Business model CANVAS Představení business modelu CANVAS 9 stavebních prvků Ing. Pavel Adámek, Ph.D. adamek@opf.slu.cz Katedra podnikové ekonomiky a managementu • Představení Business Model Canvas • Charakteristika devíti částí modelu Business Model Canvas • Příklady modelu Canvas Struktura přednášky 4. Přednáška – Business Model Canvas • Získat znalosti a porozumět základům business modelu a jeho jednotlivých složek. Pochopit vzájemné vazby a závislosti mezi jednotlivými složkami modelu včetně přístupů k inovacím modelu, design thinking a také jeho monetizace. • Vytvořit teoretický základ o principech a fungování business modelů tak, abychom jej využili pro Vaše podnikatelské nápady. Cílem přednášky je… 4. Přednáška – Business Model Canvas • Business Model Canvas od Alexandera Osterwaldera a Yves Pigneura je nástroj pro návrh obchodního modelu, jeho analýzu i inovaci. • Základem je plátno Business Model Canvas skládající se z devíti částí. CANVAS Business Model Zdroj: Tvorba business modelů (Osterwalder, Pigneur, 2010) 4. Přednáška – Business Model Canvas 1. Zákaznické segmenty – Zákazníci jsou zdrojem příjmů podnikání. Určete, kteří zákazníci si nyní nejčastěji kupují vaše produkty. Rozdělte je do skupin, které podrobněji popište. 2. Poskytovaná hodnota – Popište, jaké problémy zákazníka řešíte a co užitím vašeho produktu nebo služby získá. Hodnota produktu uspokojuje potřebu zákazníka. 3. Klíčové činnosti – Vyjmenujte základní činnosti, pomocí kterých vyrábíte výrobky nebo poskytujete služby. Mezi klíčové činnosti zpravidla patří výroba, realizace služby, komunikace nebo koordinace. 4. Klíčové zdroje – Určete, co všechno potřebujete, abyste mohli provádět klíčové činnosti. Patří sem fyzické zdroje, duševní zdroje, lidské zdroje a finanční zdroje. 5. Klíčová partnerství – Pro své podnikání potřebujete další subjekty. Mohou to být například dodavatelé nebo jiní partneři. 6. Vztahy se zákazníky – Popište, jakým způsobem komunikujete se svými zákazníky, abyste s nimi budovali dlouhodobé vztahy. 7. Distribuční kanály – Určete, jakým způsobem kontaktujete svého zákazníka a jakým způsobem doručujete své výrobky nebo služby. 8. Zdroje příjmů – Popište, jak a za co konkrétně vaši zákazníci platí. Mezi typické zdroje příjmů patří například platba za využití služby, pronájem, předplatné. 9. Struktura nákladů – Sepište všechny nejdůležitější náklady, které jsou spojené s vaší podnikatelskou činností. CANVAS Business Model 4. Přednáška – Business Model Canvas Zákaznické segmenty (1) Skupiny zákazníků představují oddělené segmenty v případě, že: - jejich potřeby vyžadují a zdůvodňují zvláštní nabídku, - firma k nim přistupuje prostřednictvím různých distribučních kanálů, - vyžadují různé typy vztahů, - vykazují výrazně odlišnou ziskovost, - jsou ochotny zaplatit za různé aspekty nabídky. CANVAS Business Model 4. Přednáška – Business Model Canvas Zákaznické segmenty (1) • Pro koho vytváříme hodnotu? • Kdo jsou naši nejdůležitější zákazníci? Existují různé typy zákaznických segmentů…např.: • Masový trh • Nikový trh • Segmentace • Diverzifikace • Vícestranné trhy (platformy) CANVAS Business Model 4. Přednáška – Business Model Canvas Hodnotové nabídky (2) • Jakou hodnotu zákazníkovi poskytujeme? • Který z problému zákazníka pomáháme vyřešit? • Které potřeby zákazníka uspokojujeme? • Jaká spojení výrobků a služeb nabízíme každému zákaznickému segmentu? • Hodnotová nabídka představuje důvod, proč zákazníci dávají konkrétní firmě přednost před jinou. • Hodnoty mohou být kvantitativní (např. cena, rychlost služby) nebo kvalitativní (např. design, spokojenost zákazníků, kvalita). • K tvorbě hodnoty může přispět např. – Novost – Výkon – Přizpůsobení – Design – Značka (brand/status) – Cena – Snižování nákladů – Snižování rizika – Dostupnost – Pohodlnost/využitelnost CANVAS Business Model 4. Přednáška – Business Model Canvas Kanály (3) Kanály lze rozdělit na přímé/nepřímé, vlastní/partnerské. • Které kanály naše zákaznické segmenty preferují? • Které kanály využíváme nyní? • Jak jsou naše kanály integrovány? Které fungují nejlépe? • Které jsou nákladově nejefektivnější? • Jak je harmonizujeme se zvyklostmi zákazníků? Kanály mají 5 různých fází. Každý kanál dokáže pokrýt buď jen některé nebo všechny fáze: 1. Povědomí – Jak zvyšujeme povědomí o výrobcích a službách firmy? 2. Hodnocení – Jak pomáháme zhodnotit hodnotovou nabídku naší firmy? 3. Nákup – Jak umožňujeme zákazníkům zakoupit specifické výrobky nebo služby? 