Finanční plán Finanční plánování Finanční plán – účel, podstata, dílčí složky Základní výkazy Ing. Pavel Adámek, Ph.D. adamek@opf.slu.cz Katedra podnikové ekonomiky a managementu • Finanční plánování • Finanční plán podnikatelské příležitosti • Finanční plán – účel, podstata, dílčí složky • Základní výkazy Struktura přednášky 7. Přednáška – Finanční plán • Získat znalosti potřebné k sestavení finančního plánu vašeho podnikatelského plánu. Potřebné znalosti využijete pro rozhodování o možných kapitálových vstupech investorů do vašeho podnikání, možnostech dluhového financování a nutných predikcí výdajů a příjmů, tak abyste byli schopni reálně modelovat vývoj vašeho podnikání v podobě hlavních výkazů. Získané výstupy v podobě sestaveného komplexního finančního plánu jsou zdrojem pro zásadní rozhodování – pokračovat, změnit, inovovat, upravovat – ceny, poptávku, náklady, výdaje apod. • Obsahové zaměření je na sumarizaci hlavních kroků vedoucích k tvorbě nutných výkazů a modelaci nákladů, výdajů, výnosů, příjmů a doprovodných ukazatelů finanční analýzy. Cílem přednášky je… 7. Přednáška – Finanční plán Úkolem finančního plánování je: • posouzení jednotlivých finančních zdrojů (pasiv) pro financování Vašeho záměru, projektu, • výběr vhodných finančních zdrojů, • zajištění stability a minimální rizikovosti financování podnikatelského záměru. • Podstatou finančního plánování je sestavení finančního plánu. Pokud plánujeme finance pro realizaci podnikatelského záměru děláme v podstatě tyto tři typy rozhodnutí: • Rozhodujeme o struktuře aktiv. (Do čeho investovat.) • Rozhodujeme o struktuře pasiv, tj. o struktuře finančních zdrojů. (Z čeho investovat.) • Rozhodujeme, kalkulujeme výši předpokládaných nákladů a výnosů, příjmů a výdajů, zisku. Finanční plánování 7. Přednáška – Finanční plán Z čeho budeme vycházet při finančním plánování? • Z propočtu - kalkulace všeho, co budete potřebovat pro přípravu, rozjezd a realizaci Vašeho projektu (počáteční investice a zřizovací výdaje) i běžný provoz (provozní náklady). • Z přehledu finančních i věcných prostředků - zdrojů, které máte k dispozici. • Z analýzy trhu a stanovení ceny vašeho produktu, služby… a předpokládaných tržeb. • Ze zhodnocení všech dalších výchozích předpokladů, na jejichž základech můžete postavit stabilní finanční plán (úroveň konkurence, tržních cen, trendů v daném odvětví, cen vstupů apod.) Finanční plánování 7. Přednáška – Finanční plán • Finanční plán převede nápad a podnikatelskou příležitost do podoby čísel, které nám pomohou zjistit, zda se vyplatí jej realizovat. • Je vhodné sestavovat a používat výkazy, které korespondují s právní volbou podnikání. – Kdo má povinnost vést účetnictví? Co je daňová evidence? Jaké jsou hlavní rozdíly mezi účetnictvím a daňovou evidencí? • Účetnictví se účtuje o stavu a pohybu majetku a jiných aktiv, závazků a jiných pasiv, dále o nákladech a výnosech a o výsledku hospodaření. Účtuje se tzv. podvojným způsobem, známým jako Má dáti/Dal. Upravuje je zákon o účetnictví (zákon č. 563/1991 Sb.) • Daňovou evidenci mohou vést OSVČ, které dosahují příjmů z podnikání či jiné samostatné výdělečné činnosti a mají v plánu uplatňovat tzv. skutečné výdaje, nikoliv výdaje paušální. Upravuje ji zákon o daních z příjmů (zákon č. 586/1992 Sb.), a to v § 7b. V tomto ustanovení je uvedeno, že se daňovou evidencí rozumí evidence pro účely stanovení základu daně a daně z příjmů. Daňová evidence obsahuje údaje o: – příjmech a výdajích, v členění potřebném pro zjištění základu daně, – majetku a dluzích. Nutno tedy stanovit základní přehledy v oblastech: • Přehled výdajů – veškeré výdaje nutné na založení, provozování a realizaci podnikatelských aktivit (např. osobní náklady, marketingový rozpočet, zřizovací atd.) • Přehled příjmů – na základě odhadu poptávky, cen, marží se modelují příjmy, které jsou hlavním zdrojem budoucích výnosů. • Zdroje krytí – přehled finančních prostředků, které chceme vložit do podnikání (úspory, půjčky, úvěry, dary, dotace…) nebo ještě