Informační podpora činnosti firmy Podpora řízení firmy Ing. et Ing. Michal Halaška, Ph.D. Katedra podnikové ekonomiky a managementu •Strategické cíle podnikových IS •Klíčové části IS •Manažerské informační systémy •Business Intelligence •Systémy pro podporu rozhodování •Integrované systémy řízení podniku •Systémy pokročilého plánování •Řízení dodavatelsko-odběratelského řetězce • Obsah prezentace Informační podpora činnosti firmy – podpora řízení firmy 2/20 csvukrs IT a podnik •Podnik představuje velmi složitý organismus •Podniky se od sebe liší –Zaměřením své hlavní činnosti, –Organizační strukturou, způsobem řízení a komunikace atd. •Téměř každá firma je ovlivněna ICT •IT se netýkají jen specializovaných oddělení, rostou požadavky na komplexnost této problematiky •Zmapovat jednotlivé oblasti užívání IT v podnikové sféře • 3/20 Informační podpora činnosti firmy – podpora řízení firmy csvukrs Strategické cíle podnikových IS •Provozní excelence (zvyšování efektivity za účelem vyšší ziskovosti) •Nové produkty, služby a podnikové modely (vývoj nových produktů, služeb a podnikových modelů, viz Apple a hudební průmysl) •Zákaznické a dodavatelské vztahy (budování vztahů se zákazníky a dodavateli) •Podpora rozhodování (zabránění rozhodování v informační mlze) •Konkurenční výhoda (využití IT pro zajištění konkurenční výhody) •Přežití (nezbytnost IT pro samotný provoz podnikatelské činnosti) 4/20 Informační podpora činnosti firmy – podpora řízení firmy csvukrs Klíčové části IS •Části zabezpečující jednotlivé podnikové procesy –Řízení firmy –Výroba –Marketing, obchod, služby –Řízení vztahů se zákazníky –Finance a controlling –Péče o lidské zdroje –Doprava a logistika –Geografické informační systémy –Administrativa 5/20 Informační podpora činnosti firmy – podpora řízení firmy csvukrs Řízení firmy •Pro řízení podniků je důležitý komplexní přístup k řízení podniku na všech úrovních •Směrem vzhůru roste úroveň agregace dat, neboť na úrovni vrcholového managementu není třeba rozlišovat jednotlivé události a transakce •Nástroje řízení tvoří shora dolů hierarchii –Systémy pro podporu rozhodování –Manažerské informační systémy –Integrované systémy řízení podniku –Systémy pokročilého plánování –Systémy pro řízení výrobních procesů –Vlastní řídící systémy strojů a zařízení 6/20 Informační podpora činnosti firmy – podpora řízení firmy csvukrs Manažerský informační systém I •Management Information Systems – MIS –Slouží managementu podniků zejména jako nástroj pro podporu řízení a rozhodování, kontroly, plánování a organizování –Rozšiřují informační možnosti základních systémů pro řízení a plánování výroby, distribuci, ekonomiku –Umožňují definici vlastních ukazatelů, pomocí kterých je hodnocena efektivnost aktivit v dané oblasti –Výpočet a prezentace ukazatelů určených pro rozhodovací potřeby managementu neznamenají nutnost úprav základního systému a další zatížení jeho výkonnostních kapacit 7/20 Informační podpora činnosti firmy – podpora řízení firmy csvukrs Manažerský informační systém II •Nabízejí řídícím pracovníkům pouze klíčové ukazatele relevantní pro podporu rozhodnutí v dané profesní oblasti (nákup, prodej, finance, výroba atd.) •Poskytují agregované informace zobrazované v určitém časovém období v podobě přehledových tabulek, různých grafů apod. •Jsou využívány techniky datových skladů a dolování dat •Předpokládají se různé předem neprojektované dotazy, které jsou kreativně formulovány analytiky vrcholového managementu •Měly by zabránit zahlcení detaily, které stěžují orientaci a nemají podstatný význam pro vlastní rozhodnutí 8/20 Informační podpora činnosti firmy – podpora řízení firmy csvukrs Manažerský informační systém III •Sada postupů, procesů a technologií na základě kterých –Lze ze všech dostupných zdrojů poskytnout informace potřebné pro efektivní řízení organizace –Ve formě pochopitelné příslušným pracovníkem •Dva úhly pohledu –Soubor technologií, postupů a procesů řešící oblast podpory pro rozhodování veškerého managementu společnosti –Systém řešící problematiku pro danou část managementu –Zaměření •Pro nižší a střední management systémy umožňující provádění analýz a tvorby reportů pro jednotlivá oddělení •Pro vrcholový management integrující nejdůležitější datové zdroje, nabízející práci s daty z interních a externích zdrojů, pracovat s daty v agregované formě, poskytují on-line analýzy trendů, drill-down, drill-up, slicing a dicing 9/20 Informační podpora činnosti firmy – podpora řízení firmy csvukrs Business Intelligence •Sada postupů, procesů a technologií, jejímž cílem je účinně a účelně podporovat rozhodovací procesy ve firmě •Komplex procesů, aplikací a technologií IS/CT, které téměř výlučně podporují analytické a plánovací činnosti podniků a organizací •Jsou postaveny na principu multidimenzionality, kterým zde rozumíme možnost nahlížet na realitu z několika možných uhlů pohledu •Jsou postaveny na specifických, tzv. OLAP (On-Line Analytical Processing) technologiích a jejich modifikacích •EAI, ETL 10/20 Informační podpora činnosti firmy – podpora řízení firmy csvukrs 11/15 Informační podpora činnosti firmy – architektura, infrastruktura a bezpečnost IS csvukrs Business Intelligence - OLAP •Informační technologií založená na koncepci multidimenzionálních databází •Hlavním principem je několikadimenzionální tabulka umožňující rychle a pružně měnit jednotlivé dimenze a měnit tak pohledy uživatele na modelovanou ekonomickou realitu •Základní vlastnosti –Informace poskytují na základě vstupů získaných z primárních databází –Jejich data jsou uložena multidimenzionálně resp. v multidimenzionálních databázích –Obsahují různé úrovně agregace dat, dle hierarchické struktury dimenzí –Zachycují faktor času a umožňují realizovat časové srovnání, časové řady, predikovat možný vývoj sledovaných ukazatelů apod. 12/20 Informační podpora činnosti firmy – podpora řízení firmy csvukrs Datové sklady •Integrovaný, subjektově orientovaný, stálý a časově rozlišený souhrn dat, uspořádaný pro podporu potřeb managementu –Integrovaný – data jsou ukládána v rámci celé firmy, ne v rámci jednotlivých oddělení –Subjektově orientovaný – data jsou členěna subjektově, ne podle aplikací, pro které mají být užívána –Stálý – datové sklady jsou navrhovány pouze pro čtení, do DWH nelze uživatelskými nástroji data dodávat nebo je měnit a jsou v datovém skladu po celou dobu jeho existence –Časově rozlišený – načítaná data musí sebou nést i dimenzi času (historii dat), aby bylo možné provádět analýzy za určitá časová období 13/20 Informační podpora činnosti firmy – podpora řízení firmy csvukrs Datové sklady I •Využívají se jako úložiště rozsáhlých dat •Je předpokladem pro fungování nástrojů Business Intelligence •Jedná se o ucelenou databázi, optimalizovanou pro dotazování a analýzu dat, společně s nástroji, které dotazy, analýzy a kvalitní prezentaci výstupů umožňují •Data jsou integrována a ukládána, ať už se jedná o data z interních nebo externích zdrojů •Cílem je poskytnout čitelné, organizované a v reálném čase dostupné informace z maxima podnikových databází i externích zdrojů, které jsou ve velkém rozsahu využitelné při řízení firmy či instituce •Je dlouhodobým úložištěm, kam data shromážděná klasickými informačními systémy přibývají