Kreativní ekonomika
doc. Ing. Jan Nevima, Ph.D.
Vymezení kreativní ekonomiky
• Kreativní ekonomika je nová růstová teorie přelomu 20. a 21. století.
• Vychází zejména z oblasti informačních a komunikačních technologií,
internetu a efektů globalizace.
• Přináší nové trendy, ale i výzvy a příležitosti ve všech oblastech lidské
činnosti, tedy i v oblasti vedení a řízení lidí.
• Neexistuje ucelená shoda na definici kreativní ekonomiky!
Je třeba vycházet z doposud publikovaných názorů.
Vymezení kreativní ekonomiky II.
• Kreativní ekonomika jako ekonomický systém založený na
významném vstupu – kreativitě – do pracovního procesu.
• Kreativní ekonomika prezentuje hospodářství, kde hlavním
vstupem a výstupem jsou myšlenky.
• Kreativní průmysl zahrnuje sektory, které vycházejí
z individuální kreativity, dovedností a talentu, což dohromady
vytváří potenciál pro tvorbu pracovních příležitostí a bohatství
skrze vytváření a využívání duševního vlastnictví.
Vymezení kreativní ekonomiky III.
• Kreativní ekonomiku lze v širším pojetí definovat jako ekonomiku,
kde lidská myšlenka je nejdůležitějším výrobním faktorem, jenž
odsouvá klasické výrobní faktory do pozadí.
• Kreativita je vyvolávána stále se zvyšujícím konkurenčním tlakem.
V rámci obchodu kreativita umožňuje vytvářet konkurenční výhody
a s jejich přispěním realizovat ekonomický zisk.
• K porozumění kreativní ekonomiky je třeba porozumět procesům
ve společnosti, rozpoznat příčiny asymetrické alokace podniků a
firem, analyzovat důvody individuálního i kolektivního jednání,
které vychází ze zavedeného institucionálního a společenského
rámce.
Historicko-teoretické aspekty kreativní ekonomiky I.
• Zástupci Institucionální ekonomie (Veblen, Commons) tvrdí, že
člověk se nechová racionálně, ale lidé jsou pod vlivem daného
institucionálního prostředí.
• Neoklasická škola přispěla k formování kreativní ekonomiky
svým modelem růstu. Hlavní příspěvek je připsán Robertu
Solowovi, který významně inovoval původní keynesiánský
Harrod-Domar model o faktor technologického pokroku.
• Co je faktickým zdrojem technologického pokroku? ZNALOSTI!
Historicko-teoretické aspekty kreativní ekonomiky II.
• J. A. Schumpeter – vliv inovací na hospodářský cyklus, inovace
narušují rovnováhu trhu – podněcují změny.
• Howkins (2001) - popisuje nástup nové kreativní pracovní síly a
nového kreativního průmyslu.
• Někteří autoři (např. Scott, 1996) vnímají kreativní ekonomiku
pouze v oblasti kulturního průmyslu.
• Tyto nesrovnalosti vznikají z důvodu neexistence jednotných
definic v kreativním sektoru a neznalostí historických
souvislostí, které tvoří pilíře kreativní ekonomiky.
Stavební bloky kreativní ekonomiky I.
1/ Institucionální rámec – základním předpokladem úspěšného
rozvoje společnosti je vzájemná shoda a spolupráce mezi všemi
jednotlivci a veřejnými orgány. Vhodné institucionální prostředí je
zárukou hospodárné spolupráce. U států západního stylu lze mezi
hlavní zásady zařadit zajištění volného trhu, občanských svobod,
práva na majetek a efektivní vymahatelnost těchto zásad, zajištěná
státními institucemi.
2/ Globální konkurence – Zkrácení vzdáleností a postupné rušení
obchodních překážek zvýšilo dostupnost trhů dalším výrobcům a
poskytovatelům služeb. Firmy, které dříve měly územní monopol, se
musely vyrovnávat s konkurencí.
Stavební bloky kreativní ekonomiky II.
3/ Inovační vlny – Společenský vývoj je vděčen za svůj vývoj
jedné základní vlastnosti a to schopnosti se učit. V moderní éře
nás ovlivnilo několik více či méně významných inovačních vln,
které sebou přinášely „kreativní destrukci“.
4/ Styl života – Poslední inovační vlna spojená s ICT a internetem
naprosto ovlivnila náplň práce i volného času. Změnily se
požadavky na již existující pracovní místa a zároveň se objevila
zcela nová pracovní místa v nových oborech.
Stavební bloky kreativní ekonomiky III.
