Informační podpora činnosti firmy Životní cyklus IS I Ing. et Ing. Michal Halaška, Ph.D. Katedra podnikové ekonomiky a managementu •Představení životního cyklu IS •Základní pojmy spojné s životním cyklem IS •Představení fází rozvoje IS •Fáze strategie a plánování životního cyklus IS • Obsah prezentace Informační podpora činnosti firmy – životní cyklus IS I 2/15 csvukrs Životní cyklus IS •IS podniku nepředstavuje pouze jeden produkt •Jednotlivé složky IS jsou do jisté míry autonomní •Integrace je realizována většinou vzájemnou komunikací •Z aplikačního hlediska - souhrn úloh a programů •Z funkčního hlediska - komplex technických, programových, datových a lidských zdrojů • • 3/15 Informační podpora činnosti firmy – životní cyklus IS I csvukrs Fáze a etapa •Fáze –Představují základní části řešení rozvoje IS –Určeny úrovní abstrakce, obsahem a časem řešení, vstupy, výstupy a řešiteli –Fáze se skládají z dílčích etap •Etapa –Část projektu s definovaným obsahem a časem, ve kterém má proběhnout •Jedná se o části projektu, řešící časovou nebo věcnou část problematiky řešené projektem –Označení obecného souhrnu činností, daného metodikou, jelikož se řídí stejnými pravidly, jako etapa ve smyslu konkrétního projektu –Etapizace je rozdělení postupu do postupně prováděných etap •Kontrolní body projektu –Naplánovaná místa v projektu, kde se posuzuje dosavadní zamýšlený postup ve srovnání se skutečným 4/15 Informační podpora činnosti firmy – životní cyklus IS I csvukrs Fáze rozvoje IS • •Globální strategie •Informační strategie •Úvodní strategie •Globální analýza a návrh •Detailní analýza a návrh • 5/15 • •Implementace •Zavádění •Provoz •Údržba •Vyřazení • Informační podpora činnosti firmy – životní cyklus IS I csvukrs Řešení rozvoje IS •Metoda projektování IS –Určuje, co je třeba dělat v určité fázi činnosti vývoje či provozu IS •Metodika –Doporučený souhrn fází, etap, přístupů, zásad, postupů, pravidel, dokumentů, řízení, metod, technik a nástrojů pro tvůrce informačních systémů, který pokrývá celý životní cyklus IS •Verze –Funkčně jasně ohraničení varianta výstupu projektu IS realizující určitý stanovený rozsah uživatelských požadavků • • 6/15 Informační podpora činnosti firmy – životní cyklus IS I csvukrs Fáze životního cyklu • •Strategie a plánování •Akvizice (pořízení, vývoj) •Implementace (instalace, konfigurace a zavádění) •Provoz a údržba •Ukončení provozu 7/15 Informační podpora činnosti firmy – životní cyklus IS I csvukrs Fáze životního cyklu 8/15 Informační podpora činnosti firmy – životní cyklus IS I Strategie a plánování Akvizice Implementace Provoz a údržba Ukončení provozu csvukrs Strategie a plánování •Proces formulace informační strategie podniku se dotýká všech otázek spojených s rozvojem IS podniku •Představuje koncepční fáze rozvoje IS •Přispívá i k dosažení vzájemné synchronizace a provázání navrhovaných, řešených i provozovaných projektů a aplikací • 9/15 Informační podpora činnosti firmy – životní cyklus IS I csvukrs Informační strategie •Obecně chápeme jako soustavu cílů a způsobů jejich dosažení •Vymezuje způsob, jakým bude pomocí IS a informačních technologií podporováno dosažení podnikatelských cílů •Jednou ze součástí podnikatelské strategie jsou tzv. systémové strategie •Týkají se jednotlivých podnikových systémů •Jednou z nich je i informační strategie – • 10/15 Informační podpora činnosti firmy – životní cyklus IS I csvukrs Postup tvorby informační strategie •Specifikace podnikových záměrů (poslání, hodnoty, vize) •Určení kritických faktorů (klíčové aspekty, kritické faktory úspěchu) •Definice věcných cílů •Specifikace systémových strategií a taktik, popř. prováděcích plánů 11/15 Informační podpora činnosti firmy – životní cyklus IS I csvukrs Dokument informační strategie a jeho úloha • •Formulovat vizi, cíle a hodnoty cílového (požadovaného) stavu IS •Určit cestu realizace •Řídit přechod od současného do cílového stavu IS tak, aby byly neustále zachovány podstatné funkce IS a jeho integrita 12/15 Informační podpora činnosti firmy – životní cyklus IS I csvukrs Dokument informační strategie a jeho obsah •Zdroj, cíle a východiska –Shrnuje všechny informace potřebné pro řešení informační strategie •Popis současného stavu –Obsahuje trendy ve vývoji informačních technologií a popis současného stavu IS organizace •Návrh cílového IS –Popisuje vizi, standardy cílového IS, principy architektury, legislativní, pracovní, etické a sociální aspekty cílového IS •Postup dosažení cílového stavu –Popisuje principy řízení vývoje, zadává projekty, stanovuje harmonogram a provádí ekonomickou analýzu 13/15 Informační podpora činnosti firmy – životní cyklus IS I csvukrs Pro každý projekt je nutno definovat •Jasné cíle, kterých má být dosaženo •Při definování cílů možné přínosy, zlepšení výkonnosti a vytváření nových příležitostí •Ukazatele (metriky) dosažení těchto cílů •Zodpovědné manažery pro jednotlivé cíle •Kontrolní body, tj. systém časového a organizačního sledování a vyhodnocování dosahování stanovených cílů •Informace pro všechny pracovníky podniku o veškerých organizačních opatřeních 14/15 Informační podpora činnosti firmy – životní cyklus IS I csvukrs 15/15 Informační podpora činnosti firmy – životní cyklus IS http://nb.vse.cz/~vorisek/FILES/IMAGES/IST-KM.JPG csvukrs Děkuji za pozornost Informační podpora činnosti firmy – životní cyklus IS I