Environmentální politika doc. Ing. Jan Nevima, Ph.D. Základní pojmy • Environmentální politika – Jedná se o typ hospodářské politiky zabývající se: • ochranou a péčí o životní prostředí. – Environmentální politiku můžeme obecně definovat jako: • „soubor nejrůznějších opatření a poznatků, jimiž se při řízení určitého celku (státu, regionu, podniku apod.) vědomě působí na chování lidí tak, aby činnosti nejen nepoškozovaly životní prostředí, ale přispívaly k jeho ozdravení.“ Základní pojmy • Poškozování životního prostředí můžeme chápat jako: – znehodnocování přírodních ekosystémů, ke kterému může dojít jak stálým odběrem nereprodukujících se látek, (např. neobnovitelné suroviny), tak i vnášením látek škodlivých (např. jedy) nebo látek nezapadajících do tradičního přírodního a přirozeného koloběhu. Základní pojmy • Environmentální politiku tvoří: – cíle, koncepce, strategie, nástroje a orgány zajišťující koncepční a výkonnou kontrolní činnost; – v rámci environmentální politiky existuje ještě prvek a to tzv. „cílové skupiny“: jedná se o skupiny, na které se daná environmentální politika prioritně zaměřuje. • Podle charakteru celku lze environmentální politiku členit na: – mezinárodní, – národní, – regionální, – lokální. Ekonomie životního prostředí – Něco z historie…: • existují dva hlavní proudy v pojetí ekonomických škol: – Environmentální ekonomie: » Navazuje na neoklasickou ekonomii a v centru jejího zajmu je efektivní alokace vzácných zdrojů mezi vzájemně si konkurujícím užitím. – Ekologická ekonomie: » Vychází z klasické ekonomie a na rozdíl od environmentální ekonomie klade důraz na vzájemnou provázanost ekonomických aktivit na přírodě. Ekonomie životního prostředí – Životní prostředí jako externalita: • Negativní externality: – snižují výrobu nebo z obecného pohledu užitky a vyvolávají vyšší náklady, které ale nejsou tím, kdo je způsobil, kompenzovány. – vznikají za následujících podmínek: » mimořádně rozsáhlé objemy produkce, » při výrobě a spotřebě se životní prostředí nadměrně zatěžuje, » ceny produktů jsou příliš nízké, neodrážejí společenské náklady související s výrobou, » neexistují realistické tržní podněty k zavádění environmentálně šetrnější technologie. • Pozitivní externality: – situace je obdobná, rozdíl je v tom, že ekonomický subjekt vytváří užitek i pro jiné subjekty, kteří mu za něj ale neplatí. Environmentální politika v ČR – Státní politika životního prostředí v ČR • Nová státní politika životního prostředí ČR je vymezena na období 2030 – s výhledem do roku 2050. • V této politice jde především o realizaci efektivní ochrany životního prostředí v České republice do roku 2030. • Státní politika životního prostředí České republiky je zaměřená na následující oblasti: – ochrana a udržitelné využívání zdrojů, – ochrana klimatu a zlepšení kvality ovzduší, – ochrana přírody a krajiny, – bezpečné prostředí. Environmentální politika v ČR – Environmentální vzdělávání a poradenství: • Jedná se o významné preventivní nástroje Státní politiky životního prostředí ČR. • Úkolem EVVO (environmentální vzdělávání, výchova a osvěta) je vést občany k takovému myšlení a jednání, které jsou v souladu s principy udržitelného rozvoje a udržení kvality životního prostředí. Environmentální politika v ČR – Environmentální vzdělávání: • Je nezbytným nástrojem v procesu celoživotního učení. • Hlavním úkolem výchovy je systematické působení na mladou generaci (včetně dětí předškolního věku) za účelem přijetí hodnot a jednání nezbytného pro ochranu a péči o životní prostředí. • Úkolem osvěty jsou zejména v rovině informativní a jsou zaměřené na dospělou populaci a obecně na veřejnost. Environmentální politika v ČR – Environmentální poradenství: • poskytuje odborné kvalifikované rady a doporučení veřejnosti, • popularizuje výsledky vědy a výzkumu ve prospěch životního prostředí, • přibližuje šetrné životní standarty požadavkům veřejnosti, • ovlivňuje veřejnost ve smyslu udržitelného rozvoje společnosti. Regionální podpora environmentální politiky v ČR –EVVO v MSK: • podpora badatelsky orientovaného vyučování; • podpora aktivit na školních zahradách (péče o školní zahradu); • podpora systematického vzdělávání koordinátorů EVVO; • propojení školního kurikula s okolním prostředím. Mezinárodní podpora environmentální politiky (cíle Strategie 2020) Strategie pro inteligentní a udržitelný růst podporující začlenění: • Snížit emise skleníkových plynů o nejméně 20 % oproti úrovním roku 1990 nebo o 30 %, pokud pro to budou příznivé podmínky; zvýšit podíl obnovitelných zdrojů energie v naší konečné spotřebě energie na 20 % a zvýšit energetickou účinnost o 20 %. • Stěžejní iniciativa EU „Evropa méně náročná na zdroje“ – podpora oddělování hospodářského růstu od využívání zdrojů, a to pomocí snížení uhlíku v naší ekonomice, většího využívání obnovitelných zdrojů energie, modernizace dopravního odvětví a podpory energetické účinnosti. Koncept (trvale) udržitelného rozvoje – představuje alternativní model vývoje společnosti oproti dominující industriální ekonomice, – odráží přirozené environmentální limity hospodářského růstu, – definice dle OSN: „Udržitelný rozvoj je takový rozvoj, který zajistí potřeby současným generací, aniž by bylo ohroženo plnění potřeb generací příštích, a aniž by se dělo na úkor jiných národů.