Inovace, podnikání a další základní pojmy téma 1 Inovační podnikání Katedra podnikové ekonomiky a managementu Ing. Dalibor Šimek, Ph.D. •Invence – myšlenka, nápad • •Inovace – přerod invence do reálné podoby s ekonomickým potenciálem •Podnikavost • •Podnikání • Základní pojmy csvukrs •pojem z lat. slova „innovare“ (inovovat) • •Invence – nápad, myšlenka • •Inovace – přerod/aplikace invence do reálného tržního/firemního prostředí –Inovace je řízený proces •generování, •přenosu a •implementace nápadů •do praktické aplikace, která vyvolá skokovou kvalitativní změnu a zákazník ji ocení jako novou přidanou hodnotu, za kterou je ochotný zaplatit. • • Inovace csvukrs Lineární vs. Exponenciální růst Tři fundamentální pravidla I •Výpočetní kapacita – Moorův zákon – každých 18 měsíců se výpočetní kapacita zdvojnásobí • •Zdvojnásobí se množství transistorů, které se vlezou do silikonových čipů dané velikosti • •Naráží se na bariéry – výzvy současných technologií – materiály (grafit místo silikonu), umístění transistorů (3D místo 2D) • • Tři fundamentální pravidla II •Komunikace – Butterův zákon – každých 9 měsíců se zdvojnásobí rychlost komunikace • •Množství dat poslaných skrze jeden optický kabel • •Variace tohoto zákonu pro jiné komunikační média – ADSL, VDSL, Wireless – 3G, LTE, 5G • • • Tři fundamentální pravidla III •Úložiště – Kryderův zákon – kapacita diskového úložiště se zdvojnásobí každých 13 měsíců ku poměru velikosti daného úložiště • •Platilo od 70 let minulého století, v poslední dekádě se vývoj zpomalil • • • • • • Tři fundamentální pravidla •Tyto tři zákony popisují pouze teoretický potenciál technologií • •Pouze část tohoto potenciálu se projeví v: ØZlepšení výkonu u výrobků pro masový trh ØDalší část se projeví v poklesu nákladů spotřebitele • • • • • • • Trhlina pro inovace •Dynamika změny •Propast mezi uměním řídit inovace a důležitostí pro podniky: ØVzrostla důležitost inovací? 90 % ano ØMají přímý a signifikantní vliv na hodnotu firmy? 70 % ano ØJste si jisti jak řídit a měřit inovace? 30 % ano Ø • • Proč jsou inovace tak důležité? csvukrs Cenový vývoj klíčových technologií Původně Dnes Efekt škálování Senzory 20 000 USD (2009) 79 USD (2014) 250x v 5-ti letech 3D tisk 40 000 USD (2007) 100 USD (2017) 400x v 11-ti letech Dron 100 000 USD (2007) 100 USD (2017) 1000x v 11-ti letech Solární energie 30 USD (1984) 0,002 USD (2018) 1200x ve 34 letech BioTech (mapování DNA) 10 000 000 USD (2007) 100 USD (2018) 100 000x ve 12-ti letech csvukrs Jak rychle produkt nebo služba získá 50 milionů uživatelů? Telefon? Rádio? Mobil? Facebook? Iphone? Angry Birds? 75 let 38 let 16 let 4,5 let 3 měsíce 35 dní „Změna je jedinou konstantou.“ I Ching • • • • • • • •Podnikání je soustavná samostatná činnost určité osoby za účelem dosažení zisku. •Obchodní zákoník podnikání definuje jako soustavnou činnost prováděnou samostatně podnikatelem vlastním jménem a na vlastní účet a odpovědnost za účelem dosažení zisku. • Definice podnikání csvukrs •Řešení problémů za peníze • Definice podnikání csvukrs Příklady csvukrs •Inovační podnikání je souborem podnikatelských aktivit specializujících se na soustavnou realizaci inovací. • •Inovační podnikání může být realizováno: –v rámci stávajícího podniku působícího v tržním prostředí (zavedená firma) –jako nový podnik působící v tržním prostředí (start-up) –v rámci stávajícího podniku nebo organizace působící v neziskové sféře –v rámci činnosti univerzit a výzkumných pracovišť (např. zakládání spin-off firem, start-up firem) –jako nový podnik (nebo pobočka) založený zahraničním subjektem • Inovační podnikání csvukrs •Nově vzniklý podnikatelský subjekt s vysokým potenciálem škálovatelnosti • •Škálovatelnost – exponenciální/velmi rychlý růst • •Příklady škálovatelnosti – vývoj SW na míru zákazníkům/vytvoření SaaS produktu • • • Start-up csvukrs •inovativním podnikem je podnik, který ve své činnosti: • –podnik je schopný reagovat na změny potřeb trhu a výrobců, uplatnění nových materiálů, technologií –podnik je schopný realizovat nové poznatky, výsledky vývoje, příp. výzkumu –podnik je schopný vyvinout, zhmotnit a uplatnit myšlenky nebo invence jejich původců –dokáže úspěšně zavádět do praxe inovace jako zlepšení či novost v určité oblasti –může být zaměřen na využití vědeckých poznatků v