Nákupní marketing Úvod Program semestru •23.2.2022 - Úvod - body, flow, zadání seminárky, tvorba týmů. •2.3.2022 - B2B trhy specifikace •9.3.2022 - Obchodní jednání a osobnost nákupčího •16.3.2022 - Nákupní chování v organizacích •23.3.2022 - Proces nákupu a hodnocení dodavatele •30.3.2022 - Odborník z praxe (Michal Mašika – Notino) •6.4.2022 - Prezentace SP •13.4.2022 - Odborník z praxe (Lukáš Tóth – Behavio) Podmínky splnění předmětu •V přednáškách se naučíte jak věci fungují a v seminářích si je sami vyzkoušíte dělat. •V každém semináři můžete získat body za aktivitu nad rámec fyzické účasti. •Některé semináře budou soutěžní (body získá jen vítězný tým) některé budou nesoutěžní (body získá každý, kdo splní zadaný úkol). •V průběhu semestru zpracujete jako tým seminární práci, kterou nejprve odprezentujete na semináři. Zde dostanete zpětnou vazbu a budete mít šanci do finální prezentace na přednášce změny zapracovat. •Hodnotíme nejen finální kvalitu, ale také progres, který jste schopni na základě zpětné vazby udělat. Podmínky splnění předmětu •účast na seminářích minimálně 60% •aktivita na seminářích maximálně 20 bodů •prezentace seminární práce 20 bodů •zápočtový test 20 bodů •celkově je možné získat 60 bodů •zápočet minimálně 40 bodů Nákup, jeho úkoly a cíle •nákup má ve firmách významné a specifické postavení •podíl nakupovaných položek tvoří 40 – 60% celkových nákladů výrobních firem – každá úspora ovlivňuje efektivitu podnikání • • proto je třeba •volit správnou nákupní strategii •správně vybírat nakupované položky •efektivně organizovat samotný nákup a snižovat tak náklady s ním spojené • • Jak nakupujete v domácnosti? • •Nákup, podstata , funkce, úkoly • • spotřebitelské trhy – B2C trhy •zákazník = individuální spotřebitel (jednotlivec, domácnost – •kupuje za účelem uspokojení konečné potřeby) • • trhy organizací – B2B trhy •zákazník = firma, organizace – kupuje za účelem další výroby, •prodeje, pronájmu, zabezpečení vlastní činnosti, … •kupující = konkrétní osoba - nákupčí •Nákup •užší pojetí •všechny činnosti podniku, které mají za cíl získání hmotných i •nehmotných vstupů do podniku • •širší pojetí •soubor činností souvisejících se •stanovením potřeb materiálových zdrojů na zabezpečení předmětu činnosti podniků, •spojených s jejich obstaráváním, dopravou, příjmem, distribucí vstupů •(skladového hospodářství), řízením zásob a případnou jejich úpravou •před předáním do výroby, kontrolou a reklamací • •materiálové vstupy je potřeba zabezpečit v požadovaném množství, kvalitě, sortimentu a čase • •Základní funkce nákupu •efektivní zabezpečení průběhu základních, pomocných a obslužných výrobních i nevýrobních procesů surovinami, materiály a výrobky • (= materiál) i službami a to v potřebném množství, sortimentu, kvalitě, času a místě • •Cíle nákupu •uspokojování potřeb • nedostatek určitých výrobků, služeb,… •snižování nákupních nákladů •snižování ceny nakupovaných výrobků •snižování celkových nákladů – dopravní náklady, pojistné,.. •zvyšování jakosti nákupu •zvyšování kvality nakupovaných produktů •zvýšení efektivity nakupovaného produktu – nákup substitutů, výměna dodavatele • •Rozhodování při nákupu • 1.nakoupit nebo vyrobit • výhody x nevýhody • 2.rozhodování o dodavateli – výběr dodavatele • zvážit všechny faktory – přímé i nepřímé Pracujte ve dvojicích max trojicích •Zvolte si nějakou existující firmu B2B nebo B2C Co vše firma potřebuje na vstupu? • Jaké jsou pro a proti při výrobě a při nákupu? • Jaké faktory rozhodují o dodavateli? • Nyní se rozdělte do skupin pro seminární práci. •Optimální je 5 členů Nabízená témata SP (kdo dřív příjde…) Děkuji za pozornost •