Podnikatelská inspirace Proč podnikat? 10 aspektů proč se „bojí“ začínající podnikatelé Časté chyby PP Ing. Pavel Adámek, Ph.D. adamek@opf.slu.cz Katedra podnikové ekonomiky a managementu • Proč podnikat? • Proč se „bojí“ začínající podnikatelé. • Časté chyby v podnikatelských plánech. Struktura přednášky 2. Přednáška – Podnikatelská inspirace • …představit možnosti a alternativy i inspiraci z zahájení Vaší podnikatelské činnosti. • …získat přehled o základních možnostech jak tvořit nápady, odbourat podnikatelské bariéry a nastavit Vaše myšlení v konvergentní i divergentní podnikatelské rovině. Cílem přednášky je… 2. Přednáška – Podnikatelská inspirace Existuje řada důvodů proč se začít podnikat… nejčastější důvody pro zahájení podnikání: • Nejsme spokojení v zaměstnání. • Chceme být pány našeho času. • Láká nás možnost vydělat více. • Chceme mít volný čas a svobodu. • Tápeme a hledáme naše vysněné zaměstnání. • Prostě mám myšlenku a chci ji vyzkoušet = mít komerční úspěch. Proč podnikat a mám na to? 2. Přednáška – Podnikatelská inspirace Co bychom měli zvážit než začneme podnikat? • Jaké mám zkušenosti, znalosti, případně dovednosti? Jak vše mohu využít v podnikání? • Kolik času jsem schopen obětovat podnikání? (pouze 2, 5, 8h nebo i 12h/denně??) • Jaké jsou mé „Opportunity Costs“ (náklady ušlé příležitosti)? Jakou jinou alternativu si zvolím a tím nebudu podnikat, o co přicházím a jak vidím svou budoucnost? • Co očekávám od podnikání? Proč chci začít? Jaký je můj cíl? Proč podnikat a mám na to? 2. Přednáška – Podnikatelská inspirace • Zaměstnání rovná se pevná pracovní doba a dohodnutá mzda/plat, která je dána smlouvou a kreativností, která závisí na dané pozici a na nadřízeném. • Výhodou je relativní stálý příjem peněz, nárok na přestávky v práci a na placenou dovolenou, benefity, stravenky aj. a hlavně možnost si po práci naplánovat své volnočasové aktivity. • Otázkou zůstává, jestli zaměstnance jeho práce baví a jestli se spokojí s tím, že za dobře odvedenou práci bude jen pochválen, případně odměněn. Proč podnikat a mám na to? Podnikání versus zaměstnání… 2. Přednáška – Podnikatelská inspirace • Každý má možnost vybrat si předmět podnikání, dělat to, co ho baví. • Je spousta lidí, kteří na to přišli třeba až po deseti, dvaceti letech zaměstnání. Teď dělají, co chtějí, kdy chtějí a pro koho chtějí. • Svou energii směřují tam, kam si myslí, že je to nejlepší, a hlavně si o tom rozhodují sami. • A dobrý pocit z toho může převážit i určité nevýhody, které podnikání přináší – ať už jde třeba o nepravidelný a nestabilní příjem peněz, řešení nenadálých problémů či vyšší míru stresu, který je nerozlučným „partnerem“ každého podnikatele. • Kromě dobrého pocitu jsou další devízou podnikání určitě možnost neomezeného zisku a svoboda myšlení. V ideálním případě je nejlepší práci rozdělit mezi zaměstnance a jako „mozek“ firmy mít více času na myšlení. Proč podnikat a mám na to? Podnikání versus zaměstnání… 2. Přednáška – Podnikatelská inspirace • Jedním z nejdůležitějších rozdílů mezi zaměstnáním a podnikáním je odpovědnost. • V zaměstnání ji nese za Vaši práci a za zisk firmy Váš nadřízený či zaměstnavatel, v podnikání ji za vše