praxi –může být zaměřen na realizaci nového produktu do komerční zralosti, uvedení a uplatnění na trhu –podnik, ve kterém inovace jsou hlavním podnětem pro jeho rozvoj –podnik orientovaný na zlepšování technologií –podnik orientovaný na aplikaci výpočetní techniky a informatiky v různých oborech – Inovativní podnik csvukrs •faktory úspěšnosti inovativních podniků: • –existence klíčové osoby jako inovátora - leadership –management inovací součástí managementu podniku –angažovanost managementu k uplatnění inovací –koordinace výzkumné a vývojové činnosti, výrobní, komerční, marketingové –důsledné plánování a kontrola jednotlivých etap –kvalitní servis pro zákazníky, zaškolení, dlouhodobé vztahy –dobrý kontakt s trhem a přesná identifikace zákazníků – – – Inovativní podnik csvukrs •Sběr zpětné vazby od zákazníků je klíčový ve většině fází vývoje i zavádění produktu na trh • •Validace produktu ve fázi prototypování – ověřování • •Úloha marketingového výzkumu – potřebujeme zjišťovat potřeby ne přání • •Příklad Henry Ford – „Kdybych se tehdy lidí ptal, co potřebují, řekli by rychlejší koně“ • •I když Steve Jobs tvrdil, že nevěří výzkumu, z finančních výkazů Apple bylo zřejmé, že do něj investují nejvíce ze všech • – – Kontakt s trhem csvukrs •„Nemůžeš vyřešit problém se stejným myšlením, které daný problém vytvořilo“ – A. Einstein •„Kreativita je potlačena vždy když mají lidé pocit, že mají co ztratit“ – R. Sharma •„Kreativita není pouze umění, je to schopnost hlubokého přemýšlení přinášející originální myšlenky“ Georgie Eccles – – Kreativita csvukrs •Kdo z vás si myslí že je kreativní? – – Kreativita csvukrs 4 rovnými čárami propojte všech 9 bodů Image result for out of box 9 dots Image result for out of box 9 dots – – Co je kreativita? •Schopnost vymýšlet nové věci – divergentní myšlení •Kreativita – invence – monetizace inovace •Jsou všichni kreativní nebo ne? •Kreativní proces – sběr dat, inspirace, učení se; tvorba; realizace, zpětná vazba, zhodnocení. •Vědomí vs. podvědomí •Kreativita jako dovednost, jako sval. •Individuální vs. týmová kreativita •Kreativita a časový press/tlak • – 2. Bod – návaznost na Petersona – video o kreativitě, že to je prokletí, protože být kreativní a dotáhnout tu kreativitu na trh jsou rozdílné věci 3. Každý má kreativní potenciál, záleží na okolnostech a na práci se sebou samým jak kreativní budeme. Kreativita není o záblesku – heureka moment – někdo to tak možná má, ale když se máš spolehnout na kreativitu v byznysu, musí to být konzistentní 4. U kreativity se podceňují první 3 fáze a také inquiry do uživatelů a zákazníků. Také platí garbage in garbage out i při insipraci, sběru dat. 5. Press tlak – příběh o kreativitě podcast s tvůrcem log Najbrt – u nich tlak nefunguje, těžké věci vymýšlí u piva Jak se stát kreativním? •Dávání prostoru vs. cyklické myšlení •„Přeprocesovanost“ a nadměrné plánování •Roztěkanost, multitasking •Meditace a „mindfulness“ •Prorůstové nastavení mysli – schopnost přijímat změny •Zkoušení nových věcí •Motivace vizí a síla vizualizace • • • – Kdyby einstein skloroval nepřišel by na teorii relativity Když jste typ na plánování a extrémní výkonnost nezapomínejte na chvilky nejen odpočinku, ale vyloženě v rámci dne prostor pro nicnedělání Multitasking je prokázáno že snižuje produktivitu až o 40 % protože při každém přepnutí mozku trvá se znovu dostat do toho co jsem dělal předtím. Hluboká práce •kreativita je základním fenoménem lidské existence –každému lidskému jedinci je vlastní kreativní potenciál –každý lidský jedinec je či může být kreativní (de Bono, 1990, Zelina, Zelinová, 1990) –jedinec i tým mají určitý kreativní potenciál – •ve vyspělých ekonomikách pracuje od 25 % až 35 % zaměstnanců v kreativních odvětvích jako např. –věda a technika, VaV –specifické manažerské pozice (strategický management) –pokročilé technologie –marketingová komunikace –odvětví spojená s výtvarným uměním, hudbou, designem –odvětví založená na znalostech z oblasti zdravotní péče, financí, práva – • • Kreativita v současné ekonomice csvukrs •Jaké faktory ovlivňují týmovou kreativitu. 1.Pocit psychologického bezpečí 2.Spolehlivost 3.Struktura a přehlednost 4.Smysl 5.Dopad – • • Google studie o kreativitě – Project Aristotle csvukrs Důležitost psychologického bezpečí Shrnutí csvukrs