Prezentace předmětu: Podnikání na Internetu Vyučující: doc. Mgr. Petr Suchánek, Ph.D. Název prezentace Název projektu Rozvoj vzdělávání na Slezské univerzitě v Opavě Registrační číslo projektu CZ.02.2.69/0.0./0.0/16_015/0002400 Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz Podnikání na Internetu Přednáška 3 doc. Mgr. Petr Suchánek, Ph.D. Internetové tržiště •Internetové tržiště (e-tržiště) je ve své podstatě virtuální místo, kde se střetává poptávka mnoha odběratelů s nabídkou mnoha dodavatelů. Na internetovém tržišti stejně jako na tržišti klasickém dochází k nejrůznějším jednáním mezi dodavateli a odběrateli, která vedou k uzavírání konkrétních obchodů. •Online tržiště (anglicky Online Marketplace) je webová stránka s nabídkou více dodavatelů. Na online tržišti lze vybírat z nabídky různých firem a jejich nabídku porovnávat. Je to podobné jako procházet stánky na klasickém tržišti, je zde nabídka řady firem pod jednou střechou. 3 csvukrs Internetové tržiště •Online tržiště je v principu e-shop, ve kterém lze porovnávat nabídku více dodavatelů, přičemž provozovatel tržiště je třetí strana. •Pro klasický e-shop je typické, že jej provozuje jeden prodejce. •Na online tržišti je více různých dodavatelů. Provozovatel je odpovědný za fungování, bezpečnost. Zajišťuje kompletně provozní platformu, integraci s platebními nástroji či bránami, kompletní objednávkový a platební proces. •Dodavatelé mají možnost přidávat svoji nabídku a dostávat peníze od zákazníků. Za to platí provozovateli tržiště provizi (paušálně nebo procento z prodeje), zákazníci mají možnost vybírat, třídit, porovnávat a zaplatit. • 4 csvukrs Internetové tržiště •Tržiště jsou obvykle zaměřena na jeden typ zboží či služeb nebo na jeden segment (například tržiště s aplikacemi, tržiště s uměním a podobně). Existují samozřejmě i velká tržiště se širokou nabídkou, jako jsou eBay, Amazon nebo Alibaba. •Typy tržišť –tržiště zaměřená svojí nabídkou na firmy (tzv. B2B tržiště); –tržiště firem zaměřená na koncové zákazníky B2C; –tržiště, kde prodávají lidé lidem - například své výrobky nebo použité věci (C2C tržiště) ty jsou často komunitně fungující; –tržiště zajišťující obchod mezi dvěma stranami (P2P - Peer-to-Peer). • 5 csvukrs Internetové tržiště 6 Model Charakteristika Prodejní model Internetové tržiště je primárně zaměřeno na odbyt výrobků zakládajících subjektů. Nejčastějším modelem je vytvoření aliance dodavatelů, kteří nejsou vůči sobě v konkurenčním postavení, naopak se svými produkty vhodně doplňují. Jejich náklady na prodej zboží jsou v tomto případě mnohem nižší než v případě klasické formy prodeje, protože jsou rozloženy mezi více subjektů. Nákupní model Zakladatelem tohoto typu tržiště bývá nejčastěji jeden silný podnikatelský subjekt nebo aliance více subjektů, kteří jsou významnými odběrateli a mají značnou vyjednávací sílu. Spojení nákupního a prodejního modelu Může se jednat například o elektronický model inzertního serveru. Takto postavené elektronické tržiště bývá provozováno nejčastěji třetím nezávislým subjektem. csvukrs Internetové tržiště •Prodejní model • • 7 csvukrs Internetové tržiště •Nákupní model • • 8 csvukrs Internetové tržiště 9 •Propojení nákupního a prodejního modelu • • csvukrs Internetové tržiště •Charakteristické znaky internetových tržišť –Centralizovaný tržní prostor; –Neutralita; –Standardizované kontrakty, dokumenty, výrobky; –Záruka integrity trhu; –Platební a clearingové služby; –Důvěra a anonymita. • • 10 csvukrs Internetové tržiště 11 Kategorie Charakteristika Agregátor Seskupení nabídkových katalogů mnoha výrobců (e-Chemicals, Chemdex, MetalSite, PlasticsNet). Obchodní středisko Prodávající získají v internetovém středisku virtuální výlohu obchodu, kde mohou vystavovat