nese jen sám podnikatel. • S odpovědností je pak úzce spjata motivace. Čemu dáte přednost? Riskování nebo jistotě? Promýšleli jste různé možnosti podnikání/zaměstnání? Proč podnikat a mám na to? Podnikání versus zaměstnání… 2. Přednáška – Podnikatelská inspirace 1. Nebojte se chybovat - obecně se lidé velmi bojí vlastních chyb. Proto někteří raději ani nic nedělají. Přitom si ale neuvědomují, že právě chybování je jedním z nejlepších způsobů seberealizace a získávání zkušeností. 2. Nebojte se poznávat nové lidi - lidé jsou totiž velmi důležití a čím více lidí poznáte, tím zvýšíte pravděpodobnost seznámení se s někým, kdo vám může opravdu pomoci posunout vaše podnikání dál (např. coworkingová centra). – http://imsraz.cz/ http://www.netsraz.cz/ https://www.hubostrava.cz 3. Nebojte se sdílet své myšlenky a nápady - sdílením svých nápadů můžete získat nové poznatky, nápad vylepšit a třeba získat i nového parťáka. Svoje nápady můžete sdílet prostřednictvím diskuzních fór, sociálních sítí, ale třeba i specificky zaměřených projektů, jako je – http://www.ideaswatch.com/# – https://www.entrepreneur.com/ – http://www.napadynapodnikani.cz/ – – http://www.czechcrunch.cz/category/startupy/ 10 aspektů – proč se „bojí“ začínající podnikatelé 2. Přednáška – Podnikatelská inspirace 4. Nebojte se investovat - podnikatelé by se neměli bát investovat hlavně sami do sebe, a to předně pomocí studia. Čtěte blogy, sledujte video přednášky, diskutujte na fórech, poslouchejte podcasty a dělejte vše pro to, abyste získali nové vědomosti, jež můžete uplatit ve svém podnikání. http://mladypodnikatel.cz/videoprednasky 5. Nebojte se zkoušet nové věci - Učit se, učit se, učit se. V podnikání zkoušet, zkoušet, zkoušet. Čím víc věcí zkusíte, tím budete mít víc zkušeností a třeba přijdete na víc způsobů, jak dosáhnout stanovených cílů. 6. Nebojte se i vypustit - nepracujte 24 hodin denně 7 dní v týdnu. Odpočinek je velmi důležitou součástí plánu každého podnikatele. Pokud se nechcete zničit, dopřejte si i notnou dávku relaxu. 7. Nebojte se říkat a sdělovat informace - píšete blog a bojíte se, že napíšete něco, za co se vám ostatní budou smát? Nebojte se! Vždyť právě to je to nejlepší, co se vám může stát. Pokud chcete, aby s vámi každý souhlasil, bavte se o svém podnikání s lidmi, kteří mu nerozumí. 10 aspektů – proč se „bojí“ začínající podnikatelé 2. Přednáška – Podnikatelská inspirace 8. Nebojte se kritiky - buďte otevření té přínosné a ignorujte tu nepřínosnou. Kritika je skvělým způsobem, jak si stanovit novou cestu za zlepšováním svého podnikání. 9. Nebojte se pojistit – nebojte se investovat do smluv, zklidní vám spánek a uberou na starostech. Investice do smluv jsou mnohdy vysoké, ale za to velmi výhodné. 