ZOPAKOVÁNÍ VÝVOJE ČESKÉHO OBCHODU Ing. Radka Bauerová, Ph.D. Seminář č. 4 16. a 18. 3. 2021 CÍLE SEMINÁŘE 1. Procvičení znalostí získaných na přednášce k problematice obchodu v období první republiky, CPE a v období transformace 2. Nahlášení týmů pro zpracování seminární práce – máte všichni nahlášené týmy? JAKÁ 3 VÝVOJOVÁ OBDOBÍ ČESKÉHO OBCHODU ZNÁTE? OBDOBÍ PRVNÍ REPUBLIKY OBDOBÍ CENTRÁLNĚ PLÁNOVANÉ EKONOMIKY (CPE) OBDOBÍ TRANSFORMACE SOUHRNNÉ CVIČENÍ – MOŽNOST ZÍSKÁNÍ 1 BODU  Úkolem bude přiřadit v následující tabulce správně pojmy charakterizující jednotlivá období vývoje českého obchodu. Ti studenti, kteří budou mít všechny odpovědi správně, získají jeden bod. Odpovědi zaznamenávejte do tohoto dotazníku: https://docs.google.com/forms/d/1MnF2bUM8hkChRmhvvrok 8unyTAo3Gw0ezv9noHTw5xs/edit?usp=sharing PŘIŘAĎTE K PROBRANÝM OBDOBÍM KONKRÉTNÍ SPECIFIKACE Kritéria Období první republiky (1918 -1939) Období CPE (1948-1989) Období transformace (od 1989) 1) Ekonom. model NH 2) Role státu 3) Charakter trhu 4) Maloobchodní síť 5) Srovnání se světem 5) Proveďte srovnání českého obchodu se zahraničím pro jednotlivá období: a) Postupující vyrovnávání rozdílů s vyspělými tržními ekonomikami b) Zaostávání životních cyklů MOJ 4) Přiřaďte charakteristiku maloobchodní sítě: a) Roztříštěná velikostní struktura, pomalý růst středně velkých a velkých prodejen, převaha pultových prodejen, omezeně volný výběr, zásilkový obchod, výstavba obchodních domů b) Nedostatečná hustota MOS, pokles počtu prodejen, rozvoj samoobsluh, pomalá provozní koncentrace, nízký podíl velkokapacitních jednotek, OD, NS, pomalý rozvoj MO mimo prodejní plochy c) Nárůst počtu prodejních jednotek spojený s provozní a prostorovou koncentrací, nástup sítí SM, diskontů, HM, NC, rozvoj MO mimo prodejní plochy 3) Jaký byl charakter trhu? a) „Trh výrobce“ v podmínkách příkazové ekonomiky, bezkonkurenční prostředí b) Změna trhu výrobce na trh spotřebitele c) Trh výrobce, konkurenční prostředí 2) Jaká byla role státu u těchto období? a) Liberální přístup k rozvoji obchodu, od nekoordinovanosti k určité míře regulačních prvků b) Od relativního liberalismu k zesílenému intervencionismu dle fáze HC c) Silné centralistické řízení s dobovým uvolňováním díky reformním snahám 1) Jaký ekonomický model řízení byl typický pro tato období? a) Příkazová ekonomika b) Tržní ekonomika c) Transformace na tržní ekonomiku (sociálně tržní s pluralitními vlastnickými vztahy) SPRÁVNÉ ŘEŠENÍ Kritéria Období první republiky Období CPE Období transformace 1) Ekonom. model NH b) Tržní ekonomika a) Příkazová ekonomika c) Transformace na tržní ekonomiku (sociálně tržní s pluralitními vlastnickými vztahy) 2) Role státu b) Od relativního liberalismu k zesílenému intervencionismu dle fáze HC c) Silné centralistické řízení s dobovým uvolňováním díky reformním snahám a) Liberální přístup k rozvoji obchodu 3) Charakter trhu c) Trh výrobce, konkurenční prostředí a) „trh výrobce“ v podmínkách příkazové ekonomiky, bezkonkurenční prostředí b) Změna trhu výrobce na trh spotřebitele 4)Maloobchod ní síť a)Roztříštěná