potřebujeme získat. Finanční plán 7. Přednáška – Finanční plán Finanční plán 7. Přednáška – Finanční plán • Prokazuje reálnost Vašeho podnikatelského záměru. • Umožňuje získat kontrolu nad financemi a řízení finančních rizik. • Stanovuje konkrétní chování subjektu v oblasti financování firmy. • Pomáhá předvídat pravděpodobné budoucí finanční situace. • Je součástí každého podnikatelského plánu. • Musí být vztažen k předem stanovenému časovému období (s ohledem např. na návratnost investice, potenciálem růstu apod.): – Dlouhodobý finanční plán – Krátkodobý finanční plán Finanční plán - podstata 7. Přednáška – Finanční plán • Měřitelné posouzení šancí na úspěch, jaká je návratnost vložených prostředků, předpokládaná ziskovost. • Řízená kontrola finančních toků, předvídání pravděpodobných budoucích finančních situací. • Minimalizace ztrát, rizik. • Získání finančních zdrojů od banky, investora. Finanční plán - účel 7. Přednáška – Finanční plán • Sestavování finančního plánu podnikání - musí být v souladu s ostatními částmi podnikatelského plánu – musí je podporovat a zároveň být jimi podporovaný. • Finanční plán by měl být vypracovaný na celé období, pro které plánujete čerpat z cizích finančních zdrojů (od banky či investora). • Vypracování finančního plánu podnikání není jednorázovou záležitostí – první pokus o finanční plán často poukáže na slabiny celého podnikatelského záměru a změní podnikatelovy původní předpoklady. • Podnikatel vypracuje několik alternativních finančních plánů a z nich se rozhodne pro tu variantu, které je nejvíce reálná. Finanční plán 7. Přednáška – Finanční plán • Je doporučeno jít při sestavování finančního plánu tzv. pesimistickou variantou, která představuje kalkulaci spíše vyšších výdajů a nižších příjmů než reálně očekáváte. Jen tak se můžete částečně ubránit možnému zklamání, že podnikání nejde tak skvěle. • Pro finanční plán je dále klíčové, aby byl vodítkem při dosahování stanovených cílů v různých stádiích rozvoje podnikání. Jeho realističnost je tedy zásadní. Výstupy finančního plánu tvoří: • Plán nákladů (Rozvaha) • Plán výnosů (Rozvaha) • Plán peněžních toků (Cash-flow) • Plánovaný výkaz zisku a ztrát (Výsledovka) • Plánovaná rozvaha (počáteční, konečná) Doplňující analýzy: • Finanční analýza • Výpočet bodu zvratu, hodnocení efektivnosti investic • Plán financování zdrojů Finanční plán – jeho dílčí složky 7. Přednáška – Finanční plán • Zakladatelský rozpočet – před zahájením podnikání – počáteční výdaje na oprávnění k podnikání, notářské poplatky apod. (např. živnostenské oprávnění 1 000 Kč, výpis z rejstříku trestu 100 Kč, notářské poplatky (sepsání zakladatelské listiny či společenské smlouvy, ověření podpisů 6 000 Kč, bankovní poplatky za účet pro složení základního kapitálu (dle banky, např. 1 500 Kč), návrh na prvozápis do obchodního rejstříku 5 000 Kč). • Plán peněžních toků (cash-flow) – konkretizuje předpokládané příjmy a výdaje související s naší činností. Počáteční fáze náročnosti podnikání by měla být zpracována podrobněji (alespoň první rok). V dalších obdobích roční údaje. • Plánovaný výkaz zisků a ztrát – vyčísluje výnosy, náklady, je zdrojem pro výpočet hospodářského výsledku v jednotlivých letech. V tomto případě je vhodné podrobně rozpracovat první rok podnikání. V dalších letech postačují roční údaje (zda jsme schopni platit úroky, zda generujeme zisk apod.) • Plánovaná rozvaha – zobrazuje očekávaný vývoj majetku firmy a zdrojů jeho financování. Doporučuje se sestavit počáteční rozvahu, rozvahu za první pololetí podnikatelské činnosti a v dalších obdobích vždy k 31. 