TYPICKÉ MODELOVÉ KONCPEPTY PHP HP VYCHÁZÍ Z ¢Historického vývoje dané země ¢Geografické polohy země ¢Vývoje politického systému země ¢Demokratických tradic ¢Národních zvyků a tradic ¢Kulturních, náboženských a etických zvyklostí ¢ INTERVENICIONISTICKÝ STOP&GO PŘÍSTUP ¢Hlavním nástrojem je fiskální politika ¢Rozmach státního intervencionismu ¢K nejznámějším patří britský intervencionismus: ØBeveridgeova zpráva – Plná zaměstnanost ve svobodné společnosti (1942) ØBílá kniha o politice zaměstnanosti (1944) ØTato HP uskutečňována až do konce 70. let ØKrátkodobá stabilizační politika (semaforová, stop &go policy) ¢ Ø Ø ¢ ¢ BRITSKÁ STOP&GO POLITIKA ¢Úloha vlády byla následující: Øv případě nedostatečné poptávky je třeba uplatnit fázi GO (expanzivní HP) Øv případě hrozby přehřátí ekonomiky přichází fáze STOP (restriktivní HP) ØByly využívány jak automatické stabilizátory tak diskrétní opatření ¢Ekonomika byla neustále „dolaďována“ k optimu (politika jemného ladění) ¢Přes počáteční úspěchy se projevily nedostatky a Velká Británie byla v 50. – 70. letech nejslabší ekonomikou mezi vyspělými zeměmi ¢„britská nemoc“ BRITSKÁ STOP&GO POLITIKA, THATCHERISMUS ¢Na počátku 70. let se krize ještě prohloubila: ØVnitřní a vnější nerovnováha ØRostoucí nezaměstnanost ØStrukturální krize ØŘešení: zestátnění postižených podniků →vyšší státní výdaje ¢Ekonomický program M. Thatcherové přináší výraznou změnu: ØProsazuje politiku strany nabídky ØRozšíření úlohy trhu a snížení vysokých úrokových sazeb (vychází z monetarismu) ØKrátkodobé snížení vládních výdajů ØPrivatizace (oslabení odborů) ¢ HP VELKÉ BRITÁNIE ¢I přes realizace thatcherismu se nepodařilo snížit nezaměstnanost a odstranit minulé státní deficity ¢ALE!!! Britská ekonomika začala prosperovat v podmínkách stabilizované a nízké inflace ¢ rok 1997 ØMinisterským předsedou se stává Tony Blair ØKoncepce státu blahobytu spojená s protržními reformami (tzv. třetí cesta) ØZajištění makroekonomické stability ØProduktivní změny (podpora konkurence, inovací, investic, zvýšení vzdělávání) ØZavedení minimální mzdy, pomoc soc. slabým ØOchrana ŽP ¢ INTERVENCIONISTICKÝ PŘÍSTUP V USA ¢v době velké krize klesá HDP v USA o 40% a nezaměstnanost dosahuje 25 % ¢Intervencionistický program New Deal (Roosevelt): Øteoretickým zdrojem institucionalismus Ønezaměstnanost snižována prostřednictvím veřejných prací ØOživení průmyslu, zemědělství, reorganizace státních financí a bankovnictví ØZavedena kategorie minimální mzdy ØStát se v tržní ekonomice stává aktivním činitelem ØDlouhodobá práce s deficitem státního rozpočtu ØHospodářskému poklesu bráněnou podporou AD ¢ INTERVENCIONISTICKÝ PŘÍSTUP A NEOKLASICKÁ SYNTÉZA V USA ¢V roce1946 přijat Zákon o plné zaměstnanosti ¢Zřízena Rada ekonomických poradců ¢do konce 50. let se prosazovala krátkodobá stabilizační politika ¢Od 60. let snahy o dlouhodobou stabilizační HP (neoklasická syntéza, využití jak fiskální tak monetární politiky) ¢New Economics ØRealizován za prezidenta Kennedyho a L. B. Johnsona ØOdstranění recesní mezery a změna požadavků na vyrovnanost SR ØVyužívat MP v souladu s FP ØRozvíjet nabídkovou strany ekonomiky a realizovat přerozdělování národního důchodu Ø PHP V USA ¢Problémy z poč. 70. let vedly ke změně HP koncepce ¢Vláda prezidenta Cartera ØDeregulace a kontrola celkové peněžní nabídky CB ¢Reaganomika ØVycházela z ESN a monetarismu ØSnížení růstu