Rentabilita a cena výrobku . Cíl a struktura přednášky •Cílem přednášky je představit rentabilitu, rentabilitu vlastního kapitálů, rentabilitu nákladů, výnosů. •Dále se přednáška zabývá cenou výrobku. • Výpočet produkce v bodě zvratu (QBZ) a produkce pro dosažení požadovaného zisku (QZ) Další výpočty veličin při analýze diagramu bodu zvratu qVýpočet limitu variabilních nákladů, qVýpočet limitu fixních nákladů, qVýpočet limitu minimální výše ceny, Při stanovení limitních hodnot se vychází z rovnice (3) qRentabilita obecně, qRentabilita nákladů, qRentabilita výnosů, qNákladovost, Rentabilita vlastního kapitálu – význam a využití Je ukazatelem rozhodujícím a významově výstižným: „Měří efektivnost, s níž podnik využívá kapitál vlastníků v rámci podnikatelských aktivit“. Mluvou číselných údajů udává, kolik čistého zisku (po zdanění) v Kč připadá na 1 Kč investovaného kapitálu jeho vlastníky. Rentabilita vlastního kapitálu (označována symbolem ROE), je ovlivnitelná: qRentabilitou tržeb (provozní pákou) qObratem aktiv qFinanční pákou Rentabilita vlastního kapitálu – význam a využití Při hodnocení finanční výkonnosti podniku prostřednictvím rentability vlastního kapitálu je nutno vzít do úvahy i negativní působení následujících faktorů: qZavedení nového výrobku zvyšuje náklady (což způsobuje pokles výsledku hospodaření), avšak efekt uvedené aktivity se dostaví s časovým zpožděním qNení brán do úvahy dopad rizika dané podnikatelské aktivity qVe výpočtech jsou uváděný účetní hodnoty, které v řadě případů nekorespondují s tržním oceněním daného údaje. Význam rentability v ekonomice podniku udává kolik zisku (po zdanění, či před zdaněním) přináší každá koruna vložená podnikatelem do podnikatelské aktivity. Např.: RVK = 10 % ≡ 0,1 … Vztah mezi rentabilitou tržeb, rentabilitou nákladů a nákladovostí Rentabilita tržeb – výpočet Q Rentabilita tržeb: p, v, F Rentabilita nákladů: výpočet p, v, F Význam rentability v ekonomice podniku V rámci finanční analýzy se ve výpočtech pro stanovení rentability (výnosnosti) poměřuje zisk po zdanění k tržbám. Pro účely posuzování provozní efektivnosti se nabízí použít zisk před zdaněním a odpočtem úroků (EBIT), který není ovlivněn ani mírou zdanění, ani strukturou kapitálu. Je proto vhodný pro posuzování provozní výnosnosti podnikatelských subjektů. Další výpočty veličin při analýze diagramu bodu zvratu Další výpočty veličin při analýze diagramu bodu zvratu Diagram bodu zvratu Diagram bodu zvratu při relaci kdy p p >10 Kč/ks) Při ceně na úrovni variabilních nákladů na kus je ztráta ve výši fixních nákladů a není možné situaci zlepšit ani zvýšením, ani snížením prodeje. (p = 10 Kč/ks) Při ceně pod úrovní variabilních nákladů na kus se vyplatí pouze snižovat výrobu, nejlépe na nulu, protože s každým dalším výrobkem se ztráta podniku jen prohlubuje. (p < 10 Kč/ks) Cena 1.Nezbytnou součástí cenové politiky podniku je rozbor cen konkurence. 2.Dalším krokem je výběr metody stanovení ceny. V úvahu přichází: qNákladově orientovaná cena, kdy cena je součtem vlastních nákladů a ziskové přirážky. qPoptávkově orientovaná cena, kdy za základ ceny nejsou brány náklady, ale zákazníkem vnímaná hodnota. Tato se obvykle zjišťuje dotazováním, pozorováním, popř. parametrickým hodnocením výrobků. qKonkurenčně orientovaná cena se obvykle stanoví jako průměr cen ostatních výrobců, častá je i cenová strategie držet cenu například na 90 % ceny rozhodujícího konkurenta. 3.Posledním krokem je rozhodnutí o výši ceny, se kterou bude výrobek uveden na trh. Rozbor cen, výrobní program a chování konkurence Zjišťování pozice výrobce na trhu: Monopolní postavení - neumožňuje stanovit cenu libovolně vysoko (substituční výrobky) Konkurenční prostředí – je zapotřebí zjistit, jaká je technická úroveň jejich výrobků a za jakou cenu výrobky prodávají. Metody stanovení ceny Nákladově orientovaná tvorba cen k nákladům se připočítává zisková přirážka přicházejí do úvahy : úplné vlastní náklady zpracovací náklady (mzdy + výrobní režie) Metody stanovení ceny Poptávkově orientovaná tvorba cen Tvorba cen na základě zákazníkem akceptované hodnoty (na základě vah zvolených parametrů, spolehlivost, úroveň servisu, technická vyspělost …) Tvorba ceny na základě intenzity poptávky (prodej ve stejném období za různé ceny, hovoří se o cenové diskriminaci) Prostorová diferenciace (město, okrajové oblasti) Časová diferenciace (zelenina ráno a večer) Výrobková diferenciace (dražší jsou luxusnější výrobkové modifikace) Metody stanovení ceny Konkurenčně orientovaná cena Je realizována za následujících předpokladů: •Náklady na výrobek se zjišťují obtížně • •Jedná se převážně o homogenní výrobky • •Nelze jednoznačně odhadnout reakci konkurence na cenovou diferenciaci (vysavač prachu) Rozhodnutí o výši ceny Před konečnou podobou ceny nutno zvážit způsob započtení pojistného a dopravy do ceny, množstevní rabaty. Cenové změny: • Nižšími cenami zvýšit odbyt a tím lépe využít výrobní kapacity (má však svoje hranice, s ohledem na výsledek hospodaření) • Reagovat na snížení ceny konkurenčních výrobků • Zvýšit svůj tržní podíl a vytlačit z trhu konkurenci • Uvolnit při výprodeji skladovací prostory (v tom případě se cena může dostat pod úroveň variabilních nákladů) Shrnutí přednášky •Cílem přednášky bylo přestavit rentabilitu a cenu výrobku.