l lPracovní vztahy v podniku la role odborů v jejich ovlivňování ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ 11. přednáška SLU-znacka-OPF-horizont Tematické zaměření dnešní přednášky l – Význam pracovních vztahů v podniku l – Vztah zaměstnavatel - zaměstnanec, nadřízený – l podřízený, participující pracovníci l – Zásady vytváření zdravých pracovních vztahů l – Konflikty v pracovních skupinách, jejich prevence a možnosti řešení l – Odbory l – Kolektivní vyjednávání l ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ KPEM SU OPF l– Význam pracovních vztahů pro personální práci v organizaci je mimořádný. l– Pracovní vztahy a jejich kvalita vytvářejí rámec významně ovlivňující dosahování cílů organizace i cílů pracovních a životních jednotlivých pracovníků. l– Korektní, harmonické, uspokojivé pracovní a mezilidské vztahy vytvářejí produktivní klima, které má velmi příznivý vliv na individuální, kolektivní i (celo)organizační výkon, mírů produktivity, efektivnost podnikových procesů, l ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ KPEM SU OPF VÝZNAM pracovních vztahů v podniku l– Příznivě pracovní vztahy se odrážejí ve spokojenosti a míře loajality pracovníků a přispívají ke slaďování individuálních zájmů a cílů s cíli a zájmy organizace. l– Společenské vztahy vznikající při námezdní práci (práci za mzdu) a vztahy s nimi úzce související, které jsou upraveny právními normami, jsou označovány jako pracovněprávní vztahy. ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ KPEM SU OPF Význam pracovních vztahů v podniku l Na pracovišti, resp. při práci obecně vznikají vztahy, které je možné dle jejich charakteru členit do několika skupin: l I. – vztahy mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem (zaměstnaneckých vztah), l II. – vztahy mezi zaměstnancem a zaměstnaneckým sdruženími (odbory či prostřednictvím jiných zástupců - tzv. rada zaměstnanců, zástupci pro oblast BOZP), l III. – vztahy mezi odbory a zaměstnavatelem (kolektivní pracovní vztahy), l ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ KPEM SU OPF VZTAH zaměstnavatel – zaměstnanec l IV. – vztahy mezi nadřízeným a podřízeným, l V. – vztahy k zákazníkům a veřejnosti, l VI. – vztahy mezi pracovními kolektivy (upravuje organizační nebo pracovní řád), l Relativně samostatnou skupinou kolektivních vztahů jsou kolektivní vztahy, u nichž je jedním z účastníků stát – tzv. tripartitní vztahy (tripartita). l VII. – vztahy mezi spolupracovníky (neupravuje žádný zvláštní předpis). l l ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ KPEM SU OPF Pracovní vztahy v podniku lPracovní vztahy v organizaci mají svou formální a neformální stránku. lFormální vztahy jsou upravované pravidly, platnými buď v rámci určité pracovní skupiny či v rámci organizace (např. pracovní řád, prémiový řád aj.) nebo platnými celospolečensky - celostátně (zákon č. 262/2006 Sb. zákoník práce; zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti; nebo Listina základních práv a svobod apod.), či dokonce s mezinárodní působností (např. Všeobecná deklarace lidských práv aj.). lNeformální vztahy jsou odvislé od běžné komunikace mezi pracovníky (normami a organizačními předpisy striktně neupravované). l l l l ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ KPEM SU OPF Pracovní vztahy v podniku l– Při vytváření zdravých pracovních vztahů se uplatňují zejména tyto zásady: l1) vedení pracovníků k tomu, aby se řídili a dodržovali platný legislativní rámec – zákony, normy; předpisy stanovené organizací a pravidla společenského chování se spolupracovníky, zákazníky i veřejnosti (včetně etického kodexu); l2) dodržování zákonů, smluv, dohod a pravidel etiky, slušnosti a respektování lidských