Informační podpora činnosti firmy Životní cyklus IS II Ing. et Ing. Michal Halaška, Ph.D. Katedra podnikové ekonomiky a managementu •Fáze akvizice životního cyklu IS •Fáze implementace životního cyklu IS •Fáze provozu a údržby IS •Fáze ukončení provozu IS •Systémová integrace a systémová integrátor • Obsah prezentace Informační podpora činnosti firmy – životní cyklus IS II 2/15 csvukrs Akvizice • •Proces získávání systému, softwarového produktu nebo softwarové služby •Akvizitér, subjekt, který tento proces zabezpečuje •IS můžeme získat nebo vybudovat dvěma základními přístupy –Nákup hotového systému –Vývoj na zakázku –Je možné použít i kombinaci těchto přístupů 3/15 Informační podpora činnosti firmy – životní cyklus IS II csvukrs Etapy ve fázi akvizice – hotový produkt •Zahájení –Popsat potřeby akvizice a definovat a analyzovat systémové požadavky •Výběr alternativy akvizice –Analyzováním vhodných kritérií zahrnujících riziko, náklady a zisky pro každou alternativu •Proces výběrového řízení •Poptávka –Zpřesnění požadavků •Vyhlášení veřejného nebo neveřejného výběrového řízení •Příprava smlouvy •Monitorování dodavatele 4/15 Informační podpora činnosti firmy – životní cyklus IS II csvukrs Hodnotící kritéria pro výběr dodavatele IS •Funkčnost aplikace IS •Renomé dodavatele •Cena pořízení •Cena provozu •Použité informační technologie •Perspektivy dalšího rozvoje •Možnost integrace se stávajícími prvky informační infrastruktury 5/15 Informační podpora činnosti firmy – životní cyklus IS II csvukrs Faktory ovlivňující pracnost, dobu vývoje a cenu •Rozsah programu – pracnost roste progresivně s velikostí programu (konzistence a integrita) •Charakter aplikace – nároky na funkce a vlastnosti jako rychlost, spolehlivost, zdroje, distribuovanost, online vs offline atd. •Doba potřebná pro vývoj přímo ovlivňuje nároky na personální zabezpečení •Složitost programu a možnosti dekompozice do tzv. modulů •Velikost vývojového týmu – velké týmy jsou náročnější na řízení, komunikaci a koordinaci •Zkušenosti a znalosti vývojového týmu •Využívání moderních vývojových postupů • 6/15 Informační podpora činnosti firmy – životní cyklus IS II csvukrs Etapy ve fázi akvizice – vlastní vývoj IS •Odpovědi na metodické otázky –Výběr modelu životního cyklu IS –Výběr metodiky –Výběr norem •Analýza způsobu použití vyvíjeného systému a specifikace systémových požadavků •Analýza softwarových požadavků •Návrhu architektury systému •Detailní návrhu softwaru •Integrace softwarových položek do výsledného systému spolu s hardwarovými položkami, neautomatizovanými činnostmi a jinými systémy, aby tvořily jeden konzistentní celek •Testování na shodu se systémovými požadavky • • 7/15 Informační podpora činnosti firmy – životní cyklus IS II csvukrs Implementace •Jsou uváděny nakoupené či vyvinuté moduly IS do reálného provozu podniku •Musí být zpracován plán instalace systému v cílovém prostředí •Musí se určit zdroje a informace nutné pro instalaci systému •Etapy ve fázi implementace –Instalace –Konfigurace (nastavení prostředků IT) –Akceptace systému (akceptační přezkoumání a testování systému, úvodní a další výcvik) –Testovací provoz (proces komplexního prověření připravenosti k rutinnímu provozu) 8/15 Informační podpora činnosti firmy – životní cyklus IS II csvukrs 9/15 Informační podpora činnosti firmy – životní cyklus IS II Výsledek obrázku pro metodiky vývoje software Související obrázek Výsledek obrázku pro extrémní programování csvukrs Provoz a údržba •Přechodná etapa mezi implementací a provozem je předání do provozu •Stanovení postupů pro testování informačního systému v provozním prostředí •Nezbytná podpora uživatele •Migrace •Etapy ve fázi provozu a údržby –Rutinní provoz systému (podpora procesů v běžném podnikovém provozu, včetně činností a úloh provozovatele) –Údržba systému (probíhá souběžně s provozem) –Provozní podpora uživatelů – • 10/15 Informační podpora činnosti firmy – životní cyklus IS II csvukrs Ukončení provozu IS •Většinou se tak děje na žádost provozovatele systému •Postupně se ukončují procesy vyřazovaného systému a podpora ze strany organizací zabezpečujících údržbu •Zajištěn souběžný provoz vyřazovaného a nového informačního systému • 11/15 Informační podpora činnosti firmy – životní cyklus IS II csvukrs 12/15 Informační podpora činnosti firmy – životní cyklus IS II Strategie a plánování Akvizice Implementace Provoz/údržba Inovace/upgrade Ukončení provozu csvukrs Systémová integrace •Jeden z hlavních principů modelu řízení vývoje, provozu a užití IS •Cílem je komplexní a integrovaný informační systém organizace •Úrovně systémové integrace –Integrace vizí (vedení organizace v oblasti IS) –Integrace podniku s okolím (integrace obchodních a finančních procesů mezi obchodními partnery, finančními institucemi a státní správou) –Integrace interních podnikových procesů •Horizontální integrace (na jedné organizační úrovni) •Vertikální integrace (mezi několika organizačními úrovněmi) •Technologická integrace (datová, hardwarová a softwarová) •Metodologická integrace (má průřezový charakter a promítá se do všech předchozích úrovní integrace) • 13/15 Informační podpora činnosti firmy – životní cyklus IS II csvukrs Systémový integrátor • •Právnická nebo fyzická osoba, která byla gestorem na základě smlouvy pověřena komplexním řešením nebo dodávkou IS •K zajištění dodávky může uzavírat smlouvy s jinými dodavateli a řešiteli •Přechází na něj zodpovědnost za koordinaci práce všech dodavatelů a řešitelů, s nimiž uzavřel smlouvy 14/15 Informační podpora činnosti firmy – životní cyklus IS II csvukrs Služby softwarového integrátora •Projekční služby –Analýza, design, implementace a instalace jednotlivých komponent IS •Výběr vhodných produktů pro realizaci projektů –Od aplikačního softwaru až po dílčí technické prostředky •Instalační služby –Technických prostředků, kabeláže, základního softwaru •Školící služby –Pro všechny typy komponent IS a skupiny uživatelů •Podíl na řízení projektů a provozu IS •Zajišťování permanentního rozvoje IS –V souvislosti s novými funkčními požadavky, datovými zdroji, atd. 15/15 Informační podpora činnosti firmy – životní cyklus IS II csvukrs Děkuji za pozornost Informační podpora činnosti firmy – životní cyklus IS I