Metodologie sociální práce I. HUMANISTICKÉ A EXISTENCIÁLNÍ TEORIE •Orientují se na vnitřní svět člověka, často kladena otázka: „jaký má život smysl?“ • •Úkolem soc. pracovníka je odhalovat u klienta významy situací, které prožívá. Všímat si, zda klient už podobnou situaci prošel a jeho minulé reakce na tyto situace (porovnání zkušenosti).Klienta je nutné brát jako partnera. 1.přístup orientovaný na klienta - dát klientovi možnost, aby viděl účelnost a racionalitu svého života (zavedl Rogers ), 2. •2. transakční analýza - člověk je samostatná, autonomní jednotka, která má dost síly a odpovědnosti, aby řídila svůj život (Berne ), • • • Carl Ransom Rogers (1902-1987) •Prosazoval „na osobu zaměřenou terapii“ •(angl. Person-Centered Approach), která studuje osobnost z vnitřního •vztažného rámce, což se •projevuje důrazem na pohled •z klientova hlediska. •Uplatňoval kombinace empatie • (vcítění), kongruence (shody) •a reflexe (porozumění, účast na •pacientově světě). Vedení psychoterapie zakládal na bezpodmínenčném pozitivním přijetí klienta psychoterapeutem. • •Cílem terapie podle Rogerse je tedy nepodmíněné pozitivní sebepřijetí. Dále tzv. „dobrý život“, což je spíše shrnutí principů, obsažených v jeho ostatních spisech. Mezi jeho znaky patří: • • vzrůstající otevřenost prožívání • vzrůstající existenciální kvalita žití • vzrůstající důvěra v sebe a svůj organismus • plnější fungování (plnější žití v právě • přítomném okamžiku). •Rogers změnil i pohled na člověka, který vyhledá terapeutickou pomoc, zaměnil běžně v každodenní praxi používané označení „pacient“ termínem „klient“. Zastával názor, že pokud člověka, který žádá o pomoc, označíme za „pacienta“, přispějeme tak spíše k jeho problému než k řešení. Eric Berne (1910-1970) •Psycholog, psychoanalytik, zakladatel „Transakční analýzy“ Transakční analýza •Podle Berna existují tři různé stavy EGA: rodič, dospělý, a dítě. "Rodič" je styl myšlení, chování či jednání převzatý od autorit (například rodičů); má v sobě převážně příkazy, zákazy a pravidla. "Dospělý", druhý stav ega, zpracovává a hodnotí informace na základě vlastní zkušenosti a rozumu. "Dítě" je pozůstatkem vnitřních duševních stavů z dětství. Jednání v souladu s "Dítětem" bývá převážně citového rázu. Má v sobě spontánnost, zvědavost, nezkaženou schopnost prožívat. •Cílem Transakční analýzy je zdravý pozitivní rozvoj osobnosti. V řeči TA by měl mít člověk emancipovaného Dospělého a Dítě schopné přirozených projevů, beze strachu z Rodičovského trestu. Vyspělá osobnost by dále měla být schopna: •spontánního, přirozeného, autonomního chování a navazování důvěrných vztahů •jasné nemanipulativní komunikace bez zažitých vzorců her (viz níže). •plně prožít přítomnou • chvíli tady a teď •vyjádřit srozumitelně vlastní • pocity Viktor Emil Frankl (1905-1997) •existenciální analýza •- člověk potřebuje naplňovat potřeby; není-li některá oblast naplněna,vznikají těžkosti, psych.poruchy, problémy a to se odráží na zdraví ( Frankl ). •existenční vakuum •Viktor Frankl vystihl lidskost člověka, jeho logoterapie vidí v člověku bytost hledající smysl a reaguje na volání po smyslu, které dnes nezaslechnuto zanikne. Jsou tři možnosti, jak dát životu smysl: • •vykonáním činu - smysluplné lidské dílo je zacíleno za hranice vlastního já; nevyžaduje přitom hrdinské činy - každý čin vykonaný s ohledem na druhé se stává sebepřesahujícím, lidským a smysluplným •prožitím zážitku, který obohacuje a povznáší, přičemž nejvyšší hodnotou je láska •utrpením, které je součástí každého života. I v beznadějné situaci (např. neoperativní karcinom), z níž není úniku, vidí za jistých okolností smysl. •Podle F. je důležité vědomí svobody – důležité rozlišování: • •svobodu od něčeho •– pomoci zbavit se negativních věcí (p. kouření) •svoboda k něčemu •– nasměrována na zodpovědnost člověka • II. SOCIÁLNĚ PSYCHOLOGICKÉ A KOMUNIKAČNÍ MODELY •teorie rolí •Linton a Mead = autoři; v rámci života hrajeme určité role; •a) role připsané – výsledek skutečností, které neovlivníme (věk, pohlaví…) •b) role získané – výsledek naší činnosti, p. vzděláním, postavením + adekv. chování •c) role vnucené – následek nepříznivé situace z vnějšku, p. nezaměstnanost •etiketizaní teorie – zdůrazňována tendence lidí označkovat … spojovat s ur. věcmi určité chování člověka • • III. SYSTEMATICKÝ PŘÍSTUP •Ve vztahu pracovníka ke klientovy – dvojí postoj: • nabízená spolupráce • - cíl (o jaký problém jde…) • - jednotlivé kroky • - kritéria (bylo-li cíle dosaženo a proč) •přebírání starostí - • • • IV. KOGNITIVNĚ-BEHAVIORÁLNÍ TEORIE •Základní teze behav. teorie • – projevy chování jsou naučené a souvisí s určitým prostředím. •To co se mi jeví jako nevhodné, se snažím změnit – metodou učení. • V. PŘÍSTUP ORIENTOVANÝ NA ÚKOLY •Sebemenší úspěch člověka motivuje - hybná síla. Klientovi dáváme určité úkoly (malé kroky) a daří-li se mu, bude spokojený, stoupne mu sebevědomí a má pocit, že problém řeší sám. • •1. interpersonální konflikty •2. neuspokojení ze sociálních vztahů •3. problémy s formálními organizacemi •4. problémy s naplňováním rolí •5. problémy v souvislosti se soc. změnami •6. emocionální úzkost • • • • • • KONEC PREZENTACE