Právo EU G:\KLIENTI\OVX\2008-06-SLU-DesignManual\2008-10-DM\2008-11-04-Stavba01\final03\export\logoOPF.wmf 11. Přednáška – Hospodářská soutěž v EU, právo obchodních společností v EU Hospodářská soutěž v EU G:\KLIENTI\OVX\2008-06-SLU-DesignManual\2008-10-DM\2008-11-04-Stavba01\final03\export\logoOPF_kol.w mf • Hospodářská soutěž •souběžná snaha subjektů na trhu určitého druhu zboží nebo služeb, jejichž cílem je dosažení určitých výhod před ostatními v oblasti hospodářských užitků, popř. výsledků, a jež vzájemně ovlivňuje jejich hospodářskou činnost. Hospodářská soutěž v EU G:\KLIENTI\OVX\2008-06-SLU-DesignManual\2008-10-DM\2008-11-04-Stavba01\final03\export\logoOPF_kol.w mf • Ochrana hospodářské soutěže •Hmotněprávní úprava se skládá ze dvou relativně samostatných oblastí: •Antitrustové právo, zahrnující tzv. kartelové právo (zákaz určitých dohod mezi firmami) a zákaz zneužívání dominantního postavení •Právo koncentrací (kontrola fúzí podniků) Hospodářská soutěž v EU G:\KLIENTI\OVX\2008-06-SLU-DesignManual\2008-10-DM\2008-11-04-Stavba01\final03\export\logoOPF_kol.w mf • Zákaz určitých dohod mezi podniky •se společným trhem jsou neslučitelné, a proto zakázané, veškeré dohody mezi podniky, rozhodnutí sdružení podniků a jednání ve vzájemné shodě, které by: •mohly ovlivnit obchod mezi členskými státy a •jejichž cílem nebo výsledkem je vyloučení, omezení nebo narušení hospodářské soutěže na společném trhu Hospodářská soutěž v EU G:\KLIENTI\OVX\2008-06-SLU-DesignManual\2008-10-DM\2008-11-04-Stavba01\final03\export\logoOPF_kol.w mf • Zákaz určitých dohod mezi podniky •a) přímo nebo nepřímo určují nákupní nebo prodejní ceny anebo jiné obchodní podmínky; •b) omezují nebo kontrolují výrobu, odbyt, technický rozvoj nebo investice; •c) rozdělují trhy nebo zdroje zásobování; Hospodářská soutěž v EU G:\KLIENTI\OVX\2008-06-SLU-DesignManual\2008-10-DM\2008-11-04-Stavba01\final03\export\logoOPF_kol.w mf • Zákaz určitých dohod mezi podniky •d) uplatňují vůči obchodním partnerům rozdílné podmínky při plnění stejné povahy, • e) podmiňují uzavření smluv tím, že druhá strana přijme další plnění, která ani věcně, ani podle obchodních zvyklostí s předmětem těchto smluv nesouvisejí. Hospodářská soutěž v EU G:\KLIENTI\OVX\2008-06-SLU-DesignManual\2008-10-DM\2008-11-04-Stavba01\final03\export\logoOPF_kol.w mf • Výjimky od zákazu určitých dohod mezi podniky •Dohody jsou povoleny, jsou-li splněny následující podmínky: •dohoda musí přispívat ke zlepšení výroby nebo distribuce výrobků nebo •k podpoře technického nebo hospodářského pokroku Hospodářská soutěž v EU G:\KLIENTI\OVX\2008-06-SLU-DesignManual\2008-10-DM\2008-11-04-Stavba01\final03\export\logoOPF_kol.w mf • Výjimky od zákazu určitých dohod mezi podniky •Dohoda nesmí podniky omezovat více, •než je nezbytně nutné a •nesmí rovněž umožnit vyloučení hospodářské soutěž ve vztahu k podstatné části výrobků tímto dotčených. Hospodářská soutěž v EU G:\KLIENTI\OVX\2008-06-SLU-DesignManual\2008-10-DM\2008-11-04-Stavba01\final03\export\logoOPF_kol.w mf • Výjimky od zákazu určitých dohod mezi podniky •Komise může stanovit tzv. skupinové (blokové) výjimky. Jsou to: •Tzv. vertikální dohody •Dohody o specializaci •Dohody o výzkumu a vývoji •Dohody o licencích týkajících se know-how •Dohody v oblasti pojišťovnictví Hospodářská soutěž v EU G:\KLIENTI\OVX\2008-06-SLU-DesignManual\2008-10-DM\2008-11-04-Stavba01\final03\export\logoOPF_kol.w mf • Vertikální dohody •Výjimka se vztahuje