Projektování informačních systémů 1 Informační technologie Doc. Mgr. Petr Suchánek, Ph.D. Doc. RNDr. Ing. Roman Šperka, Ph.D. Převzato od: Ing. Dominik Vymětal, DrSc. Pojem informační společnost a informace oInformační společnost: n použití technologií zpracování informací ve všech oblastech společenského života oInformace: nV informační společnosti nabývá pojem informace nejvyšší důležitosti, jedná se prakticky o stejnou důležitost jakou mají pojmy čas, prostor, hmota. http://nb.vse.cz/kfil/elogos/miscellany/slapa103.pdf > Pojem informační společnost a informace oRůzný význam definice informace v různých vědeckých disciplínách n filozofie: oVnímatelný obsah obrazu skutečnosti, který je možno využít pro život člověka oMíra uspořádanosti nteorie komunikace: oObsah procesu lidské komunikace, přenos zpráv nkybernetika: oObsah toho , co se vymění s vnějším světem, když se mu přizpůsobujeme a působíme na něj ( Wiener) oProces předávání zpráv z jednoho systému do druhého, tyto zprávy mění stav druhého systému > Pojem informační společnost a informace - 2 nmatematika: oNeenergetická veličina, jejíž hodnota je úměrná zmenšení entropie systému oZpráva, která omezuje nebo odstraňuje nejistotu nekonomika: oKlasický ekonomický zdroj nnáš každodenní pohled: oJednoduše zpráva nebo sdělení – prostředek lidské komunikace ve společnosti oVše co přispívá ke snížení naší nevědomosti nObecně: informace jsou data, kterým přidáváme určitý význam n > Data, informace oV běžném životě nám tyto pojmy splývají jako synonyma. nJsou pro nás odrazem reálného světa nJe pro nás těžké je samostatně definovat, aniž bychom využili jich samých oPro rozlišení je nutno zvážit, k jakému účelu se používají nData : njsou to údaje ( signály), které umíme přenést, uchovat, dále zpracovat atd. nVyjadřují odraz vlastní skutečnosti nV ekonomické praxi mají význam zpráv n > Data, znalosti - 2 nInformace: oPoužíváme-li data k rozhodování, dostávají význam informace oViz definice dříve, navíc mají další význam dle způsobu použití nZnalosti: oPeter F.Drucker: znalosti jsou nutné pro konverzi dat na informace (manažerský pohled) oVodáčková, Vodáček: znalosti používáme pro konverzi vstupních údajů ve výstupní n > Systém oSystém je zpravidla definován jako množina určitých entit, které se nacházejí v interakci pomocí vzájemných vazeb oHranice systému – důležitý pojem pro definici námi modelované reality. Hranice odděluje systém od okolí. oPokud systém s okolím reaguje, jedná se o otevřený systém. Pokud ne, je systém uzavřený. > Úvod a shrnutí - Systém Prvek Prvek Prvek Výstupní vazby Vstupní vazby > Systém II oSpolečné vlastnosti systému nJedná se o abstrakci od reality (model na různé rozlišovací úrovni , jehož vlastnosti jsou dány účelem modelování) nChování systému lze stručně charakterizovat jako příjem vstupů a jejich transformaci do výstupů nJednotlivé části systému mají vazby mezi sebou nStruktura systému je definována vlastnostmi jeho částí a složením těchto částí nHranice uvnitř systému vymezuje podsystémy > Příklady systémů oPočítačový systém oSluneční soustava oSystém katalogizace publikací oSystém klasifikace živočichů oA konečně také nInformační systém > Úvod a shrnutí 2 - Informační systém Informační systém je systém pro sběr, zpracování a prezentaci dat. Je to uspořádaná množina prvků - lidí, datových a informačních zdrojů a procedur jejich zpracování a odpovídajících vztahů mezi nimi sloužící dosažení stanovených cílů. Lidé Infor-mační zdroje Proce-dury Výstupy Vstupy Nemusí být automatizovaný > Informační systém oSystém – model nad ohraničeným úsekem objektů - účelově definovaná množina prvků a vazeb mezi nimi oIS – účelové uspořádání vztahů mezi lidmi, datovými zdroji a procedurami jejich zpracování oCíl informačního systému: nSbírat data, nZpracovávat data a poskytovat informace, nUchovávat data; nOdesílat data (/informace) > Objekt našeho zájmu oInformační systém realizovaný pomocí informačních technologií (tedy zúžené pojetí IS). oV tomto smyslu jde tedy o systém, kde jsou data zpracovávána nějakým aplikačním software, pomocí výpočetní techniky tak, že dochází k automatizaci určitých činností v organizaci. oV dnešním chápání oproti klasikům jde nejen o transformaci dat, ale o jejich přenos, analýzu a podporu v rozhodování. > Cílové chování oZ uvedené definice vyplývá, že IS je také třeba telefonní seznam, nebo kartotéka v knihovně. oMy se však zabýváme IS ve zúženém smyslu . oKaždý IS v našem pojetí