5/ Životní úroveň – Průmyslová revoluce vyvrátila negativní
populistickou teorii Thomase Malthuse a ukázala směr
k stabilnímu růstu životní úrovně. Příčinu těchto změn je nutné
hledat v efektivní alokaci zdrojů a růstu znalostí.
6/ Kreativní pracovní síla – Všechny předchozí faktory vedly k nárůstu
poptávky po pracovnících, kteří jsou vzdělaní, dokážou kreativně
myslet a rozumí novým ICT. Za posledních několik desítek let narostl
enormní počet vědců, výzkumníků, programátorů, designérů,
architektů a dalších pozic, které se na první pohled neřadí do
kreativních, ale přitom splňují základní podmínky – znalost,
kreativitu, technologie. Tato těžce definovatelná a vysoce příjmová
skupina tvoří produktivní část kreativní pracovní třídy.
Kreativní třída
1/ super kreativní jádro - zahrnuje vědce, inženýry, univerzitní
profesory, básníky, spisovatele, umělce, návrháře, architekty a
další profese, jejichž cílem je vytvořit nové formy nebo návrhy,
které jsou snadno přenosné a široce uplatnitelné;
2/ kreativní profesionálové - pracují v průmyslu vyžadující
intenzivní znalosti, např. high-tech sektor, finanční služby,
zdravotnictví nebo management; tito lidé uplatňují své znalosti
pro kreativní řešení problémů.
Měření kreativní ekonomiky – 3T INDEX KREATIVITY
• Zdroj: KLOUDOVÁ, J. – AMBROŽOVÁ, V. – DOUBKOVÁ, M. (2008): Role kreativity a kreativní
ekonomiky v regionálním rozvoji. [Výzkumná studie.] Zlín: Univerzita T. Bati ve Zlíně, Fakulta
managementu a ekonomiky.
Měření kreativní ekonomiky: Euro-creativity index
• Zdroj: KLOUDOVÁ, J. – AMBROŽOVÁ, V. – DOUBKOVÁ, M. (2008): Role kreativity a kreativní ekonomiky v regionálním
rozvoji. [Výzkumná studie.] Zlín: Univerzita T. Bati ve Zlíně, Fakulta managementu a ekonomiky.
• FLORIDA, R. – TINAGLI, I. (2004): Europe in the Creative Age. [Online.]
<http://creativeclass.com/rfcgdb/articles/Europe_in_the_Creative_Age_2004.pdf.>.
Měření kreativní ekonomiky: Nový kreativní index I.
zdroj: CHWASZCZ, O. (2014): Kreativní ekonomika a její role v hospodářském rozvoji státu. [Disertační
práce] Zlín: Univerzita T. Bati ve Zlíně, Fakulta managementu a ekonomiky.
Měření kreativní ekonomiky: Nový kreativní index II.
• Zdroj: CHWASZCZ, O. (2014): Kreativní ekonomika a její role v hospodářském rozvoji státu.
[Disertační práce] Zlín: Univerzita T. Bati ve Zlíně, Fakulta managementu a ekonomiky.
Role regionů v kreativní ekonomice
• Konkurenceschopnost regionu tkví ve schopnosti kreativní lidi
přitáhnout, udržet a zároveň i vychovat.
• Jaké jsou hlavní oblasti?
a) lidé - přítomnost lidí formuje kreativní potenciál celého regionu;
b) místní vláda – vybudování efektivního formálního
institucionálního prostředí;
c) místo – kreativní třída vykazuje vysokou míru mobility;
d) školství – významná podpora rozvoje kreativity.
Potenciál je možné spatřit ve formování nových kreativních
pracovníků a zároveň svými znalostními kapacitami může svou
činností přispět k novým formám rozvoje podnikové i kulturní
sféry.
Dosavadní poznatky o kreativní ekonomice a jejich
efektech
• Regiony s vyšším kreativním potenciálem dokážou vytvářet více
pracovních míst, místní obyvatelé dosahují na vyšší příjmy a
kulturně-sociální oblast je více rozvinutá.
• Kreativita je sice základní, ale nikoliv jedinou podmínkou
ekonomického rozvoje. Je nezbytné věnovat pozornost
institucionálnímu uspořádání, které je prvotním předpokladem
úspěšného rozvoje společnosti.
• Kreativně atraktivní regiony dosahují odlišné struktury místních
veřejných rozpočtů. V přepočtu na obyvatele vytvářejí vyšší
příjmy. Otázkou je úloha dotací v celkovém místním rozpočtu.
Děkuji za pozornost 