REGIONÁLNÍ POLITIKA V KONTEXTU VEŘEJNÉ SPRÁVY A JEJÍ KONKURENCESCHOPNOST Ing. Petra Chmielová, Ph.D. REGIONÁLNÍ POLITIKA  Část hospodářské politiky, která se týká vybraných ekonomických i mimoekonomických aktivit směřovaných přímo do regionu.  Doposud neexistuje žádná její ucelená a jednotná definice.  Regionální politika je zde chápána jako politika uplatňující se na národní úrovni, kterou realizuje stát při prosazování svých zájmů a záměrů v prostorové struktuře národní ekonomiky prostřednictvím svých institucí a nástrojů.  V případě České republiky je nadnárodní regionální politika uskutečňována Evropskou unií, která prosazuje své principy a zájmy v politice hospodářské a sociální soudržnosti. PŘEDPOKLADY REALIZACE REGIONÁLNÍ POLITIKY I. Existence meziregionálních rozdílů a regionálních problémů, II. politická vůle meziregionální rozdíly a problémy řešit, III.ekonomické možnosti země řešení problémů a disparit financovat. DŮVODY REALIZACE REGIONÁLNÍ POLITIKY  Existence nežádoucích regionálních rozdílů, které mají vliv na ekonomické bohatství regionů. Ekonomická úroveň významným způsobem určuje sociální podmínky a kvalitu života v regionech a má tak také politický rozsah.  Důvody existence regionální politiky tak můžeme členit na ekonomické, sociální, ekologické a politické.  Ekonomické faktory jsou považovány za nejvýznamnější.  Regionální politika představuje vztah mezi veřejnými institucemi a soukromými subjekty.  Realizace regionální politiky obvykle vychází z vnímání regionálních problémů, pro které pak regionální politika hledá řešení. TYPY REGIONÁLNÍ POLITIKY  Existují dva typy regionální politiky, které rozlišujeme: 1. tradiční regionální politika (všeobecně uplatňovaná přibližně do poloviny 70. let 20. století), - vyznačuje se meziregionální přerozdělováním, orientací na kapitál a suroviny a je charakteristická centralizací organizačních forem, 2. současná (moderní) regionální politika (od poloviny 70. let 20. století), - je typická svým liberalistickým přístupem, vnitřním řešením regionálních problémů, aktivizací regionálních samospráv a podporou vzniku euroregionů a meziregionálních uskupení Někdy se také označují termíny exogenní a endogenní regionální politika. CÍLE REGIONÁLNÍ POLITIKY Hlavní cíle regionální politiky jsou: 1. snižování regionálních rozdílů, 2. podpora ekonomického růstu, 3. zlepšování životních podmínek obyvatel.  Dílčími cíli regionální politiky, které podporují cíle hlavní i samotný význam regionální politiky jsou například: podpora podnikatelských aktivit v regionu, podpora optimálního rozmístění firem v regionu, zlepšení spojení regionu s ostatními oblastmi, zlepšením technické infrastruktury, hledání procesů posílení rovnoměrného rozdělení příjmů napříč regiony, povzbuzení bytové výstavby atd. STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČESKÉ REPUBLIKY 2021+  Základní dokument regionální politiky České republiky zpracovaný Ministerstvem pro místní rozvoj.  Pravidelná inovace dokumentu ve zhruba sedmiletém cyklu (nyní se jedná o roky 2021-2027).  Hlavním smyslem SRR je identifikovat, ve kterých tematických oblastech je potřebný či žádoucí územně specifický přístup a definovat, jaké (odlišné) intervence by měly být realizovány v odlišných územních kontextech tak, aby byla podporována konkurenceschopnost, snižovány regionální disparity a nalézána řešení podporující udržitelný rozvoj území. Logika členění návrhové části SRR Zdroj: Webový portál Ministerstva pro místní rozvoj ČR [online] [vid. 27. února 2022]. Dostupné z https://mmr.cz/getmedia/58c57a22-202d-4374-af5d-cbd8f9454adb/SRR21.pdf.aspx?ext=.pdf AKČNÍ PLÁN SRR 21-22  Je implementačním dokumentem Strategie regionálního rozvoje ČR 2021+ a Koncepce rozvoje venkova.  