pouze na vertikální dohody uzavřené mezi sdružením podniků a jeho členy, nebo mezi tímto sdružením a jeho dodavateli, pokud jsou všichni jeho členové maloobchodníci se zbožím a s výhradou, že žádný z jednotlivých členů tohoto sdružení spolu se spojenými podniky nemá celkový roční obrat vyšší než 50 milionů eur. Hospodářská soutěž v EU G:\KLIENTI\OVX\2008-06-SLU-DesignManual\2008-10-DM\2008-11-04-Stavba01\final03\export\logoOPF_kol.w mf • Dohody o specializaci •a) jednostranné specializační dohody, kterými se jedna strana zavazuje zastavit výrobu určitých produktů nebo zdržet se výroby těchto produktů a nakupovat je od konkurenčního podniku, zatímco konkurenční podnik se zavazuje tyto produkty vyrábět a dodávat •b) dohody o společné výrobě, kterými se dvě nebo více stran zavazují vyrábět určité produkty společně. • Hospodářská soutěž v EU G:\KLIENTI\OVX\2008-06-SLU-DesignManual\2008-10-DM\2008-11-04-Stavba01\final03\export\logoOPF_kol.w mf • Dohody o výzkumu a vývoji •Dohody uzavřené mezi dvěma nebo více podniky týkající se podmínek, za kterých tyto podniky provádějí např.: •společný výzkum a vývoj produktů nebo postupů a společně využívání výsledků tohoto výzkumu a vývoje • Hospodářská soutěž v EU G:\KLIENTI\OVX\2008-06-SLU-DesignManual\2008-10-DM\2008-11-04-Stavba01\final03\export\logoOPF_kol.w mf • Zákaz zneužívání dominantního postavení •Je zakázáno zneužívat dominantního postavení jednoho nebo několika podniků, opět s podmínkou, že může být ovlivněn obchod mezi členskými státy. Hospodářská soutěž v EU G:\KLIENTI\OVX\2008-06-SLU-DesignManual\2008-10-DM\2008-11-04-Stavba01\final03\export\logoOPF_kol.w mf • Zákaz zneužívání dominantního postavení •Existují tři kumulativní podmínky, které dohromady tvoří skutkovou podstatu zakázaného jednání: •a) dominantní postavení •b) zneužívání tohoto postavení •c) vliv na obchod mezi členskými státy Hospodářská soutěž v EU G:\KLIENTI\OVX\2008-06-SLU-DesignManual\2008-10-DM\2008-11-04-Stavba01\final03\export\logoOPF_kol.w mf • Dominantní postavení •bylo definován Soudním dvorem jako hospodářsky silné postavení, které firma má a které jí umožňuje, aby zabraňoval efektivní soutěži, protože mu dává sílu chovat se do značné míry nezávisle na svých konkurentech, odběratelích a spotřebitelích. Hospodářská soutěž v EU G:\KLIENTI\OVX\2008-06-SLU-DesignManual\2008-10-DM\2008-11-04-Stavba01\final03\export\logoOPF_kol.w mf • Zneužívání dominantního postavení •4 příklady zneužívání: •Stanovení nepřiměřených cen nebo jiných obchodních podmínek, •Omezování výroby, odbytu nebo technického rozvoje ke škodě spotřebitelů, Hospodářská soutěž v EU G:\KLIENTI\OVX\2008-06-SLU-DesignManual\2008-10-DM\2008-11-04-Stavba01\final03\export\logoOPF_kol.w mf • Zneužívání dominantního postavení •Znevýhodňování obchodních partnerů uplatňováním nerovných podmínek při rovnocenných dodávkách (diskriminační opatření) •Vnucování obchodních partnerů tzv. vázaných obchodů (podmiňování uzavření smlouvy další dodávkou, která s původní nemá souvislost). Hospodářská soutěž v EU G:\KLIENTI\OVX\2008-06-SLU-DesignManual\2008-10-DM\2008-11-04-Stavba01\final03\export\logoOPF_kol.w mf • Vliv na obchod mezi členskými státy •Tato podmínka je Soudním dvorem interpretována velmi široce. •Nevyžaduje se skutečné ovlivnění obchodu, ale stačí potenciální možnost takového vlivu. Hospodářská soutěž v EU G:\KLIENTI\OVX\2008-06-SLU-DesignManual\2008-10-DM\2008-11-04-Stavba01\final03\export\logoOPF_kol.w mf • Aplikace