Inovační strategie Ing. Žaneta Rylková, Ph.D. 1 Inovační strategické aktivity ´Měly by dát odpověď na dvě otázky: ´Strategické záměry – tj. jaké inovace (produktové, procesní…) by měly být realizovány v daném strategickém horizontu. ´Inovační strategie – jaké strategické přístupy budou voleny při dosahování strategických záměrů. 2 Strategie inovací podniku ´ ´1) uvedení do výroby nových výrobků nebo vylepšení stávajících výrobků, ´2) zavedení nových nebo zlepšených metod výroby, ´3) otevření nového trhu, ´4) použití nového způsobu prodeje nebo nákupu, ´5) použití nových surovin nebo polotovarů, ´6) zavedení nové organizace výroby ´ 3 csvukrs Strategie inovací podniku - typy ´strategie inovací podniku podle stupně originality a obsahového zaměření: ´inovace napodobovací (jde o uplatnění změn a novinek vymyšlených nebo prakticky vyzkoušených jinde) ´inovace originální (jde o uskutečnění zcela nových myšlenek a nápadů). ´strategie inovací podniku v souvislosti s nároky na strukturu organizace: ´strategie zaměřená na inovace radikální versus přírůstkové, ´strategie zaměřená na inovace technologické versus administrativní, ´strategie zaměřená na inovace procesní versus produktové. ´Strategie ofenzivní nebo defenzivní, absorbční, zůstatková ´ ´ 4 csvukrs Malé a střední firmy ´Budou řešit tyto úvahy a rozhodnutí: ´Firma nemá představu o konkrétní podobě inovací, řeší otázku jak probudit invenci, nápady, jak do firemní kultury integrovat kreativitu, inovační aktivity ´Firma má představu, ale nemá finanční zdroje pro realizaci, řeší otázku, kde získat kapitál k financování, transformaci do reálné inovace 5 Limitující faktory inovačních strategických záměrů ´Inovační způsobilost (inovační zkušenosti, schopnosti, kapacity) ´Specifikace inovace (zlepšování nebo výrazné zlepšení či dokonce zcela nový produkt, technologie) ´Řízení inovací (definice inovace – co má splňovat, jaký problém má řešit, vize produktu nebo technologie a další sled aktivit vedoucí k úspěšné komercionalizaci) 6 Inovační strategie ´Jsou-li určeny strategické inovační záměry (co se bude inovovat), je třeba určit strategii inovací, tj. strategické přístupy (např. CRM), které vrcholové vedení favorizuje a bude uplatňovat při naplňování inovačních záměrů. 7 Obecné rysy úspěšných inovačních společností ´Proaktivní (kreativní) podniková kultura ´Vynakládání přiměřených (ne přemrštěných) nákladů na výzkum a vývoj ´Úsilí o rychlou komercionalizaci inovací ´Inovační aktivity jako nepřetržitý proces 8 Strategie průlomových inovací ´Průlomové, zlomové, radikální inovace – radikálně mění standardní přístupy ve funkcích výrobku, v případě technologických, vstupních materiálech, obchodních modelech ´Strategie modrých oceánů ´Strategie rychle druhého ´Strategie otevřených inovací 9 Strategie modrých oceánů ´Založena na vytvoření elementárně nového prostoru, zpravidla daného novým typem výrobku, který vyvolá nové potřeby. ´Nezaměřuje se na rozdělení stávajících trhů, ale vytvoření nové poptávky a tím se odpoutat od konkurence. ´Cílem není soustředit se na boj mezi konkurenty nebo získání tržního podílu na úkor konkurence. 10 Rozdíly mezi strategií rudého a modrého oceánu Strategie rudého oceánu Strategie modrého oceánu •Hranice odvětví jsou pevně vymezené •Snaha podat vyšší výkon než soupeř, snaha zmocnit se většího podílu na již existující poptávce •Snížení vyhlídek na růst a zisk •Všechna dnes neexistující odvětví a tržní prostor, který není dosud znám •Příležitost k vysoce ziskovému růstu •Nový pojem, ale existence nová není (např. chytré telefony) •Soutěž v rámci existujícího tržního prostoru •Využijte existující poptávky a získejte výhodu vůči stávajícím konkurentům •Volte mezi hodnotou a náklady •Vytvořte svrchovaný tržní prostor •Vyřaďte konkurenty ze hry •Vytvořte novou poptávku a využijte ji •Zaměřte se na strategii odlišení a prolomte dilema rozhodování mezi hodnotou a náklady 11 Koncipování strategie modrého oceánu ´Základním prvkem změny je hodnotová inovace – snaha poskytnout kupujícím a své firmě skokový přírůstek hodnoty pro zákazníka ´Pochopitelně závislá na zákaznících, nutné je zkoumat i ne-zákazníky (stojí