Hlavní funkcí Akčního plánu je podrobněji nastavit způsob naplňování strategických cílů, specifických cílů a typových opatření SRR 2021+ a Koncepce rozvoje venkova do podoby aktivit, čímž stanoví jasný způsob naplnění, zdůvodňuje potřebnost, určí hlavní odpovědnosti za aktivitu (nositele, realizátory), odhadne jejich finanční náročnost a měřitelnost.  Implementace a monitoring Akčního plánu je v gesci MMR, zejména odboru regionální politiky. Projednání dokumentu probíhá na bázi partnerského přístupu. REGIONÁLNÍ KONKURENCESCHOPNOST REGIONÁLNÍ KONKURENCESCHOPNOST  Pojem konkurenceschopnost se dá chápat na různých úrovních: 1. na úrovni mikroekonomické (firemní), 2. na úrovni makroekonomické (ekonomiky jako celku).  Přesné definování pojmu regionální konkurenceschopnost zatím není stanoveno.  Evropská komise (2004) definuje regionální konkurenceschopnost jako: „schopnost regionů čelících mezinárodní konkurenci vytvářet relativně vysoké úrovně příjmů a zaměstnanosti“.  Konkurenceschopnost je v současné době jednou z nejsledovanějších charakteristik národních ekonomik a stále více se objevuje při hodnocení jejich prosperity, blahobytu či dosažené životní úrovně.  Konkurenceschopnost státu patří k hlavním prioritám hospodářských politik zemí. PYRAMIDOVÝ MODEL REGIONÁLNÍ KONKURENCESCHOPNOSTI Zdroj: Gardiner, Martin a Tyler (2004, s. 7) VYMEZENÍ REGIONÁLNÍ KONKURENCESCHOPNOSTI  Konkurenceschopností regionů rozumíme uplatnění vlastních výrobních disponibilních faktorů při zvyšování ekonomického růstu regionu s ohledem na množství těchto disponibilních faktorů uvnitř daného regionu i s využitím vnějších disponibilních faktorů, přičemž tyto použitelné faktory nejsou ovlivňovány pouze působením standardních tržních mechanismů, ale i realizovanou regionální a strukturální hospodářskou politikou (Nevima, 2009).  Každý region má své konkurenční charakteristiky, které označujeme jako prvky.  Tyto prvky jsou buď zdrojem anebo bariérou konkurenceschopnosti.  Jádrem prvku může být vnitřní anebo vnější konkurenční výhoda. KONKURENCESCHOPNOST MORAVSKOSLEZSKÉHO KRAJE  Strategie rozvoje Moravskoslezského kraje 2019-2027 ve zprávě o Moravskoslezském kraji uvádí: Zdroj: Webový portál Moravskoslezský kraj[online] [vid. 27. února 2022]. Dostupné z https://www.msk.cz/assets/temata/cestovni_ruch/01-strategie-rozvoje-msk-2019-2027-analyticka-cast.pdf FONDY EVROPSKÉ UNIE PRO POLITIKU SOUDRŽNOSTI  Evropský fond pro regionální rozvoj  Evropský sociální fond  Fond soudržnosti  Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova  Evropský námořní a rybářský fond Jaké oblasti jsou například financovány z fondů EU?  Rozvoj dopravy a dopravní infrastruktury  Ochrana životního prostředí  Rozvoj měst a obcí, přeshraniční spolupráce  Rozvoj cestovního ruchu  Rozvoj lidských zdrojů  Zlepšování kvality služeb poskytovaných veřejnou správou a samosprávou  Podpora podnikání, vědy a výzkumu  Program rozvoje venkova INTEGROVANÝ REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM (IROP)  Jeden z operačních programů, přes které se v ČR rozdělují peníze poskytnuté z evropských fondů, konkrétně z Evropského fondu pro regionální rozvoj (EFRR).  IROP spravuje Ministerstvo pro místní rozvoj.  Integrovaný znamená, že IROP propojuje (integruje) rozvojové priority obcí, měst, regionů i celostátní úrovně. Regionální znamená, že program je určen pro zlepšování a zvyšování kvality života obyvatel našich regionů. CÍLE IROP:  zajistit vyvážený rozvoj území,  zlepšit veřejné služby a veřejnou správu pro zvýšení konkurenceschopnosti,  zajistit udržitelný rozvoj v obcích, městech a regionech. Cílem jsou konkurenceschopné regiony a díky tomu konkurenceschopná ČR. INTEGROVANÝ REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM (IROP)  Operační programy se realizují v určitých časových obdobích.  Předešlé období bylo stanoveno mezi roky 2014-2020 a projekty mohou dobíhat až do roku 2023.  