Mezinárodní marketing PEST Ing. Daniel Kvíčala •PEST analýza obecně. •Jednotlivé prvky. •Trendy. •Využití v praxi Obsah semináře csvukrs •Řada analýz – analýza mezinárodního makroprostředí – PEST. • •Politické a právní – snadno dostupné analýzy, potřebuji specialistu. •Ekonomické – analýzy provádí mnoho veřejných institucí. •Sociálně-kulturní – trend zkoumat, ale není jednotnost, potřebuji specialistu. •Technologické – snadno dostupné analýzy, potřebuji specialistu? • •Název PEST – jen marketing (STEER neboli Socio-cultural, Technological, Economic, Ecological and Regulatory factors). Mezinárodní makroprostředí – PEST analýza csvukrs •Zajímají mě tři roviny z pohledu času: –Současný stav. –Jak jsem se do toho stavu dostal – historický vývoj. –Kam to povede do budoucna – budoucí vývoj – prognózy. •Délka vývoje se bude lišit podle odvětví a produktu – mohou to být dekády (50 let), mohou to být roky (8 let), mohou to být ale měsíce (7 měsíců), podle rychlosti změn ve zvoleném odvětví. PEST v čase csvukrs Jaké politicko-legislativní faktory mě zajímají v rámci PESTky? Jaké jsou podle vás současné trendy? Jaké trendy nás čekají v budoucnu? Politicko-legislativní prostředí C:\Users\Admin\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\9N6UD5I0\MCj04344110000[1].wmf csvukrs Jaké ekonomické faktory mě zajímají v rámci PESTky? Jaké jsou podle vás současné trendy? Jaké trendy nás čekají v budoucnu? Ekonomické prostředí C:\Users\Admin\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\SEY1VM16\MCj04344030000[1].wmf csvukrs Jaké socio-kulturní faktory mě zajímají v rámci PESTky? Jaké jsou podle vás současné trendy? Jaké trendy nás čekají v budoucnu? Socio-kulturní prostředí C:\Users\Admin\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\SEY1VM16\MCj04344030000[1].wmf csvukrs Jaké technologické faktory mě zajímají v rámci PESTky? Jaké jsou podle vás současné trendy? Jaké trendy nás čekají v budoucnu? Technologické prostředí C:\Users\Admin\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\9N6UD5I0\MCj04344110000[1].wmf csvukrs •Demografické (náš zákazník) – stárnutí celé populace. •Migrace zpět z měst. •Pokles porodnosti ve vyspělých státech. •Singles – lidé žijí sami déle. Při vysoké rozvodovosti pak žijí sami i v pozdějším věku. •Charakter rodin a domácností – koncept „otec+matka+děti“ je zastaralý. •Rasová a národní struktura zemí se mění. • •Perlička: OPFka bude pomáhat v komunitním centru pro seniory – bydlí spolu studenti a senioři Trendy v makro prostředí (PEST) csvukrs •Politicko-legislativní – zeměmi zmítají extremistické strany, které lidé volí, aby dali najevo nesouhlas se starými pořádky – to vyvolává nestabilitu, protože máme pak každé 4/5 roky jiný směr. •EU právo ovlivňuje všechny EU země – snaha rebelovat (Brexit, Czexit). •Legislativa stále pomaleji reaguje na nové změny (Uber, AI). • Trendy v makro prostředí (PEST) csvukrs •Ekonomické (kupní síla) - celosvětová a hospodářská krize, nezaměstnanost, disponibilní důchod, daňová politika, měnový kurz, zvětšuje se střední třída na celé planetě (táhnou změny). •Působením demografických a technologických změn – tlak na celoživotní vzdělávání – naprosto jiný ekonomický cyklus jedince. •Vznik nadnárodních korporací silnějších než státy. •Mění se pracovní morálka zaměstnanců – mileniálové mění firmy. •Sdílená ekonomika, informační ekonomika, ekonomika služeb. •To je obrovský tlak na změnu fungování státu, škol, nemocnic atd. Trendy v makro prostředí (PEST) csvukrs •Socio-kulturní – s globalizací přišly univerzální globální zvyky (= jsme všichni stejní). •Sociální komunity – lidé mají větší sílu díky komunitám. •Život na dluh – stále se nebojíme půjčit si na cokoliv. •Bio životní styl – chceme vše čerstvé a bio. •Zdraví a krása – pečujeme o sebe a jsme ochotni za to zaplatit. •Emancipace žen. •Terorismus. •Vzdělání. Trendy v makro prostředí (PEST) csvukrs •Technologické – 4. průmyslová revoluce, zkracování životního cyklu, tlak na neustálé inovace. •„Datafikace“ všeho – vytváříme více a více dat při všech činnostech. •Internet věcí – vše je dnes chytré (a vytváří data). •Umělá inteligence – mění postupně celá odvětví. (např. fake videa) •Sociální sítě, smartfony, internet, roboty – staré věci, ale mění se jejich využití s tím, jak se zlepšují (5G mobilní internet umožňuje operace po celé planetě – nepotřebuji tolik doktorů). • Trendy v makro prostředí (PEST) csvukrs •Přírodní – ekologie, ceny energií, klimatické změny. •Dochází nám voda, jídlo, dobrá půda. Trendy v makro prostředí (PEST) csvukrs