l lPodniková kultura a organizační struktury v systému řízení lidských zdrojů ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ 2. přednáška SLU-znacka-OPF-horizont Tematické zaměření dnešní přednášky l– Vztah podnikové filozofie a podnikové kultury l– Úrovně podnikové kultury l– Podniková kultura a subkultury l– Silná a slabá podniková kultura jako výsledek vztahu management – zaměstnanci l– Typy organizačních struktur l– Lidé v organizační struktuře l ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ KPEM SU OPF l– Podniková filozofie je výrazem sebeuvědomění podniku a vyjadřuje užitky a přínosy, které chce podnik přinést svým majitelům, společnosti, národnímu hospodářství. l– Podniková filozofie je východiskem pro koncipování podnikové politiky. Měla by obsahovat výpovědi k těmto základním tématům: l – postavení podniku v daném odvětví (sektoru), l – konečné cíle, výnosy a jejich užití, l – vztah ke státu a společnosti, l – způsob podnikání, l – poměr (přístup) k pracovníkům v podniku. l ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ KPEM SU OPF Podnik a jeho filozofie, filozofie řízení lidských zdrojů l– Výpovědi ke zmiňovanému pracovnímu „vztahu (poměru) k pracovníkům v podniku“ pak charakterizují podnikovou filozofii lidských zdrojů. l Podniková filozofie řízení lidských zdrojů by měla: l – formulovat CÍLE personální politiky l – formovat NORMY chování subjektů i objektů řízení lidských zdrojů l – „vyjadřovat se“ k dílčím atributům personální politiky jako jsou zejména: – postavení podniku v daném odvětví l – konečné cíle, výnosy a jejich užití l – vztah ke státu a společnosti l l l l l l l ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ KPEM SU OPF Podniková filozofie řízení lidských zdrojů l Mezi důležité CÍLE personální politiky je možno zařadit: l – získat podniku schopné a výkonné pracovníky, l – pracovníky dále vzdělávat a v podniku udržet, l – zájmy podniku co nejvíce sladit s očekáváním pracovníků, l – koncipovat a utvářet personální a sociální oblast (včetně péče o pracovníky a BOZP), l – vytvořit předpoklady pro osobní rozvoj každého jednotlivce, pro spolupráci a spolužití pracovníků v zájmu dalšího rozvoje podniku, l ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ KPEM SU OPF l ...další podstatné cíle personální politiky podniku: l – integrovat pracovníky do podnikového pracovního a sociálního dění, l – motivovat je jako nositele podnikového image před veřejností, l – vyjádřit spoluodpovědnost podniku za společenskou a hospodářskou politiku. l ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ KPEM SU OPF lNormy chování by měly být vytýčeny v určitých rozhodujících oblastech, především pak v: lOblasti personální organizace: l– reakce na vnější vlivy, průběh práce a její racionalizace, l– pravidla chování upravena provozním řádem, personální plánování. l Oblasti zaměstnanosti: l– rozsah zaměstnanosti, požadavky na pracovníky, l– získávání pracovníků, přístup k adaptaci nových pracovníků v nástupní době. ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ KPEM SU OPF NORMY chování subjektů i objektů řízení lidských zdrojů lOblasti vzdělávání: l– podpora snah o kvalitní pracovní podmínky a další vzdělávání pracovníků. lOblasti informací: l– množství a četnost informací poskytovaných zaměstnancům, vhodné klíma pro příjem a vyřizování stížností zaměstnanců. lOblasti vedení lidí: l– utváření dobrých mezilidských vztahů, zvyšování samostatnosti pracovníků, decentralizace rozhodování, dodržování pracovní kázně. ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ KPEM SU OPF NORMY chování subjektů i objektů ŘLZ lOblasti kvalifikace: l– rozmisťování pracovníků podle kvalifikace a zajišťování jejího rozvoje. lOblasti mezd a platů: l– diferencované odměňování podle výkonu, l– kvalifikace, nároků pracoviště, pracovního chování, délky zaměstnání. lOblasti přeložení a povyšování: l– přeložení – bude prováděno především za účelem dosažení lepšího uspokojení pracovníka se svou prací, l– povýšení – uvolněné vedoucí funkce budou prioritně obsazovány pracovníky z vlastních řad. l l l ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ KPEM SU OPF NORMY chování subjektů i objektů ŘLZ lOblasti uvolňování pracovníků: l– analýzy příčin dobrovolných odchodů a zachování dobrých vztahů s těmito zaměstnanci, l– uplatňování propuštění především u pracovníků, kteří ani po předchozím pohovoru neuspokojí nároky na výkonnost nebo se nezapojí do pracovního společenství, l– poskytování objektivních posudků o práci. lOblasti sociální: l– snaha o udržování sociální jistoty, poskytování vhodné zdravotní péče, l– poskytování pojištění nad rámec zákonných povinností, l– poskytování různých sociálních služeb. ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ KPEM SU OPF NORMY chování subjektů i objektů ŘLZ lOblasti zaměstnaneckých organizací l– možnost členství v zaměstnanecké organizaci hájící zájmy pracovníků. l lKULTURA organizace lPojem „kultura“ je v moderních společenských vědách chápán jako vnášení lidského ducha a umu do věcí a lidí. l– Pod pojmem podniková (firemní) kultura je chápáno typické jednání, uvažování a vystupování členů firmy. Interpretaci zejména v hodnocení, postojích, přístupech, chování a v loajalitě. l l ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ KPEM SU OPF NORMY chování subjektů i objektů ŘLZ lJe třeba podotknout, že každá organizace (podnik, firma) má svou specifickou a neopakovatelnou kulturu, která se projevuje ve způsobech rozhodování manažerů, v realizaci činností, ve formách vzájemné komunikace, náhledu zaměstnanců na vnitropodnikové skutečnosti atd. lJedná se o souhrn představ, přístupů a hodnot ve firmě všeobecně sdílených a relativně dlouhodobě udržovaných. lProjevuje se navenek jako forma společenského styku mezi spolupracovníky a ve společně udržovaných zvycích, obyčejích, pravidlech a materiálním vybavení. ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ KPEM SU OPF Podniková KULTURA lMůže být vytvořena spontánně nebo je výsledkem cílevědomého působení managementu firmy. lMá přechodný – dynamický - charakter a je ovlivňována neustálou konfrontací s podnikatelskými prioritami a vnějším prostředím. lVzniká a rozvíjí se v určitém konkrétním čase a místě, přičemž zvolená řešení, postupy, pravidla a normy se vyhodnocují ve vztahu k formulovaným cílům organizace. lHodnoty můžeme definovat jako materiální a nemateriální skutečnosti, které dané společenství i jednotlivec považuje za důležité a o jejichž dosažení usilují. ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ KPEM SU OPF Podniková KULTURA lPodniková kultura velmi úzce souvisí s podnikovou filozofií: l – ovlivňuje její tvorbu, l – zpětně je touto podnikovou filozofií ovlivňována, l – určuje základní cíle, zásady, formy a metody ŘLZ. l– Zvolená řešení, postupy a normy se vyhodnocují jednak ve vztahu k cílům a strategii firmy a také vzhledem k širšímu ekonomickému a sociálnímu okolí, s ohledem na kulturní tradice a zvyklosti. l– Velmi podstatným faktorem je ochota zaměstnanců přijmout a akceptovat nové postupy a normy. l l ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ KPEM SU OPF VZTAH podnikové FILOZOFIE a podnikové KULTURY l– Podniková kultura se skládá ze tří hierarchicky uspořádaných rovin: l1) Vnímatelné atributy – vše, co zjevně působí na pracovníky firmy i na externí partnery: l – symboly organizace l – styl oblékání l – styl komunikace l – firemní rituály l2) Pravidla jednání – jde o sociální normy a standarty jednání, zásady, pravidla, zažité hodnoty, vymezení odpovědností a pravomocí, uplatňovaný styl řízení. ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ KPEM SU OPF Základní součásti podnikové kultury l– Tato pravidla jednání jsou do jisté míry ovlivnitelná, pro vnějšího pozorovatele částečně rozpoznatelná a projevují se ve vztahu: l – k zákazníkům – ke konkurenci a riziku l – k zaměstnancům – k podnikatelským zásadám l3) Základní životní představy l – vznikají spontánně a jsou více méně nevědomé, l – tato rovina je pro vnějšího pozorovatele neviditelná, l – představy (vždy individuálně odlišné) určují vztah k okolnímu světu, představy o mezilidských vztazích, co je jejich zdrojem a kdo je nositelem pravdy. l ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ KPEM SU OPF lKultura, která výrazně ovlivňuje pracovní jednání zaměstnanců a vytváří neopakovatelnou tvář firmy, bývá označována jako silná, zřetelná nebo zdravá. lZákladní rysy SILNÉ (zdravé, zřetelné) podnikové kultury můžeme charakterizovat takto: l – základní principy podnikové kultury vychází z podnikatelské strategie, l – dochází k jasné formulaci podnikových záměrů, l – management podniku přijímá odpovědnost, je