1 POLITIKA BYDLENÍ Ing. Petra Chmielová, Ph.D. VÝZNAM BYDLENÍ  Bydlení je základní lidskou potřebou (hned za výživou) při uspokojování životních potřeb,  vhodné bydlení umožňuje zvýšený rozvoj lidského potenciálu jako jednoho z významných faktorů pro rozvoj společnosti jako celku,  způsob a úroveň bydlení jednotlivců i různých sociálních skupin patří mezi důležité ukazatele jejich sociální a kulturní úrovně. BYTOVÁ POLITIKA  Hlavní principy bytové politiky tvoří: 1. ekonomická přiměřenost, 2. udržitelnost veřejných i soukromých financí, 3. odpovědnost státu za vytváření podmínek, které jednotlivcům umožní naplnění práva na bydlení.  Zahrnuje činnost soustavy státních orgánů a orgánů obcí, jejímž cílem je zabezpečit celkové podmínky pro uspokojování bytových potřeb lidí,  při stanovení zásad bytové politiky je rozhodující, zda pokládáme bydlení za veřejný nebo soukromý statek,  vláda naší republiky do roku 1989 pokládala bydlení spíše za veřejný statek nebo aspoň za smíšený veřejný statek. Základní skupiny bytového fondu: 1. Sektor vlastnického bydlení − nejlepší forma bydlení, která je však v poslední době čím dál tím méně dostupná, − tento sektor tvoří cca 55 % bytového fondu. 2. Družstevní sektor − výhodná kombinace vlastnického a nájemního bydlení, − na jeho pořízení stačí 20-25 % jeho celkové ceny a zbytek ceny se platí měsíčními splátkami, − tento sektor tvoří cca 17 % bytového fondu, − platforma DoDružstva (viz www.dodruzstva.cz). 3. Soukromý nájemní sektor − Byty v soukromém vlastnictví, které jsou pronajímány, − tento sektor tvoří cca 2 % bytového fondu, − výrazně ovlivněn v turisticky atraktivních městech pandemií COVID-19. 2 Základní skupiny bytového fondu: 4. Obecní nájemní sektor − tento sektor vznikl v roce 1991 většinou převodem tzv. státních bytů do vlastnictví obcí, − jeho rozsah se postupně zmenšuje a tvoří asi již jen 17 % celkového bytového fondu, − jde většinou o sektor ztrátový, a proto obce tyto byty postupně privatizují a ponechávají si jen nejnutnější počet bytů pro závažné sociální případy. 5. Neziskový nájemní sektor − cílem tohoto sektoru je zabezpečit cenově přístupné nájemní bydlení pro domácnosti, které nemají předpoklady si pořídit vlastní byt, − jde v podstatě o charitativní činnost, která u nás existuje zpravidla v podobě existence obecních nájemních bytů. Byty podle právní formy užívání v bytě v roce 2010 a 2019 Zdroj: Webový portál Ministerstva pro místní rozvoj [online] [vid. 10. března 2022]. Dostupné z https://www.mmr.cz/getmedia/30528174-7e61-421e-a058-5f39aa4f09c9/KB-2021-_komplet-web(C)_max.pdf.aspx?ext=.pdf BYTOVÝ FOND ČESKÉ REPUBLIKY  Podle výsledků sčítání lidu, domů a bytů, z roku 2011 zahrnoval bytový fond ČR celkem: • 4 756 572 bytů, • z toho 4 104 635 obydlených bytů, • 43,7 % v rodinných domech a 55 % v bytových domech. NÁKLADY SPOJENÉ S BYDLENÍM  Prodejní ceny všech nemovitostí (včetně cen stavebních pozemků) se od roku 2010 do roku 2018 téměř nepřetržitě zvyšovaly, přičemž nejvíce se zvýšily ceny bytů (44,4 %), bytových domů (39,1 %), stavebních pozemků (27 %) a poté rodinných domů (19,1 %).  Cenový vývoj nemovitostí závisí na druhu nemovitosti, přičemž je výrazně determinován vývojem v jednotlivých lokalitách.  V roce 2019 se zvýšily ceny nemovitostí oproti roku 2015 o 41,9 %, což byl druhý nejvyšší nárůst v rámci EU. Vývoj cen nemovitostí 3 Hlavní faktory ovlivňující ceny nemovitostí Zdroj: Webový portál Ministerstva pro místní rozvoj [online] [vid. 10. března 2022]. Dostupné z https://www.mmr.cz/getmedia/30528174-7e61-421e-a058-5f39aa4f09c9/KB-2021-_komplet-web(C)_max.pdf.aspx?ext=.pdf NÁKLADY SPOJENÉ S BYDLENÍM  Výdaje na bydlení domácností měsíčně činily v roce 2019 na základě dat harmonizovaného šetření SILC v průměru 5 799 Kč. - Do těchto výdajů se zahrnuje nájemné (v pronajatých bytech), resp. úhrada za užívání bytu (v bytech v osobním vlastnictví a v družstevních bytech), platby za dodávky energií (elektřina, plyn, teplo a teplá voda), vodné a stočné a ostatní služby spojené s bydlením.  