j0384715 Regulace a dohled nad bankovním sektorem Pavla Klepková Vodová j0384715 2 Regulace a dohled •regulace = vytváření a prosazování podmínek a pravidel podnikání v bankovnictví –tržní –administrativní •pozitivní •negativní •dohled = kontrola, zda banky stanovená pravidla dodržují + sankce v případě jejich nedodržování j0384715 Cíl bankovní regulace •bankovní regulace a dohled je nedílnou součástí péče o stabilitu finančního systému v České republice –podpora zdravého rozvoje, tržní disciplíny a konkurenceschopnosti bank –předcházení systémovým krizím –posilování důvěry veřejnosti v bankovní systém 3 j0384715 Důvody pro regulaci •selhání trhu: –asymetrie informací –zneužití dominantního postavení –zneužití trhů –systémové riziko •specifičnost bankovní činnosti: –banky hospodaří s cizími zdroji –banky zajišťují platební styk –úpadky bank mají pro ekonomiku závažné důsledky •prostor pro provádění měnové politiky 4 j0384715 Argumenty proti regulaci •regulace zvyšuje nestabilitu •nutí banky k orientaci na mimobilanční operace •systém bankovního dohledu je nákladný •banky vždy budou vyvíjet snahy o obcházení stanovených pravidel •některá pravidla přímo stimulují banky k přebírání nadměrných rizik •existují pochybnosti o efektivitě systému dohledu 5 j0384715 Nástroje regulace a dohledu •licenční činnost •povolovací činnost •stanovování pravidel obezřetného podnikání bank •dohledové činnosti •reakce na zjištěné nedostatky 6 j0384715 Licenční činnost (1) •podmínky pro udělení licence dle § 4 zákona č. 21/1992 Sb., o bankách: –základní kapitál: průhledný a nezávadný původ, v dostatečné výši a vyhovující skladbě (min. 500 mil. Kč), splacen v plné výši –dostatečná důvěryhodnost, odborná způsobilost a zkušenost osob navrhovaných do statutárních a řídicích orgánů banky, důvěryhodní a způsobilí hlavní akcionáři –technické a organizační předpoklady banky pro výkon navrhovaných činností, funkční řídicí a kontrolní systém, obchodní plán vycházející z navrhované strategie činnosti podložený reálnými kalkulacemi –sídlo banky musí být na území ČR •žádost o licenci na předepsaném formuláři (Vyhláška č. 355/2020 Sb., o žádostech a některých informacích podle zákona o bankách a zákona o spořitelních a úvěrních družstvech) •licence na dobu neurčitou 7 j0384715 Licenční činnost (2) •zahraniční banky ze zemí mimo EU rovněž žádají o licenci •banky se sídlem v EU mohou využívat princip jednotné licence –Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2013/36/EU ze dne 26. června 2013 o přístupu k činnosti úvěrových institucí a o obezřetnostním dohledu nad úvěrovými institucemi a investičními podniky, o změně směrnice 2002/87/ES a zrušení směrnic 2006/48/ES a 2006/49/ES –jedna licence dává bance možnost vykonávat bankovní služby i na území jiného členského státu Evropské unie (hostitelský stát) bez nutnosti získat licenci od příslušného orgánu tohoto hostitelského státu, musí pouze splnit oznamovací proceduru –dohled nad pobočkou zahraniční banky vykonává orgán dohledu domovského státu, orgán dohledu hostitelského státu může od pobočky banky vyžadovat pravidelná hlášení 8 j0384715 Licenční činnost (3) •zánik bankovní licence dnem: –nabytí právní moci rozhodnutí o odejmutí licence ČNB: •při přetrvávajících závažných nedostatcích v činnosti banky, při úpadku banky nebo pobočky zahraniční banky z jiného než členského státu, byla-li licence získána na základě nepravdivých údajů, když banka nezahájila svou činnost ve stanovené lhůtě –ke kterému se banka zrušuje (s likvidací) –od kterého podle rozhodnutí valné hromady banka nebude dále vykonávat činnost, k níž je potřeba bankovní licence, –výmazu banky z obchodního rejstříku (bez likvidace), –ke kterému nabylo právní moci rozhodnutí o zákazu činnosti banky na území ČR 9 j0384715 10 •Zdroj: ČNB: Zpráva o výkonu dohledu nad finančním trhem 2020, s. 26. j0384715 Povolovací činnost •předchozí souhlas ČNB je vyžadován: –k uzavření smlouvy, na jejímž základě dochází k jakékoliv dispozici s obchodním závodem nebo jeho částí –k rozhodnutí valné hromady o zrušení banky, k fúzi nebo rozdělení banky –k převodu jmění na banku jakožto společníka –k rozhodnutí valné hromady o snížení základního kapitálu banky (není-li důvodem úhrada ztráty) •informační povinnost vzniká v případech: –zamýšlené změny stanov –personálních