ustanovení o hospodářské soutěži (antitrustové právo) •Komisi a národním soutěžním úřadům jsou svěřeny tyto pravomoci: •a) zjišťovat skutkový stav při posuzování jednotlivých případů domnělého nebo skutečného porušení hospodářské soutěže •b) rozhodovat o důsledcích porušení •Komise rozhoduje ex offo nebo na základě stížnosti, kterou může podat firma (soutěžitel) s oprávněným zájmem nebo členský stát. Hospodářská soutěž v EU G:\KLIENTI\OVX\2008-06-SLU-DesignManual\2008-10-DM\2008-11-04-Stavba01\final03\export\logoOPF_kol.w mf • Aplikace ustanovení o hospodářské soutěži (antitrustové právo) •Komise pochopitelně musí mít dostatečné prostředky k tomu, aby mohla ve všech případech spolehlivě a rychle zjistit skutkový stav. K tomu má tyto pravomoci: •a) požadovat nezbytné informace od vlád a jiných orgánů členských států, jakož i od firem a podnikových sdružení •b) provádět všeobecný průzkum celých odvětví hospodářství Hospodářská soutěž v EU G:\KLIENTI\OVX\2008-06-SLU-DesignManual\2008-10-DM\2008-11-04-Stavba01\final03\export\logoOPF_kol.w mf • Aplikace ustanovení o hospodářské soutěži (antitrustové právo) •c) provádět šetření na místě •d) šetření za pomoci orgánů příslušného státu •Ve všech případech se firmy musí podrobit požadavkům Komise (samozřejmě jsou-li legitimní), jinak mohou být uloženy pokuty za ztěžování nebo znemožňování práce Komise. Hospodářská soutěž v EU G:\KLIENTI\OVX\2008-06-SLU-DesignManual\2008-10-DM\2008-11-04-Stavba01\final03\export\logoOPF_kol.w mf • Aplikace ustanovení o hospodářské soutěži (antitrustové právo) •Vlastní rozhodnutí Komise může zahrnovat: •- Uložení povinnosti ukončit protiprávní chování •- Event. přijetí předběžného opatření •- Event. přijetí závazků (tj. slibů či záruk firem) vztahujících se k nařízeným opatřením •- Ukládat sankce Hospodářská soutěž v EU G:\KLIENTI\OVX\2008-06-SLU-DesignManual\2008-10-DM\2008-11-04-Stavba01\final03\export\logoOPF_kol.w mf • Právo koncentrací (kontrola fúzí podniků) •má dvě protikladné stránky: •sloučený podnik má zpravidla silnější postavení na trhu, může lépe překonat ekonomické potíže a jeho činnost je obecně efektivnější •znamená zmenšování počtu soutěžitelů na trhu, a tedy kvantitativní omezování soutěže Hospodářská soutěž v EU G:\KLIENTI\OVX\2008-06-SLU-DesignManual\2008-10-DM\2008-11-04-Stavba01\final03\export\logoOPF_kol.w mf • Právo koncentrací (kontrola fúzí podniků) •Výsledkem sloučení mohou být dvě různé situace: •Firma „a“ se sloučí s firmou „b“ tak, že ho pohltí (a tedy se zvětší), aniž by sám změnil svůj statut (a+b = A). •Druhý případ je ten, že sloučením dvou či více firem vznikne nový subjekt (a+b = C). Hospodářská soutěž v EU G:\KLIENTI\OVX\2008-06-SLU-DesignManual\2008-10-DM\2008-11-04-Stavba01\final03\export\logoOPF_kol.w mf • Právní úprava spojování podniků (nařízení 139/2004) •Úprava obsažená v právu EU se nevztahuje na všechna spojování, nýbrž pouze na ta, která mají význam z hlediska EU. •spojování, která této dimenze z hlediska EU nedosahují, nejsou posuzována podle práva EU, nýbrž podle vnitrostátního práva příslušného členského státu. Hospodářská soutěž v EU G:\KLIENTI\OVX\2008-06-SLU-DesignManual\2008-10-DM\2008-11-04-Stavba01\final03\export\logoOPF_kol.w mf • Právní úprava spojování podniků (nařízení 139/2004) •Dimenze EU je dána objemem ročního obratu všech sloučených firem, které tvoří nový celek (včetně firem před sloučením lokalizovaných mimo EU). •Obratem se rozumí součet všech