Pro sledování nákladů na bydlení je využíván podíl výdajů na bydlení na čistých peněžních příjmech domácností. Zdroj: Webový portál Ministerstva pro místní rozvoj [online] [vid. 10. března 2022]. Dostupné z https://www.mmr.cz/getmedia/30528174-7e61-421e-a058-5f39aa4f09c9/KB-2021-_komplet-web(C)_max.pdf.aspx?ext=.pdf Vývoj nákladů na bydlení v letech 2010-2019 (domácnosti celkem) NÁSTROJE PODPORY BYDLENÍ Mezi subjekty, které zajišťují podporu bydlení v ČR patří: 1. Ministerstvo pro místní rozvoj: - Podpory bydlení -> např. Podprogram regenerace sídlišť, Podprogram oprav domovních olověných rozvodů, Podprogram bytových domů bez bariér, Podprogram podporované byty, Podprogram technická infrastruktura, … 2. Ministerstvo práce a sociálních věcí: - např. příspěvek na bydlení, příspěvek v hmotné nouzi 3. Ministerstvo financí: - např. úvěry ze stavebního spoření 4. Ministerstvo životního prostředí: - např. zelená úsporám 5. Státní fond podpory investic: - má vlastní rozpočet, např. Program Panel 2013+, výstavba pro obce, Program vlastní bydlení, výstavba nájemních bytů formou úvěrové podpory, Regenerace sídlišť, Zateplování 6. obce a kraje STÁTNÍ FOND PODPORY INVESTIC (SFPI)  Vznikl přejmenováním Státního fondu rozvoje bydlení (k 1. červnu 2020) a je v působnosti Ministerstva pro místní rozvoj ČR.  Účelem SFPI a jeho veřejným posláním je podporovat rozvoj bydlení v České republice v souladu s Koncepcí bytové politiky, schválenou vládou České republiky, a podporovat též udržitelný rozvoj obcí, měst a regionů v souladu s veřejným zájmem. Hlavní pilíře politiky SFPI: 1. dostupnost, 2. stabilita, 3. kvalita bydlení. 4 FINANCOVÁNÍ BYDLENÍ I  Mezi nejznámější možnosti financování bydlení patří hypoteční úvěr: - slouží k zajištění bytových potřeb, - na koupi nemovitosti nebo stavebního pozemku, výstavbu domu, rekonstrukci, modernizaci nebo údržbu - je oblíbený především z důvodu nízkých sazeb hypotečních úvěrů, ale také možnosti refinancování - nevýhodou je, že úvěr obvykle nelze splatit předčasně bez sankcí. FINANCOVÁNÍ BYDLENÍ II  Dále lze bydlení financovat prostřednictvím úvěru ze stavebního spoření nebo účelovým spotřebitelským úvěrem: - Úvěr ze stavebního spoření je jedním z nejlevnějších úvěrových zdrojů, lze jej získat již po dvou letech spoření. Jedná se o tzv. účelový úvěr s účelem financovat bydlení, a to ať se jedná o koupi bytu či domu, modernizaci či rekonstrukci atd. Tento úvěr lze použít na pře-úvěrování hypoték nebo úvěru na bydlení. Úvěr může být poskytnut až do výše cílové částky a poskytuje se od 25 % naspořené cílové částky. - Účelový spotřebitelský úvěr - jedná se o “malé úvěry”- půjčky do 300.000 Kč. - Tento úvěr nevyžaduje zajištění nemovitostí, úrokové sazby se pohybují okolo 5 %, tento úvěr se používá především na údržbu, rekonstrukci nebo modernizaci v menším rozsahu, také slouží jako doplněk k hypotečnímu úvěru. Koncepce bydlení České republiky 2021+  Jedná se o strategický dokument, který stanovuje podobu státní bytové politiky po roce 2021 (schváleno vládou dne 12. dubna 2021).  Dokument navazuje na původní Koncepci bydlení České republiky do roku 2020, která byla v roce 2016 revidována.  Stát zde deklaruje své záměry na zvýšení podpory dostupnosti bydlení a dále je konkretizuje v navrhovaných opatřeních a jednotlivých úkolech, na jejichž základě budou realizovány.  Hlavním smyslem je identifikace problémových oblastí v bydlení, ve kterých jsou nutné státní intervence, a stanovení vhodné kombinace nástrojů, které povedou ke zvýšení obecné dostupnosti bydlení pro všechny segmenty společnosti. Koncepce bydlení České republiky do roku 2020 Zdroj: Webový portál Ministerstva pro místní rozvoj [online] [vid. 10. března 2022]. Dostupné z https://www.mmr.cz/getmedia/465cbc40-0ecf-491f-ad09-f9488697cb08/KB-R_VIII-2016_web-min_4.pdf?ext=.pdf 5 Část PESTLE analýzy bydlení v ČR 2020 Zdroj: Webový portál Ministerstva pro místní rozvoj [online] [vid. 10. března 2022]. Dostupné z https://www.mmr.cz/getmedia/30528174-7e61-421e-a058-5f39aa4f09c9/KB-2021-_komplet-web(C)_max.pdf.aspx?ext=.pdf DĚKUJI ZA POZORNOST ☺