Projektování informačních systémů 1
Informační technologie
Doc. Mgr. Petr Suchánek, Ph.D.
Doc. RNDr. Ing. Roman Šperka, Ph.D.
Převzato od: Ing. Dominik Vymětal, DrSc.

Pojem informační společnost a informace
oInformační společnost:
n použití technologií zpracování informací ve všech oblastech společenského života
oInformace:
nV informační společnosti nabývá pojem informace nejvyšší důležitosti, jedná se prakticky o stejnou
důležitost jakou mají pojmy čas, prostor, hmota.
http://nb.vse.cz/kfil/elogos/miscellany/slapa103.pdf

>

Pojem informační společnost a informace
oRůzný význam definice informace v různých vědeckých disciplínách
n filozofie:
oVnímatelný obsah obrazu skutečnosti, který je možno využít pro život člověka
oMíra uspořádanosti
nteorie komunikace:
oObsah procesu lidské komunikace, přenos zpráv
nkybernetika:
oObsah toho , co se vymění s vnějším světem, když se mu přizpůsobujeme a působíme na něj ( Wiener)
oProces předávání zpráv z jednoho systému do druhého, tyto zprávy mění stav druhého systému

>

Pojem informační společnost a informace - 2
nmatematika:
oNeenergetická veličina, jejíž hodnota je úměrná zmenšení entropie systému
oZpráva, která omezuje nebo odstraňuje nejistotu
nekonomika:
oKlasický ekonomický zdroj
nnáš každodenní pohled:
oJednoduše zpráva nebo sdělení – prostředek lidské komunikace ve společnosti
oVše co přispívá ke snížení naší nevědomosti
nObecně: informace jsou data, kterým přidáváme určitý význam
n

>

Data, informace
oV běžném životě nám tyto pojmy splývají jako synonyma.
nJsou pro nás odrazem reálného světa
nJe pro nás těžké je samostatně definovat, aniž bychom využili jich samých
oPro rozlišení je nutno zvážit, k jakému účelu se používají
nData :
njsou to údaje ( signály), které umíme přenést, uchovat, dále zpracovat atd.
nVyjadřují  odraz vlastní skutečnosti
nV ekonomické praxi mají význam zpráv
n

>

Data, znalosti - 2
nInformace:
oPoužíváme-li data k rozhodování, dostávají význam informace
oViz definice dříve, navíc mají další význam dle způsobu použití
nZnalosti:
oPeter F.Drucker: znalosti jsou nutné pro konverzi dat na informace (manažerský pohled)
oVodáčková, Vodáček: znalosti používáme pro konverzi vstupních údajů ve výstupní
n

>

Systém
oSystém je zpravidla definován jako množina určitých entit, které se nacházejí v interakci pomocí
vzájemných vazeb
oHranice systému – důležitý pojem pro definici námi modelované reality. Hranice odděluje systém od
okolí.
oPokud systém s okolím reaguje, jedná se o otevřený systém. Pokud ne, je systém uzavřený.

>

Úvod a shrnutí - Systém
Prvek
Prvek
Prvek
Výstupní vazby
Vstupní vazby

>

Systém II
oSpolečné vlastnosti systému
nJedná se o abstrakci od reality (model na různé rozlišovací úrovni , jehož vlastnosti jsou dány
účelem modelování)
nChování systému  lze stručně charakterizovat jako příjem vstupů a jejich transformaci do výstupů
nJednotlivé části systému mají vazby mezi sebou
nStruktura systému je definována vlastnostmi jeho částí a složením těchto částí
nHranice uvnitř systému vymezuje podsystémy

>

Příklady systémů
oPočítačový systém
oSluneční soustava
oSystém katalogizace publikací
oSystém klasifikace živočichů
oA konečně také
nInformační systém

>

Úvod a shrnutí 2 -  Informační systém
Informační systém je systém pro sběr, zpracování a prezentaci dat. Je to uspořádaná množina prvků -
lidí, datových a informačních zdrojů a procedur jejich zpracování a odpovídajících vztahů mezi nimi
sloužící dosažení stanovených cílů.
Lidé
Infor-mační zdroje
Proce-dury
Výstupy
Vstupy
Nemusí být automatizovaný