na okraji trhu, odmítají nebo neznají) 12 Scénáře 6 cest k určení strategie ´Rozhlédnutí se přes alternativní odvětví ´Rozhlédnutí se přes strategické skupiny v rámci jednotlivých odvětví (podle ceny a výkonnosti) ´Rozhlédnutí se přes řetězec zákazníků ´Rozhlédnutí se přes nabídky doplňkových výrobků a služeb ´Rozhlédnutí se přes funkční či emoční výzvy adresované zákazníkům ´Rozhlédnutí se napříč časem 13 Strategie rychle druhého ´Moderní odnoží strategie následnictví ´Principem je rychle rozpoznat komerční potenciál úspěšného průkopníka a jeho radikální inovaci či produkt v modrém oceánu další inovací zlepšit ´Průkopnická strategie – první na trhu, primární emise produkce, vytvoření trhu od nuly, ovšem riziková strategie ´Strategie rychlého druhého – založena na správném načasování 14 Strategie rychlého druhého ´Nutný je dobrý systém monitorování situace na trhu ´Půjde o soutěž v nákladech, vylepšení produktu, druhý na trhu musí mít výrobní kapacity, marketing, propagaci, odbytové kanály lepší než průkopník ´Rychle druhý si musí osvojit novou technologii. ´Výhodou je, že nemusel vynaložit značné náklady na vývoj, nenese riziko neúspěchu ani vstupních nákladů na uvedení novinky na trh. ´Zvážit ceny, cílový trh, distribuci, aliance. ´Je hrozbou pro malé inovativní firmy. 15 Strategie otevřených inovací ´Uzavřená inovace – vytvoření nového výrobku je interní záležitostí firmy ´Otevřená inovace – zapojuje různé externí zdroje 16 Otevřená inovace ´Řada forem: ´Vyhlášení soutěže o nápady ´Zapojení dodavatelů ´Zapojení externích subjektů do vývoje ´Navázání strategických partnerství 17 Výhody a nevýhody otevřených inovací výhody nevýhody •Nižší náklady na nové výrobky •Začlenění zákazníků v rané fázi vývoje •Rozšíření vějíře nápadů, které by zůstaly pod pokličkou •Zrychlení vytvoření nových výrobků •Možnost zapojení rizikového kapitálu •Odhalení informací, které nejsou určeny ke sdílení •Možná ztráta konkurenční výhody •Koncipovat nové kanály pro komunikaci s externími subjekty – softwarová platforma •Jiný model zapojující externí subjekty 18 Strategie reverzních inovací ´Reverzní inovace je inovace vytvořená v podmínkách a se zaměřením na málo vyspělý trh (v rozvojovém světě), a pokud se osvědčila na tomto trhu, je upravena a šířena na další trhy ´Vytvořena pro místní (rozvojový) trh, může být modifikována a zdokonalena pro další trhy, včetně vyspělých. 19 Monitoring sloužící podnikovým účelům ´Společensko-ekonomické prostředí ´Vědeckotechnických trendů ´Produktový monitoring ´Cenový monitoring ´Cílové náklady ´ 20 Monitoring vědeckotechnických trendů ´Komerční a technické zpravodajství má poskytovat cenné informace: ´Monitoring prostředí (vývojové trendy, příležitosti, hrozby národní ekonomiky, vybraných zahraničních ekonomik) ´Monitoring trhu (vývoj – nasycenost, příležitosti, zákazníci – potřeby, preference, konkurence – tržní podíl, klíčové produkty, klíčové produkty – prodejní trendy, tržní podíly, cenové trendy) ´Vědeckotechnický monitoring (trendy ve výzkumu, inovacích, konkurenčních výrobcích, nových technologiích) 21 Produktový monitoring ´Studium životního cyklu, ve kterém se produkt nachází, v čem je jeho diferenciace na trhu, informace o spokojenosti zákazníků s daným produktem, prodejních praktikách, vnímání jeho značky ´Rozhodování u produktů – co zavést, co vyřadit, kam zavést, jak zavést, z čeho hradit 22 Cenový monitoring a predikce cen ´Důležitý pro koncipování produktové strategie, pro operativní korekci prodejních cen ´Target costing (cílové náklady) – při realizaci inovačního projektu je důležité držet náklady na uzdě – určení ceny před zahájením realizačního inovačního projektu ´Je nutné určit „kolik smí výrobek stát“ místo „co by měl výrobek stát 23 Cílové náklady ´Jsou takové, které dovolí trh (ochota zákazníka zaplatit). ´Jsou-li cílové náklady vyšší než kalkulačně určené náklady, rozdíl představuje částku, o kterou lze zvýšit předpokládaný zisk z výrobku. ´Převis cílových nákladů nad kalkulačně určeným limitem nákladů – vyvolává impuls k zlepšování aktivit s cílem odhalení rezerv, neefektivností, zvýšení produktivity s cílem snížení nákladů. 24