INFORMAČNÍ SYSTÉMY VE VEŘEJNÉ SPRÁVĚ 1. Úvod do teorie informačních systémů Ing. Radim Dolák, Ph.D. üZnát rozdíly mezi daty, informacemi a znalostmi üDefinovat pojem informační systém (IS) üPochopit celý životní cyklus IS a rozlišit jeho jednotlivé fáze üZnát základní součásti a komponenty IS üMít přehled o vlastnostech a požadavcích na IS üOrientovat se v klasifikaci IS ü ü ü Cíle přednášky qjsou jen potenciální informace, které na informace zhodnocuje až informační proces (subjekt řízení) qbezchybně i včas doručená zpráva nemusí mít pro řídícího pracovníka informační charakter. qpředstavují odraz jevů, procesů a vlastností, které existují a probíhají v části reálného světa, kterou odrážejí. qjsou vyjádřením skutečnosti a myšlenek v předepsané podobě tak, aby je bylo možné přenášet a zpracovávat. • • • • • • • Data qInformace jsou výsledkem zpracování dat. qTento proces přetváří data tak, aby mohl příjemce výsledek použít, aby zvýšil svou „úroveň vědění“. qJe nutné zahrnout nejen data, které slouží na vypracování vybrané varianty, ale všechna data použitá na vypracování všech variant, ze kterých se vybírá řešení. Informací rozumíme přetvořená data, kterým uživatel připisuje určitý význam, které uspokojují konkrétní informační objektivní potřebu svého příjemce. • • • • • • • Informace •Hodnocení kvality informací z hlediska obsahu: Informace •Hodnocení kvality informací z hlediska formy: Informace qznalosti (knowledge) jsou klíčovým faktorem „znalostní ekonomiky“ qpředstavují zobecněné poznání reality dané vzájemnou interakcí zkušeností, faktů, vztahů, hodnot, myšlenkových procesů a významů qsouvisejí s vymezováním pojmů, s kategorizací a s definováním hypotéz a s odvozováním závěrů qvytvářejí systémový rámec pro vznik nových informací spočívajících v tom, že umožňují rozpoznat potřebný informační obsah dat qna rozdíl od dat jsou relativně stálejší, představují vyšší stupeň abstrakce • • • • • Znalosti qsystémy kromě bází dat pracují také s bázemi znalostí qsetkáváme se s nimi pod označením Knowledge Management qsystémy pro správu expertních znalostí, systémy uchovávající organizačních znalosti (směrnice, postupy, integrované workflow), systémy na podporu rozhodování atd. • • • • • • • • • Znalosti qvrcholem pyramidy: data->informace->znalosti->moudrost qnejvyšší stupeň lidského poznání obohacené o hodnotící měřítka jednotlivce a jeho vztah k okolnímu světu. • • • • • • • Moudrost • • • • • • • Informační pyramida z pohledu stupně poznání qzískávání a poskytování informací, qreprezentace informací daty, qshromažďování, vyhodnocování a ukládání dat na hmotné nosiče quchovávání, vyhledávání, úprava nebo pozměňování dat, qjejich předávání, šíření, zpřístupňování, výměna, třídění nebo kombinování, qblokování a likvidace dat ukládaných na hmotných nosičích qje prováděna správci, provozovateli a uživateli informačních systémů prostřednictvím technických a programových prostředků. • • • • • • • Informační činnost •Termín „informační systém“ se skládá ze dvou pojmů: qinformace, qsystém. • • • • • • Informační systém •„Informační systém (IS) budeme chápat jako komplex lidí, informací, systému řízení chodu IS, který zabezpečuje těsné a logické propojení na prostředí, systému organizace práce spojeného s provozem a využitím IS, technických prostředků a metod zabezpečujících sběr, přenos, aktualizaci, uchování a další zpracování dat pro tvorbu a prezentaci informací pro potřeby uživatelů a použité informační technologie.“ (Vaněk, Šperka, 2014) • • • • • Informační systém - definice qSprávcem informačního systému je subjekt, který určuje účel a prostředky zpracování informací a za informační systém odpovídá. qProvozovatelem informačního systému je subjekt, který provádí alespoň některé informační činnosti související s informačním systémem. qProvozováním informačního systému veřejné správy může správce pověřit jiné subjekty. • • • • • • • Informační systém – správce/provozovatel qHardwarové vybavení včetně síťových a komunikačních prostředků (hardware), qoperační a databázové systémy (základní software), qdatové zdroje (dataware), qlidé, aktivní součást IS (peopleware), qzakomponování IS do podnikového systému řízení a jeho konzistence s podnikovými procesy (orgware). • • • • • • • Informační systém - komponenty • • • • • • Informační systémy - architektura • • • • • • Informační systémy - architektura EIS (Exekutive IS), podpora vrcholového řízení, strategické řízení DWH MIS (Management IS), podpora taktické úrovně řízení Subsystém OIS (Office Information System) vytváří systém pomocí standardních kancelářských a komunikačních prostředků pro podporu kancelářských prací (editory, tabulkové procesory, Access, pošta, icq…) a prostupuje všemi úrovněmi řízení. EDI (Electronic Data Interchange), což je v podstatě standard pro