federálních výdajů ØSnížení federálních daňových sazeb ØUvolnění federálních regulačních opatření ØVšechny oblasti konzistentní s monetární politikou ØCílem potlačení inflace a dosažení peněžní stability a malá vláda se zmenšeným a vyrovnaným rozpočtem PHP V USA – B. CLINTON ¢90. léta 20. století – pezident B. Clinton, jeho program byl zaměřen na řešení: ØDeficitu federálního rozpočtu, jehož vznik je spojován s počátkem Reaganova období ØDeficit obchodní a platební bilance, který je důsledkem nižší konkurenceschopnosti am. zboží na zahraničních trzích ØDoznívání cyklického poklesu přelomu 80. a 90. let ¢Volební program B. Clintona = „strategie změny“ ØZajištění makroekonomické stability ØReforma vzdělávacího systému ØReforma zdravotnictví PHP V USA – G. W. BUSH JR. ¢Vítězí ve volbách v roce 2001 ¢Ek. Program zaměřený na daňovou reformu (snížení nejvyšších daňových sazeb u nejbohatších obyvatel USA) ¢Ek. Program narušen událostmi 11. 9. 2001 a následným posilováním zbrojení ¢Priority po roce 2004 ØUčinit USA bezpečnější ØUdržet USA na dráze prosperity ØŘešení zdravotní péče ØLepší a soucitnější Amerika pro všechny ¢ INDIKATIVNÍ PLÁNOVÁNÍ ¢Podstatou je státní intervencionismus s vysokou mírou plánování při zachování soukromého vlastnictví výrobních prostředků ¢Je sice intervencionistického charakteru, ale na rozdíl od keynesiánství upřednostňuje nabídkovou stranu ekonomiky ¢Nevychází přímo z ekonomické teorie, ale je založeno na praktických zkušenostech s HP ¢Hlavní stimulační prostředky státu: ØStátní rozpočet ØPomoc při investování ØPomoc při přeškolování pracovní síly ¢Odlišné od národohospodářského plánování CPE ¢Uplatňovalo se v Japonsku nebo Nizozemí, nejčistším příkladem je Francie INDIKATIVNÍ PLÁNOVÁNÍ ¢Ex ante koordionovaná ekonomika ¢Propagátory J. Tinbergen a R. Frisch ¢Dva efekty: ØInformační efekt ØKooperativní efekt ¢Francouzské plánování ØZačalo v roce 1947 (sestaven 4-letý plán) ØÚstředním plánovacím orgánem Generální komisariát pro plánování + Ekonomická a sociální rada a Nejvyšší rada pro plánování ØHlavním nástrojem bylo financování investičních programů z prostředků státního rozpočtu = fiskální dohody Ø INDIKATIVNÍ PLÁNOVÁNÍ VE FRANCII ¢Plány 1947 – 1961 – období rekonstrukce s prioritou investic ¢Období 60. let – zlaté období – indikativní plánování na vrcholu ¢70. léta – vnitřní i vnější hospodářské poruchy –upuštěno od kvantifikace cílů ¢1. polovina 80. let – modernizace Francie – 12 prioritních programů, které měly zajistit technologický a kvalifikační pokrok a rozvoj nevýrobní sféry ¢Rok 1986 obrat v politice ke konzervatismu, nový 10. plán odpovídající prioritám nové vlády – příprava země na vstup do jednotného vnitřního trhu Evropy JAPONSKÝ HOSPODÁŘSKÝ ZÁZRAK ¢Po 2. světové válce silně narušené hospodářství ¢Hospodářský vývoj rozdělujeme na tři etapy: Ø50. – 60. léta- poválečná obnova Ø70. a 80. léta – významná úloha spotřebního průmyslu Ø90. léta – exportně determinované strategie ¢Japonsko se vyznačuje a odlišuje: ØVýraznou závislostí na dovozu surovin ØPracovní silou ØOrganizací řízení (keiretsu, personální unie) ØAkumulací kapitálu ØHospodářskou politikou HP JAPONSKA ¢Intervencionistická, zároveň úsporná ¢Hlavní zásady HP: ØIndikativní plánování ØVládní průmyslová politika ØProexportní politika ¢Indikativní plánování (EPA) Økrátkodobé , střednědobé a dlouhodobé plány ØSystém klouzavých