iniciativní, nebrání podřízeným se veřejně vyjadřovat, zajímá se o podněty pracovníků, l ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ KPEM SU OPF SILNÁ a SLABÁ podniková kultura l – Vzájemné vztahy uvnitř firmy a způsob komunikace jsou na velmi dobré úrovni, l – kritika se nepotlačuje, naopak je prostředkem pro řešení problémů, l – pracovníci se identifikují s podnikem (věří společnosti, významu působení, podporují ji), l – vytváří se prostor pro rozlišování kompetencí a odpovědnosti, l – řízení se mění na koučování (místo příkazu – podporování a povzbuzování). l l ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ KPEM SU OPF SILNÁ podniková kultura l Silná podniková kultura však může mít i mnohé negativní jevy, které mohou komplikovat cestu k efektivnosti. Mohou nimi být: l – tendence k uzavřenosti podnikového systému l – trvání na tradicích a nedostatek flexibility l – blokace nových strategií l – kolektivní snaha vyhnout se kritice l – vynucování konformity za každou cenu l – složitá adaptace nových spolupracovníků l l l ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ KPEM SU OPF Netagivní jevy silné podnikové kultury l– Jedním z rozhodujících faktorů firemní kultury je loajalita – jednotnost postojů. l– Různé skupiny mohou cítit silnější loajalitu, sounáležitost samy k sobě, nežli k organizaci jako celku. l– Jestliže skupiny rozvíjejí svou vlastní kulturu, oslabuje se tím kultura organizace, resp. mohou ztratit na síle jednotlivá oddělení, pracoviště, odbory, zájmové skupiny apod. l– Následkem tohoto oslabení vznikají v organizaci dílčí subkultury. l l l ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ KPEM SU OPF SUBKULTURY, SLABÁ podniková kultura l– Rozčlenit podnikovou kulturu podle jednotlivých typů není jednoduché, už z toho důvodu, že firemní kultura je v každém podniku velice individuální záležitostí. lVe velké míře kulturu ovlivňují především dva faktory: 1)1) riziko aktivit předmětu podnikání 2)(Je naše organizace zapojena do aktivit s vysokým rizikem a jak to ovlivňuje její kulturu?) 3)2) rychlost zpětné vazby trhu 4)(Jak rychle dostávají zaměstnanci zpětnou vazbu o své činnosti a výkonu – dostanou-li ji vůbec?) ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ KPEM SU OPF Typy firemní kultury lMírou rizikovosti předmětu podnikání je myšleno ohrožení další prosperity firmy jedním neúspěchem v některé z aktivit firmy. lRychlost zpětné vazby vyjadřuje dobu, která uplyne od chvíle vyvinutí nějaké aktivity v podniku do té chvíle, kdy je známo, jak tuto aktivitu ohodnotil zákazník. l– Na tomto principu je založen jeden z modelů firemní lkultury, stávající se z: l Kultura „ostrých hochů“ Kultura „vkládán firmy do sázky“ l Kultura „pilné práce“ Kultura „procesu“ lKultura „ostrých (tvrdých) hochů“ l – Typická pro podniky s vysokou rizikovostí podnikání a současně rychlou zpětnou vazbou trhu (např. reklamní agentury, cestovní kanceláře). l – Je zaměřena na individuální špičkové výkony, nepřeje týmové práci. Pracovníci často žijí pod vlivem hesla „Jsi jen tak dobrý, jak dobrý je tvůj poslední úspěch.“ l 1) ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ KPEM SU OPF Typy firemní kultury l Kultura „pilné práce (přátelských experimentů)“ – Je typická malou mírou ohrožení neúspěchem a rychlou odezvou trhu. l – Je častým jevem v podnicích se širokým sortimentem produkce; u velkých organizací s dobrou značkou. l – Tento typ je příznivý pro inovace a experimentováni. – Výkony jednotlivých zaměstnanců jsou náležitě oceněny. l – Heslo zní: „Za hodně muziky – hodně peněz“. l Kultura „vkládání firmy do sázky“ l – Má vysokou rizikovost předmětu podnikání a pomalou zpětnou vazbu z trhu.. ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ KPEM SU OPF Typy firemní kultury lTak, jak se organizace stává složitou, komplexní, nemůže jedna osoba pokrýt všechny činnosti, které organizace zastává. lPro pracovníky v růžných specializovaných odděleních je problematičtější udržovat vzájemný kontakt, vyvstává potřeba vytvoření integrujícího mechanismu – např. skupiny řídících pracovníků nebo mezirezortní porady, apod. lFunkční role a vztahy v podnikových procesech jsou definovány organizační strukturou podniku, přičemž rozlišujeme několik typů organizačních struktur: l 1) ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ KPEM SU OPF Vymezení