Mezinárodní marketing Úvodní seminář Ing. Ondřej Mikšík Obsah semináře ØPodmínky předmětu. ØStudijní literatura 1. Definice mezinárodního marketingu a odlišnosti od tuzemského marketingu. 2. Tři koncepce mezinárodního marketingu. 3. Nejdůležitější motivy vstupu na zahraniční trhy. csvukrs Vyučující ØIng. Ondřej Mikšík ØKancelář: B-B201 ØKonzultační hodiny: úterý 14:30 – 16:00, jinak dle domluvy ØE-mail: miksik@opf.slu.cz Ø Podmínky předmětu Známka Počet bodů A 55 – 52 B 51 – 48 C 47 – 43 D 42 – 38 E 37 - 33 Zase seminární práce? ØSeminární práce je zde nastavena velmi lehce, viz samostatný dokument. ØVypracováním seminární práce se naučíte celý předmět = lehká zkouška. ØVypracování probíhá v týmu = učíte se spolupracovat, řídit, delegovat atd. ØPrezentace vás budou provázet celým životem, tady máte možnost si to vyzkoušet v bezpečném prostředí (nepřijdete o práci, když to nebude top). Studijní literatura ØSkripta Starzyczná a Stoklasa (v ISu). ØPrezentace v ISu. ØZávěrečný test bude z učiva probíraného na přednáškách Co sledovat ØFB skupina Marketing OPF Karviná. ØFB skupina katedry - Katedra podnikové ekonomiky a managementu (KPEM) SU OPF Karviná. Øhttp://www.marketingovenoviny.cz/ Øhttp://www.m-journal.cz/cs/ Øhttp://strategie.e15.cz/ Øhttp://tyinternety.cz/ Øhttp://www.markething.cz/ ØA další http://mashable.com/, http://www.forbes.cz/, http://www.engadget.com/ apod. Struktura přednášek 1. Podstata mezinárodního marketingu a jeho specifika 2. Mezinárodní marketingové prostředí ekonomické 3. Mezinárodní právní a politické prostředí 4. Mezinárodní prostředí kulturní a sociální 5. Mezinárodní výzkum trhu 6. Segmentace zemí a výběr cílového trhu 7. Strategické plánování v mezinárodním marketingu 8. Obchodní metody a formy vstupu na zahraniční trh 9. Mezinárodní výrobková strategie 10. Mezinárodní cenová politika 11. Mezinárodní distribuční politika 12. Mezinárodní komunikační proces 13. Mezinárodní marketing ve službách Motivační slajd ØMezinárodní marketing je v nové verzi státnic, má tam 5 otázek pokrývajících celý rozsah předmětu. ØMezinárodní marketing je vyvrcholení vaší cesty studiem marketingu a obchodu, můžete zde uplatnit vše, co jste se zatím naučili. ØSnad to nebude nuda a budeme se všichni bavit J Případová studie ØMark Ritson on the effectiveness of Tourism Australia's award-winning 'Dundee‘ ad – video. 1. Mezinárodní marketing vs. tuzemský ØCo to je? ØJaké jsou rozdíly? Zamyšlený Max Husky 2. Tři koncepce mezinárodního marketingu ØExportní marketing. ØGlobální marketing. ØInterkulturní marketing. Zmatená včela 3. Nejdůležitější motivy vstupu na zahraniční trhy ØAktivní motivy vstupu? ØPasivní motivy vstupu? Tázavá kočka 1. Mezinárodní marketing ØMezinárodní marketing je podnikatelská filosofie zaměřená na uspokojování potřeb a přání zákazníků na mezinárodních trzích. Cílem mezinárodní marketingové strategie je vytvářet maximální hodnotu pro firemní partnery díky optimalizaci zdrojů a vyhledávání podnikatelských příležitostí na mezinárodních trzích. (Machková, 2006). Tuzemský (domácí) marketing ØJe orientovaný na národní (domácí) trh. ØV domácím prostředí čelí firma poměrně známým a identifikovatelným vlivům (konkurence, ekonomické a sociální prostředí, legislativa apod.). ØRovněž chování a preference zákazníků, kteří mohou být tvořeni více segmenty, je mnohem lépe zjistitelné. Podstatné rozdíly mezi tuzemským a mezinárodním marketingem ØSociální a kulturní odlišnosti a jejich vliv na chování a rozhodování spotřebitelů. ØOdlišnosti v obchodních jednáních. ØJazykové bariéry. ØLegislativní předpisy. ØPotenciální dosah cca 190 zemí. ØPřevládající snaha upřednostňování domácích výrobků zejména ve vyspělých zemích. ØPouze relativní vypovídací schopnost marketingového výzkumu v zahraničí v oblasti jak primárních tak sekundárních zdrojů informací. ØSamotná práce v cizím prostředí. ØVliv profesionálních lobby. ØVyšší náklady oběhu. ØŘízení akcí na dálku. 