>

Informační systém
oSystém – model nad ohraničeným úsekem objektů - účelově definovaná množina prvků a vazeb mezi nimi
oIS – účelové uspořádání vztahů mezi lidmi, datovými zdroji a procedurami jejich zpracování
oCíl informačního systému:
nSbírat data,
nZpracovávat data a poskytovat informace,
nUchovávat data;
nOdesílat data (/informace)

>

Objekt našeho zájmu
oInformační systém realizovaný pomocí informačních technologií (tedy zúžené pojetí IS).
oV tomto smyslu jde tedy o systém, kde jsou data zpracovávána nějakým aplikačním software, pomocí
výpočetní techniky  tak, že dochází k automatizaci určitých činností v organizaci.
oV dnešním chápání oproti klasikům jde nejen o transformaci dat, ale o jejich přenos, analýzu a
podporu v rozhodování.

>

Cílové chování
oZ uvedené definice vyplývá, že IS je také třeba telefonní seznam, nebo kartotéka v knihovně.
oMy se však zabýváme IS ve zúženém smyslu .
oKaždý IS v našem pojetí souvisí s rozhodováním a tedy řízením organizace.
oŘízení organizace směřuje k dosažení určitých cílů.
oNáš IS je tedy z definice součástí řídícího systému a tedy musí vykazovat cílové chování.
o

>

Zpětná vazba
oZpětná vazba je případ, kdy výstup ze systému ovlivňuje jednu nebo více veličin na vstupu do
systému.
oPrincip zpětné vazby byl rozpracován zejména N.Wienerem.
oDůsledek zpětné vazby: systém se může dostat do nestability (všichni známe hučení mikrofonu).
oDochází k tomu tehdy, když výstupní veličina  zvýší úroveň veličiny vstupní tak, že výsledné
zesílení na výstupu je větší než 1.
oZáporná zpětná vazba – používá se v regulačních obvodech (viz dále) – vliv zpětné vazby vede ke
snížení výstupního signálu (odchylky).

>

Podnik jako regulační obvod
diferenční člen
 –vybrané útvary
regulátor-organizace
trh
Finanční management
(plán vs.skut.,cash
flow …)
výroba, prodej, služ-
by, personalistika,
IS/IT, ostatní
měřící člen
marketing
účetnictví
Cíl
Vstup
Poruchy
Poruchy
Regulovaná
 veličina
Výstup
Zpětná vazba
Informace o trhu, zákaznících…
pomocné zpětné vazby (info o výrobě, zaměstnancích…)

>

Informační technologie
oU informačních technologií rozeznáváme složky  technickou a programovou /implementační/
informační.
oModel technické infrastruktury lze definovat obecným blokovým schématem.
oModel informační infrastruktury lze nejlépe charakterizovat hierarchickým modelem druhů IS.

>

Technologie a fáze zpracování dat v IS
oPořízení dat
oPřenos dat
oZpracování dat
oNásledný přenos dat
oVyužití ( prezentace) dat
nv operativním řízení
nv taktickém řízení (MIS)
nve strategickém řízení (EIS, Business intelligence)
oArchivace dat
o

>

Hierarchie IS

>

IS pro podporu rozhodování a řízení
oZajišťují podporu vyhledávání , získávání, ověřování, zpracování a využití dat, informací a
znalostí. (CBIS – computer based IS)
oEDI – elektronický přenos dat
oTPS – zpracování transakcí
oOAS – automatizace administrativy
oDSS – podpora rozhodování
oES – expertní systémy
oEIS – IS pro exekutivu
oMIS – manažerské IS
oCIM – počítačem integrovaná výroba
oGIS – geografické IS
o

>

Hlavní typy IS
oTransakční – operační
oManažerský IS – systém pro podporu a kontrolu operací probíhajících na operační úrovni
oSystémy pro podporu rozhodování – zde se jedná již o první stupeň vyhodnocování manažerských
informací s určitou predikcí
oExpertní systémy – podávají návrhy na rozhodování na základě pravidel, stanovených experty
případně s využitím fuzzy množin
oBusiness intelligence – datové sklady, vyhodnocování ad hoc dotazů atd.

