1 TERCIÁRNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Ing. Petra Chmielová, Ph.D. TERCIÁRNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Definice:  Jedná se o vzdělávání, které umožňuje realizovat vzdělávací aktivity ve specializovaných studijních oborech, přičemž v této činnosti plynně navazuje na vzdělávání sekundární.  Za součást terciárního vzdělávání je považováno nejen akademické vzdělávání, ale také další odborné a profesní vzdělávání. ČLENĚNÍ TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Dva základní stupně: 1. Vzdělávání prvního stupně: - nesměřuje přímo k dosažení vědecké kvalifikace a dělí se na: • nižší terciární vzdělávání (programy krátkého cyklu terciárního vzdělávání a bakalářské studijní programy), • vyšší terciární vzdělávání (magisterské studijní programy nebo programy jim odpovídající úrovně). 2. Vzdělávání druhého stupně: - směřuje přímo k dosažení vědecké kvalifikace a jeho součástí jsou doktorské studijní programy ČLENĚNÍ TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Dle typu studia: 1. Vyšší odborné: - vyšší odborné vzdělávání na konzervatoři, - vyšší odborné vzdělávání realizováno na vyšší odborné škole. 2. Vysokoškolské: - bakalářské studijní programy, - nestrukturované magisterské studijní programy, - navazující magisterské studijní programy, - doktorské studijní programy. 2 VYŠŠÍ ODBORNÉ VZDĚLÁVÁNÍ  Konzervatoře nebo vyšší odborné školy.  Absolventi získávají označení „diplomovaný specialista“ se zkratkou DiS.  Zřizovatelem může být státní správa ve školství či jiný ústřední orgán státní správy, privátní sektor, církev nebo kraj -> tyto školy mohou mít charakter školy církevní, soukromé, státní či veřejné.  Základní podmínkou, aby škola získala právo poskytovat vzdělání a vydávat o tom doklady stanovené školským zákonem je její zápis do školského rejstříku. Konzervatoř  Šestiletý nebo osmiletý vzdělávací program.  Konzervatoř je střední odbornou školou, která poskytuje umělecké vzdělávání v šesti a osmiletých programech zaměřených na hudbu, zpěv, hudebně dramatické umění či tanec.  Studenti konzervatoře získají po úspěšném ukončení studia buď: odborné vzdělání v konzervatoři, střední vzdělání s maturitní zkouškou. Vyšší odborná škola (VOŠ)  Tří nebo tří a půl letý vzdělávací program.  Pro přijetí na VOŠ je nutné splnit dvě základní podmínky: získat střední vzdělání s maturitní zkouškou, splnit přijímací řízení VOŠ.  Cílem těchto škol je tak poskytovat středoškolsky vzdělaným studentům profesně orientované terciární vzdělávání neuniverzitního charakteru.  Studium na VOŠ je ukončeno absolutoriem.  Vzdělávání může být realizováno formou denního, večerního, dálkového, distančního či kombinovaného studia. VYSOKOŠKOLSKÉ VZDĚLÁVÁNÍ  Toto vzdělání je možno získat na vysokých školách.  Nejvyšší článek vzdělávací soustavy.  V ČR existuje třístupňová struktura: 1. bakalářské studijní programy (3 až 4 roky studia), 2. magisterské studijní programy nestrukturované, navazující, 3. doktorské studijní programy (3 až 4 roky studia). 3 Vysoká škola (VŠ)  Vrcholné centrum vzdělanosti, nezávislého poznání a tvůrčí činnosti.  VŠ jsou zřizovány buďto zákonem nebo na základě státního souhlasu: • veřejné (zřízeny zákonem, který je může zrušit), • státní (vojenské a policejní vysoké školy), • soukromé (právnické osoby, které dostaly státní souhlas působit na území ČR jako soukromá škola).  