ORGANIZAČNÍCH STRUKTUR lFormální organizační struktury mají své výhody: l – umožňují pracovníkům spoluúčast (spolupodílení se na chodu společnosti), l – zabezpečují rámec udílení pravomocí a moci, l – vytvářejí identitu organizace, l – zajišťují kontinuitu v dobách změn. l 1) ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ KPEM SU OPF Vymezení ORGANIZAČNÍCH STRUKTUR lRozeznáváme několik hledisek pro identifikaci organizačních struktur, a to dle různých kritérií: l1) Typy organizačních struktur dle kritérií: 1)– počet vedoucích zaměstnanců l – míra vertikálního či horizontálního uspořádání l – existence podpůrných organizačních útvarů lNa základě specifikace (kritérií) jsou definovány (vymezeny) následující organizační struktury: l – liniová – štábně-liniová l – funkcionální – maticová 1) ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ KPEM SU OPF Organizační struktury – TYPY, LIDÉ lLiniová organizační struktura je založena na principu jednoznačně určeného jediného vedoucího pro každého pracovníka. lFunkcionální organizační struktura je založena na principu více vedoucích podle různých funkčních pohledů na činnost pracovníka. lŠtábně-liniová organizační struktura je založena na existenci štábních útvarů, které zajišťují administrativní a řídící podporu manažerům na různých úrovních a jejich organizačním útvarům. lMaticová organizační struktura je založena na principu: jeden úkol – jeden vedoucí. Používá se zejména při projektovém způsobu práce, kdy pracovník má pro různé projekty různé vedoucí. 1) ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ KPEM SU OPF l2) Typy organizačních struktur dle kritéria: l – míra centralizace / decentralizace rozhodovacích pravomocí: – a souvisejících zodpovědností l – a s tím související flexibilita rozhodování lNa základě tohoto kritéria jsou definovány (vymezeny) následující organizační struktury: l – centralizovaná l – decentralizovaná lZákladem centralizované struktury je soustředění rozhodovacích pravomocí v řídícím centru organizace v rukou vrcholového vedení. Vysoce centraliz. struktura s vysokým počtem hierarchických úrovní zásadně komplikuje rozhodovací procesy a komplikuje řízení. l 1) ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ KPEM SU OPF lZákladem decentralizované struktury je zmocňování (empowerment). Příkladem decentralizované struktury jsou strategické obchodní jednotky (Strategic Business Units – SBUs), kdy velká organizace se podle určitého kritéria rozdělí na dílčí ucelené organizační celky (obchodní jednotky), které mají relativní volnost ve svém fungování, zejména v řízení a rozhodování. l l3) Typy organizačních struktur dle kritéria: l – počet hierarchických úrovní organizační struktury lNa základě tohoto kritéria jsou definovány (vymezeny) následující organizační struktury: l – strmá – plochá l l 1) ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ KPEM SU OPF lOptimální rozsah řízení v jednotlivých organizačních strukturách mohou výrazně ovlivňovat tyto faktory: l – osobnost a schopnosti manažera, l – pracovní vztah mezi těmi, kteří jsou manažerovi l podřízení, l – charakter práce, l – technologie používané v organizaci. l – geografické uspořádání skupiny podřízené manažerovi, l – čas, který musí manažer strávit plánováním l v porovnání s denní operativou, l – dostupnost postupů, které mají podřízení k dispozici, l – počet úrovní reportování. l l l ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ KPEM SU OPF lZávěrem lze konstatovat, že firemní kultura: l – je více než souhrn lidí v organizaci l – je více než struktura organizace l – je více než cíle organizace lZměna podnikové kultury se však nesmí uspíšit a zanedbat, aby se na ni mohli všichni úspěšně adaptovat a ztotožnit, přičemž především management společnosti musí dále pracovat na tom, aby se daná kultura posilovala a upevňovala. l– S podnikovou kulturou úzce souvisí, odvíjí se a je definována podniková identita, image organizace, důležitou roli zastává uplatňování etického chování představitelů managementu podniku stejně jako ostatních zaměstnanců dané společnosti. l l l l l ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ KPEM SU OPF l Děkuji vám za pozornost a přeji příjemný zbytek dne. J lDěkuji vám za pozornost, přeji příjemný den. PE01931_ ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ KPEM SU OPF