Test do předmětu Psychologie LS 2022 1. Který filozof považoval duši za univerzální oživující základ všech bytostí. Prohlašoval, že je činitelem rozumového poznání, kterým dospíváme k pravdě a usilujeme o dobré spravedlivé skutky. a) Platón b) Aristoteles c) Sofokles 2. Který filozof je autorem výroku: „Myslím, tedy jsem.“ a) Sokrates b) Aristoteles c) Deskartes 3. Doplňte: Jedním ze zakladatelů psychologie byl……………………………………. Považoval za předmět studia psychologie bezprostřední zkušenost – vědomí, které může být analyzováno na psychické elementy, ke kterým patří počitky, pocity a volní akty. 4. Předmětem psychologie je: a) Zkoumání oborů psychologie b) Biologická podstata myšlení a chování c) Vědecké studium chování a duševního života člověka v kontextu vnitřních a vnějších podmínek jeho existence 5. Gestaltpsychologie je: a) Tvarovou psychologií b) Vývojovou psychologií c) Jednou z disciplín psychologie práce 6. Forenzní psychologie patří mezi: a) Speciální psychologické obory b) Aplikované psychologické obory c) Teoretické psychologické obory 7. Doplňte stav duševní aktivity (předvědomí, vědomí a nevědomí): …………………….představuje momentální konkrétní stav uvědomění. ………………….obsahuje informace, které jsme schopni si uvědomit, pokud chceme. Obsah ………………………..je však poznatelný pouze zprostředkovaně, to znamená, z neuvědomovaných projevů chování člověka (mimika, gesta), z chybných úkonů, neuróz – a symbolicky se také odráží v našich snech. 8. Přínosem psychoanalýzy je strukturní model rozvrstvení osobnosti člověka formou tří funkčních systémů: a) Bio, psycho, sociální b) In, it, ego c) Id, ego, superego 9. Zásadní Freudovo obohacení psychologické teorie psychoanalýzy představuje fenomén: a) nevědomí b) vědomí c) předvědomí 10. Doplňte: Carl Gustav Jung na Freuda navázal, ale v mnohém se i distancoval. Především na místo libida postavil tzv. duševní energii, která sídlí podle jeho představ v nevědomí. Jung rozeznává dva druhy nevědomí: -…………………………………– jde o ……………………………………, - ………………………………… – kde jsou ……………………………………………………………………………………… 11. Jung významně obohatil psychologickou typologii člověka. Jako kritérium pro rozlišení typů osobnosti použil vztah jedince k vnějšímu světu a k sobě samému. Jde o: a) Cholerik a melancholik b) Sociál a antisociál c) Extrovert a introvert 12. V Adlerově pojetí je hybnou silou utváření lidské psychiky především: a) Touha po seberealizaci b) Touha po psychickém bezpečí c) Touha po moci 13. Adlerova individuální psychologie zkoumá postavení člověka ve společnosti a zjišťuje, jakými způsoby lidé realizují svou touhu po moci. Jde o tzv.: a) psychologii davu b) psychologii pozic c) sociopsychologii 14. Existenciální a humanistická psychologie studují především: a) počitky b) reflexy c) prožívání 15. Schopnost chápat a pociťovat s různou mírou přesnosti aktuální prožívání druhého člověka je: a) intuice b) altruismus c) empatie 16. Kognitivní psychologie zdůrazňující význam: a) poznávací b) význam prožívání c) význam seberealizace 17. Uveďte, jak se jmenuje hlavní psychologický proud, jehož představitelem je Carl R. Rogers. a) Teorie zaměřená na člověka b) Teorie zaměřená na společnost c) Teorie zaměřená na moc 18. Jakými biologickými vlivy je determinována osobnost? a) výchovou a socializací b) prostředím a kulturním sebeurčením c) genetikou, nervovou soustavou a mozkem 19. Socializace je proces: a) utváření společenské bytosti b) izolace jedince ve společnosti c) proces společenské kontroly 20. Socializace probíhá formou: a) sociální diskriminace b) sociální izolace c) sociálním učením 21. Psychoanalytické teorie jsou založeny především na základě Freudem definovaných stadií vývoje pohlavní identity. Významnou úlohu zde hraje koncept dětské sexuality – libida. Prvním a posledním stadiem vývoje jsou: a) orální a genitální b) falické a latentní c) latentní a genitální 22. Kohlberg rozlišuje tři hlavní fáze morálního vývoje (doplňte): a) b) c) 23. Temperament je soubor z velké části vrozených vlastností, které ovlivňují: a) reflexy jedince b) prožívání a chování jedince c) vztah ke společenskému prostředí 24. Charakter můžeme do jisté míry definovat jako: a) tendenci chovat se, reagovat určitým způsobem v dané situaci b) výsledek učení c) pouze vrozenou a geneticky podmíněnou psychiku 25. Postoje jsou dalším profilujícím prvkem osobnosti. Jde o: a) záměrnou socializaci b) kontraverzi v chování c) relativně stálé hodnotící soudy, názory a přístupy, citové vztahy a tendence jednat podobným způsobem v obdobných situacích 26. Definujte člověka typu X a člověka typu Y ve vztahu k práci. Typ X - …………………………………………………………………………………………. Typ Y - …………………………………………………………………………………………… 27. Regulativ sociálních vztahů lidí, jímž se určují a vymezují sociální vztahy uvnitř dané sociální skupiny a jímž se přikazuje nebo zakazuje určité chování je: a) postoj b) norma c) hodnota 28. Potřeby vznikají na základě nedostatku nebo přebytku něčeho a mají cyklický charakter. Rozlišujeme: a)……………………………………… b)………………………………………. c)………………………………………… d)…………………………………………. 29. Uveďte Maslowovu pyramidu potřeb 30. Doplňte: Frederick Herzberg si všiml, že na pracovišti existují dva faktory: absence prvních způsobuje nespokojenost, ale jejich přítomnost nevede ke spokojenosti, zatímco absence druhých nezpůsobuje nespokojenost, ale jejich přítomnost vede ke spokojenosti. První skupinu nazval faktory hygienickými, druhou faktory motivačními. Mezi faktory hygienické patří:…………………………………………………………………………………………….. Mezi faktory motivační patří:………………………………………………………………………………………