Informační podpora činnosti firmy Úvod do problematiky Ing. et Ing. Michal Halaška, Ph.D. Katedra podnikové ekonomiky a managementu •Proč věnovat pozornost informační podpoře činnosti firmy? •Nové pojetí ekonomiky a postavení ICT v ní •Data •Informace •Znalosti •Moudrost • • Obsah prezentace Informační podpora činnosti firmy – úvod do problematiky 2/17 csvukrs Nové pojetí ekonomiky I •Tlak na rozvoj prostředků efektivnější realizace konkrétních řešení –Informační technologie (IT) - významný nástroj pro naplňování strategických záměrů a cílů firem –Informační a komunikační technologie (ICT) –Je nutný koncepční systémový přístup •Mění se povaha podnikání –Využívání nejmodernějších IT –Nejde pouze o automatizaci existujících procesů, ale o formulaci zcela nových procesů a aktivit 3/17 Informační podpora činnosti firmy – úvod do problematiky csvukrs Nové pojetí ekonomiky II • •Typické jsou komerční transakce prostřednictvím webu –e‑business (elektronické podnikání) a e‑commerce (elektronický obchod) •Potřeba kvalitního IS 4/17 Výsledek obrázku pro e-commerce Výsledek obrázku pro e-commerce Informační podpora činnosti firmy – úvod do problematiky csvukrs Role ICT v organizacích •Prvek automatizace procesů (úkolem je efektivně automatizovat hlavní, vedlejší a podpůrné podnikové procesy) •Nástroj pro zpracování informací (vytvoření informační základny, která slouží pro realizaci těchto procesů a pro podporu rozhodování) •Komunikační prostředek i prostředí • 5/17 Výsledek obrázku pro automation Výsledek obrázku pro data analysis Informační podpora činnosti firmy – úvod do problematiky csvukrs Čtení, psaní, počítání a informační gramotnost • •Základní kvalifikační vybavení pracovníka, •Ovládání technických prostředků (PC apod.) •Schopnost orientovat se ve světě informací •Umět rozpoznat, co je pro podnik důležité •Uvědomovat si potřebu informací a jejich cenu a hodnotu •Schopnost posoudit nabídky specialistů z dodavatelských firem IT, do jaké splňují požadavky podniku • 6/17 Informační podpora činnosti firmy – úvod do problematiky Výsledek obrázku pro information literacy csvukrs Termín „informační systém“ 7/17 Informační podpora činnosti firmy – úvod do problematiky csvukrs Jsou data a informace totéž? •Pohledy na pojmy data a informace –Pragmatický směr považuje pojmy data, informace a zpráva za ekvivalentní –Podle jiného směru až rozhodovací proces zhodnotí data na informace –Při statistickém pojetí informace, vycházejícím z teorie informace, je podáván přesný a měřitelný výklad informace, jako míra snížení entropie při rozhodování 8/17 Informační podpora činnosti firmy – úvod do problematiky csvukrs Data a datové objekty •Data –Jsou jen potenciální informace, které na informace zhodnocuje až informační proces (subjekt řízení), takže bezchybně i včas doručená zpráva nemusí mít pro řídícího pracovníka informační charakter –Představují odraz jevů, procesů a vlastností, které existují a probíhají v části reálného světa, kterou odrážejí –Jsou vyjádřením skutečnosti a myšlenek v předepsané podobě tak, aby je bylo možné přenášet a zpracovávat •Datové objekty –Jsou to člověkem vytvořené hmotné objekty reality, které mají schopnost se uchovávat a modifikovat –Mají schopnost v sobě uchovávat informace –Mohou být: znakové (symbolické), rukopisy, počítačové soubory, … 9/17 Informační podpora činnosti firmy – úvod do problematiky csvukrs Informace I • •Informace jsou výsledkem zpracování dat •Tento proces přetváří data tak, aby mohl příjemce