Přístupy k inovační strategii a k ceně Ing. Žaneta Rylková, Ph.D. Obsah ´Postup tvorby inovační strategie ´Zdroje inovačních podnětů ´Stanovení ceny ´ Přístupy k inovační strategii – Přístup shora dolů ´ ´ Zdroje inovačních podnětů ´vnější prostředí ´vnitřní prostředí ´ Vnější prostředí ´ ´ Vnitřní prostředí ´ Ekonomický problém: Stanovení ceny ´V čokoládovně se plánuje v průměru vyrobit celkem 2000 kg čokolády, přičemž kapacita je dvojnásobná. Čokoládovna chce vyrábět dva druhy čokolády – bílou a mléčnou, jejichž poměr výroby je přesně dán. Měsíčně se vyrobí v průměru 20 % bílé čokolády a 80 % mléčné čokolády. Údaje o struktuře nákladů jsou v tabulce: ´ ´ ´ ´ ´ ´ ´ ´ ´ ´a) rozvrhněte režijní náklady podle přímé spotřeby suroviny a stanovte dolní hranici ceny v krátkém a dlouhém období, za kterou by se měla každá čokoláda prodávat. ´ ´ Náklady Bílá (Kč/kg) Mléčná (Kč/kg) Celkem (Kč) Přímé suroviny 400 100 Přímé mzdy 300 500 Režie 140 000 Ekonomický problém: Stanovení ceny ´V čokoládovně se plánuje v průměru vyrobit celkem 2000 kg čokolády, přičemž kapacita je dvojnásobná. Čokoládovna chce vyrábět dva druhy čokolády – bílou a mléčnou, jejichž poměr výroby je přesně dán. Měsíčně se vyrobí v průměru 20 % bílé čokolády a 80 % mléčné čokolády. Údaje o struktuře nákladů jsou v tabulce: ´ ´ ´ ´ ´ ´ ´ ´ ´ ´b) po několika měsících firma z průzkumu spotřebitelů zjistí, že spotřebitelé jsou ochotni kupovat 1 kg bílé čokolády za 850 Kč a 1 kg mléčné čokolády za 750 Kč. Spočítejte, jaké množství bílé a jaké množství mléčné čokolády by se muselo vyrábět při těchto cenách, aby firma dosahovala požadovaného hospodářského výsledku z výroby ve výši 200 000 Kč, pokud má být poměr výroby obou typů čokolád zachován. ´c) management si všimnul, že zákazníci nejsou schopni ocenit náležitě bílou čokoládu a rozhodl se její výrobu bez náhrady uzavřít. Jakého zisku může dosáhnout při původním objemu (ze základního zadání) výrobce mléčné čokolády? Srovnejte se ziskem, kterého dosahoval včetně výroby bílé čokolády. ´d) diskutujte vztah poptávkově stanovené ceny a ceny nákladově orientované. ´ ´ Náklady Bílá (Kč/kg) Mléčná (Kč/kg) Celkem (Kč) Přímé suroviny 400 100 Přímé mzdy 300 500 Režie 140 000 Řešení ´ Řešení a) ´ Řešení b) ´