4. Předání – Jak předáváme zákazníkům hodnotovou nabídku? 5. Po prodeji – Jak zajišťujeme poprodejní zákaznickou podporu? CANVAS Business Model 4. Přednáška – Business Model Canvas Vztahy se zákazníky (4) • Jaký typ vztahu od nás jednotlivé zákaznické segmenty očekávají? • Jaké typy vztahů vytvořit? • Jak jsou nákladné? • Jak jsou začleněny mezi ostatní části business modelu? Příklady: • Osobní asistence • Individualizovaná osobní asistence • Samoobsluha • Automatizované služby • Komunity • Spolutvorba CANVAS Business Model 4. Přednáška – Business Model Canvas Zdroje příjmů (5) • Za jakou hodnotu jsou naši zákazníci opravdu ochotni zaplatit? • Za co platí nyní? Jak platí nyní? Jak by rádi platili? • Jakou měrou přispívá každý zdroj příjmů k celkovému objemu příjmů? Business model se může opírat o dva různé typy zdrojů příjmů: • Transakční příjmy z jednorázových zákaznických plateb. • Opakující se příjmy z průběžných plateb (za předání hodnotové nabídky zákazníkům nebo za poskytnutí poprodejní zákaznické podpory). Generovat příjmy lze několika způsoby: • Prodej aktiv • Poplatek za užití • Předplatné • Půjčování/pronájem • Poskytování licencí • Brokerage fees (zprostředkování služeb) • Reklama CANVAS Business Model 4. Přednáška – Business Model Canvas Klíčové zdroje (6) • Jaké klíčové zdroje vyžadují naše hodnotové nabídky? • A co naše distribuční kanály? Vztahy se zákazníky? • Zdroje příjmů? • Klíčové zdroje mohou mít fyzickou, finanční, duševní či lidskou podobu. • Firma je může vlastnit či si je pronajímat, popřípadě koupit od klíčových partnerů. Klíčové zdroje lze rozdělit do několika částí: • Fyzické zdroje • Duševní zdroje (patenty, značky, autorská práva, databáze zákazníků, partnerství) • Lidské zdroje • Finanční zdroje CANVAS Business Model 4. Přednáška – Business Model Canvas Klíčové činnosti (7) • Jaké klíčové činnosti vyžadují naše hodnotové nabídky? • A co naše distribuční kanály? Vztahy se zákazníky? • Zdroje příjmů? • Jedná se o nejdůležitější činnosti nutné k tomu, aby firma mohla úspěšně fungovat. Klíčové činnosti lze rozdělit do několika částí: • Výroba • Řešení problémů • Platforma/síť CANVAS Business Model 4. Přednáška – Business Model Canvas Klíčová partnerství (8) • Kdo jsou naši klíčoví partneři? Kdo jsou naši klíčoví dodavatelé? • Které klíčové zdroje získáváme od partnerů? • Které klíčové činnosti partneři vykonávají? Odlišujeme 4 odlišné typy partnerství: 1. Strategická spojenectví mezi subjekty, které si nekonkurují, 2. Spolupráce (strategická partnerství mezi konkurenčními subjekty), 3. Společné podniky s cílem vytvářet nové podnikatelské projekty, 4. Vztahy mezi kupujícím a dodavatelem s cílem zajistit si spolehlivé dodávky. U tvorby partnerství může být užitečné rozlišovat mezi třemi typy motivace: • Optimalizace a úspory z rozsahu (outsorcing, sdílení infrastruktury apod.) • Snížení rizika a nejistoty • Získání určitých zdrojů a činností CANVAS Business Model 4. Přednáška – Business Model Canvas Struktura nákladů (9) • Jaké náklady související s naším business modelem jsou nejdůležitější? • Které klíčové zdroje jsou nejnákladnější? • Které klíčové činnosti jsou nejnákladnější? Odlišujeme mezi 2 pojatými strukturami nákladů: 1. Model motivovaný náklady. 2. Model motivovaný hodnotou. Struktura nákladů může mít následující vlastnosti: • Fixní náklady • Variabilní náklady • Úspory z rozsahu • Úspory ze sortimentu CANVAS Business Model 4. Přednáška – Business Model Canvas Příklad Canvas společnost NESTLÉ CANVAS Business Model Zdroj: Tvorba business modelů (Osterwalder, Pigneur, 2010) 4. Přednáška – Business Model Canvas Příklad Canvas společnost SMH (hodinky Swatch) CANVAS Business Model Zdroj: Tvorba business modelů (Osterwalder, Pigneur, 2010) 4. Přednáška – Business Model Canvas • Business model slouží k popsání logiky, jak firma hodlá vydělávat peníze. • Business model je základem pro tvorbu strategie firmy, která se realizuje prostřednictvím organizačních struktur, procesů a systémů. • V současné dynamické době je busines model základem nejen pro tvorbu nových ale i úpravu (inovace) stávajícího modelu. • Je nástrojem k pochopení jak firma vytváří hodnotu pro své zákazníky, partnery i pro sebe. • Následná volba vhodného modelu nastavuje základ fungování firmy a nabízí jednotnou vizualizační platformu pro všechny zúčastněné. Shrnutí 4. Přednáška – Business Model Canvas …………. …………. …………. Dotazy a diskuse ☺ Děkuji za pozornost a přeji Vám úspěšný den ☺ Ing. Pavel Adámek, Ph.D. adamek@opf.slu.cz