12. příslušného období. • Minimální plánovací období je do doby vykázání zisku, splacení úvěru nebo životnosti investice. Finanční plán – základní výkazy 7. Přednáška – Finanční plán • Vývoj finanční situace firmy prokážeme pomocí poměrových ukazatelů finanční analýzy: ukazatele rentability, likvidity, aktivity a zadluženosti. • Bod zvratu – zjistit množství produkce, které zajistí výši HV, kalkulaci nákladů (variabilních, fixních), propočet příspěvku na úhradu a jeho výše – plánovaní marží apod. • U investičních projektů je nezbytné provést hodnocení efektivnosti investic pomocí doby návratnosti, čisté současné hodnoty a vnitřního výnosového procenta. • Součástí fonačního plánu je také i návrh na financování celého projektu – pokud požadujeme cizí zdroje (výše, doba, za kterou budou splaceny, podmínky, za kterých budou poskytnuty). • Věřitelé se zaměřují na hodnocení podnikatelského plánu v oblasti schopnosti splácet závazky. • Investoři sledují hodnotu firmy – diskontované peněžní toky, čisté současné hodnoty apod. Plán by měl přesvědčit investora o potencionálu udržitelného růstu firmy v dalších letech (ne pouze rychlá návratnost). Finanční plán 7. Přednáška – Finanční plán • Existuje mnoho způsobů členění nákladů (doporučení: zohlednit právní formu – živnost, obchodní korporaci apod.; dále způsob vedení účetnictví – daňová evidence, výdaje uplatňované paušálem apod.) • Vyhodnocením ekonomické stránky podnikání je pak rozdíl mezi příjmy a výdaji, který představuje zisk nebo ztrátu. • Čím je zisk (příjmy převyšují výdaje) vyšší, tím je ekonomika podnikatelského záměru lepší. • Pokud výdaje převyšují příjmy, vzniká ztráta a pak je ke zvážení, zda jsou parametry podnikání (vstupy a výstupy) správně nastaveny nebo popřípadě, zda je za této situace vůbec vhodné začít podnikat. Finanční plán – Jak na propočty? 7. Přednáška – Finanční plán • Jestli se vám počáteční vklad vrátí a vaše podnikání bude generovat zisk, vyhodnotíte na základě ekonomické kalkulace provozu. • Stanovte si konkrétní jednotku, která představuje výrobek nebo službu v časové nebo měrné jednotce (hodina/den, kus/série/zakázka). • Kalkulace obsahuje jak výdaje nutné na výrobu produktu (vstupy), tak i stanovenou cenu (výstup), kterou bude zákazník platit. Pak tuto jednotku vynásobte počtem předpokládaných realizací v kalendářním měsíci (odhad, kolik výrobků nebo služeb prodáte). • V této fázi se také zamyslete, zda předmět vašeho podnikání není ovlivňován sezónností případně mimořádnými, pravidelně se opakujícími vlivy (svátky, výročí, akce v místě) a jak se mohou promítat do poptávky po vaší službě nebo výrobku. • Připravte si tabulku rozdělenou do 12 sloupců, které představují jednotlivé měsíce roku a do řádků vepište všechny položky vstupů (výdajů) a výstupů (prodejů). Promítněte v jednotlivých měsících i očekávanou sezónnost. Samostatně sečtěte výdaje a samostatně příjmy. U položek nákladů jsou dvě skupiny: fixní a variabilní, tzn. některé se nemění (např. pronájem prostor) a některé jsou přímo závislé na velikosti výroby nebo prodeje (materiály na výrobu produktu). Finanční plán – Jak na propočty? 7. Přednáška – Finanční plán • Finanční plán musí být reálný! Nemá smysl si nalhávat, že budeme mít „světlé zítřky“, často pak následuje drsný pád. • Doporučuje se vytvářet scénáře finančního plánu: – pesimistický – vyšší náklady, nižší poptávka, nižší ceny, dolní hranicí je úroveň nákladů na úrovni bodu zvratu. – realistický – odráží pravděpodobnou skutečnost (v praxi má podobu často pesimistického vývoje), – optimistický – vyšší poptávka, vyšší ceny, případně nižší náklady. • V první fázi investují do projektu většinou jeho zakladatelé. Ať již finančně nebo svým časem a schopnostmi (popř. kamarádi, rodina a známí, které dokážete nadchnout). • Snažte se maximalizovat používání opensourcových technologií (GTalk, Skype, Google Docs, ...atd.). • Činnosti, které nejsou hlavním byznysem firmy (negenerují přidanou hodnotu), outsourcujte (účetnictví, IT, doprava, ...atd.). • Cílem finančního plánování je projekce (scénář), který Vám umožní spustit projekt a přežít. Podá Vám obraz, zda-li má vůbec smysl se do podnikání pouštět. • Vždy mějte na paměti rezervu! • V každém okamžiku rozjezdu byznysu musíte vědět, jaké je Vaše cash-flow. Shrnutí 7. Přednáška – Finanční plán …………. …………. …………. Dotazy a diskuse ☺ Děkuji za pozornost a přeji Vám úspěšný den ☺ Ing. Pavel Adámek, Ph.D. adamek@opf.slu.cz