plánů ¢Vládní průmyslová politika (MITI) ØPrognózy a formulace strukturální politiky ØPřidělování prostředků jednotlivým odvětvím ØSelektivní daňová politika ØKontrola ZO ØPodpora vědeckotechnického rozvoje ØPříprava programů pro útlumová odvětví ØPříprava strategie pro podporu drobného a středního podnikání ¢ HP JAPONSKA ¢Proexportní politika ØZákladní povinnost MITI ØRealizace vývozu za dumpingové ceny ØJaponská organizace pojišťování obchodu a investic ¢ ¢V období 50. a 60. let dosahovala japonská ekonomika vysokých temp růstu ¢Na počátku 90. let došlo ke zpomalení růstu → recese → krize NĚMECKÉ SOCIÁLNĚ-TRŽNÍ HOSPODÁŘSTVÍ A ORDOLIBERALISMUS ¢Německo po válce: Øzdevastované Ørozdělené do 4 vojenských pásem Øexistence přídělového systému Øvýroba přerušena ¢Rok 1948 ØProvedena měnová reforma ØTransformace na územích ovládaných USA, VB a Francií ØMezinárodní pomoc prostřednictvím Marshallova plánu ¢Duchovním otcem transformace je L. Erhard, který se inspiroval ordoliberalismem ¢ Ø ¢ NĚMECKÉ SOCIÁLNĚ-TRŽNÍ HOSPODÁŘSTVÍ A ORDOLIBERALISMUS ¢HP má v rámci ordoliberalismu zajišťovat: ØVytvoření nutného právního rámce fungování ekonomiky ØKonkurenční prostředí ØStabilitu měny ØZachování sociálního konsensu ve společnosti ¢HP v období 50. let ØMěla proinvestiční charakter ØByla zaměřena proexportně a protiinflačně ØObsahovala řadu sociálně politických opatření ¢60. léta = obrat v hospodářské politice ke keynesiánské strategii, hlavním nástrojem se stává rozpočtová politika Ø NĚMECKÉ SOCIÁLNĚ-TRŽNÍ HOSPODÁŘSTVÍ A ORDOLIBERALISMUS ¢60. léta ØZákon o stabilitě a růstu ØZřízena poradní skupina, která posuzovala stav hospodářství a navrhovala odpovídající strategii ØGlobální regulování Ø ¢70. léta ØRopné šoky a inflační tlaky ØDíky sociálním programům roste rozpočtový deficit i veřejný sektor ØCB však stále provádí protiinflační politiku ¢80. léta ØVláda H. Kohla – konzervativní obrat v HP ØNávrat k sociálně tržnímu hospodářství ŠVÉDSKÝ STÁT BLAHOBYTU ¢Koncepci státu blahobytu aplikovalo Švédsko jako první na světě ¢Pokus o nalezení „třetí cesty“ mezi liberální tržní a centrálně řízenou ekonomikou ¢Tento model se začal využívat ve 30. letech 20. století ¢Úspěchy ØŠvédsko má jedno z nejvyšších HDP na obyvatele ØOdstraněna chudoba a sociální konflikty ¢Problémy ØVysoké daně nemotivují k vyšší pracovní aktivitě a vedou k odlivu kapitálu ze země ¢Hlavním znakem modelu je negociační ekonomika ¢ ŠVÉDSKÝ STÁT BLAHOBYTU ¢Negociační ekonomika ØProstřednictvím jednání se předchází vzniku konfliktů ØDecentralizace veřejné moci, delegace státní moci na množství institucí ØNejdříve probíhá na trhu práce a postupně se rozšiřuje do dalších oblastí ¢Švédský stát blahobytu sleduje 3 priority ØZabezpečení plné zaměstnanosti ØDosažení optimální sociální rovnosti ØVybudování systémeu soc. a zdrav. Zabezpečení ¢Makroekonomická stabilizační politika je orientována na udržení vysoké konkurenceschopnosti domácích výrobců ŠVÉDSKÝ STÁT BLAHOBYTU ¢Systém rezervních investičních fondů ØNástroj makroekonomické politiky sloužící ke stabilizaci investičního procesu ¢3 etapy vývoje švédského státu blahobytu Ø1932 – 1955 – počáteční etapa Ø1955 – 1973 – fáze rozkvětu Ø1973 – do současnosti – období krize modelu ¢Největším problémem je vysoké zdanění (nivelizace příjmů) ¢Benevolentní pracovní zákonodárství ¢ ¢ ¢Děkuji za pozornost a přeji hezký den ☺ ¢