velikostní struktura, pomalý růst středně velkých a velkých prodejen, převaha pultových prodejen, omezeně volný výběr, zásilkový obchod, výstavba obchodních domů b) Nedostatečná hustota MOS, pokles počtu prodejen, rozvoj samoobsluh, pomalá provozní koncentrace, nízký podíl velkokapacitních jednotek, OD, NS, pomalý rozvoj MO mimo prodejní plochy c) Nárůst počtu prodejních jednotek spojený s provozní a prostorovou koncentrací, nástup sítí SM, diskontů, HM, NC, rozvoj MO mimo prodejní plochy 5) Srovnání b) Zaostávání životních cyklů MOJ b) Zaostávání životních cyklů MOJ a) Postupující vyrovnávání rozdílů s vyspělými tržními ekonomikami ÚVOD K SYSTÉMOVÉMU POJETÍ OBCHODNÍHO PROVOZU CÍLE SEMINÁŘE 1. Procvičení znalostí získaných na přednášce k problematice systémového pojetí obchodního provozu – první část JAK BYSTE DEFINOVALI SYSTÉMOVÉ POJETÍ OBCHODNÍHO PROVOZU? Obchodní provoz je třeba vnímat jako systém, který je tvořen různými prvky se vzájemnými vazbami a různou váhou v systému. Jelikož v obchodním provozu probíhají neustálé změny, tak obchodníci musí upravovat svůj sortiment, kdy při změně hlavního prvku (zboží), musí změnit adekvátně také prvky ostatní. Z tohoto důvodu hovoříme o systémovém pojetí obchodního provozu. NA JAKÉ DVĚ SKUPINY DĚLÍME PRVKY OBCH. PROVOZU DLE JEJICH CHARAKTERU? STATICKÉ DYNAMICKÉ KTERÉ PRVKY OBCH. PROVOZU ŘADÍME DO SKUPINY STATICKÝCH PRVKŮ? PLOCHY DISPOZIČNÍ ŘEŠENÍ ZABUDOVANÉ PRACOVNÍ PROSTŘEDKY KTERÉ PRVKY OBCH. PROVOZU ŘADÍME DO SKUPINY DYNAMICKÝCH PRVKŮ? ZBOŽÍ OBCHODNÍ OPERACE PRACOVNÍCI CO TVOŘÍ NÁKUPNÍ ATMOSFÉRU“? Nákupní atmosféru tvoří architektura jednotky, řešení vstupních prostorů, výkladní skříně, nápisy, parkovací plochy, vnitřní design, prezentace zboží, forma prodeje, provozní personál. Nákupní atmosféra prodejny je řešena v rámci „space managementu“. Co je to „space management“? SPACE MANAGEMENT Space management se zaměřuje především na následující oblasti:  Stanovení funkční zóny v prodejní místnosti.  Uspořádání jednotlivých zón v prodejní ploše.  Roztřídění jednotlivých sortimentních skupin.  Kapacitní zajištění sortimentních skupin prodejní plochou nebo prostorem.  Konečné řešení obchodního zařízení v prodejní místnosti. Space management je souhrn řídících (plánovacích, rozhodovacích a kontrolních) aktivit zaměřených na řešení především prodejního prostoru prodejní jednotky. Cílem space managementu je vytvořit optimální podmínky pro pohyb veškerého zboží, včetně jeho značek, dále rozmístit oddělení nebo skupiny zboží v prodejních prostorách a vytvořit optimální nákupní atmosféru pro zákazníky SPACE MANAGEMENT – příklad z praxe* Sportisimo Tento obchodník se sportovním zbožím otevřel v říjnu 2020 v pražském Palladiu novou, modernější prodejnu. Ta by měla udávat směr i dalším chystaným obchodům. Charakteristickými prvky interiéru jsou přehlednost, emoce a pohyb- dynamika. „Počátkem roku jsme se rozhodli pro evoluci. Jako správná sportovní společnost jsme tento maraton uběhli sprintem a od prázdného papíru, prototypování všech prvků, barev, světel i nábytku až k otevření pobočky