Veřejná správa ve 21. století 1.Jak si vede veřejná správa ČR v rámci Evropy 2.Strategický rámec v ČR 3.Příklady dobré praxe 4.Trendy a směry rozvoje 25. 10. 2018 Jak si vede veřejná správa ČR v rámci Evropy 1. 11/2017 Zdroje pro komparaci, které Evropská komise využila: EL Řecko ES Španělsko FR Francie IT Itálie CY Kypr LV Lotyšsko LT Litva LU Lucembursko SI Slovinsko SK Slovensko FI Finsko SE Švédsko UK Spojené království BE Belgie BG Bulharsko CZ Česká republika DK Dánsko DE Německo EE Estonsko IE Irsko HU Maďarsko MT Malta NL Nizozemsko AT Rakousko PL Polsko PT Portugalsko RO Rumunsko Jak si tedy vede veřejná správa ČR v rámci Evropy? Celková efektivnost české veřejné správy v mnoha oblastech zaostává za výkonností veřejné správy v ostatních členských zemích Evropské unie Strategický rámec v ČR 2. Listopad 2016 Jak jsme na tom v ČR z pohledu zastřešujícího strategického plánu a řízení veřejné správy? Máme platný strategický rámec do roku 2020, který vznikl z nutnosti a tlaku EK, abychom naplnili ex-ante kondicionalitu pro čerpání evropských fondů. Příklady dobré praxe 3. Australia, for instance, has pioneered mobile government offices—satellite-equipped trucks—that serve as a one-stop-shop for government services for people living in remote areas. The Estonian government’s e-services portal, visited by more than 10,000 users every day, allows residents to perform an ever-expanding array of tasks including applying for unemployment benefits, paying taxes, registering new companies, and even voting. New York City’s 311 system allows residents to report nonemergency complaints—about things like potholes or garbage collection—via a website, a mobile app, text messaging, Skype, or phone. Thanks to the Open311 platform, a free web-based application programming interface, the city now processes 60 percent of service requests online, lowering transaction and issue-resolution costs. The mayors of Boston and Philadelphia have each created an Office of New Urban Mechanics, which works with residents to fund and launch promising projects that address civic needs. Citizens—not government employees—come up with the ideas and do much of the work, but also reap the benefits. Existují příklady dobré praxe? Ve světě i v Evropě je řada následováníhodných příkladů. Ne všechny jsou však přenositelné a potřebné pro naše prostředí, naše občany. Trendy a směry rozvoje 4. Klíčové trendy v inovacích veřejné správy dle OECD • • •Nové technologie narušují status quo a vytváří řadu výzev a nových neznámých • http://www.oecd.org/gov/innovative-government/embracing-innovation-in-government-2018.pdf Identita •Vybraná témata v této oblasti •Zavádění nových programů k podpoření identity •Poslední vývoj je zaměřen na biometriky a blockchain, s čímž souvisí obavy z nedostatečné ochrany osobních údajů •Open standardy mohou jedincům pomoci k vyjádření jejich jedinečné identity • An identity is a fundamental requirement for individuals and businesses to access government services and participate in society and the economy, and for governments to help unlock the potential of innovative services. Governments and their partners are innovating to conceive of new ways to provide identities to individuals and businesses through emerging technologies. They are also helping citizens demonstrate the unique combination of knowledge, skills and experiences that make up their own personal identities. In an interconnected and increasingly borderless world, they are questioning traditional conceptions of national identity and pushing the boundaries of what it means to be a citizen and resident Identita: Be Badges (případová studie) •Digitální platforma v Belgii •Motto: Jsem víc než jen známky •Odznáčky odkrývají schopnosti a zkušenosti, které jedinec získá a nejsou oceněny diplomy či certifikáty •Platforma pomáhá občanům uplatnit se na pracovním trhu a firmám nalézt nové zaměstnance Individuals learn and develop throughout their entire lives, whether in school, training, careers or their personal lives. However, few options exist to highlight skills not gained from formal credentials, such as diplomas and certificates. To address this, the Belgian government launched Be Badges, a digital platform where employers, schools and others can formally recognise individuals’ experiences. Badge-earners can share their badges with others and the labour market, and employers can access the platform to find new employees. Systémové přístupy •Témata •Inovátoři využívají systémové přístupy k řešení komplexních problémů, ale stále se potýkají s administrativními překážkami •Zlepšení v diagnostice problému, která vede k systematické změně •Inovátoři využívají systematické přístup k transformaci samotného veřejného sektoru • Governments are using innovation to lead a paradigm shift in the way they provide services. The most innovative approaches refrain from layering one reform on top of another, instead repacking them in ways that allow them to get to the real purpose of the underlying change. Systems approaches step back and view the entire operation of government as an interconnected system rather than disparate pieces. They