EVSNKKAP Kariérové poradenství Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné léto 2022 Rozsah 12/0/0. Přednáška 12 HOD/SEM. 4 kredity Ukončení: zápočet Vyučující Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D. (přednášející) Garance Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D. Katedra ekonomie a veřejné správy-Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné Kontaktní osoba: Dr. Ing. Ingrid Majerová Cíle předmětu Předmět seznamuje studenty s kariérovým poradenstvím jako se specifickým typem kariérového koučování, s jeho systémy, modely, efektivitou, prostředím a s rozvojem koučova potenciálu. Sleduje kariérové poradenství z pohledu osobnosti kariérového poradce jako kouče v pojetí partnerství s koučovaným klientem. Chápe kariérové poradenství jako koučovací proces s cílem ovládat konstruktivní dotazování a poskytovat zpětnou vazbu. Učí studenty se orientovat v problematice kariérového koučování jako formy vedení lidí, včetně eliminování bariér a rizik koučovacího procesu. Aplikuje konkrétní postup kariérového poradenství s použitím nástrojů vhodných k intervenci kariérovým koučováním. Klade důraz na koučování "klíčových" kompetencí a "měkkých" dovedností studentů. Informace učitele Předpokladem absolvování je aktivní zapojení do průzkumné činnosti a aktivní účast v interaktivních skupinových situacích s prezentací v power-pointu. Osnova 1. Úvod do kariérového poradenství 2. Systémy kariérového poradenství zaměřené na kariérové koučování 3. Modely kariérového poradenství - individuální a týmové koučování 4. Efektivita kariérového poradenství 5. Prostředí pro kariérové poradenství 6. Bariéry a rizika kariérového poradenství 7. Osobnost kariérového poradce jako kouče 8. Rozvoj koučova potenciálu 9. Osobnost koučovaného klienta 10. Kariérové poradenství jako koučovací proces 11. Prohlubující poradenská intervence kariérovým koučováním 12. Kariérové poradenství v praxi - žádost o kariérové koučování a vyjasnění zakázky 13. Kariérové poradenství - konkrétní postup kariérového koučování Obsah 1) Kariérové poradenství jako specifický typ kariérového koučování. Příbuzné postupy, hranice mezi kariérovým poradenstvím a kariérovým koučováním, rozdíly mezi vzděláváním, tréninkem a výcvikem. Základní principy kariérového koučování. 2) Systém kariérového koučování v International Coach Federation (ICF). Systém kariérového koučování v European Mentoring & Coaching Council Czech (EMCC). Systém kariérového koučování v Asociaci integrativních koučů (AIK). 3) Individuální kariérové poradenství v pojetí koučovacího modelu ADAPT. Plán malých kroků-KAIZEN. Synektika a práce s mateforou. Matice změny klienta. Týmové kariérové poradenství v pojetí Balintovských skupin. Týmové koučování jako styl vedení pracovních skupin. Koučování týmů z pohledu koučovaných jedinců-defrifing. Průběh, podmínky a program týmové konzultace. 4) Kvalita kariérového poradenství s ohledem na kompetence kouče koučovat. Účinky kariérového poradenství se zřetelem na koučovatelnost klienta. Nástroje k vyhodnocení procesu kariérového koučování a jeho závěrečná supervize. 5) Vliv kariérového poradenství na firemní kulturu a sociální klíma pracoviště v koučující organizaci. Působení kariérového koučování na pracovišti a mimo pracoviště. Význam sportovního koučování pro psychofyzickou kondici. 6) Rizika kariérového poradenství z hlediska času. Rozeznání a uvolnění začarovaného kruhu (odpor koučovaného klienta ke změnám). Techniky kariérového koučování při výběru profese, koučování klíčových kompetencí a měkkých dovedností. 7) Osobní vlastnosti a pracovní role kouče. Know-how a vnitřní dialog kouče. Kouč jako partner v kariérním rozhodování manažéra. Koučova práce s energií, motivací, stavy flow a konfirmace. 8) Koučův potenciál v pojetí znalostního managementu. Praktické zkušenosti kouče jako empirie. Základní dovednosti a kompetence kouče, rozvoj koučovacích kompetencí a vyhodnocování testů osobnosti. 