Základní prvky maloobchodního provozu a jejich vazby Ing. Radka Bauerová Seminář č. 7 6. a 8. 4. 2021 CÍL SEMINÁŘE 1. Pochopení základních souvislostí zřízení prodejny včetně specifik podnikatelského plánu 2. Procvičení prvků externího a interního prostředí prodejny na případových studiích a týmovém cvičení PROCVIČENÍ TEORETICKÝCH ZNALOSTÍ Z PŘEDNÁŠKY • druh maloobchodní jednotky, • podrobný popis zboží a služeb, • forma prodeje, • podpora prodeje, • průzkum trhu, • umístění prodejny (akční rádius) • spádové poměry • odhad plánu prodeje, • analýza konkurence a vlastní konkurenceschopnost • projekt prodejny (řešení exteriéru a interiéru). K čemu slouží podnikatelský plán a co tvoří jeho obsah v rámci maloobchodní činnosti? PROCVIČENÍ TEORETICKÝCH ZNALOSTÍ Z PŘEDNÁŠKY Architektonické řešení prodejny Jaké znáte složky exteriéru? Vstupní a výstupní prostory Nápisy Výkladní skříně Parkovací plochy Servisní zařízení PROCVIČENÍ TEORETICKÝCH ZNALOSTÍ Z PŘEDNÁŠKY Dispoziční řešení Jaké znáte složky interiéru? Vnitřní design Obchodní zařízení Prezentace zboží PROCVIČENÍ TEORETICKÝCH ZNALOSTÍ Z PŘEDNÁŠKY 1) STRUKTURÁLNÍ ZNAKY 2) INSTRUMENTÁLNÍ ZNAKY a) Cenová politika b) Umístění jednotky c) Kvalita nabízeného zboží d) Velikost jednotky e) Základní vymezení sortimentu (šířka a hloubka) f) Soubor služeb g) Systém zpracování trhu (forma prodeje) b) Umístění jednotky d) Velikost jednotky e) Základní vymezení sortimentu (šířka a hloubka) g) Systém zpracování trhu (forma prodeje) a) Cenová politika c) Kvalita nabízeného zboží f) Soubor služeb MO v prodejnách: roztřiďte, které prvky řadíme do strukturálních (relativně fixních) a které do instrumentálních (variabilních) znaků. PŘÍPADOVÁ STUDIE NA EXTERIÉR PRODEJNY V zahraničí obchodníci výkladní skříně nepodceňují – případová studie Zdroj: TOMAN, M., 2018. V zahraničí obchodníci výkladní skříně nepodceňují. [on-line]. [vid 30. prosince 2018]. Dostupné z https://www.zboziaprodej.cz/2018/0. 7/30/milos-toman-v-zahranici-obchodnici-vylohy-nepodcenuji/ V první řadě uvidíte prodavače nebo majitele krámků, jak ještě před otevřením myjí a leští sklo výlohy. Když chodíte stejnou trasou ve stejnou dobu, zjistíte, že to dělají každý den. Umyté sklo samozřejmě usnadňuje pohled do výlohy. V cizině běžně zaplněné lákavým zbožím. Položme si ale otázku, co kolemjdoucího zákazníka přiměje, aby vstoupil do prodejny? Skutečnost, že v ní prodáváte potraviny, drogerii nebo třeba domácí potřeby? Lákavé zboží je aktuální zboží. Ne sluncem vyšisované krabice od produktů, které už dávno nemáte v nabídce. Musí to být zboží, které zákazník právě teď potřebuje. Všiml jsem si, že v prodejnách s více výlohami slouží jedna (nejlépe blízko ke vchodu) k vystavení sezónní nabídky. Například v obchodě s elektrospotřebiči to byly ventilátory a klimatizace. Jinde zase grily. Když ji polepíte akční nabídkou, můžete ji rovnou nechat prázdnou a špinavou. Bohužel se to i nezřídka děje. Výsledkem je, že zákazníci vejdou do prodejny rozhodnuti koupit si, co je v akci, a už o ničem jiném nepřemýšlejí. PŘÍPADOVÁ STUDIE NA EXTERIÉR PRODEJNY Zdroj: TOMAN, M., 2018. V zahraničí obchodníci výkladní skříně nepodceňují. [on-line]. [vid 30. prosince 2018]. Dostupné z https://www.zboziaprodej.cz/2018/0. 