10. Nebojte se ptát - kdo se neptá, nic se nedozví. Oslovte zkušenější podnikatele, zeptejte se na jejich názor, nebojte se s nimi diskutovat. Dejte ego stranou a poslouchejte. Buďte vděční za každou radu a nebojte se požádat o další. Maximálně Vám ji nedají… 10 aspektů – proč se „bojí“ začínající podnikatelé 2. Přednáška – Podnikatelská inspirace • Společnost Ernst & Young si nechala vypracovat průzkum (2011) - proběhl mezi 657 nejúspěšnějšími podnikateli z celého světa – mezi tři nejdůležitější vlastnosti podnikatelů patří: vize, vášeň a zaujetí pro věc. • Zaujetí pro věc je klíčové (73 procent), dál je důležitý tah na branku (64 procent) a dalšími zmiňovanými vlastnostmi byly čestnost, novátorství, schopnost jít do rizika či odolnost. • Jako úplně zásadní však oslovení podnikatelé považovali zkušenosti, které získali postupně během podnikání. Ideální situace - podnikání se stane i vaším koníčkem a budete jej vykonávat rádi. Vlastnosti, které vám zajistí úspěch v podnikání 2. Přednáška – Podnikatelská inspirace • Když se Vás někdo zeptá: „Co je to úspěch?“, jak odpovíte? • Slovo, za kterým se skrývá mnohé…pro každého z nás něco odlišného, rezonuje nám a nutí nás si představit ten „náš úspěch“. • Oxfordský výkladový slovník – úspěch je definován jako dosažení naplánovaného cíle. • Úspěchem je často pozitivní prožitek, který vyvolává další potřebu úspěchu, k tomuto je nutno vyvinout adekvátní úsilí. Úspěch 2. Přednáška – Podnikatelská inspirace • Co je úspěch v podnikání? Jak se dá změřit? Čím se určí úspěšnost podnikání?... • Každý podnikatel má svou míru „úspěšnosti“… majetek, moc, uznání, vnitřní uspokojení, zabezpečení rodiny, žít si život po svém…aj. • Porovnání úspěchu v podnikání - možné žebříčky, hodnocení, umístnění v soutěžích aj., které mohou „objektivně“ poměřit míru úspěchu podnikatele a podnikatelských aktivit. Úspěch 2. Přednáška – Podnikatelská inspirace • Odkládání plánu – Nikdy nebude dost času, čím víc jste zaneprázdněni, tím ví PP potřebujete. Zpracujte PP co nejdříve. • Přecenění podnikatelského nápadu – Nové nápady je těžké prodat. Potřebujete čas, peníze, zdravý rozum. Investoři investují do lidí, ne do nápadů. • Strach a obavy • Vágně formulované cíle - nezapomeňte na SMART kritéria. • PP jsou různé – pro odlišné zainteresované skupiny (autor, investor, dodavatel, společník…) • Rychlý plánovaný růst – Rychlý růst bez zkušeností (a ty na začátku často chybí) je cesta do problémů. – Nedbale stanovené cash-flow, nerealistický finanční plán Časté chyby podnikatelského plánu 2. Přednáška – Podnikatelská inspirace • Neúplný podnikatelský plán, neracionální business model. • Slabý management - stejná slabost jako podcenění trhu, lidí nebo financí, investoři posuzují tuto část jako jednu z prvních. Pokud nemáte vlastní zkušenosti, rozšiřte manažerský tým o někoho, kdo je má. • Založen na nepodložených nebo nerealistických předpokladech. • PP obsahuje nedostatečný výzkum (konkurence, zákazník, trh..). Příklady - Startupy – propadáky roku 2015 http://startupisti.cz/nejvetsi-startup-propadaky-roku-2015/ Časté chyby podnikatelského plánu 2. Přednáška – Podnikatelská inspirace Závěr • Utřiďte si své myšlenky a zvažte možné alternativy – zaměstnání-podnikání. • Nezapomínejte na Náklady ušlé příležitosti. • Nastavte si kritéria svého „úspěchu“ a jděte si za ním. • Víte, kde budete za 5, 10 a více let z pohledu – např. finanční nezávislosti, kariérního růstu, úspěchu v podnikání …? • I cesta může být cíl postupného dosahování úspěchu. …………. …………. …………. Dotazy a diskuse ☺ Děkuji za pozornost a přeji Vám úspěšný den ☺ Ing. Pavel Adámek, Ph.D. adamek@opf.slu.cz