své výrobky (informace o výrobku, hodnotící studie, reference apod.). Vystav a listuj Informační tabule, kde kupující i prodávající prezentují své nabídky a požadavky (Catex, CreditTrade, TechEx). Musí zde existovat i metody vzájemné komunikace mezi prodávajícími a kupujícími. Aukční trh Více nakupujících a prodávajících se konkurenčně uchází o kontrakty (konkurenční ucházení o výrobky za nižší ceny) (e-STEEL, Manheim Online, Cattle Offerings). Plně automatizované tržiště Centralizovaný trh zejména, nikoliv výhradně, pro standardizované nebo komoditní výrobky. Funguje zde automatické vytváření objednávek a efektivní online mechanismus tvorby cen (e-STEEL, PaperExchange). csvukrs Internetové tržiště •Podle členských a vlastnických struktur dělíme Internetová tržiště na: –tržiště s otevřeným členstvím; –tržiště s uzavřeným členstvím. •Do otevřených internetových tržišť se může zaregistrovat prakticky jakýkoliv subjekt. 12 csvukrs Internetové tržiště •Uzavřená tržiště jsou obvykle uzavřená seskupení prodávajících a nakupujících subjektů, jež jsou představovány většími podniky a vstup a možnost obchodování do takového typu tržiště mohou být kladeny různé podmínky, například: –kvalifikovanost management; –dobré image; –kapitál firmy; –finanční stabilita; –systémy řízení jakosti; –a další. 13 csvukrs Internetové tržiště 14 Typ vlastnictví Charakteristika Vlastnictví tržiště jednou skupinou uživatelů s uzavřeným členstvím Tržiště vlastní obchodníci nebo makléři, kteří pracují pro prodávající a nakupující. Noví členové si musí zakoupit majitelský podíl (tzv. “křeslo”). (www.worldins.com) ·Výhoda – formování trhu majiteli pro zisk ·Nevýhoda - možné anti-konkurenční praktiky majitele Vlastnictví několika skupinami uživatelů s otevřeným členstvím Tento model není spojen s vlastnictvím podílu. Člen dostane licenci pro používání tržiště (licence přenosná nebo nepřenosná). ·Výhoda – možnost vyrovnávat konkurenční zájmy každé skupiny. ·Nevýhoda – relativně dlouhý čas pro nastartování plnohodnotné spolupráce mezi skupinami. •Podle typu vlastnictví csvukrs Internetové tržiště 15 Typ vlastnictví Charakteristika Vlastnictví jedním nebo několika komerčními investory s otevřeným členstvím Vlastnictví a řízení tržiště jedním investorem nebo skupinou investorů tak, aby vytvářelo zisk. (jeden z nejčastějších modelů) (např. Catex, CreditTrade, e.Chemicals, Elinex, PaperExchange, PlasticNet, National Transport Exchange, TechEx). Vlastnictví vládou Tržiště B2B je vnímáno tak, že poskytuje významný veřejný prospěch. Rozvoj B2B je v souladu s národním zájmem. (Cayman Islands – www.cisx.com.ky •Podle typu vlastnictví csvukrs Internetové tržiště 16 •Podle sortimentu Typ Charakteristika Horizontální Tato tržiště nemají zaměření na konkrétní průmyslové odvětví, ale naopak zapojují do obchodování firmy napříč všemi odvětvími. Vertikální Jsou zaměřena na konkrétní průmyslový obor, např. na chemický průmysl, hutní a kovodělnou výrobu, zdravotní potřeby, a zapojují do svého obchodování firmy podnikající v daném průmyslovém odvětví. Komoditní burzy Jsou určeny pro obchodování pouze s konkrétními komoditami. csvukrs Internetové tržiště 17 •Tvorba cen na internetových tržištích Způsob tvorby ceny Charakteristika Fixní oceňování Typické pro klasické internetové obchody a model Agregátoři. Vyjednávání Typické pro model Vystav a listuj Dynamické oceňování - Aukční trhy Vedené prodávajícím nebo kupujícím. Elektronické systémy automatického obchodování Plně automatizované internetové tržiště. Nabídka i poptávka musí mít mimo charakteristické znaky a objem stanovenou fixní nebo limitní cenu. Na základě těchto parametrů dojde k automatickému propojení prodávajících a kupujících. csvukrs 18 Děkuji za pozornost Otázky? csvukrs