7/30/milos-toman-v-zahranici-obchodnici-vylohy-nepodcenuji/ Celkově na mě srovnání se zahraničím, zvlášť směrem na jih, působí dojmem, že se čeští obchodníci snaží před zákazníky schovat. Jakmile by mohli lidé do prodejny vidět, už výlohy nebo okna zakrývají. Dveře se i v létě pečlivě zavřou. Občerstvení do ruky či zmrzlina se prodává z malého okénka nebo uvnitř, zatímco jinde v zahraničí otevřou průčelí prodejny a postaví tam vitrínu s nabídkou, Chcete-li oslovovat více zákazníků, je tedy potřeba pocitově zahrnout ulici a lidi na ní do svého prostoru. To znamená otevřít se jejich pohledům, odstranit bariéry, které od nich prodejnu oddělují. Ty fyzické, jako je neupravená a neprůhledná výloha, totiž vytvářejí i bariéry psychické. Z nich je první dojem hned na začátku a rozhodně nad ním nemůžete mávnout rukou. A to platí i pro rozhodování a odpověď na otázku, kterou si zákazník položí: Proč bych měl vejít do této prodejny? PŘÍPADOVÁ STUDIE NA INTERIÉR PRODEJNY Nejnovější trendy v designu prodejen – případová studie Zákazníci milují změnu. Proto jsou nejvýraznějšími rysy mezinárodního designu obchodů kombinace nejrůznějších stylů, promyšlený visual merchandising a integrace digitálních služeb do prodejních obchodních systémů. Kombinace stylů, barev, materiálů - i když dřevo i nadále zůstává jedním z nejoblíbenějších materiálů, často se zpracovává společně s pálenými cihlami, dlaždicemi nebo betonem. Visual Merchandising - Kreativní a mimořádný vizuální prodej může zajistit velkou pozornost. Teatrální inscenace zboží navíc umožňují řadu individuálních akcentů v rámci standardizovaných prodejních konceptů. Obchodníci tak mohou s relativně nízkými náklady prezentovat své zboží způsobem, který by klidně obstál i na divadelním jevišti. Zdroj: https://retailnews.cz/2017/04/03/zmena-jako-koncept/ Zdroj: https://retailnews.cz/2017/04/03/zmena-jako-koncept/ Digitální prodejní obchodní systémy, dotykové obrazovky - pomáhají zákazníkům ověřit si prostřednictvím internetu zda je zboží na skladě, ihned provést objednávku, pokud výrobek není v současné době na prodejní ploše k dispozici. On-line nabídky jsou střižené na míru a interaktivní konfigurace umožňují individuální úpravu designu. Technologie dotykových obrazovek: - umožní vytvořit interaktivní dotykovou plochu - slouží pro navigační služby, například v nákupních centrech, - pro zobrazování a výběr zboží na prodejnách či jako informační panely. PŘÍPADOVÁ STUDIE NA INTERIÉR PRODEJNY CVIČENÍ: exteriér a interiér maloobchodní jednotky Proces vypracování zadání: Týmová práce: vypracování zadaného úkolu (2-4 studenti) Čas vypracování zadání: 30 minut Bodové ohodnocení: 1 bod Termín odevzdání: na konci semináře ihned po diskuzi vložte do IS – složka s názvem „Exteriér a interiér – cvičení ze semináře“ Zadání: 1) Stáhněte si z chatu k sobě do PC soubor „Cvičení_exteriér_interiér“. 2) Přečtěte si obě případové studie, které jsou součástí tohoto souboru. 3) Zodpovězte všechny otázky, které jsou uvedeny pod každou případovou studií v souboru. Odpovědi vždy prodiskutujte se všemi členy týmu. DISKUZE: exteriér a interiér maloobchodní jednotky Otázky pro diskuzi: 1. Jak by měly podle případové studie správně vypadat výlohy obchodníků? • Uveďte příklady českých obchodníků, jejichž výlohy odpovídají těmto předpokladům 2. Používají u nás obchodníci některé z těchto trendů (nejnovější trendy v designu prodejen) ve svých prodejnách? • Uveďte příklady alespoň pěti obchodníků, kteří tyto technologie používají. • Znáte nějaké další nové technologie, které lze v prodejnách používat? • Jaké nové technologie byste uvítali vy jako zákazníci? INFORMACE K PŘÍŠTÍMU SEMINÁŘI 1. Zopakovat si teoretické znalosti probírané na přednášce. Konkrétně tyto: Na příští seminář není žádný domácí úkol  • definování velkoobchodu, jeho funkcí a rozdělení velkoobchodníků, • typy skladů • transakcionální teorii dle Brandta, • soustavu osídlení, • urbanizaci a aglomeraci. Děkuji za pozornost 