>

Strukturovanost – úroveň - funkcionalita
úroveň řízení
podpora transakcí
manažerské IS
systémy na podporu rozhodování
podpora kvality
modelování nad provozními daty
ad hoc analýzy
pomocné úlohy  na podporu personalistiky, nákupu a prodeje
vysoká
nízká
operativní
taktická
strategická
úlohy strategického modelování
expertní systémy strategického charakteru

>

Typy úloh a podpora IS dle Wolfa

>

Dimenze tvorby IS (Voříšek)
oPři projektování i provozování IS je nutno na IS nahlížet z pohledu více dimenzí
o1. skupina : úroveň integrace, abstrakce, časová dimenze
nProcesy vývoje (specifikace, analýza, realizace, užití)
nEtapy (strategie organizace, informační strategie, Úsp, …)
o2. skupina: obsahové dimenze , resp. metodické a organizační, které se aplikují v každé fázi
vývoje

>

Některé obsahové dimenze
oData/informace – obsah, struktura, realizace datové základny
oFunkce/procesy
oOrganizační a legislativní aspekty
oSoftware – architektura SW systému
oHardware
oEkonomicko-finanční aspekty

>

Metodicko-organizační dimenze
oMetody, techniky, nástroje používané v etapách vývoje a užití IS
oDokumenty a jejich návaznost  (kdy a jak vznikají, jaký mají obsah a návaznost)
oŘízení prací dané fáze cíl: minimalizace nákladů při dosažení stanovaných cílů ve stanoveném čase

>

Úloha IS/IT ve zlepšování managementu
oInfrastruktura IS/IT je nervovým systémem podniku (Gates již 1995)
oKdy přináší IT pozitivní efekt?
njako součást celého řízení podniku, nikoli jako izolovaně pojatý nástroj
nje-li ve shodě se strategickými a střednědobými cíli organizace
nmíra přínosu je dána možností provést efektivní změnu v podnikání (podpora SFA - Sales Force
Automation, SLA – Service Level Agreement,…)
njestliže umožní procesy podporující Business intelligence, data mining, mobilitu a další nové
oblasti IT
n

>

růst
zralost
saturace
pokles
čas
Životní cyklus výrobku a důvody
 pro informační projekty
Informační podpora
rozšiřování kapacit
Informační podpora
 využívání kapacit
Informační podpora
marketingu
zavedení
příklad
Informační podpora
snižování nákladů

>

Životní cyklus - Bostonská matice

>

Hodnota IT pro organizaci
oHistoricky se investičně náročné informační technologie řadily a stále ještě řadí k
nákladovým faktorům v organizaci
oOd 90. let se objevují snahy definovat IT jako SERVIS (ITIL - Information Technology
Infrastructure Library, COBIT - Control Objectives for Information and related Technology aj.)
oZákladní otázka: je IT tvůrce hodnot v organizaci?
oDva přístupy: analytický  a pragmatický
o

>

Pátráme po hodnotě IT
oDva přístupy:
nRozdíl způsobený IT
oTento přístup  hledá závislost mezi investicemi do IT a jejich přínosem  např. Vyšší obrat, nižší
náklady, úspora pracovníků, zvýšený podíl na trhu atd. Otázkou je CO přinášejí investice do IT
oParadox IT produktivity: „Věk počítačů je vidět všude kromě statistik“  (Robert Solow)
oVýhodou je, že řada studií uvádí celkem ověřená dlouhodobá statistická data.
oNevýhoda – lze jen těžko použít na konkrétní podnik. (viz naši produkční funkci)