transform and re-align the underlying processes and methods to change the way government works in a cross-cutting way, while involving all of the affected actors both inside and outside government. In so doing, they leverage a number of tools and enabling conditions to succeed. Systémové řízení: Predictiv (případová studie) •Online platforma ve Velké Británii •Behaviorální experimenty: testuje nová opatření ještě před zavedením •Výrazné snížení času potřebného k testování nových opatření • Predictiv is an online platform for running behavioural experiments. It enables governments to run randomised controlled trials (RCTs) with an online population of participants, and to test whether new policies and interventions work before they are deployed in the real world. Predictiv has the potential to profoundly change governments’ working methods by drastically reducing the time needed to test new interventions. In addition, while time constraints and political realities sometimes make it hard to run “field trials” on live policy, Predictiv makes experimental methods more accessible. Inkluze a zranitelná populace •Témata •Inovativnost v dosažení cílů trvale udržitelného rozvoje •V inovativních zemích se zmenšuje genderová mezera •Stárnutí populace •Systematický přístup podporuje nejzranitelnější • In the face of major cross-cutting challenges such as migration, ageing population crises, uncertainties about the future of work and job automation, and continued gender and economic inequalities, governments are turning to innovation to build more inclusive societies. Governments are rallying behind the Sustainable Development Goals (SGDs), finding new paths towards gender equality, and easing the transition and economic circumstances for migrants. A few are also looking for innovative ways to prepare society for the challenges of the future. There remains a long way to go and there may be some gaps in the road ahead, but inclusiveness is growing and a safety net is being strung. The world is at a juncture that challenges governments to acknowledge new realities and create new solutions for everyone through innovation. Inkluze a zranitelná populace: Soul politika 50+ (případová studie) •Zaměření na potřeby občanů ve věku 50-64 let •Umožnuje zůstat aktivní, pracující a účastnit se společenského žiovat •Komprehensivní infrastruktura s nadacemi, kampusy a seniorskými centry ve městě Seoul’s 50+ policy represents an innovative convergence of social welfare, employment and life-long learning policies, geared towards addressing the needs of an ageing society. The policy addresses the needs and characteristics of citizens aged between 50-64 and enables them to remain active, work and participate in community life. As part of the 50+ Policy, the Seoul Metropolitan Government is establishing a comprehensive infrastructure with a foundation, campuses and centres across the city. In so doing, it is redefining the meaning of “work” in an era of ageing populations. Trendy ve veřejné správě ve 21. století Dánsko - Copenhagen Institute for Future Studies •Vyšší podíl starších obyvatel - vyšší poptávka po specifických službách •Vyšší zákaznická očekávání, komplexní požadavky, často i protichůdná očekávání •Individualizované služby šité na míru koncovým uživatelům •Nejen poskytovatel služeb, ale i zprostředkovatel – např. inovace •Outsourcing jak ze soukromého sektoru, tak i v rámci veřejného •Vyšší míra zapojení neziskového sektoru a veřejnosti do rozhodování • • • • Trendy ve veřejné správě ve 21. století 1/2 Luxemburg Institute for Science and Technology in collaboration with European Institute of Public Administration •Inovačně orientovaná kultura •Realizace i rizikovějších aktivit a projektů •Spolupráce s inovačními huby, laby a organizacemi •Otevřenost změnám a novým myšlenkám a nápadům •Experimentování •Kultura leadershipu •Objektivní pozorování a diskuse bez ohledu na hierarchii •Učení se praxí •Přenášení odpovědnosti a delegování •Důvěra a transparentnost • • • • • • • Trendy ve veřejné správě ve 21. století 2/2 Luxemburg Institute for Science and Technology in collaboration with European Institute of Public Administration •Zapojování stakeholders •Otevřenost, kultura začleňování •Orientace na potřeby obyvatel •Spolupráce jako protiklad k obstrukci, zákazu, regulaci, zamítnutí •Sdílení informací •Propracovaný HR management, zpětné vazby, organizační podpora •Kreativnější pracovní prostředí •Ne tolik hierarchicky svázaný styl řízení, týmová kultura, procesní řízení •Adaptace na nové technologie •Řízení lidí založené na kompetencích •Decentralizace, flexibilní pracovní prostředí a podmínky • • • • • • Trendy ve veřejné správě ve 21. století Smart Cities / eGovernment •Online sdílené služby a úložiště •Automatizované online nástroje pro komunikaci a vyřizování požadavků občanů •Kyberbezpečnost •Mobilní aplikace •Internet věcí – správa, investice, údržba •Big Data – zpracování, vyhodnocování, aplikace • • • • • Změní trendy a směry rozvoje naši práci? Veřejná správa se vyvíjí a reaguje na změny ve světě. Změny jsou však stále rychlejší a na to veřejná správa v ČR obtížně reaguje.