příjmů za výrobky a služby po odečtení daně. •Jako zásada platí, že musí být splněny obě následující podmínky: Hospodářská soutěž v EU G:\KLIENTI\OVX\2008-06-SLU-DesignManual\2008-10-DM\2008-11-04-Stavba01\final03\export\logoOPF_kol.w mf • Právní úprava spojování podniků (nařízení 139/2004) •a) celkový celosvětový obrat všech dotčených podniků přesahuje 5 miliard EUR a •b) celkový roční obrat každého nejméně z dvou dotčených podniků v rámci celé EU přesahuje 250 milionů EUR. • Hospodářská soutěž v EU G:\KLIENTI\OVX\2008-06-SLU-DesignManual\2008-10-DM\2008-11-04-Stavba01\final03\export\logoOPF_kol.w mf • Právní úprava spojování podniků (nařízení 139/2004) •Za úplné spojení (tzv. koncentraci) se považuje •a) spojení dvou nezávislých podniků, •b) situace, kdy se jedna osoba, ovládající určitý podnik nabude jakýmkoli způsobem (nákupem akcií, smlouvou) vliv v jiném podniku (stačí vliv částečný) •c) join venture, i když vystupuje jako samostatná jednotka. Hospodářská soutěž v EU G:\KLIENTI\OVX\2008-06-SLU-DesignManual\2008-10-DM\2008-11-04-Stavba01\final03\export\logoOPF_kol.w mf • Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) •ochrana hospodářské soutěže v ČR institucionálně zajišťována tímto Úřadem se sídlem v Brně. •přísluší mu vytvářet podmínky pro podporu a ochranu hospodářské soutěže, vykonávat dohled při zadávání veřejných zakázek a veřejné podpory a vykonávat další působnosti stanovené zvláštními zákony. Hospodářská soutěž v EU G:\KLIENTI\OVX\2008-06-SLU-DesignManual\2008-10-DM\2008-11-04-Stavba01\final03\export\logoOPF_kol.w mf • Regulace státních podpor •Podpory poskytované státy, jako forma státního intervencionismu, v zásadě •a) narušují hospodářskou soutěž nejen v národním měřítku, ale i v měřítku EU a zároveň •b) narušují obchod mezi členskými státy, tedy volný pohyb zboží, neboť vedou ke ztížení postavení dovozců. Hospodářská soutěž v EU G:\KLIENTI\OVX\2008-06-SLU-DesignManual\2008-10-DM\2008-11-04-Stavba01\final03\export\logoOPF_kol.w mf • Podpory slučitelné s vnitřním trhem •se řadí do dvou kategorií: •podpory bez dalšího považované vždy za slučitelné s vnitřním trhem a •podpory, které mohou být považovány za slučitelné s vnitřním trhem v souladu s rozhodnutím Komise Hospodářská soutěž v EU G:\KLIENTI\OVX\2008-06-SLU-DesignManual\2008-10-DM\2008-11-04-Stavba01\final03\export\logoOPF_kol.w mf • Podpory vždy slučitelné s vnitřním trhem •Jsou to: •a) podpory sociální povahy poskytované individuálním spotřebitelům za podmínky, že jsou poskytovány bez diskriminace podle původu výrobků •b) podpory určené k náhradě škod způsobených přírodními pohromami nebo jinými mimořádnými událostmi. Hospodářská soutěž v EU G:\KLIENTI\OVX\2008-06-SLU-DesignManual\2008-10-DM\2008-11-04-Stavba01\final03\export\logoOPF_kol.w mf • Za slučitelné s vnitřním trhem mohou být v souladu s rozhodnutím Komise považovány: •a) podpory, které mají napomáhat hospodářskému rozvoji oblastí s mimořádně nízkou životní úrovní nebo s vysokou nezaměstnaností, •b) podpory, které mají napomáhat uskutečnění některého významného projektu společného evropského zájmu, •c) podpory, které mají napravit vážnou poruchu v ekonomice některého členského státu, Hospodářská soutěž v EU G:\KLIENTI\OVX\2008-06-SLU-DesignManual\2008-10-DM\2008-11-04-Stavba01\final03\export\logoOPF_kol.w mf • Za slučitelné s vnitřním trhem mohou být v souladu s rozhodnutím Komise považovány: •d) podpory, které mají usnadňovat rozvoj určitých hospodářských