9) Vize, očekávání a mentalita úspěšného koučovaného klienta podle silných a slabých stránek. Kariérové sebekoučování jako vnitřní pozorování, vnitřní dialog a jeho aplikace na akademické půdě. Způsoby výběru osobního kouče. 10) Koučovací proces zaměřený na konstruktivní dotazování (týmový rozhovor a diskuse). Konstruktivní a instruktivní otázky, schémata a strategie kladení otázek. Vytváření hypotéz. Reflektování komunikace v pojetí jejich požadavků, úrovně aktivního naslouchání-kalibrace. 11) Prohlubující přístupy a styly ve vztahu mezi koučem a koučovaným klientem-nehodnotící přístup. Koučovací intervence s obrazy (vizualizace). Zpracování tématu v pojetí narativního koučování, 360 stupňová zpětná vazba v kariérovém koučování. 12) Problém-negativní zkušenost koučovaného, obavy, zmatek a potřeba změny. Žádost jako formulace problému koučovaného ve vztahu k změně, formulace potřeb a cílů koučovaného. Objednávka-potřeby koučovaného a možnosti kouče jako předmět dojednání. Zakázka jako dojednaný cíl formulovaný v pojetí KARAT. Spolupráce kouče s koučovaným podle přijatého pracovního konceptu. 13) Koučovací model GROW s operacionalizací motivačních SMARTer cílů. Orientace a rozpracování klientovy situace, realizace osobních rozvojových programů jako akčních plánů k pozitivním změnám a práce na řešeních. Životní koučování. Uzavírání kariérového koučování. Literatura Povinná literatura ATKINSON, M., 2009. Koučink. Věda i umění. Vnitřní dynamika. Praha: Portál. ISBN 978-80- 7367-538-7. BAHBOUH, R., 2010. Psychologie sebekoučování. Pohádka o ztracené krajině. Praha: Qed Group. ISBN 978-80-861-49-615. BOBEK, M., 2008. Práce s lidmi: učebnice poradenství, koučování, terapie a socioterapie pro pomáhající profese: s úvodem do filozofie práce s lidmi, systémových věd a psychologie. Brno: NC Publishing. ISBN 978-80-903858-2-5. BOHOŇKOVÁ, I., 2010. Sám sobě koučem. Cesta k úspěchu v práci i v životě. Olomouc: Poznání. ISBN 978-80-86606-94-1. CARBONI et al., 2002. The effects of brief imagery on free throw shooting performance and concentrational style of intercollegiate basketball players: a single subject design. ISBN neuvedeno. DEMBOWSKI, S. a kol., 2009. Sedm kroků efektivního koučování. Praha: Computer Press. ISBN 978-80-251-1897-9. GALWEY, W. T., 2004. Tajemství vysoké pracovní výkonnosti. Metoda Inner Game. Praha: Management Press. ISBN 80-7261-115-1. VENDEL, Š., 2008. Kariérní poradenství. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-249-1731- 9. WHITMORE, J., 2007. Koučování. Rozvoj osobnosti a zvyšování výkonnosti. Praha: Management Press. ISBN 978-80-7261-101-0. PARMA, P., 2006. Umění koučovat. Praha: Alfa Publishing. ISBN 80-86851-63-X. Doporučená literatura BIRCH, P., 2005. Koučování v kostce. Brno: CP Books. ISBN 80-251-05-81-4. DAŇKOVÁ, M., 2009. Koučování. Kdy, jak a proč. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80- 249-2047-0. FISCHER-EPE, M., 2006. Koučování. Zásady a techniky profesního doprovázení. Praha: Portál. ISBN 80-7367-140-9. JAROŠOVÁ, E. a kol., 2005. Trénink sociálních a manažerských dovedností. Praha: Management Press. ISBN 80-7261-135-6. KOLAJOVÁ, L., 2006. Týmová spolupráce. Praha: Grada. ISBN 80-247-1764-6. MAURER, R., 2005. Cesta kaizen. Z malého kroku k velkému skoku. Praha: Beta. ISBN 80- 7306-178-3. PASSMORE, J. and C. GIBBES, 2002. The state of executive coaching research: What does the current literature tell us and what´s next for coaching research? ISBN neuvedeno. MUHLEISEN, S. a N. OBERHUBER, 2008. Komunikační i jiné měkké dovednosti. Soft skills v praxi. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-2662-5. PATERS-KUHLINGER, G. a J. FIEDEL, 2007. Komunikační a jiné měkké dovednosti. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-2145-3. SUCHÝ, J. a P. NÁHLOVSKÝ, 2007. Koučování v manažérské praxi. Klíč k pozitivním změnám a osobnímu růstu. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-1692-3. STACKE, É., 2005. Koučování pro manažery a firemní týmy. Praha: Grada. ISBN 80-247- 0937-6. Výukové metody Individuální konzultace Demonstrace dovedností Samostudium studentů Metody hodnocení Zápočet