souvisí s rozhodováním a tedy řízením organizace. oŘízení organizace směřuje k dosažení určitých cílů. oNáš IS je tedy z definice součástí řídícího systému a tedy musí vykazovat cílové chování. o > Zpětná vazba oZpětná vazba je případ, kdy výstup ze systému ovlivňuje jednu nebo více veličin na vstupu do systému. oPrincip zpětné vazby byl rozpracován zejména N.Wienerem. oDůsledek zpětné vazby: systém se může dostat do nestability (všichni známe hučení mikrofonu). oDochází k tomu tehdy, když výstupní veličina zvýší úroveň veličiny vstupní tak, že výsledné zesílení na výstupu je větší než 1. oZáporná zpětná vazba – používá se v regulačních obvodech (viz dále) – vliv zpětné vazby vede ke snížení výstupního signálu (odchylky). > Podnik jako regulační obvod diferenční člen –vybrané útvary regulátor-organizace trh Finanční management (plán vs.skut.,cash flow …) výroba, prodej, služ- by, personalistika, IS/IT, ostatní měřící člen marketing účetnictví Cíl Vstup Poruchy Poruchy Regulovaná veličina Výstup Zpětná vazba Informace o trhu, zákaznících… pomocné zpětné vazby (info o výrobě, zaměstnancích…) > Informační technologie oU informačních technologií rozeznáváme složky technickou a programovou /implementační/ informační. oModel technické infrastruktury lze definovat obecným blokovým schématem. oModel informační infrastruktury lze nejlépe charakterizovat hierarchickým modelem druhů IS. > Technologie a fáze zpracování dat v IS oPořízení dat oPřenos dat oZpracování dat oNásledný přenos dat oVyužití ( prezentace) dat nv operativním řízení nv taktickém řízení (MIS) nve strategickém řízení (EIS, Business intelligence) oArchivace dat o > Hierarchie IS > IS pro podporu rozhodování a řízení oZajišťují podporu vyhledávání , získávání, ověřování, zpracování a využití dat, informací a znalostí. (CBIS – computer based IS) oEDI – elektronický přenos dat oTPS – zpracování transakcí oOAS – automatizace administrativy oDSS – podpora rozhodování oES – expertní systémy oEIS – IS pro exekutivu oMIS – manažerské IS oCIM – počítačem integrovaná výroba oGIS – geografické IS o > Hlavní typy IS oTransakční – operační oManažerský IS – systém pro podporu a kontrolu operací probíhajících na operační úrovni oSystémy pro podporu rozhodování – zde se jedná již o první stupeň vyhodnocování manažerských informací s určitou predikcí oExpertní systémy – podávají návrhy na rozhodování na základě pravidel, stanovených experty případně s využitím fuzzy množin oBusiness intelligence – datové sklady, vyhodnocování ad hoc dotazů atd. > Strukturovanost – úroveň - funkcionalita úroveň řízení podpora transakcí manažerské IS systémy na podporu rozhodování podpora kvality modelování nad provozními daty ad hoc analýzy pomocné úlohy na podporu personalistiky, nákupu a prodeje vysoká nízká operativní taktická strategická úlohy strategického modelování expertní systémy strategického charakteru > Typy úloh a podpora IS dle Wolfa > Dimenze tvorby IS (Voříšek) oPři projektování i provozování IS je nutno na IS nahlížet z pohledu více dimenzí o1. skupina : úroveň integrace, abstrakce, časová dimenze nProcesy vývoje (specifikace, analýza, realizace, užití) nEtapy (strategie organizace, informační strategie, Úsp, …) o2. skupina: obsahové dimenze , resp. metodické a organizační, které se aplikují v každé fázi vývoje > Některé obsahové dimenze oData/informace – obsah, struktura, realizace datové základny oFunkce/procesy oOrganizační a legislativní aspekty oSoftware – architektura SW systému oHardware oEkonomicko-finanční aspekty > Metodicko-organizační dimenze oMetody, techniky, nástroje používané v etapách vývoje a užití IS oDokumenty a jejich návaznost (kdy a jak vznikají, jaký mají obsah a návaznost) oŘízení prací dané fáze cíl: minimalizace nákladů při dosažení stanovaných cílů ve stanoveném čase > Úloha IS/IT ve zlepšování managementu oInfrastruktura IS/IT je nervovým systémem podniku (Gates již 1995) oKdy přináší IT pozitivní efekt? njako součást celého řízení podniku, nikoli jako izolovaně pojatý nástroj nje-li ve shodě se strategickými a střednědobými cíli organizace nmíra přínosu je dána možností provést efektivní změnu v podnikání (podpora SFA - Sales Force Automation, SLA – Service Level Agreement,…) njestliže umožní procesy podporující Business intelligence, data mining, mobilitu a další nové oblasti IT n > růst zralost saturace pokles čas Životní cyklus výrobku a důvody pro informační projekty Informační podpora rozšiřování