činností nebo oblastí, •e) podpory, které mají napomáhat kultuře a zachování kulturního dědictví, •f) jiné druhy podpor, které mohou být určeny rozhodnutím Rady. Hospodářská soutěž v EU G:\KLIENTI\OVX\2008-06-SLU-DesignManual\2008-10-DM\2008-11-04-Stavba01\final03\export\logoOPF_kol.w mf • Komise tyto výjimky povoluje po posouzení, zda vyhovují těmto kritériím: •- podpora rozvoje, který je v zájmu EU jako celku, •- nezbytnost podpory, tedy nemožnost dosáhnout žádoucího účinku jiným způsobem, •- přiměřenost výše podpory a její formy. • Hospodářská soutěž v EU G:\KLIENTI\OVX\2008-06-SLU-DesignManual\2008-10-DM\2008-11-04-Stavba01\final03\export\logoOPF_kol.w mf • Právo veřejných zakázek v EU •členské státy nemohou zakázky zásadně vyhrazovat domácím firmám. •veřejná soutěž na veřejnou zakázku musí být vyhlášena v měřítku EU; nesmí existovat diskriminace uchazečů z jiných členských států. • • Hospodářská soutěž v EU G:\KLIENTI\OVX\2008-06-SLU-DesignManual\2008-10-DM\2008-11-04-Stavba01\final03\export\logoOPF_kol.w mf • Přezkumné řízení •koná nezávislý orgán v případě pochybností o regulérnosti •při zjištění neregulérnosti je možno: •přijmout předběžné opatření, aby se zabránilo dalšímu poškozování zájmů, •zrušit napadené rozhodnutí, •případně rozhodnout o náhradě škody. •Komise může zahájit řízení – vynucování práva EU • • Právo obchodních společností v EU G:\KLIENTI\OVX\2008-06-SLU-DesignManual\2008-10-DM\2008-11-04-Stavba01\final03\export\logoOPF_kol.w mf • Právo obchodních společností •Pravidla volného pohybu osob se nevztahují jen na osoby fyzické, ale i na osoby právnické. Právo obchodních společností v EU G:\KLIENTI\OVX\2008-06-SLU-DesignManual\2008-10-DM\2008-11-04-Stavba01\final03\export\logoOPF_kol.w mf • Právo obchodních společností •Realizace práva na usazování neznamená jen změnu sídla společnosti, ale především zakládání společností nových, nejčastěji dceřiných ve vztahu ke společnosti již působící v některém členském státě. •Pro jejich postavení a aktivity tedy také platí zákaz diskriminace podle státní příslušnosti. Právo obchodních společností v EU G:\KLIENTI\OVX\2008-06-SLU-DesignManual\2008-10-DM\2008-11-04-Stavba01\final03\export\logoOPF_kol.w mf • Strategie EU •Tato strategie má dva směry: •a) stanovení minimálních standardů, a to pomocí harmonizačních směrnic •b) vytváření nových forem společností založených výlučně na právu EU (tedy nikoli na národní úpravě) Právo obchodních společností v EU G:\KLIENTI\OVX\2008-06-SLU-DesignManual\2008-10-DM\2008-11-04-Stavba01\final03\export\logoOPF_kol.w mf • Obchodněprávní publicita •Členské státy musí zajistit, aby základní dokumenty jako statuty společností, jakož i informace o sídle, likvidaci apod. byly veřejně přístupné. Právo obchodních společností v EU G:\KLIENTI\OVX\2008-06-SLU-DesignManual\2008-10-DM\2008-11-04-Stavba01\final03\export\logoOPF_kol.w mf • Obchodněprávní publicita •musí být na obchodních papírech a objednávkách uvedeny •právní forma společnosti, •rejstřík a číslo zápisu. Právo obchodních společností v EU G:\KLIENTI\OVX\2008-06-SLU-DesignManual\2008-10-DM\2008-11-04-Stavba01\final03\export\logoOPF_kol.w mf • Nové formy společností v EU •1) Evropské hospodářské zájmové sdružení (European economic interest grouping) - úprava je obsažená v nařízení č. 2137/85 •2) Evropská společnost (Societas Europaea), upravená nařízením č. 2157/2001 •3) Evropská družstevní společnost (nařízení č. 1435/2003 a směrnice č. 2003/72)