Palladium uběhlo pouhých sedm měsíců. Důležité bylo vytvořit moderní, světlou a pro zákazníka přehlednou prodejnu, která bude mít stále tvář Sportisima a její design bude dlouhodobě udržitelný,“ říká Lukáš Jagnešák, který má ve Sportisimu na starosti space management, tedy uspořádání a design obchodů. Podle něj byl při přípravách kladen důraz zejména na přehlednost a zákaznický zážitek. Proto prodejna obsahuje i spoustu edukačních materiálů, které pomáhají zákazníkovi přímo na místě s konkrétním výběrem sortimentu, a využívá digitálních technologií pro navigaci i komunikaci se zákazníky. *Zpracováno na základě informací z webového portálu RETREND, zdroj uveden na konci prezentace. SPACE MANAGEMENT – příklad z praxe* O realizaci nové prodejny se postarala firma MORIS design, podle které obchod získal díky jejímu kreativnímu týmu více emocí, které se v současném retailu stávají hlavním diferenciačním faktorem. Zákazník musí mít také z jakékoliv pozice na prodejně jasný přehled, kde se jednotlivé kategorie nacházejí. Dominantním prvkem se tak staly brány světů, které kromě dálkové navigace na kategorii efektivně akcentují vybrané portfolio. Při přípravách byl kladen důraz zejména na přehlednost a zákaznický zážitek. Proto prodejna obsahuje i spoustu edukačních materiálů, které pomáhají zákazníkovi přímo na místě s konkrétním výběrem sortimentu, a využívá digitálních technologií pro navigaci i komunikaci se zákazníky. Designerská firma vdechla zároveň sportovní jedničce nový charakteristický symbol, kterým je šipka. Tato šipka je spojovacím prvkem, který jasně definuje Sportisimo a odlišuje ho od konkurence. Sportisimo chtělo co nejvíce zachovat styl prodejny, v němž bude patrné propojení se sportovním segmentem, který je přeci jen trochu agresivnější. Prvkem, který by nevtíravě, ale přesto neopakovatelně provázel permanentní část prodejny. K tomu použili symbol šipky, který svým pojetím v interiéru udává neopakovatelný dynamický ráz. *Zpracováno na základě informací z webového portálu RETREND, zdroj uveden na konci prezentace. ÚKOLY NA PŘÍŠTÍ SEMINÁŘ 1. Vypracujte soubor s domácím úkolem, který je vytvořený k procvičení teorie o šířce a hloubce sortimentu, rozdělení zboží a určení jeho technologické skupiny (soubor je v IS, odevzdávejte do odevzdávárny DÚ_4) 2. Z přednášky si na další seminář zopakujte problematiku systémového pojetí obchodního provozu. Konkrétně: • šířku a hloubku sortimentu, • mezinárodní rozdělení spotřebního zboží, • technologickou skupinu zboží. Soubor s domácím úkolem je dostupný v IS ve složce Materiály na další seminář   Na příští seminář vypracujte týmový úkol (DÚ_4), při kterém si zopakujete hlavní poznatky k členění zboží. V týmu mohou být 2 – 4 studenti.  Za zpracování úkolu č. 4 můžete získat 1 bod, dle kvality zpracování.  Termín odevzdání: 23. 3. (úterní seminář) do 16:00 a 25. 3. (čtvrteční semináře) do 10:00 Děkuji za pozornost  Použité zdroje a literatura: Webový portál RETREND - real estate news [online] [vid. 14. března 2021]. Dostupné z https://retrend.cz/obchodni-centra-a-retail/sportisimo/