jsou dostupné opět v IS ve složce Materiály na další seminář   Na příští seminář vypracujte v týmu úkol, při kterém využijete poznatky z případové studie věnující se nadčasovým zásadám Tomáše Bati.  Za případovou studii můžete získat až 2 body, dle kvality zpracování.  Termín odevzdání: 9. 3. (úterní seminář) do 16:00 a 11. 3. (čtvrteční semináře) do 10:00 Děkuji za pozornost 