změn ve statutárním orgánu banky, správní radě a dozorčí radě banky –záměru založit právnickou osobu v zahraničí nebo se na ní majetkově podílet 11 j0384715 Stanovování pravidel obezřetného podnikání bank •zákony + přímo závazné předpisy EU + opatření a vyhlášky ČNB = pravidla obezřetného podnikání bank: –pravidla kapitálové přiměřenosti –limity úvěrové angažovanosti –poskytování informací •každoročně zveřejňovat výroční zprávu •ve svých prostorách informovat klienty o podmínkách pro přijímání vkladů, poskytování úvěrů a poskytování dalších bankovních služeb •zavést postupy pro vyřizování stížností klientů •na webu uveřejňovat základní údaje o sobě, o složení akcionářů, o složení konsolidačního celku, o své činnosti a finanční situaci –pravidla tvorby rezerv a opravných položek –udržování povinných minimálních rezerv –požadavky na řízení likvidity –pojištění vkladů 12 j0384715 Dohledové činnosti •druhy dohledu: –dohled na dálku •využívá informace bank ze stanovených výkazů a z auditorských zpráv, veřejně dostupných databází a informací jednorázově získaných přímo od bank –dohled na místě •pro získání detailního přehledu o aktivitách příslušné banky, určení jejího rizikového profilu a optimalizace formy dohledu 13 j0384715 Reakce na zjištěné nedostatky (1) •banky jsou povinny postupovat tak, aby: –nepoškozovaly zájmy vkladatelů –neohrožovaly bezpečnost a stabilitu banky –dodržovaly podmínky stanovené licencí a právními předpisy •pokud ne → nedostatek 14 j0384715 Reakce na zjištěné nedostatky (2) •ČNB může bance uložit, aby: –udržovala kapitál nad minimální požadovanou úrovní –uplatňovala specifické zásady a postupy pro tvorbu rezerv a opravných položek nebo pro stanovení kapitálových požadavků –omezila, ukončila nebo neprováděla některé obchody, operace nebo činnosti –omezila distribuční síť –snížila rizika spojená s jejími činnostmi, produkty nebo systémy –použila zisk po zdanění přednostně k doplnění rezervních fondů nebo ke zvýšení základního kapitálu –ve stanovené lhůtě odstranila nedostatek v činnosti –dodatečně nebo častěji předkládala výkazy –plnila zvláštní požadavky na likviditu a na dodatečné zveřejňování informací –dodržela přísnější omezení rozdělení zisku po zdanění –vyměnila člena statutárního orgánu, člena správní rady, člena dozorčí rady nebo osobu ve vedení banky –vytvořila odpovídající výši opravných položek a rezerv –snížila nebo zvýšila základní kapitál ve stanoveném rozsahu –aj. 15 j0384715 Reakce na zjištěné nedostatky (3) •ČNB je oprávněna i: –změnit licenci vyloučením nebo omezením některých činností –nařídit mimořádný audit na náklady banky –zakázat nebo omezit provádění operací s osobami, které jsou spjaty úzkým propojením s bankou nebo mají k bance zvláštní vztah –pozastavit výkon hlasovacích práv akcionáři nebo akcionářům zodpovědným za protiprávní jednání –uveřejnit informaci o tom, která osoba je odpovědná za protiprávní jednání a jaká je jeho povaha –odejmout bance licenci 16 j0384715 Reakce na zjištěné nedostatky (4) •ČNB je oprávněna vydat i opatření obecné povahy: –v případě hrozby či již existence makroobezřetnostního nebo systémového rizika –umožňuje: •bankám, pobočkám zahraničních bank, skupině druhově určených bank nebo poboček zahraničních bank stanovit dočasnou výjimku z dodržování povinností nebo pravidel, dočasně zakázat nebo omezit některé činnosti nebo obchody, nebo stanovit dočasně jiné lhůty a periodicitu pro plnění informačních povinností 17 j0384715 Instituce bankovního dohledu •procesu bankovní regulace a dohledu se účastní: –regulující subjekty (regulatorní instituce) –regulované subjekty (banky) –externí auditorské firmy 18 j0384715 Nezávislost regulátora •předpoklad pro efektivní fungování regulace a dohledu •nezávislost: –personální –finanční –funkční –institucionální 19 j0384715 Regulující subjekty •centrální banka •ministerstvo financí •specializovaná instituce 20 j0384715 Centrální banka •výhody: –informační provázanost –úloha centrální banky v platebním styku –institucionální předpoklady pro řešení finanční krize –funkce věřitele poslední instance –velká nezávislost centrální banky ve většině zemí – a tím i odolnost vůči výkyvům politického cyklu •nevýhody: –možný konflikt zájmů mezi měnovou politikou a bankovní regulací a dohledem –reputační riziko 21 j0384715 Ministerstvo financí