práv ze strany zaměstnavatele a jeho vedoucích pracovníků; l l l l l l l ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ KPEM SU OPF ZÁSADY vytváření zdravých pracovních vztahů l3) respektování odborů jako partnera zaměstnavatele (managementu organizace); l4) formulování a realizace jasné, etické a transparentní politiky získávání, výběru, hodnocení, odměňování, rozmisťování a personálního rozvoje pracovníků; l5) vytváření, udržování příznivých pracov. podmínek, bezpečnosti a ochrany zdraví při práci pracovníků; l6) pečování o sociální rozvoj pracovníků, jejich životní podmínky, odbornou pomoc radou i činem; l7) tvorba žádoucích mezilidských vztahů organizováním kulturních, sportovních, rekreačních a dalších aktivit pro pracovníky a jejich rodinné příslušníky atd. l l ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ KPEM SU OPF Další zásady vytváření zdravých pracovních vztahů lDoprovodním jevem všech mezilidských vztahů, včetně vztahů pracovních, jsou konflikty. lZdroje konfliktů je možno spatřovat: l– v osobnosti a sociálním chování jedinců – mj. v (ne)dodržování pravidel chování v rámci etického kodexu; např. (ne)dodržování zákonů a pravidel chování u osoby se sklonem k násilí atd.), l– v nedorozumění mezi spolupracujícími stranami – (špatná komunikace, nedostatečné vysvětlení pracovních úkolů, povinností a pravidel, nedostatečná kvalifikace pracovníků), l l ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ KPEM SU OPF KONFLIKTY v pracovních skupinách, jejich prevence a možnosti řešení lDalší možné zdroje konfliktů je možno spatřovat: l– v nedostatcích personální práce (nedostatky v získávání a výběru pracovníků, nevhodné zařazení pracovníka na pracovní místo, nedostatky v hodnocení a odměňování pracovníků), l– ve stylu vedení lidí v organizaci (výskyt sklonů k byrokracii, nedostatečně participativní styl vedení s převažujícími direktivními prvky, nerespektování lidských práv pracovníků), l– ve způsobu formování týmů (věnována nedostatečná pozornosti charakteristikám osobnosti členů týmu a osobnosti vedoucího týmu), l l ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ KPEM SU OPF Konflikty v pracovních skupinách lDalší možné zdroje konfliktů je možno spatřovat: l– ve změnách techniky a technologie, organizace práce a organizačních strukturách – změny se provádějí bez ohledu na názory a postoje pracovníků, nezájem nadřízeného (zaměstnavatele) o názor a radu, l– v umístění pracoviště a v pracovních podmínkách (např. vzdálenost od skladů materiálu či náhradních dílů, od útvarů zajišťujících obsluhu, od administrativních budov, podnikového stravovacího zařízení), l– v příčinách nacházejících se mimo organizaci (související s životními podmínkami pracovníka, s jeho současnou životní situací, osobními a rodinnými problémy aj.). l l ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ KPEM SU OPF Konflikty v pracovních skupinách l– Mnohé konflikty na pracovišti a individuální problémy mohou být eliminovány či zmírněny na základě využití poradenských služeb (např. v rámci poskytování pomoci pracovníkům ze strany psychologa či sociálního pracovníka). l– Jedním s efektivních nástrojů prevence a vytváření zdravých pracovních vztahů je fungující systém vnitropodnikové komunikace v rámci vertikální (sestupné či vzestupné linii) a horizontální komunikace; způsoby podávání (předávání) informací (informační systémy – intranet, elektronická „nástěnka, podnikové noviny, vývěsky, oběžníky), míra otevřenosti a ochoty komunikace vedoucích pracovníků s podřízenými aj. ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ KPEM SU OPF PREVENCE a MOŽNOSTI řešení komfliktů l Odborové organizace (odbory) – jsou sdružením zaměstnanců (pracovníků) jež hájí jejich zájmy a chrání práva. l – můžeme je chápat jako organizace se zvláštním postavením vůči zaměstnavatelům a zaměstnancům; l – jestliže u zaměstnavatele působí odborová organizace (a to bez ohledu na počet členů odborové organizace), zastupují příslušné orgány odborové organizace všechny zaměstnance podniku, tj. i odborově neorganizované; ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ KPEM SU OPF ODBORY v podnikových pracovních vztazích l – zaměstnanec ani nemůže (a obecně nemá ani důvod) učinit právní úkon, kterým by vyloučil skutečnost, že je v zákonem stanovených případech zastupován příslušným orgánem odborové organizace. lOdborové orgány: l– vymezení příslušnosti odborových orgánů je vnitřní věcí odborové organizace. l– podle zákona je příslušným odborovým orgánem ten orgán, který je oprávněn vystupovat v právních vztazích jménem příslušné odborové organizace (zásadně to jsou orgány kolektivní, jen výjimečně to mohou být jednotlivé osoby). ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ KPEM SU OPF Odbory v podnikových pracovních vztazích l – příslušné odborové orgány mohou mít sídlo i mimo zaměstnavatele, jestliže například odborová organizace sdružuje členy od více zaměstnavatelů. l Při výkonu oprávnění odborových orgánů jako zástupců zaměstnanců tak vznikají mezi odborovými organizacemi a zaměstnavateli právní vztahy. Tyto vztahy se uskutečňují v následujících právních formách: l – Kolektivní vyjednávání a kolektivní smlouvy (KS jako produkt vyjednávání) – jedná se bezpochyby o nejvýzna-mnější formu vzájemného vztahu sociálních partnerů (zaměstnavatele, odborové organizace); ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ KPEM SU OPF Odbory v podnikových pracovních vztazích l – Spolurozhodování odborových orgánů o právních úkonech či jiných opatřeních zaměstnavatele. Spolurozhodování s konkrétním zněním textu: „v dohodě“ s odborovým orgánem; s předchozím souhlasem“; „se souhlasem“ apod; l – Konzultace právních úkonů či jiných opatření zaměstnavatele s odborovými orgány; l – Informování odborových orgánů zaměstnavatelem. Podstatou je sdělení údajů a případné odpovědi na dotazy (oproti konzultačnímu vztahu jde o nižší formu kolektivního pracovního vztahu, při němž se nevyžaduje vzájemná komunikace partnerů). ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ KPEM SU OPF Odbory v podnikových pracovních vztazích l– Kontrola činnosti zaměstnavatele odborovými orgány, a to v oblastech: l – dodržování pracovněprávních předpisů, vnitřních předpisů a kolektivních smluv, l – nad stavem bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. l– Řešení kolektivních sporů, tj. sporů mezi odborovou organizací (jejími orgány) a zaměstnavatelem, které se týkají kolektivních (hromadných) práv, tj. takových, z nichž nevznikají nároky či jiná práva jednotlivých zaměstnanců. ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ KPEM SU OPF Odbory v podnikových pracovních vztazích l– Rozhodování odborového orgánu s právní závaznosti pro zaměstnavatele, které může být uplatněno v oblasti BOZP vydáním závazných pokynů k: l – odstranění závad v provozu na strojích, zařízeních a v pracovních postupech, l – zákazu další práce v případě bezprostředního ohrožení života nebo zdraví, l – zákazu práce přesčas nebo práce v noci, která by ohrožovala BOZP. l l ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ KPEM SU OPF Odbory v podnikových pracovních vztazích lNedílnou součástí působení odborové organizace v podniku je vyjednávání o kolektivní smlouvě. lProces kolektivního vyjednávání upravuje zákon č. 2/1991 Sb., o kolektivním vyjednávání. lZákon rozlišuje dva stupně kolektivních smluv, a to: l – podnikové kolektivní smlouvy l – kolektivní smlouvy vyššího stupně lPodnikové kolektivní smlouvy: l – nemohou být nikdy uzavřeny pro více než jednoho zaměstnavatele. ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ KPEM SU OPF KOLEKTIVNÍ vyjednávání l – u jednoho zaměstnavatele ale může být uzavíráno více kolektivních smluv s libovolným rozsahem působnosti. lKolektivní smlouvy vyššího stupně: l – uzavírají se pro větší počet zaměstnavatelů, v praxi zejména pro jednotlivá hospodářská odvětví či obory; l – uzavírají je organizace (svazy) zaměstnavatelů s příslušnými vyššími orgány odborových organizací (odborových svazů).; l – KS vyššího stupně se vztahují jen na ty zaměstna-vatele, kteří jsou členy příslušné organizace (svazu) zaměstnavatelů a byla pro ně tato smlouva uzavřena. l ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ KPEM SU OPF Kolektivní vyjednávání lProces uzavírání kolektivní smlouvy je završen až jejím podpisem oprávněnými osobami. Tím se smlouva stává platnou a závaznou (na straně odborové organizace smlouvu vždy uzavírá příslušný kolektivní orgán, jenž ji schvaluje, přičemž podpisem pověřuje svého zástupce). lKolektivní smlouva: l – je uzavírána na dobu dohodnutou oběma stranami (dobu určitou či neurčitou); l – dává pracovním vztahům v podniku určitý řád; l – je výrazem participace zaměstnanců a dalších pracovníků na řízení a rozhodování v organizaci. ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ KPEM SU OPF Kolektivní vyjednávání lPředmětem kolektivního vyjednávání a obsahem KS v ČR jsou většinou zejména (obsah KS NENÍ určen právním předpisem) tyto oblasti: l – kolektivní vztahy (např. vztahy mezi odborovými orgány a zaměstnavatelem), l – individuální pracovní vztahy (pracovní poměr, pracovní doba, BOZP pracovníků, vzdělávání a rozvoj pracovníků), l – mzdová oblast (např. tarifní systém, minimální mzda, použití dodatkových mzdových forem, čerpání zaměstna-neckých benefitů). ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ KPEM SU OPF Kolektivní vyjednávání lZávazky uvedené v KS musejí být konkrétní, termínované a kontrolovatelné. lSoučástí kolektivního vyjednávání je i řešení kolektivních sporů týkajících se budoucí nebo platné KS. lJedná se o spory zejména v oblasti: l – uzavření, resp. změny kolektivní smlouvy, l – plnění závazků kolektivní smlouvy, ze kterých nevznikají nároky jednotlivých zaměstnanců. ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ KPEM SU OPF Kolektivní vyjednávání lProstředky řešení kolektivních sporů: l– Řízení před zprostředkovatelem – tj. třetí stranou, snažící se o dosažení shody v bodech KS, u nichž nedošlo k dohodě, resp. o uzavření KS. . lŘízení před zprostředkovatelem se považuje za neúspěšné, jestliže se smluvní strany neztotožní se stanoviskem zprostředkovatele. lPo neúspěšném řízení před zprostředkovatelem přichází v úvahu další procesní prostředek – řízení před rozhodcem nebo stávka, příp. výluka. ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ KPEM SU OPF Kolektivní vyjednávání lProstředky řešení kolektivních sporů: l– Řízení před rozhodcem – rozhodce spor rozhoduje s právní závaznosti pro smluvní strany. l– Stávka nebo výluka – stávka resp. výluka představují druhou alternativou k „řízení před rozhodcem“ v případě, že se vyjednávající strany nedohodnou na uplatnění možnosti řešení sporu rozhodcem. l – stávka = částečné nebo úplné přerušení práce ze strany zaměstnanců; l – výluka = částečné nebo úplné zastavení práce zaměstnavatelem (jako obrana proti požadavkům odborů). l ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ KPEM SU OPF Kolektivní vyjednávání PE01931_ ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ KPEM SU OPF Děkuji vám za pozornost a přeji příjemný zbytek dne.J