2. Tři koncepce mezinárodního marketingu ØV českém slovníku synonym se uvádí, že „mezinárodní = globální = světový = internacionální“. ØVývozní (exportní marketing). ØGlobální marketing. ØInterkulturní marketing (euromarketing, cross-kulturní, etnomarketing). Vývozní (exportní) marketing ØJe základní, nejnižší formou mezinárodního marketingu, kdy je zboží prodáváno přes národní hranice. ØHlavní odlišnosti exportního marketingu od národního marketingu spatřujeme v nutnosti výběru trhů, volby distribuce a případné modifikace produktu podle požadavků zákazníků. ØMarketingové strategie jsou orientované především na prodej a na distribuci. Postup podniku při provádění vývozního marketingu ØPodnik provede výzkum trhu u předem vytipovaných zemí. ØVybere jednu zemi či skupinu zemí, které nejlépe odpovídají jeho možnostem. ØZvolí obchodní metodu pro vývoz zboží. ØRozhodne se pro obchodní strategii a připraví marketingový mix. ØVypracuje konkrétní nabídku pro daný zvolený trh. Globální marketing ØMarketingové aktivity společností jsou globální a pokrývají celý svět. ØSnaží se o dosažení úspor z rozsahu vývojem výrobku, který bude prodáván za rozumnou cenu na celém globálním trhu. ØVycházejí z toho, že světové trhy se postupně sbližují ve smyslu společných základních vlastností a stejných způsobů uspokojení potřeb (homogenizace nabídky). ØVytvářejí se tak významné tržní segmenty s podobnou poptávkou po určitých základních produktech na celém světě (homogenizace poptávky) ØNěkterá rozhodnutí jsou aplikovatelná na celém světě, jiná vyžadují posouzení místních vlivů. Firma vytváří globální marketingovou strategii. Přesto se však ceny, distribuční kanály a reklama mohou na různých trzích lišit. Předpoklady globálního marketingu ØHomogenizace potřeb i chování spotřebitelů- tento jev je umožněn zejména moderními komunikačními prostředky (satelitní televize, internet) a rozvojem cestovního ruchu. ØSpotřebitelé preferují výrobky standardní kvality za přijatelnou cenu. ØVelkosériová výroba umožňuje snížení nákladů a výsledným efektem je tzv. úspora z rozsahu. ØNedostatky koncepce: nebere v úvahu odlišné sociálně-kulturní zvyklosti spotřebitelů, neumožňuje rychlou reakci na změny trhu a konkurence. Je i do jisté míry demotivující pro pracovníky dceřiných společností v zahraničí těchto nadnárodních firem, neboť jim centrály silně omezují vlastní rozhodování. Interkulturní marketing ØFirma musí zkoumat a adaptovat se na odlišné mezinárodní marketingové prostředí (kulturní, sociální, ekonomické, politické, legislativní a demografické a geografické) a podle nich vytváří specifický marketingový mix. ØSpotřební chování je ovlivňováno sociálními a kulturními faktory a ukazuje, že čím je společnost vyspělejší a bohatší, tím více se liší potřeby a přání jednotlivců. ØAlternativní směry: Euromarketing, Etnomarketing, Cross-kulturní marketing. 3. Nejdůležitější motivy vstupu na zahraniční trhy ØAktivní: výhodnější ekonomické podmínky v zahraničí, unikátní výrobky, rozšíření tržního podílu, zlepšení obchodně-politického klimatu, devalvace měny, nová poptávka po zboží, úspory z rozsahu, vytvoření image mezinárodní firmy. ØPasivní: konkurenční tlaky (vstup konkurence na domácí trh), vytížení výrobních kapacit, klesající domácí prodeje a zisky (restriktivní opatření, zhoršení obchodně-politického klimatu), omezení rizika, nadvýroba, blízkost zákazníků, nasycené domácí trhy. Nahrávka ze semináře https://ulozto.cz/tamhle/CoYaq6pamxMj/name/Nahrano-6-3-2021-v-10-08-03 Děkuji za pozornost J