výsledek použít, aby zvýšil svou „úroveň vědění“ •Je nutné zahrnout nejen data, které slouží na vypracování vybrané varianty, ale všechna data použitá na vypracování všech variant, ze kterých se vybírá řešení •Informací rozumíme přetvořená data, kterým uživatel připisuje určitý význam, které uspokojují konkrétní informační objektivní potřebu svého příjemce • 10/17 Informační podpora činnosti firmy – úvod do problematiky csvukrs Informace II • •Informace je obsažena ve zprávě jen tenkrát, jestliže u přijímajícího subjektu odstraňuje jisté nevědění •Obsah informace závisí na schopnosti subjektu formulovat problém •Jistá míra neurčitosti vědění, neinformovanosti, je vlastní každému systému a tato neurčitost vědění s časem roste •Každý systém tedy nutně potřebuje informace pro svůj vývoj a svoji reprodukci • 11/17 Informační podpora činnosti firmy – úvod do problematiky csvukrs Hodnocení kvality informací •Relevantnost •Aktuálnost •Přesnost •Úplnost •Podrobnost •Správnost, pravdivost •Spolehlivost 12/17 Informační podpora činnosti firmy – úvod do problematiky •Kompetentnost (zda informace byly předány správným osobám) •Včasnost (zda byly informace k dispozici v okamžiku jejich potřeby) •Srozumitelnost (zda byly informace vhodně prezentovány) •Nákladová přiměřenost (zda náklady odpovídaly přínosům) Z hlediska obsahu Z hlediska formy csvukrs Znalosti I • •Představují zobecnění poznání reality dané vzájemnou interakcí zkušeností, faktů, vztahů, hodnot, myšlenkových procesů a významů •Souvisejí s vymezováním pojmů, s kategorizací a s definováním hypotéz a s odvozováním závěrů •Vytvářejí systémový rámec pro vznik nových informací spočívajících v tom, že umožňují rozpoznat potřebný informační obsah dat •Na rozdíl od dat jsou relativně stálejší, představují vyšší úroveň abstrakce • 13/17 Informační podpora činnosti firmy – úvod do problematiky csvukrs Znalosti II • •Systémy kromě bází dat pracují také s bázemi znalostí –Setkáváme se s nimi pod označením Knowledge Management –Systémy pro správu expertních znalostí –Systémy uchovávající organizačních znalosti (směrnice, postupy, integrované workflow) –Systémy na podporu rozhodování atd. • 14/17 Informační podpora činnosti firmy – úvod do problematiky csvukrs Znalosti III •Deklarativní (znalost významu) –Co to je nebo co to znamená? •Procedurální (znalost postupu) –Jak to probíhá, jak se to dělá, jak to funguje, co k tomu potřebuji? •Tacitní –Tiché, nevyřčené –Implicitní – zahrnuté, obsažené, ale nevyjádřené přímo •Explicitní –Zaznamenané, přímo vyjádřené, jasné, zřetelné 15/17 Informační podpora činnosti firmy – úvod do problematiky csvukrs Koloběh dat, informací a znalostí Tento koloběh může být •Intelektuální –Realizovaný myšlenkovými procesy •Technologický –Realizovaný či podporovaný ICT – hardwarově a/nebo softwarově –Business Intelligence –Expertní systémy 16/17 Informační podpora činnosti firmy – úvod do problematiky znalost - data - informace csvukrs Moudrost •Nejvyšší stupeň lidského poznání obohacené o hodnotící měřítka jednotlivce a jeho vztah k okolnímu světu •Obvykle se rozumí shrnující a praktické rozumění světu, jež dává jistotu v rozhodování a jednání •Moudrost je aplikovaná znalost •Moudrost v oblasti informatiky lze získat pouze prostřednictvím integrace teoretických znalostí a praktických zkušeností a schopností • 17/17 Informační podpora činnosti firmy – úvod do problematiky csvukrs Děkuji za pozornost Řízení podnikových procesů 1 - Základní pojmy z oblasti procesního řízení I