a specializovaná instituce •ministerstvo financí: –hlavní nevýhoda: nelze zajistit nezávislost regulace a dohledu •specializovaná instituce: –vládní i nevládní –výhoda: •větší autonomie pro její rozhodování –kvalita regulace a dohledu nezávislou institucí je však silně ovlivněna kvalitou, zkušenostmi a vzděláním jejích pracovníků 22 j0384715 23 •Zdroj: MASCIANDARO, D. a D. ROMELLI, 2015. Central Bankers as Supervisors: Do Crises Matter? Baffi Carefin Centre Research Paper Series, No. 2015-4, s. 3. j0384715 24 •Zdroj: MASCIANDARO, D. a D. ROMELLI, 2015. Central Bankers as Supervisors: Do Crises Matter? Baffi Carefin Centre Research Paper Series, No. 2015-4, s. 7. j0384715 Instituce samoregulace •profesní uskupení regulovaných subjektů •výhody: –jsou schopny pružně reagovat na měnící se tržní podmínky –přijímají mechanismy, které jsou nejefektivnější a nejméně deformují trh –jsou schopny identifikovat problémy hned v počátku a zabránit tak vypuknutí krize •v ČR Česká bankovní asociace: –angažuje se v přípravách zákonných norem týkajících se bankovnictví a financí s cílem podporovat stabilitu podmínek a atraktivitu podnikatelského prostředí v ČR –buduje vztahy s veřejností a podporuje finanční vzdělávání –zastupuje zájmy členů i ČR v mezinárodních bankovně-finančních uskupeních –zaměřuje se na prevenci obecné finanční a kybernetické kriminality 25 j0384715 Institucionální uspořádání regulace a dohledu 26 j0384715 Sektorový (odvětvový) model •dle základních sektorů finančního zprostředkování •má čistě empirický základ – opírá se o historický vývoj •ve třech variantách: –oddělené regulatorní instituce –částečná integrace dohledu –úplná integrace dohledu 27 j0384715 Funkcionální model •teoretický základ - opírá se o typologii tržních selhání •4 základní obory regulace a dohledu: –regulace a dohled obezřetného podnikání finančních institucí –regulace a dohled zneužití trhů s cílem chránit klienty –regulace a dohled bankovního sektoru jako celku –regulace a dohled nad konkurenčním prostředím •ve třech variantách: –oddělené regulatorní instituce –částečná integrace –úplná integrace 28 j0384715 29 30 •Zdroj: Bízek, T., 2016: Srovnání organizace dohledu nad finančním trhem v jednotlivých zemích Evropské unie, s. 59. 31 •Zdroj: Bízek, T., 2016: Srovnání organizace dohledu nad finančním trhem v jednotlivých zemích Evropské unie, s. 64. j0384715 Faktory pro integraci regulace a dohledu •vývoj finančních trhů •potřeba uplatňovat konzistentní politiku regulace a dohledu ve vztahu k různým odvětvím finančního zprostředkování tak, aby se omezilo působení regulace a dohledu na hospodářskou soutěž •dosažení synergických efektů •úspory z rozsahu •odstranění případných duplicit (a současně i toho, že některé aktivity nebyly naopak regulovány a dohlíženy vůbec) •rozsah trhu 32 j0384715 Uspořádání regulace a dohledu v ČR do konce března 2006 •sektorový model, 3 nezávislé instituce: –ČNB –Komise pro cenné papíry –ministerstvo financí •→ Dohoda o spolupráci mezi ČNB, MF a KCP –cílem bylo zajistit uplatňování obdobných kritérií a postupů při výkonu dohledu –povinnost informovat jinou stranu dohody o nedostatcích, ukládaných opatřeních a sankcích, které by pro ni mohly mít význam –spolupráce v oblasti licencování –snaha zamezit vícenásobné regulaci 33 j0384715 Regulace a dohled nad finančním trhem v ČR po 1.4.2006 •sjednocení dohledu v ČNB •rozdělení regulace: –ministerstvo financí – primární legislativa –ČNB – sekundární legislativa • 34 j0384715 Centrální banka jako věřitel poslední instance •poskytnutí úvěrové pomoci bance, která čelí problémům s likviditou •základy teorie věřitele poslední instance: v 19. stol. klasický ekonom W. Bagehot: –úloha věřitele poslední instance spočívá v úvěrování nelikvidních, avšak solventních bank –tyto úvěry musí být úročeny sankční úrokovou sazbou –úvěry jsou určeny pouze solventním bankám, které jsou schopné poskytnout dostatečně kvalitní zajištění –věřitel poslední instance musí ještě před vypuknutím problémů jasně deklarovat, za jakých podmínek je bankám připraven poskytnout úvěr •poskytnutí likvidní podpory je zcela na rozhodnutí věřitele poslední instance •většinou v případě hrozby systémového rizika •je přiznáním nedokonalosti trhů 35 „too big to fail“ „too important to fail“ j0384715 •M Ě J T E S E H E Z K Y •J 36