Business model CANVAS Představení business modelu CANVAS 9 stavebních prvků Ing. Pavel Adámek, Ph.D. adamek@opf.slu.cz Katedra podnikové ekonomiky a managementu •Představení Business Model Canvas • •Charakteristika devíti částí modelu Business Model Canvas • •Příklady modelu Canvas • • Struktura přednášky •Získat znalosti a porozumět základům business modelu a jeho jednotlivých složek. Pochopit vzájemné vazby a závislosti mezi jednotlivými složkami modelu včetně přístupů k inovacím modelu, design thinking a také jeho monetizace. • •Vytvořit teoretický základ o principech a fungování business modelů tak, abychom jej využili pro Vaše podnikatelské nápady. • • • • • Cílem přednášky je… •Business Model Canvas od Alexandera Osterwaldera a Yves Pigneura je nástroj pro návrh obchodního modelu, jeho analýzu i inovaci. • •Základem je plátno Business Model Canvas skládající se z devíti částí. • 1. CANVAS Business Model Zdroj: Tvorba business modelů (Osterwalder, Pigneur, 2010) csvukrs 1.Zákaznické segmenty – Zákazníci jsou zdrojem příjmů podnikání. Určete, kteří zákazníci si nyní nejčastěji kupují vaše produkty. Rozdělte je do skupin, které podrobněji popište. 2. 2.Poskytovaná hodnota – Popište, jaké problémy zákazníka řešíte a co užitím vašeho produktu nebo služby získá. Hodnota produktu uspokojuje potřebu zákazníka. 3. 3.Klíčové činnosti – Vyjmenujte základní činnosti, pomocí kterých vyrábíte výrobky nebo poskytujete služby. Mezi klíčové činnosti zpravidla patří výroba, realizace služby, komunikace nebo koordinace. 4. 4.Klíčové zdroje – Určete, co všechno potřebujete, abyste mohli provádět klíčové činnosti. Patří sem fyzické zdroje, duševní zdroje, lidské zdroje a finanční zdroje. 5. 5.Klíčová partnerství – Pro své podnikání potřebujete další subjekty. Mohou to být například dodavatelé nebo jiní partneři. 6. 6.Vztahy se zákazníky – Popište, jakým způsobem komunikujete se svými zákazníky, abyste s nimi budovali dlouhodobé vztahy. 7. 7.Distribuční kanály – Určete, jakým způsobem kontaktujete svého zákazníka a jakým způsobem doručujete své výrobky nebo služby. 8. 8.Zdroje příjmů – Popište, jak a za co konkrétně vaši zákazníci platí. Mezi typické zdroje příjmů patří například platba za využití služby, pronájem, předplatné. 9. 9.Struktura nákladů – Sepište všechny nejdůležitější náklady, které jsou spojené s vaší podnikatelskou činností. 10. CANVAS Business Model csvukrs Zákaznické segmenty (1) Skupiny zákazníků představují oddělené segmenty v případě, že: -jejich potřeby vyžadují a zdůvodňují zvláštní nabídku, - -firma k nim přistupuje prostřednictvím různých distribučních kanálů, - -vyžadují různé typy vztahů, - -vykazují výrazně odlišnou ziskovost, - -jsou ochotny zaplatit za různé aspekty nabídky. CANVAS Business Model csvukrs Zákaznické segmenty (1) •Pro koho vytváříme hodnotu? • •Kdo jsou naši nejdůležitější zákazníci? Existují různé typy zákaznických segmentů…např.: •Masový trh •Nikový trh •Segmentace •Diverzifikace •Vícestranné trhy (platformy) CANVAS Business Model csvukrs Hodnotové nabídky (2) •Jakou hodnotu zákazníkovi poskytujeme? •Který z problému zákazníka pomáháme vyřešit? •Které potřeby zákazníka uspokojujeme? •Jaká spojení výrobků a služeb nabízíme každému zákaznickému segmentu? • •Hodnotová nabídka představuje důvod, proč zákazníci dávají konkrétní firmě přednost před jinou. • •Hodnoty mohou být kvantitativní (např. cena, rychlost služby) nebo kvalitativní (např. design, spokojenost zákazníků, kvalita). • •K tvorbě hodnoty může přispět např. –Novost –Výkon –Přizpůsobení –Design –Značka (brand/status) –Cena –Snižování nákladů –Snižování rizika –Dostupnost –Pohodlnost/využitelnost – CANVAS Business Model csvukrs Kanály (3) Kanály lze rozdělit na přímé/nepřímé, vlastní/partnerské. •Které kanály naše zákaznické segmenty preferují? •Které kanály využíváme nyní? •Jak jsou naše kanály integrovány? Které fungují nejlépe? •Které jsou nákladově nejefektivnější? •Jak je harmonizujeme se zvyklostmi zákazníků? Kanály mají 5 různých fází. Každý kanál dokáže pokrýt buď jen některé nebo všechny fáze: 1.Povědomí – Jak zvyšujeme povědomí o výrobcích a službách firmy? 2.Hodnocení – Jak pomáháme zhodnotit hodnotovou nabídku naší firmy? 3.Nákup – Jak umožňujeme zákazníkům zakoupit specifické výrobky nebo služby? 