IROP má na předchozí období z evropských fondů vyčleněnu částku 5,4 miliard EUR. V přepočtu se jedná o přibližně 133 miliard korun. Částka se průběžně upravuje podle vývoje měnového kurzu.  V letech 2021-2027 bude IROP pokračovat. Témata a výše finanční podpory se postupně dojednávají na národní úrovni a s Evropskou komisí. Jaké projekty lze z OP financovat? Dopravní dostupnost a obslužnost  Např. výstavba, rekonstrukce a modernizace silnic II. a III. třídy a místních komunikací včetně odstraňování bodových závad na nich, výstavba stezek pro bezmotorovou dopravu, infrastruktura pro potřeby veřejné dopravy - dopravní terminály, železniční stanice, zastávky, informační systémy, pořízení vozidel veřejné dopravy, výstavba, rekonstrukce a modernizace infrastruktury veřejných regionálních letišť apod. Rozvoj území  Např. příprava rozvojových území pro podnikání, bydlení a služby, revitalizace centra města a památkových zón, výstavba, rekonstrukce a vybavení objektů občanské vybavenosti, objektů pro kulturu a volný čas, objektů sociální a vzdělávacích infrastruktury, stavební obnova a dostavba veřejných prostranství, náměstí, architektonických prvků, odstranění nevyužitelných staveb a ekologických zátěží apod. Regionální rozvoj podnikání  Např. rekonstrukce, modernizace a revitalizace stávajících objektů pro podnikání včetně brownfields, investice do dopravní a technické infrastruktury průmyslových zón a lokalit menšího rozsahu, podpora investic zlepšujících materiálně-technické vybavení a podmínky firem, škol a učilišť určených pro zaškolení absolventu a osvojení praktických dovedností apod. Rozvoj cestovního ruchu  Např. výstavba a rekonstrukce turistických cest (pěší stezky, cyklostezky, hippostezky, vodní cesty, přístavy či přístaviště) včetně doprovodné infrastruktury a značení, rekonstrukce, modernizace a rozvoj ubytovacích kapacit rozšíření o návazné služby (sportovní zařízení vč. půjčoven sportovních potřeb, wellness služby, zábavní centra apod.), rekonstrukce kulturní či technické památky nebo kulturní zajímavosti pro využití v cestovním ruchu, rozvoj a obnova sportovních areálů využitelných primárně pro cestovní ruch včetně návazné infrastruktury, modernizace, rozvoj a rekonstrukce lázeňské infrastruktury a navazujících zařízení, marketingové kampaně s nadregionálním dopadem, informační a komunikační technologie v oblasti řízení a propagace cestovního ruchu apod. EVROPSKÉ FONDY V ČESKU Jaké příležitosti přinesou pro rozvoj regionů v letech 2021-2027?  V novém dotačním období 2021–2027 si Česko dosáhne rekordní částky převyšující bilion korun.  Stát by měl být díky této investici chytřejší a zelenější, alespoň tak znějí dvě z pěti hlavních evropských priorit, ke kterým má dotační politika Evropské unie v následujících letech směřovat.  ZELENÉ AMBICE BUDOU HRÁT PRIM (EU i další nadnárodní organizace volají po zelené transformaci).  MIMOŘÁDNÉ PENÍZE PRO ZDRAVOTNICTVÍ (REACT-EU = reakce na pandemii covidu-19).  MĚKKÉ PROJEKTY NEPŘIJDOU ZKRÁTKA (příkladem je Slezská diakonie, která využila evropské fondy jak na investice, tak i na podporu vzdělávání a posilování lidských kapacit. Diakonie díky fondům postavila vzdělávací centrum v Českém Těšíně, které poskytuje zázemí pro osoby s handicapem. Nového komunitního centra by se pak měla dočkat i Karviná.) DOPORUČENÍ PRO ZVÝŠENÍ REGIONÁLNÍ KONKURENCESCHOPNOSTI V OBLASTI VEŘEJNÉ SPRÁVY  Růst kvality poskytovaných veřejných služeb,  orientace na občana jako na klienta,  efektivně měřitelný výkon veřejné správy,  zvyšování hospodárnosti a účinnosti VS,  kreativita v nových produktech a službách,  zlepšení technologie a procesů (digitalizace VS),  rozvoj regionálního školství omezením jeho administrativní náročnosti,  rozvoj chytrého zdravotnictví,  optimalizace občanské vybavenosti, atd. Přehled možností podpory z fondů EU, které budou k dispozici v období 2021-2027 DĚKUJI ZA POZORNOST ☺