kapacit Informační podpora využívání kapacit Informační podpora marketingu zavedení příklad Informační podpora snižování nákladů > Životní cyklus - Bostonská matice > Hodnota IT pro organizaci oHistoricky se investičně náročné informační technologie řadily a stále ještě řadí k nákladovým faktorům v organizaci oOd 90. let se objevují snahy definovat IT jako SERVIS (ITIL - Information Technology Infrastructure Library, COBIT - Control Objectives for Information and related Technology aj.) oZákladní otázka: je IT tvůrce hodnot v organizaci? oDva přístupy: analytický a pragmatický o > Pátráme po hodnotě IT oDva přístupy: nRozdíl způsobený IT oTento přístup hledá závislost mezi investicemi do IT a jejich přínosem např. Vyšší obrat, nižší náklady, úspora pracovníků, zvýšený podíl na trhu atd. Otázkou je CO přinášejí investice do IT oParadox IT produktivity: „Věk počítačů je vidět všude kromě statistik“ (Robert Solow) oVýhodou je, že řada studií uvádí celkem ověřená dlouhodobá statistická data. oNevýhoda – lze jen těžko použít na konkrétní podnik. (viz naši produkční funkci) > Pátráme po hodnotě IT II oDva přístupy: nProcesní přístup: 4 zdroje hodnoty IT oHlavní otázkou je JAK přispívá IT k dosažení přínosů oNutnost vícedimenzionálního pohledu: nEkonomická efektivnost – za jaké ceny se nakupují technologie + TCO - Total Cost of Ownership nEkonomická účinnost – dopad IT do výkonnostních ukazatelů podniku – JAK dosáhnout maxima účinku na obchodní procesy nMožnost dosažení / realizace inovací v procesech v důsledku IT nMožnost dosažení flexibility podniku v důsledku IT n > Pátráme po hodnotě IT III o4 „P“ při hledání externích účinků: nPrice nProduct nPlacement nPromotion oVzájemný vztah 4P a 4zdrojů hodnoty ukazuje na přínosy v prostředí konkurence > 4P a 4 zdroje Efektivnost Účinnost Inovace Pružnost Price Možnost cenové diferenciace Product Možnost přizpůsobení zákazníkovi Placement Možnost marketingu z očí do očí Podpora nových prodejních kanálů Promotion Umožnit dodávky kamkoli > Obecné procesy v podniku oProcesy přidávající hodnotu (nákup, prodej, výroba, distribuce) oŘízení zdrojů (Základní prostředky a materiály, HR, IT, finance) oInovační činnosti (Marketing, Výzkum a vývoj) oŘízení (Vlastní řízení, Řízení struktury) > 4 zdroje a obecné procesy Efektivnost Účinnost Inovace Pružnost Přidání hodnoty Vyšší využití výrobních zdrojů Možnost outsourcingu Vytvoření nových kanálů Umožnit přesun investic Inovační činnosti Možnost interaktivního marketingu Umožnit spolupráci Řídící činnosti Zvýšení rychlosti rozhodování Informace kdykoli a kdekoli Řízení zdrojů Automatizace podpůrných činností Možnost flexibility zdrojů > Vztah mezi obchodní hodnotou a IT (Silvius 2006) Hospodářský účinek Např. obrat, náklady Faktory růstu ekonomické hodnoty IT Odvozené faktory růstu hodnoty IT Faktory umožňující IT služby Např. infrastruktura a data Např. softwarové aplikace Např. organizace IT > Způsoby vyjádření hodnoty oZde je situace více než nejasná oKlasické ekonomické výpočtové metody nTradiční metody jsou nedostatečné zejména tam, kde se jedná o vyjádření pružnosti a zahrnutí rizika (e-business atd.) oMožnost použití reálných opcí nHodnota reálné opce = NPV (net present value) + hodnota flexibility oPragmatická hodnocení > Pragmatické hodnocení hodnoty IT – rozdíl mezi finančními manažery a CIO oHodnocení investic n86% finančních manažerů hodnotí návratnost, dobu návratnosti nebo diskontované hodnoty (Silvius – výsledky z roku 2002) oCIO (Chief Information Officer) se orientují na dodržení nákladů projektů a snížení celkových nákladů svých oddělení oTCO – total costs of ownership náklady za celé období životnosti investice do IT, vhodné pro rozhodování o variantách projektů, nikoli pro IT jako celek. n > Pragmatické hodnocení II oJak IT podporují podnikové cíle – přeměna z nákladového faktoru v tvůrce hodnot oTotal value of opportunity (Gartner) nVelmi obecně: Software pro hodnocení souladu IT projektů se strategií a obchodními procesy organizace oRůzné formy auditu nDotazníky s bodovací škálou > Další důležité faktory oPlnění SLA nService level agreement nPřesné stanovení služeb IT jak co do obsahu tak co do časových parametrů nStanovení reakcí na požadavků uživatelů a poruchy oPolitická role CIO nMusí rozumět cílům a strategii svého podniku nPodle toho stanovovat cíle IT nDefinice cílů jazykem uživatele nZískání podpory rozhodujících stakeholderss o > Děkuji za pozornost. Otázky?