po jednotlivých dávkách 14/20 Informační podpora činnosti firmy – podpora řízení firmy csvukrs 15/15 Informační podpora činnosti firmy – architektura, infrastruktura a bezpečnost IS csvukrs Systémy pro podporu rozhodování I •Nástroje pro podporu řízení společnosti •Poskytují souhrnné informace z provozních systémů •Umožňují kvalifikované rozhodování řídících nebo odborných složek organizace •Poskytující agregované údaje (analytického charakteru) z jednotlivých provozních systémů, které umožňují ideálně v reálném čase sledovat výkonnost, chování a stav společnosti a reagovat •Soustřeďují se především na podporu manažerského rozhodování na vyšších úrovních •Zaměřují na podporu řešení •Výrazným znakem je respektování zákonitostí procesu rozhodování a porozumění 16/20 Informační podpora činnosti firmy – podpora řízení firmy csvukrs Systémy pro podporu rozhodování II •DSS (Decision Support Systems) jsou interaktivní hardwarové a softwarové informační systémy s cílem –Pomáhat rozhodovatelům (jednotlivcům i skupinám) –Využívat komunikační technologie, data, dokumenty znalosti a modely –Pomáhat identifikaci a řešení částečně, špatně nebo nestrukturovaných problémů –Podporovat realizaci a ukončení všech kroků rozhodovacího procesu –Pomáhat volbě a realizaci rozhodnutí • 17/20 Informační podpora činnosti firmy – podpora řízení firmy csvukrs Integrované systémy řízení podniku •Enterprise Resource Planning, tj. plánování podnikových zdrojů –Slouží jako informační páteř pro vedení celého podniku –Integrují veškeré klíčové a řídící procesy –Podporující řízení a koordinaci všech disposibilních podnikových zdrojů a aktivit s cílem zajištění potřeb trhu a vlastních potřeb podniku –Zpracovává se v nich průchod zakázky podnikem od poptávky a nabídky, přes zákazníkovu objednávku, technickou přípravu výroby, plánování výroby, nákup, sklady a výrobu až po expedici –Důležitou složkou zde je ekonomické sledování a řízení jednotlivých činností od kalkulací až po ekonomické výsledky jednotlivých zakázek 18/20 Informační podpora činnosti firmy – podpora řízení firmy csvukrs Systémy pokročilého plánování •Aplikace APS/SCM, tj. programové systémy pokročilého plánování (Advanced Planning and Scheduling - APS) •Systémy podporující optimalizaci plánovacího procesu v celém dodavatelské řetězci (Supply Chain Management – SCM) •Nabízejí širokou škálu funkcí –Plánování výroby při omezených zdrojích –Plánování na základě tzv. úzkých míst –Aplikace pro řízení a plánování celého logistického řetězce •Dávají přednost budoucím potřebám výroby před historickými a aplikují do plánování podnikových činností moderní nástroje, snažící se maximalizovat efektivnost využití výrobních prostředků 19/20 Informační podpora činnosti firmy – podpora řízení firmy csvukrs Řízení dodavatelsko-odběratelského řetězce •Řízení všech procesů v rámci dodavatelského řetězce •Můžeme charakterizovat jako dynamickou síť organizací, které jsou prostřednictvím obousměrných vazeb propojeny v nejrůznějších procesech a aktivitách, vytvářející z počáteční suroviny hodnotu ve formě produktů a služeb pro koncového zákazníka –Plánování a řízení toku materiálu a informací v kanálu od místa vzniku do místa spotřeby –Různé způsoby propojování informačních systémů organizací v řetězci umožňující např. •Vzájemné sledování a synchronizaci skladových zásob mezi partnery •Vkládání objednávek do systému dodavatele a generaci objednávky materiálu u dodavatele •Sdílení důležitých statistik atd. 20/20 Informační podpora činnosti firmy – podpora řízení firmy csvukrs Děkuji za pozornost Informační podpora činnosti firmy – podpora řízení firmy