“ Koncept udržitelného rozvoje – Podstata koncepce: • podstatou koncepce trvale udržitelného rozvoje je tedy integrace několika základních dimenzí civilizačního rozvoje, • udržitelnost rozvoje znamená, že musí být splněno několik základních podmínek, • každý rozvoj musí být průchodný ekonomicky, musí zaručovat ekonomický růst. Koncept udržitelného rozvoje – Administrativní nástroje (normativní nástroje): • je založen na donucovací pravomoci orgánů státní správy, které přímo pomocí těchto nástrojů ovlivňují chování znečišťovatelů, • administrativní nástroje mohou mít formu: – zákazu, – příkazu, – omezení. • Do této skupiny ještě patří povolení a souhlasy úřadů k činnostem ohrožující životní prostředí a dále limity na vypouštěné znečištění a technologické nebo výrobní standardy a normy. Koncept udržitelného rozvoje – Ekonomické nástroje: • Působí na chování znečišťovatelů nepřímo prostřednictvím trhu. • Podle principu se rozlišují dva typy ekonomických nástrojů: –nástroje fungující na principu převedení externích nákladů do několika původce (internalizace negativních externalit): »Daně a poplatky –nástroje představující příspěvky k nákladům na omezení znečištění životního prostředí: »Dotace a daňové úlevy 17 Nástroje UR I. Využitelnost výhledů a programů k rozvoji UR: Země a především regiony musí mít zpracovány své vlastní koncepce podporující vnitřní a vnější rozvoj. Cenové a daňové nástroje: Efekty daní nejsou jednoznačné. Daně na jedné straně mohou snižovat emise škodlivin, na druhé straně mohou brzdit úsilí firemního sektoru v tvorbě inovací podporujících úspory energií. U trhu, který má podporovat udržitelné výstupy, by cena měla odrážet plnou výši společenských nákladů a přínosů vyráběného zboží a poskytovaných služeb. Jinými slovy jde o naplnění principu, že znečištění platí znečišťovatel. 18 Nástroje UR II. Nákladová efektivita: Prozatím málo zemí systematicky využívá analýzu nákladů a přínosů k hodnocení projektů, politik a programů udržitelného rozvoje i přesto, že je patrný vzestup v užití této techniky. Jen v Kanadě, N. Zélandu, V. Británii a USA vznikla povinnost hodnotit dopad regulačních a legislativních opatření. Environmentální efektivita: Podstatou a nástrojem environmentální efektivity by měla být opatření, která by zajišťovala: (i) regeneraci – tj. aby obnovitelné zdroje byly využívány efektivně, a aby nebylo povoleno jejich využívání nad míru překračující tempo jejich přirozené obnovy; (ii) nahraditelnost – tj. aby neobnovitelné zdroje byly využívány efektivně, a aby jejich použití bylo omezeno na úroveň, která není nahraditelná použitím obnovitelných zdrojů nebo jiných typů kapitálu. 19 Neefektivnost ekologických standardů Vybrané efekty zavedených ekologických standardů: - neefektivnost ekologických standardů; - nedostatečná motivační schopnost omezovat znečišťování ŽP; - ztráta konkurenceschopnosti na zahraničních trzích. 20 Posuzování vlivu na životní prostředí Posuzování vlivů záměrů na životní prostředí (proces EIA) je v ČR upraveno zákonem o posuzování vlivů na životní prostředí. Proces posuzování vlivů záměrů na životní prostředí je založen na systematickém zkoumání a posuzování jejich možného působení na životní prostředí. Smyslem je zjistit, popsat a komplexně vyhodnotit předpokládané vlivy připravovaných záměrů na životní prostředí a veřejné zdraví ve všech rozhodujících souvislostech. Cílem procesu je zmírnění nepříznivých vlivů realizace na životní prostředí. V rámci procesu EIA jsou posuzovány stavby, činnosti a technologie uvedené v příloze č. 1 výše zmíněného zákona. Projekty posuzované v procesu EIA jsou například stavby, komunikace, výrobní haly, těžby nerostných surovin, provozy – nově budované, ale i jejich změny, tj. rozšiřování, změny technologií, zvýšení kapacity apod. 21 Operační program Životní prostředí Oblasti podpory: • Zlepšování kvality vod a snižování rizika povodní • Zlepšování kvality ovzduší v lidských sídlech • Odpady a materiálové toky, ekologické zátěže a rizika • Ochrana a péče o přírodu a krajinu • Energetické úspory www.opzp.cz Alokace programu: 2,637 miliardy eur Program je otevřen obcím a městům, organizacím státní správy a samosprávy, výzkumným a vědeckým ústavům, fyzickým osobám podnikajícím i neziskovým organizacím. 22 Environmentální účetnictví Systém integrovaných environmentálních hospodářských účtů (SEEA) rozpracovaný společně OSN, Evropskou komisí, MMF, OECD a Světovou bankou je satelitním systémem národních účtů: - účty emisí do ovzduší, - daně související s životním prostředím, - účty materiálových toků na makroekonomické úrovni. Děkuji za pozornost 