Dále můžeme VŠ členit na: • neuniverzitní (nečlení se na fakulty), • univerzitní (uskutečňují všechny typy studijních programů). Počet vysokých škol v České republice Soukromé vysoké školy Veřejné vysoké školy Státní vysoké školy 33 26 2 Zdroj: Webový portál Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy [online] [vid. 28. března 2022]. Dostupné z https://www.msmt.cz/vzdelavani/vysoke-skolstvi/prehled-vysokych-skol-v-cr-3 NÁRODNÍ AKREDITAČNÍ ÚŘAD PRO VYSOKÉ ŠKOLSTVÍ (NAÚ)  Studium na VŠ je realizováno v souladu se studijní plánem, který je součástí příslušného akreditovaného studijního programu -> akreditaci pro tyto studijní programy uděluje Národní akreditační úřad pro vysoké školství.  Jedná se o nezávislý úřad, který vykonává kontrolu zaměřenou na dodržování právních předpisů při uskutečňování činností, pro něž vysoká škola získala akreditaci a realizuje vnější hodnocení všech činností této vysoké školy. LEGISLATIVNÍ RÁMEC TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) ze dne 24. září 2004 Zákon č. 111/1998 Sb. o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (Zákon o vysokých školách) ze dne 22. dubna 1998. nařízení vlády; směrnice MŠMT; prováděcí předpisy Zákona o vysokých školách 4 FINANCOVÁNÍ TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ FINANCOVÁNÍ VOŠ A KONZERVATOŘÍ  VOŠ a konzervatoře jsou v ČR financovány ze státního rozpočtu a z rozpočtů územních samosprávných celků (krajů, obcí).  VOŠ hradí studenti úplatu za vzdělávání (dle Vyhlášky č.10/2005 Sb. O vyšším odborném vzdělávání).  Finanční prostředky jsou pak těmito školami využity na investiční (kapitálové) a neinvestiční výdaje (přímé náklady na vzdělávání a provozní výdaje).  Přímé náklady na vzdělávání jsou hrazeny z rozpočtu kapitoly MŠMT, tzn. přímo ze státního rozpočtu.  Provozní a investiční výdaje jsou vždy hrazeny zřizovatelem školy (kraj, církev nebo soukromá osoba). FINANCOVÁNÍ VYSOKÝCH ŠKOL  V ČR je velký rozdíl mezi způsobem financování na veřejných vysokých školách a na soukromých vysokých školách.  Soukromé vysoké školy mají povinnost zajistit finanční prostředky, přičemž MŠMT může poskytnout pouze dotaci na stipendia.  Příjmy veřejné vysoké školy jsou více diverzifikovány: • příspěvek ze státního rozpočtu, • podpora výzkumu, experimentálního vývoje a inovací z veřejných prostředků, • dotace ze státního rozpočtu, • výnosy z majetku, • výnosy z doplňkové činnosti • aj. … PRAVIDLA PRO POSKYTOVÁNÍ PŘÍSPĚVKŮ A DOTACÍ VVŠ  Tvoří téměř tři čtvrtiny příjmu veřejných vysokých škol. VVŠ zpracují žádost o poskytnutí příspěvku a dotací Žádost předloží Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) Při stanovení výše příspěvku jsou na straně MŠMT brány v potaz tyto faktory:  typ a finanční náročnost studijních programů,  počet studentů,  výsledky dosažené jak ve vzdělávací, tak ve vědecké a výzkumné, vývojové a inovační, umělecké nebo další tvůrčí činnosti,  a další … 5 Bilance příspěvku a dotací poskytovaných VVŠ  Neboli rozpočet vysokého školství. Člení se na: rozpočtový okruh I rozpočtový okruh II rozpočtový okruh III rozpočtový okruh IV institucionální financování VVŠ podpora studentů (stipendia či dotace) podpora rozvoje VVŠ mezinárodní spolupráce, ostatní výdaje (Fond vzdělávací politiky) DĚKUJI ZA POZORNOST ☺