>

Pátráme po hodnotě IT II
oDva přístupy:
nProcesní přístup: 4 zdroje hodnoty IT
oHlavní otázkou je JAK přispívá IT k dosažení přínosů
oNutnost vícedimenzionálního pohledu:
nEkonomická efektivnost – za jaké ceny se nakupují technologie + TCO -  Total Cost of Ownership
nEkonomická účinnost – dopad IT do výkonnostních ukazatelů podniku – JAK dosáhnout maxima účinku na
obchodní procesy
nMožnost dosažení / realizace inovací v procesech v důsledku IT
nMožnost dosažení flexibility  podniku v důsledku IT
n

>

Pátráme po hodnotě IT III
o4 „P“ při hledání externích účinků:
nPrice
nProduct
nPlacement
nPromotion
oVzájemný vztah 4P a 4zdrojů hodnoty ukazuje na přínosy v prostředí konkurence

>

4P a 4 zdroje
Efektivnost
Účinnost
Inovace
Pružnost
Price
Možnost cenové diferenciace
Product
Možnost přizpůsobení zákazníkovi
Placement
Možnost marketingu z očí do očí
Podpora nových prodejních kanálů
Promotion
Umožnit dodávky kamkoli

>

Obecné procesy v podniku
oProcesy přidávající hodnotu (nákup, prodej, výroba, distribuce)
oŘízení zdrojů (Základní prostředky a materiály, HR, IT, finance)
oInovační činnosti (Marketing, Výzkum a vývoj)
oŘízení (Vlastní řízení, Řízení struktury)

>




4 zdroje a obecné procesy
Efektivnost
Účinnost
Inovace
Pružnost
Přidání hodnoty
Vyšší využití výrobních zdrojů
Možnost outsourcingu
Vytvoření nových kanálů
Umožnit přesun investic
Inovační činnosti
Možnost interaktivního marketingu
Umožnit spolupráci
Řídící činnosti
Zvýšení rychlosti rozhodování
Informace kdykoli a kdekoli
Řízení zdrojů
Automatizace podpůrných činností
Možnost  flexibility zdrojů

>

Vztah mezi obchodní hodnotou a IT
(Silvius 2006)
Hospodářský účinek
Např. obrat, náklady
Faktory růstu ekonomické hodnoty IT
Odvozené faktory růstu  hodnoty IT
 Faktory umožňující IT služby
Např.  infrastruktura a data
Např. softwarové aplikace
Např. organizace IT

>

Způsoby vyjádření hodnoty
oZde je situace více než nejasná
oKlasické ekonomické výpočtové metody
nTradiční metody jsou nedostatečné zejména tam, kde se jedná o vyjádření pružnosti a zahrnutí
rizika (e-business atd.)
oMožnost použití reálných opcí
nHodnota reálné opce = NPV (net present value) + hodnota flexibility
oPragmatická hodnocení

>

Pragmatické hodnocení hodnoty IT – rozdíl mezi finančními manažery a CIO
oHodnocení investic
n86% finančních manažerů hodnotí návratnost, dobu návratnosti nebo diskontované hodnoty  (Silvius –
výsledky z roku 2002)
oCIO (Chief Information Officer) se orientují na dodržení nákladů projektů a snížení celkových
nákladů svých oddělení
oTCO – total costs of ownership náklady za celé období životnosti investice do IT, vhodné pro
rozhodování o variantách projektů, nikoli pro IT jako celek.
n

>

Pragmatické hodnocení II
oJak IT podporují podnikové cíle – přeměna z nákladového faktoru v tvůrce hodnot
oTotal value of opportunity (Gartner)
nVelmi obecně: Software  pro hodnocení souladu IT projektů se strategií a obchodními procesy
organizace
oRůzné formy auditu
nDotazníky s bodovací škálou

>

Další důležité faktory
oPlnění SLA
nService level agreement
nPřesné stanovení služeb IT jak co do obsahu tak co do časových parametrů
nStanovení reakcí na požadavků uživatelů  a poruchy
oPolitická role CIO
nMusí rozumět cílům a strategii svého podniku
nPodle toho stanovovat cíle IT
nDefinice cílů jazykem uživatele
nZískání podpory rozhodujících stakeholderss
o

>

Děkuji za pozornost.
Otázky?