elektronickou výměnu dat. TPS (Transaction Processing System), podpora hlavních činností podniku na operativní úrovni (provozní úroveň řízení, sledování transakcí – tj. jednotlivých výrobních operací). TPS mohou obsahovat dílčí komponenty, jako jsou například: CAD – Computer Aided Design CAM – Computer Aided Manufacture -automatizovaná podpora řízení výrobních procesů CAQ – Computer Aided Quality - kontrola procesu výroby a kvality produkce CAP – Computer Aided Planning - automatizace plánování CIS – Customer IS - styk se zákazníkem (např. odečty) GIS – mapy, práce s prostorovými daty RIS – Reservation IS, rezervační systémy Zákaznické úlohy •Každý proces vývoje IS lze definovat prostřednictvím životního cyklu. Obecně se uvádějí následující základní etapy: qzachycení požadavků na systém co se týká zejména funkčnosti, designu, návaznosti a integrace s ostatními systémy, qtvorba konceptuálního modelu, qtvorba implementačního modelu, qimplementace a zavedení, qtestování, qudržování systému a provoz, qstažení systému z užívání. Životní cyklus informačního systému •Nároky na informační systém jsou ovlivňovány celou řadou faktorů: qvelikost organizace a s tím spojený objemem dat a informací, qrůzné geografické členění, qrůzné hierarchické členění s řadou vztahů a souvislostí, qúroveň otevřenosti systému vůči externím uživatelům, qpožadovaná úroveň zabezpečení atd. • • • • • • • Požadavky na informační systém Požadavky na informační systém •Integrovanost qVšechny jevy a procesy v podniku nebo organizaci spolu souvisí a vzájemně se ovlivňují. qPodnikový informační systém je musí věrně zobrazovat a přesně popisovat. Informace musí být přesné, aktuální a uspořádané. • Požadavky na informační systém •Pružnost a otevřenost qKvalitní software musí být schopen reagovat na vývoj v oblasti informačních technologií a musí být propojitelný s jinými systémy. qZároveň je nutné, aby systém byl se zvyšujícími se požadavky schopen rozvíjet svou funkčnost v měnícím se prostředí (legislativa, organizace, partneři atd.). qMusí zabezpečovat správným lidem správné informace ve správný čas a mít možnost informace třídit a hodnotit dle požadovaných kritérií. qOtevřenosti se dosahuje důsledným dodržováním všeobecně uznávaných standardů, nepoužíváním vlastních a nestandardních přístupů a řešení. • • • • • Požadavky na informační systém •Konzistentnost a nezávislost qKonzistentnost a nezávislost zahrnují především hladký přechod na nový systém práce, nízké náklady na zaškolení a správu, jednotné prostředí, komunikace s ostatními softwarovými platformami firmy nebo jejích partnerů, podpora mobilních nebo vzdálených uživatelů. qNezávislost znamená provozovatelnost v různých databázových prostředích a pod různými operačními systémy • Požadavky na informační systém •Standardizace qSystém by měl vyhovovat standardům daným státními, oborovými, firemními a dalšími normami. qZde patří i management kvality ISO9000, mapování a dokumentace firemních procesů, rozšiřitelnost, nové agendy, evidence, know-how atd. • •Adaptabilita qSystém dovoluje použití v různých organizačních strukturách s různým počtem organizačních úrovní. • Požadavky na informační systém •Parametrizovatelnost qMožnosti, které systém poskytuje, jsou nastavitelné pomocí parametrů. Jedná se jak o systémová nastavení, tak o nastavení uživatelská. • •Přístupnost qDo systému je umožněn současný přístup více uživatelů na různých úrovních. • Požadavky na informační systém •Distribuovanost qZpracování dat je prováděno na místech, požadovaných organizací podniku, obvykle přímo u koncových uživatelů nebo u nadřízené organizační složky. • •Bezpečnost a stabilita qzabezpečení proti vnitřnímu i vnějšímu zneužití, qzamezení provozním výpadkům, qzabezpečení rekonstrukce dat atd. qpřístup k datům je umožněn autorizovaným uživatelům qpomocí vestavěných funkcí, transakčního zpracování a replikací je zajištěna integrita dat i v rozsáhlých sítích q Požadavky na informační systém •Komplexnost qPostižení celé problematiky a vazeb mezi částmi systému qV systému na sebe navazují údaje o odběratelích, dodavatelích, plátcích, místech odběru a měřidlech, veškeré ceníky a číselníky • •Dlouhá životnost qOrganizace musí v rámci vlastních kapacit anebo dostupnosti reálných řešení, která jsou na trhu, zvolit takový informační software, který zaručí dlouhodobou životnost bez nároků na jeho zásadní restrukturalizaci v průběhu několika let. Požadavky na informační systém •Jednoduchost a ergonomičnost qŘešení musí vycházet z praxe. Musí být jednoduché, uživatelsky přátelské, přinášet ulehčení rutinní administrativy, zamezovat možnosti odložení nebo ztráty dokumentů. • •Dynamičnost qSystém je připravený na spolupráci s jinými systémy a vychází takové spolupráci vstříc. Požadavky na informační systém DĚKUJI ZA POZORNOST