4.Předání – Jak předáváme zákazníkům hodnotovou nabídku? 5.Po prodeji – Jak zajišťujeme poprodejní zákaznickou podporu? CANVAS Business Model csvukrs Vztahy se zákazníky (4) •Jaký typ vztahu od nás jednotlivé zákaznické segmenty očekávají? •Jaké typy vztahů vytvořit? •Jak jsou nákladné? •Jak jsou začleněny mezi ostatní části business modelu? • Příklady: •Osobní asistence •Individualizovaná osobní asistence •Samoobsluha •Automatizované služby •Komunity •Spolutvorba • • CANVAS Business Model csvukrs Zdroje příjmů (5) •Za jakou hodnotu jsou naši zákazníci opravdu ochotni zaplatit? •Za co platí nyní? Jak platí nyní? Jak by rádi platili? •Jakou měrou přispívá každý zdroj příjmů k celkovému objemu příjmů? • Business model se může opírat o dva různé typy zdrojů příjmů: •Transakční příjmy z jednorázových zákaznických plateb. •Opakující se příjmy z průběžných plateb (za předání hodnotové nabídky zákazníkům nebo za poskytnutí poprodejní zákaznické podpory). Generovat příjmy lze několika způsoby: •Prodej aktiv •Poplatek za užití •Předplatné •Půjčování/pronájem •Poskytování licencí •Brokerage fees (zprostředkování služeb) •Reklama • • • CANVAS Business Model csvukrs Klíčové zdroje (6) •Jaké klíčové zdroje vyžadují naše hodnotové nabídky? •A co naše distribuční kanály? Vztahy se zákazníky? •Zdroje příjmů? • • •Klíčové zdroje mohou mít fyzickou, finanční, duševní či lidskou podobu. •Firma je může vlastnit či si je pronajímat, popřípadě koupit od klíčových partnerů. Klíčové zdroje lze rozdělit do několika částí: •Fyzické zdroje •Duševní zdroje (patenty, značky, autorská práva, databáze zákazníků, partnerství) •Lidské zdroje •Finanční zdroje • • • CANVAS Business Model csvukrs Klíčové činnosti (7) •Jaké klíčové činnosti vyžadují naše hodnotové nabídky? •A co naše distribuční kanály? Vztahy se zákazníky? •Zdroje příjmů? • • •Jedná se o nejdůležitější činnosti nutné k tomu, aby firma mohla úspěšně fungovat. Klíčové činnosti lze rozdělit do několika částí: •Výroba •Řešení problémů •Platforma/síť • • • • CANVAS Business Model csvukrs Klíčová partnerství (8) •Kdo jsou naši klíčoví partneři? Kdo jsou naši klíčoví dodavatelé? •Které klíčové zdroje získáváme od partnerů? •Které klíčové činnosti partneři vykonávají? • Odlišujeme 4 odlišné typy partnerství: 1.Strategická spojenectví mezi subjekty, které si nekonkurují, 2.Spolupráce (strategická partnerství mezi konkurenčními subjekty), 3.Společné podniky s cílem vytvářet nové podnikatelské projekty, 4.Vztahy mezi kupujícím a dodavatelem s cílem zajistit si spolehlivé dodávky. U tvorby partnerství může být užitečné rozlišovat mezi třemi typy motivace: •Optimalizace a úspory z rozsahu (outsorcing, sdílení infrastruktury apod.) •Snížení rizika a nejistoty •Získání určitých zdrojů a činností • • • • CANVAS Business Model csvukrs Struktura nákladů (9) •Jaké náklady související s naším business modelem jsou nejdůležitější? •Které klíčové zdroje jsou nejnákladnější? •Které klíčové činnosti jsou nejnákladnější? • • Odlišujeme mezi 2 pojatými strukturami nákladů: 1.Model motivovaný náklady. 2.Model motivovaný hodnotou. Struktura nákladů může mít následující vlastnosti: •Fixní náklady •Variabilní náklady •Úspory z rozsahu •Úspory ze sortimentu • • • • CANVAS Business Model csvukrs Příklad Canvas společnost NESTLÉ • • • CANVAS Business Model Zdroj: Tvorba business modelů (Osterwalder, Pigneur, 2010) csvukrs Příklad Canvas společnost SMH (hodinky Swatch) • • • CANVAS Business Model Zdroj: Tvorba business modelů (Osterwalder, Pigneur, 2010) csvukrs •Business model slouží k popsání logiky, jak firma hodlá vydělávat peníze. • •Business model je základem pro tvorbu strategie firmy, která se realizuje prostřednictvím organizačních struktur, procesů a systémů. • •V současné dynamické době je business model základem nejen pro tvorbu nových ale i úpravu (inovace) stávajícího modelu. • •Je nástrojem k pochopení jak firma vytváří hodnotu pro své zákazníky, partnery i pro sebe. • •Následná volba vhodného modelu nastavuje základ fungování firmy a nabízí jednotnou vizualizační platformu pro všechny zúčastněné. • • • • Shrnutí csvukrs …………. …………. …………. Dotazy a diskuse J Děkuji za pozornost a přeji Vám úspěšný den J Ing. Pavel Adámek, Ph.D. adamek@opf.slu.cz