Případové studie startupů

Organizace výuky, komunikace, hodnocení

Zaměření předmětu


Cílem předmětu je na základě rozhovorů, diskusí se zvanými hosty z úspěšných startupů a získaných teoretických poznatků v oblasti designování obchodního modelů tvořit, modelovat a škálovat business model dle konkrétních tržních podmínek.


Výstupy z učení

Studenti budou po absolvování předmětu schopni:

  • identifikovat základní prvky business modelu,
  • analyzovat prostředí firmy a navrhnout business model,
  • aplikovat poznatky případových studií na vlastním business modelování,
  • využívat kreativní techniky pro generování nápadů, tvořit minimální produkt a jeho ověření u zákazníků,
  • optimalizovat a přizpůsobovat obchodní model tržním podmínkám,
  • stanovit vhodné alternativy financování startupu,
  • orientace v podpoře a škálovatelnosti podnikání,
  • optimalizovat produkt, obchodní model a tým.

Osnova, struktura předmětu


1. Úvod do problematiky startupů. Vymezení pojmu startup. Systémy podpory začínajících podnikatelů na komerční bázi. Podpora podnikatelů z veřejných prostředků na městské, regionální a státní úrovni. Akcelerátory, inkubátory, inovační a coworkingová centra. Úloha mentorů, konzultantů a investorů v rozvoji startupu.

2. Ideace a tvorba business modelu. Způsoby použití technik generování nápadů. Vytváření řetězce problém-řešení a následně také harmonizace ve vztahu produkt-trh.

3. Validace a minimální produkt (MVP). Transformace nápadů v testovatelné hypotézy. Význam rychlého prototypování a tvorby minimálního životaschopného produktu. Role zpětné vazby od prvních zákazníku a implementace změn. Crowdfunding a crowdsoucing.

4.Optimalizace produktu, obchodního modelu a týmu. Charakteristika produktu za fází prototypu. Iterativní procesy zlepšování. Hledání cest využití moderních metod vytváření obchodního modelu za pomoci rozšiřování využití služeb, internetu a technologií. Hledání a onboarding klíčových zaměstnanců.

5. Škálovatelnost podnikání. Základní principy škálovatelnosti podnikání. Akcelerátory, scale-up programy a podpůrná infrastruktura státu a regionu. Nebezpečí a úskalí rychlého růstu mladé firmy.

6.Financování růstu. Charakteristika role investora. Kompetence k prezentaci investiční příležitosti pomoci představené produktu formou pitch. Podmínky dohody a právní aspekty vstupu investora. Prodej podniku a exitová strategie.

Požadavky na studenta a hodnocení


Požadavky na studenta: účast studenta na seminářích, zpracování seminární práce formou rozhovorů se zvanými hosty z úspěšných startupů a kompletací Business model canvas.

Hodnotící metody: povinná aktivní účast na seminářích minimálně 60 %, seminární práce a její prezentace (50 % hodnocení) formou obhajoby projektu (50 % hodnocení).

Literatura

Povinná

  • OSTERWALDER, A. a Y. PIGNEUR. 2015. Tvorba business modelů: příručka pro vizionáře, inovátory a všechny, co se nebojí výzev. Brno: BizBooks. ISBN 978-80-265-0425-2.
  • KNAPP, J. 2017. Sprint: jak vyřešit velké problémy a otestovat nové myšlenky v pouhých pěti dnech. Brno: Jan Melvil Publishing. ISBN 978-80-7555-023-1.

 

Doporučená

  • PILJ, P. LOKITZ, J. a K. SOLOMON. 2016. Design a Better Business: New Tools, Skills, and Mindset for Strategy and Innovation. New Jersey: John Wiley& Sons. ISBN 978-1-119-27211-3.
  • NECK, H. M., Ch. P. NECK and E. L. MURRAY, 2018. Entrepreneurship: the practice and mindset. Los Angeles: SAGE. ISBN 978-1483383521.

Komunikace s vyučujícím


Studenti mohou komunikovat prostřednictvím:

  • emailu adamek@opf.slu.cz
  • diskusního fóra 
  •  MSTeams